Gå til innhold

Ks pga tidligere seksuelt misbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI, jeg ser du har fått mange fine svar, og noen fæle og hårreisende svar fra jenter som burde skamme seg!!!

Jeg har egentlig bare en *trøsteklem* å komme med - og jeg håper du klarer å fortelle om dette til jordmor/lege nå, før det er for sent. Det er neppe ideelt for noen av partene hvis ting først kommer for en dag under fødselen. Det må være en fryktelig belastning, spesielt siden ingen egentlig vet hva som har skjedd - men hvis du snur på det, kanskje vil situasjonen du er i nå bli en fordel for deg, hvis du ser på det i et lengre persektiv enn bare den nært forestående fødselen/keisersnittet? Kanskje vil det føre til at du kan få hjelp og støtte også videre? Jeg har ingen personlig erfaring med dette, men jeg er helt sikker på at du vil bli tatt på stort alvor, hvis du bare orker å fortelle hvordan du har det, og hva som har skjedd. Det føles kanskje ikke slik for deg akkurat nå, men dette er høyst sannsynlig en problemstilling jordmor/gynekolog har vært borte i tidligere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI, vil bare si igjen at det er sjokkerende hva enkelte uempatiske, simple individer kan finne på å si til folk godt gjemt bak anonymknappen. Jeg håper at du ikke tar deg nær av de, og at du får akkurat den hjelpen, oppfølgningen og forløsningsmetoden som er riktig for akkurat deg!

Stor klem til deg!

Skrevet

Hvilket sykehus tilhører du?

Skrevet

Hei

jeg fikk innvilget ks p.g.a seksuelt misbruk.det var ingen problem!De vil jo helst at du skal føde normalt, men ingen kan tvinge deg.Skal ha ks nå 2 gang i sept.Lykke til

Skrevet

du e jo faen meg uvitende, ikkje snakk om noe som du ikke har peiling på Uvitende mehe!!!.har selv blitt misbrukt og det e jo for f... meg ikke det samme og ha frivillig sex og bli tvungen.Når en føder får en den samme følelsen av ikke å ha kontrollen ol..

Skrevet

Kjære deg HI, dette bør du prøve å sette ord på og fortelle til noen så fort som mulig. Og ja, keisersnitt kan være å anbefale i din situasjon.

Dere andre som nevner sex og seksuelt misbruk i samme setning, har liten innsikt i hva seksuelt misbruk dreier seg om. Å ha sex med en partner handler om kjærlighet, nærhet og intimitet med en de er glad i. At tidligere seksuelt misbrukte får til det, er en liten prestasjon i seg selv med tanke på hva mange av disse kvinnene har gjennomgått seksuelt. Misbruk handler om svik, avmakt, krenkelser og tap av kontroll i en seksuelt belastet situasjon.

En fødsel er en veldig kroppslig ting og kan reaktivere disse traumene som kvinnnene til en viss grad har lagt bak seg. Lagt bak seg betyr her at de klarer å fungere; overgrep er noe som sjelden forlater sjelen helt og holdent.

Under en fødsel kan denne kroppsligheten reaktivere traumer, det at så mange helsearbeidere skal følge opp og sjekke ting, invadere kroppen, kan kjennes overveldende og sette igang uheldige assosiasjoner. Noen kan regagere på barnet som kommer ut; "vesenet" som kommer ut av min kropp har tiss, det samme som overgriper; følelsene som aktiveres kan være overveldende og helt annerledes enn hos de som ikke har opplevd misbruk. Veien til svangerskapsdepresjon, eller verre; svangerskapspsykose kan være kort.

Så ved seksuelt misbruk kan keisersnitt være god forebygging både for mor og barn. Desverre har noen helsearbeidere lav innsikt i denne type problemstilling, men det begynner å bedre seg. Undersøk om ditt sykhus har fødselsangsteam. Der er personalet bedre kvalifisert til å møte din type problemstilling.

Lykke til HI; det kan være verd å ta en kamp for keisersnitt.

Skrevet

mente dette til det domma mennesket som skrev 15:18 28/8

Hilsen 20:50 28/8

Skrevet

Jeg fikk skikkelig vondt av deg nå.

