Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Mine foreldre er supre besteforeldre. Datteren min forguder de over alt på jord og storkoser seg sammen med de. De bor ca 2 timer unna oss så ikke så ofte de ser henne, men vi reiser å besøker de hver høstferie, juleferie, vinterferie og sommerferie. I tillegg hender det at de kjører hjem til meg å henter henne, for så å passe henne noen dager. Nå har det seg sånn at de tilhører en menighet hvor de går på møter 3 ganger i uken. Min datter har vært med de på slike møter fra hun var baby. Jeg har tenkt at det er jo ikke så farlig for hun er jo baby og skjønner ingenting. Dessuten har jeg vært de møtene selv fra jeg var 0-15 år så jeg vet jo hva som skjer det. Ikke noe farlig, bare folk som står å prater om bibelen. Egentlig har jeg hatt lyst til å si at de ikke får ta henne med. Kun av prinsippsak siden jeg gikk meldte meg ut da jeg var 15 og tar avstand fra religionen. Men problemet ble da at da ble det vanskelig for de å ha henne på besøk, fordi de ønsker ikke å droppe disse møtene. Men som sagt det er ikke ofte hun er med de, for de få gangene hun er hos de uten er ofte fordi jeg har behov for barnevakt noen dager. Og jeg kan liksom ikke bestemme hva de velger å gjøre når de passer henne? Men nå føler jeg at det er på tide å si at de ikke får ha henne med lenger fordi nå er hun 4 år og begynner å skjønne ting. På de møtene må alle bruke penklær og når jeg skulle ta på datteren min kjole da hun skulle i bursdag nektet hun å ta på seg den fordi dette var en "møte kjole" som hun sa. OFFFF da kjente jeg at jeg ble oppgitt. Nå er plutselig penskoa hennes blitt "møte sko" osv. I helgen skal jeg på klassetur og mine foreldre skal passe henne. De skal på dette møtet på søndagen og de kommer selvfølgelig å ta henne med seg. Hvordan skal jeg legge frem dette? Jeg kan jo ikke nekte de å ha henne hos seg alene heller. De er jo så glad i henne og hun er glad i de. Syns dere at jeg kan kreve at de ikke tar henne med seg når de passer? Off dette er ikke lett.
Gjest Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Hvis jeg var i din situasjon hadde jeg helt klart nektet dem og ta henne med. Også når hun bare var baby. Noe sånt vil jeg ikke at barnet mitt skal få inn med morsmelka, for og si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Off ja jeg angrer på at jeg ikke nei med en gang og nå har det liksom gått litt for langt. Vet bare at jeg kommer til å såre de max Hva vet jeg om de gjør det bak min rygg alikevel? Ikke at jeg mistenker mine foreldre for løgn osv, men dette er et veldig sårt tema for de. Verden deres gikk nesten i grus da jeg og min bror meldte oss ut. Men nå er jeg redd for at de håper og tror at min datter kan være deres nye sjanse...offfffffff.... H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Er det jehovas vitner? Mine foreldre er det, og hele familien på min mor sin side. De har hatt med seg mine barn siden de ble født på møtene, og det har aldri vært snakk om at de skal være deres nye sjanse. Hvis de skal passe din datter så syns jeg det er urimelig at du stiller et sånt krav om at de ikke får lov å ta henne med. Da må du heller la være å sende henne når de dagene det er møte på da.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Tenk hvis din datter liker å være med på disse møtene? Skal du nekte henne å gå inn i en religion bare fordi du ikke ønsker å være med i den?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Jeg ønsker ikke at min datter skal gå inn i en religion fordi hun liker å gå på møtene, og fordi hun ikke vil skuffe besteforeldrene. Jeg har selv vokst opp i den religionen og jeg fikk aldri velge om jeg ville gå på disse møtene eller ikke. Jeg ønsker at min datter velger religion når hun er gammel nok til å vite hva det innebærer. Det er ikke så lett å ikke la de ha henne de dagene hvor det er møte. Det er faktisk tre ganger i uka så uansett når i løpet av en uke de passer henne så er det er møte å gå på. Når de først har henne, så har de henne hvertfall 2-3 dager siden vi bor 2 timer unna hverandre. H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Jeg tror ikke det gjør noen skade, men du kan jo si at dere må lage noen regler for hvilket tøy hun skal bruke der siden det har blitt et problem. Du kan jo også være klar på at hun ikke skal være del i noen sermonier eller bli tvunget til bønn eller noe i den duren. Å nekte dem å ta henne med synes jeg blir dumt. Hun er vel ikke der hver uke heller? Det er tross alt vanlig å være med på det de man er på besøk hos driver med.