Gå til innhold

Ks pga tidligere seksuelt misbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått innvilget ks pga seksuelt misbruk tidligere i livet?

Sitter her nå i uke 36 og det er et rent helvete med tanker om den forestående fødselen. Har null matlyst og spiseforstyttelsene har kommet tilbake som følger av tankene på det jeg har opplevd. Bebisen lå for 2 uker siden 18 % under gjennomsnittet, og jeg er overbevist om at det er fordi jeg ikke har det bra, og får grusomt dårlig samvittighet for det også. Blir fulgt opp med tanke på vekstavviket.

Tanken på ks er en tanke som stadig kommer tilbake. Selvfølgelig er det best med vaginal fødsel, men vet ikke om jeg er i stand til å klare det på mange måter.

Så, noen her som er/har vært i samme situasjon? Event. hvem snakket dere med?

Er livredd for å ikke bli tatt seriøst av helsevesenet :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

Jeg har vært gjennom det samme som deg... vell fikk ikke innvilget ks her iallfall.. men nå vet jeg ikke åssen det er hos andre, siden det er overlegen som bestemmer..

Jeg gikk til samtaler på sykehuset jeg skulle føde på, snakket med overlegen der.. der snakket vi om fødsel, og med my gråt ol ble det vanlig fødsel.. Jeg hadde gitt klar bekjed at den beste jordmora på jobb skulle være der, ikke sjekkes ofte får åpning, og ikke flere fremmede på rommet en nødvendig.. skal si at det gikk veldig bra.. selv om jeg gråt i mange mnd før.. hu jeg fikk var veldig kjekk dame.. og respektere meg veldig.. men som sakt.. snakk med jordmor/lege, eller om du ringer rett til sykehuset (kan evt skrive et brev om det er lettere får deg)

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Ikke for å være frekk eller noe sånt men jeg må bare spørre. Hvorfor synes dere at dere trenger ks når dere har vært seksuelt misbrukt, jeg mener hva med da dere laget den babyn da, det gikk da fint? Jeg personlig ville ha trodd at det ville være værre å ha sex.

Skrevet

Jeg syntes faktisk at du over her er frekk. En fødsel kan oppleves som ukontrollert og uforutsigbar, og jeg vil tro dette er noe av det som oppleves som mest utfordrende for noen som har oplevd å ha blitt fratatt all kontroll over egen kropp. Det er ganske stor forskjell på det, og å frivillig ha sex med noen man er glad i og stoler på.

Til HI- Jeg hadde ks på Ullevål etter eget ønske, og hadde ingen grunn så god som din- kun at jeg er redd for smerter og skader på meg selv og babyen. Dette opplevde jeg som en fin og trygg forløsningsmetode som absolutt kan anbefales.

Skrevet

Ta det opp med en gang! det komer veldig ann på hvor du bor, men de fleste sykehus har respekt for sterk fødselsangst og andre problemer som du nevner her. et de er strenge på haukeland, men sykehusene i Oslo-området er mer liberale. Stå på ditt også får du det nok som du vil.. da jeg var i praksis på operasjon, hadde vi mange damer innom, som fikk KS i narkose pga sterk fødselsangst. Det er nesten ingen leger som nekter deg noe som helst bare du ikke gir deg!

Skrevet

Du kunne jo prøvd og være 14 år selv, og bli misbrukt av en mann som er 26 år eldre enn deg selv. Skal love deg at du hadde følt deg rimelig hjelpeløs og at alt som har med tap av kontroll og smerter der nede kan blusse opp i MANGE tanker og følelser.

Skrevet

Jeg kan love deg at det er noe annet å ha sex med sin mann enn at flere fremmende mennesker skal drive på "oppi der". Jeg opplevde misbruk i årevis da jeg var barn og det ødela hele min ungdomstid og da jeg ble voksen klarte jeg ikke være i forhold. Det tok meg mange mnd og mye gråt før jeg klarte gjennomføre samleie med min mann. Beklager du vet ikke hva du snakker om anonym over her. Jeg er ikke HI.