Det er klart du burde ha ks. ikke gidd å les det de andre horene her inne har skrevet....

jeg har også gått gjennom det du har men jeg hadde først ks så et overgrep så på andre mann ville jeg gjerne føde vanlig for å oppleve det men etter 3 døgn med rier og uffattelig mange angst anfall å det som var ble det akutt ks.

jeg snakket med overlegen på ssk.

han er helt fantastisk.

det var så ille under et anfall at jordmødrene gikk ut.... :/

mannen min var heldigvis der og støttet meg.

så kjære deg lykke til og stå på ditt. dette klarer du. <3

Skrevet

Tror nok jeg vil anbefale deg å kjempe for å få innvilget KS - en fødsel, etter at en har vært utsatt for overgrep- KAN være helt grusom.

Ble selv utsatt for en voldtekt, i ung alder. Denne opplevelsen var bearbeidet, trodde jeg, og jeg valgte derfor vaginal fødsel da lillemann kom til verden.

Dette angrer jeg på den dag i dag!! En ting er opplevelsene under fødsel,som i og for deg var ille nok. Følte meg helt hjelpeløs... og gråt mye underveis. Tendenser til panikk innimellom. Heldigvis hadde jeg en utrolig flink jordmor- som hjalp meg igjennom det på et vis.

Depresjonene i etterkant varverre å takle :( Føler fortsatt at jeg ble frarøvet den første tiden av livet til gullet mitt -og det gjør forbanna vondt!

Kjemp for KS hvis du er det minste i tvil om hvorvidt du vil takle en naturlig fødsel!!

Det er mitt råd etter å ha tatt motsatt valg selv...

Trøsteklemmer til deg, og lykke-lykke til!

Skrevet

21:00, nå er du skikkelig urettferdig og ufin overfor alle andre som også har skrevet støtteinnlegg til HI, de er i flertall, selv om noen viser uvitenhet og kommer med usakligheter.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Heisann...Jeg fikk det, men måtte kjempe for det, noe som river meg i hjertet den dag i dag. Det burde strengt tatt ikke vaere nødvendig. Jeg måtte inn til samtale på Haukland sykehus og var uheldig å fikk en lege uten forståelse. Jeg følte jeg satt i et politiavhør. Hun satte såpørsmålstegn over hvordan jeg klarte å i det hele tatt bli gravid med de tankene jeg hadde. Helt utrolig grusomt...men jeg sto på mitt og fikk KS. I ettertid har jeg snakket med flere jenter som har opplevd mye av det samme som meg, men som har møtt mye større forståelse i helsevesenet. Jeg har også gått første semester i -Barsel og barnepleie, slik at jeg også vet at dette er noe fagpersonell skal ta på alvor. Jeg hadde det så grusomt vondt i mitt første svangerskap at ord kan ikke beskrives...nå venter jeg barn nummer 3. Har fremdeles tanker som jeg må jobbe med, men får god forståelse og oppfølging av jordmor og skal nå føde vaginalt for andre gang nå i slutten av sept.. Med tid og stunder klarte jeg å jobbe med meg selv og mine tanker, slik at det ikke er like vondt for meg lengere, men det er en lang og vanskelig prosess. Jeg velger og ikke vare anonym nå, siden jeg vil vaere tilgjengelig for deg eller andre som sliter. Du\dere må gjerne kontakte meg, så kan jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan. Jeg har gått gjennom mye og kommet langt og vil gjerne hjelpe andre til å komme dit jeg er i dag. Sender deg mange varme tanker og klemmer

Skrevet

Ja greit ser den å jeg beklager.........

bare vet hvordan det er å det er ikke en god følelse når noen "ler" litt av det......

Skrevet

Har hørt at det beste er å føde på vanlig måte for å vinne over overgriperen. Dette har jeg hørt fra jenter som var misbrukt. At det føltes som en seier å føde, og at dette ble en slags befrielse fra det som skjedde med dem.

Men ikke alle føler likt.

Du får snakke med legen, og si det er alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...