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Hvis du ikke vil la henne gå på møtene tror jeg du skal belagedeg på å droppe klasseturen. Du kan i hverfal ikke forvente at de dropper sine planer.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 hmm er ikke lett dette altså...men det er en livsstil for begge dere...litt ulik kansje.men...vanskelig om det skal gå opp i opp.. det er vel ikke noe annet å gjøre enn å la henne vere der 1-2 dager der det ikke er møte da om du absolutt ikke vil (forstår deg godt)... og at dem vil ha med seg sine møter som tross allt er deres liv (skjønner dem også godt) ... kan vel ikke nekte dem å gå på møtene heller egentlig..blir litt dummt kanjse?... men at de kan ha henne 2 dager mellom der det ikke er møte må no også gå ann? om det er 3 dager i uka..så må det no være ett mellomrom der det er 2 dager mellom hvert møte eller? håper det ordner seg for begge parter iallefall
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Neida hun er ikke der hver uke. Kanskje en gang annenhver mnd. Men føler det blir feil at de skal ta henne med på sine møter, og at jeg faktisk godtar dette, når de ikke engang kommer i bursdagen hennes fordi dette blir feil for de. Mulig det virker kvasst å nekte de dette. Men jeg har så mange dårlige minner fra barnedommen hvor jeg ble tvunget til å gå på disse møtene tre ganger i uken. Bare tanken på at jeg faktisk sender datteren min en plass hvor jeg hatet å være er fæl H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Jaja så sjeldent som de ser henne så tror jeg ikke det hadde vært så vanskelig å droppet et møte, som de uansett er på tre ganger i uka året rundt. Lærer ikke akkurat noe nytt der heller men det er min mening. H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Det er hver tirsdag, torsdag og søndag. De har henne oftes en helg i ny og ne og da må de jo bare ta henne med seg, i og med det begynner søndag morgen. Hadde jeg ikke hatt så mange dårlige minner og erfaringer fra den religionen hadde det vært noe annent. Jeg vil jo ikke sende datteren min inn i en religion jeg ønsket å forlate i mange år men fikk ikke lov. Det er ikke bare bare å være "hun rare som ikke får lov å gå i bursdag eller feire jul, eller være sammen med andre i klassen på fritiden" H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 kan hun ikke bare være der fra søndag ettermiddag til mandag ettermiddag. møtene er jo ikke før kvelden på tirsdagen. å nå så har de sluttet å ha møte på torsdagen, så det er bare tirsdag å torsdag hvis det er jehovas vitner.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #14 Skrevet 28. august 2009 føler med deg HI.. min sambo har også vert inne i en sånn greie..huff...det kan bli mye sykisk skade om man blir litt hjernevaksa og tilogmed tvunget..eller for hannes del, tvunget pgav dårlig sammvittighet og kyldølelse...så min sambo har nå sin tenåringsutbrudd tid i en alder av tredveognoe,.fordi han ble med denne greai fra han var bare en 13-14 år... så er ikke alle plasser det er så bra..men trenger ikke vere så ille på denne da eller? tviler uansett det er så ille der hun blir tatt med nå som det er i denne han har vert med i..vet ikke om man kansje kan kalle det sekt jeg, han kaller no det det iallefall..men det var ikke jehovas da:) er sikkert ikke noe farlig egentlig.. hun velger no uansett selv når hun blir større da:) noe du ikke fikk?..hun får iallefall det uansett om hun er med eller ikke nå men som sagt, skjønner frykten din.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #15 Skrevet 28. august 2009 Jeg har også foreldre som er kristne, der jeg selv meldte meg ut som 16 åring. Har også en 4 åring som de passer og de har han med på møtene. Men jeg har ikke noe i mot at de tar han med, for jeg velger å la de passe han på dems premisser. Den dagen jeg nekter de å ha han med, da nekter jeg også de å ha han alene på tingene sine, de har også glede av å ha han med og jeg nekter han å være sammen med besteforeldrene når det er "møte" dager. Det vil jeg ikke, for jeg ser at han ikke har vondt av å være med, han snakker med glede i stemmen om det. Om han velger den rettningen senere i livet så kommer jeg heller ikke nekte han det. Jeg tror ikke du kan kreve at de ikke tar henne med, men om du ikke under noen omstendigheter vil at hun skal dit, så kan du ikke la de ha henne på de dagene det er møte.