Skrevet

Tør jeg spørre hvilket sykehus dette var på?

Skrevet

Jeg går på jordmorstudiet i Norge og kan love deg at dette er godtatt grunn. Vi lærer at i tilfeller der den gravide ikke ønsker å fortelle hvorfor de har fødselsangst, eller ønsker keisersnitt bør man ha i tankene at det kan være pga seksuelt misbruk. Det er fint viss du kan betro deg til en jordmor eller en lege om dette, du vil mest sannsynligvis møte forståelse og ditt valg blir respektert. Viss du har veldig vanskelig for å snakke om det, er det noen du han ha med deg? Noen som vet om det?

Skrevet

Nå leste jeg noen av svarene du har fått over her og det er trist å se hvor lite empati og innsikt noen jenter kan ha for andres situasjon. Jeg håper virkelig at du søker råd hos en du har tillit til, så raskt som mulig.

Vær så snill og ikke ta enkelte av svarene over her til deg. Jeg ville søkt om råd andre steder.

Lykke til!

Skrevet

Dessverre er det så og si ingen som vet om det. Mannen min vet at det er noe, men har ikke fortalt alt, da jeg opplever det som verdens største skam.

Skal på kontroll pga vekten på sykehuset neste uke, og er rimelig fristet til å sprekke boblen da, eller ringe jordmor her i kommunen og be om en samtale slik at hun kan henvise meg videre. Får ta stilling til dette over helga, da jeg som sagt er livredd for å ikke bli tatt seriøst.

Skrevet

Ja, jeg har vært utsatt for en voldtekt og fikk invilget KS uten spørsmål i det hele tatt. Tok det tidlig, dvs i uke 18. Jeg er så taknemlig for at jeg fikk det uten å måtte gråte, styre og ordne.

Skrevet

Jeg vil absolutt tro at du vil bli tatt seriøst, men om du skulle være uheldig må du ikke miste motet. De aller fleste vil, og bør ta ditt ønske alvorlig. Kanskje vil de kunne tilby deg hjelp til å bearbeide det du har opplevet også. Men i første omgang vil de haste litt at du får tatt det opp før fødselen starter.

Skrevet

Må bare få si tusen takk til dere som har kommet med saklige innlegg og kloke ord. Tror virkelig jeg skal prøve å få sprukket boblen neste uke, for begynner jo å haste litt.

Skrevet

jeg fikk invilget grunnet seksuelt misbruk, det var på ahus og fikk beskjed at de aldri sa nei når det var grunnet dette, Jeg orket ikke snakke med legen om det så jeg kontaktet sykehuset og fikk adressen til henne som har med invilgelse av ks å gjøre ahus. Deretter skrev jeg et langt detaljert brev om hvordan jeg hadde det og hva jeg sliter med, hvorfor også videre. Nå hadde jeg prøvd å føde normalt første gang og endte i haste ks, men jeg kunne vise til hvordan jeg følte det under de forskjellige sitvasjoner.

Kom inn på time til henne for samtale og fik besjed at ks var invilget i det jeg kom inn døra. Så snakket hun med meg om ting uten å presse på og jeg fikk tilbud om samtaler før og etter fødsel siden jeg ikke har hatt hjelp for dette.

I papirene mine satt de bare at grunnet visse sitvasjoner i fortiden så skal denne passienten gjennom minst mulig undersøkelser og minst mulig behandlere.

Var kjempeflott de som var rundt meg var veldig flinke til å si fra før de skulle gjøre noe og ta hensyn slik at jeg hele tiden følte jeg hadde kontroll. Og jeg var super fornøyd.

Om du ikke orker å snakke med mange mennesker om det så anbefaller jeg at du ringer sykehuset og får informasjon om hvem du skal snakke med.

De har full forståelse for at man ikke orker å gå hjennom jordmor eller lege.

Skrevet

Ikke for å gjøre det mindre det du har opplevd,men selv tenker jeg slik at om man kan ha sex,så kan man vel også føde,som er en konsekvens av sexen?

Skrevet

Da tenker du veldig feil og er ganske så trangsynt!

Skrevet

Anonym 16.28?? Er du totalt blottet for innsikt og empati? Du virker direkte dum. Vær så snill og ikke legg inn flere svar her inne, du har ikke peiling på dette. Selv om du muligens ikke mener det vondt så bør du holde deg til temaer du kan noe om. Hvordan seksuelt misbrukte opplever enkelte situasjoner som posttraumatiske kan du ingenting om.

Skrevet

Hva vet du om hva jeg kan noe om og ikke?

Jeg er verken dum eller uten empati,men etter EGNE opplevelser,så har jeg vel lov å ha tankene mine?

Skrevet

Så hvis du har gått gjennom noe men klarer å føde normal så skal alle andre som har opplevd noe også klare det?

Husk at selv om du har opplevd noe er det ikke 100% likt hva en annen har opplevd. Og man takler ikke ting på lik måte.

Du er ikke verdens navle og alle opplever ikke ting slik du gjør.

Jeg trodde selv at det skulle gå helt greit å føde og et gjorde det ikke da jeg kjente det som et langt overgrep igjen med mange forskjellige, studenter og ansatte som skulle kjenne etter åpning også videre. Og jeg trakk meg så langt inni meg selv at de nesten ikke fikk kontakt med meg og det endte med ks.

Angst er en vanskelig ting man vet ikke alltid om man skal klare det eller ikke. Den kan komme ut av det blå som for meg, da jeg var sikker på at dette hadde jeg lagt bak meg, eller man kan slite med den hele svangerskapet.

Su kan ikke mene at du har rett til å bestemme hva som er best for andre utfra ditt ståsted.

Skrevet

Selvfølgelig er det en forskjell mellom å være intim med en man elsker å stoler på og det og ikke ha kontroll over underlivet sitt mens flere mennesker sveiser rundt og tar på deg.

Skrevet

Empati handler om å kunne leve seg inn i ANDRES opplevelse av ting. Det handler ikke om DINE opplevelser. Du vet jo ikke hva empati er engang, utifra svaret ditt.

Når HI sier at hun opplever tanken på å føde som angstfremmende så handler det om henne, langt ifra om deg.

Skrevet

Jeg bestemmer vel ikke?

Og man kan gi beskjed om at man ikke vil ha ørten personer innom deg og det går an å ha en samtale om den forestående fødselen,slik at ting blir lagt mest mulig til rette.

Men om det er bedre å være avhenging av andre mennesker i etterkant,bli hjulpet på toalettet og i dusjen,risikere forskjelligt både for barn og mor,så er vel det greit.

Skrevet

når du ikke har opplevd det selv, hvordan TØR du i det hele tatt å være så frekk og i noe sånt? det er noe HELT annet å ha sex med en du elsker og å bli misbrukt. under en voldtekt er alt ufrivillig, du har ikke kontroll, og det gjør fryktelig vondt! etter en fødsel der du ikke har kontroll og du er full av panikk, kan det også gå ut over barnet og kjærligheten til det. en som har vært utsatt for overgrep, og deretter en fødsel, kan føle at babyen gjør at du opplever overgrepet på nytt, og mor kan føle et slags "hat" for barnet. så det kan faktisk ødelegge veldig mye!

Skrevet

Har hatt keisersnitt selv, og kjenner flere som har hatt det. Hjelp til å gå på do?? Det hører til sjeldenheten. Og det hender da også en sjelden gang at de som har født naturlig må ha hjelp til å gå på do. Du er nok bare en av de hysterisk vaginalfødselekstremistene. Huff...kan du ikke slutte å svare på denne tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...