Lea Laus Skrevet 28. august 2009 #16 Skrevet 28. august 2009 Nei vettu hva - jeg hadde sagt klart nei. Det er ditt barn og du bestemmer. Men da må også belage deg på at de kanskje vil unngå de dagene hvor disse møtene er. Religion skal man selv velge, og man skal jo selfølgelig få en innføring i hva de ulike innebærer, men det er om mange år. Jeg ville aldri utsatt min lille for noe sånt, men nå er jeg litt i mot religion også da...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #17 Skrevet 28. august 2009 Ja men hadde dette vært en religion som hadde vært en del av samfunnet så hadde det vært noe annent. Men de skal helst ikke ha noe med andre folk som ikke er i denne religionen. Jeg har selvfølgelig livredd for at datteren min skal bli dratt med i dette, for det betyr at når hun blir voksen mister jeg kontakten med henne. Kanskje ikke 100% men til en viss grad. Jeg vil jo ikke miste henne Vet det er å tenke langsiktig, men uannsett. Dessuten er faren hennes totalt i mot dette, og har sagt at han ikke tillater at hun går på disse møtene. Men vil bare si at i 99% av tilfellene de passer henne så er det fordi de har spurt selv og ønsker det. Så det er ikke akkurat som om jeg forventer at de passer henne hele tiden og at de ikke får lov å ta henne med seg. Beklager men jeg håper virkelig ikke at hun velger den retningen senere i livet. Jeg ønsker jo ikke å miste kontakten med min datter når hun blir voksen. Og det er nettopp det som skjer. H.I
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #18 Skrevet 28. august 2009 Det er ikke vannskelig å skjønne at du ikke vil miste kontakten med henne. Nå er jeg den anonyne med kristne foreldre, men mine er ikke Jeohva, men en annen rettning som ikke "fryser" ut andre familie medlemmer som ikke tilhører samme tro. Så jeg lar min sønn være med for jeg er ikke redd for den konsekvensen. Nå har du egentlig betemt deg for at du ikke vil at de tar henne med, så er det bare å finne den beste måten å si det på til dine foreldre uten å lage "rangarokk". Og kansje måten å gjøre det på i starten er å ikke la de ha henne på møte dager og søndager? Så kommer kansje spørmålet opp av seg selv? Men uansett lykke til på klassefesten, håper det ordner seg med annen barnevakt, eller at jenta deres kommer hjem før de skal på møtet.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #19 Skrevet 28. august 2009 høres ut som Samfundet eller noe i den duren. Vært borti noen av den sorten, og de mest ekstreme er ja, ganske ekstreme.
Lea Laus Skrevet 28. august 2009 #20 Skrevet 28. august 2009 Det aller viktigste er at du har et godt forhold til datteren din. Ditt forhold til dine foreldre, eller hennes forhold til dine foreldre kommer lengre ned på rekken. Prioriter deg selv. Det er du som er moren. Vet ikke om jeg ville hatt henne på besøk der en gang jeg. De snakker sikkert så varmt om disse møtene at hun selv kommer til å bli hjernevasket til ¨være med når hun blir eldre. Jeg grøsser av sånne ting, hva skjer med å fryse ut mennesker som ikke mener det samme som seg selv? Det er da overhode ikke en sunn oppvekst. Jeg er opptatt av å lære min lille at alle mennesker er likeverdige, uavhengig av farge, religion, meninger osv.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #21 Skrevet 28. august 2009 Ja jeg får ta det litt sånn sakte men sikkert. Får nok ingen annen barnevakt, skal på klassetur til Frankrike. Reiser imorgen og kommer hjem på onsdag. Det er en del av et prosjekt vi har på skolen så jeg kan liksom ikke droppe denne turen i og med vi har måttet betale en del av utgiftene selv. H.I
herka Skrevet 28. august 2009 #22 Skrevet 28. august 2009 Jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor hun ikke kan være med på disse møtene.Du sier jo selv at det ikke er noe farlig. Jeg har selv vokst opp i et kristent hjem, men i voksen alder definerer jeg meg ikke som kristen, men ville ikke hatt noen problemer med at mine foreldre tok med barna i kirka. Trur du vil velge om du vil h a dem som barnevakt eller godta møtene. Du kan jo forsiktig legge fram problemet for dem angående dine tanker om kirka?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #23 Skrevet 28. august 2009 som sagt skjønner deg HI...religioner som ikke vil ha kontakt med andre folk..uff..høres litt ut som den min sambo har vert med i..ikke så bra:(
Lea Laus Skrevet 28. august 2009 #24 Skrevet 28. august 2009 Det er da forskjell på Den Norske Kirke og en religion som fryser ut ikke-medlemmer? Det er da virkelig ikke noe man skal lære en 4 åring. Mine foreldre får ikke lov til å ta med min lille i kirka, og aldri i noen sekt - gud forby (ser dere ironien?)
herka Skrevet 28. august 2009 #25 Skrevet 28. august 2009 Ser nå at du kommenterer lenger ed i tråen at det ikke er så "ufarlig" likevel. da stiller saken seg anneledes. Jeg ville ikke sendt mine barn på noe der jeg har hatt dårlige opplevelser. Si til foreldrene dine at de ikke ønsker at hun er med, om de ikke skjønner det har du ikke barnevakt:( De mister også en mulighet til å være sammen med banebarnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå