Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #26 Skrevet 27. august 2009 jeg har ikke et ønske i seg selv om at min sønn skal bli kristen, men jeg tenker at han må få velge selv - derfor døper jeg han! Jeg vil at han skal bli kjent med både ikke-tro og tro... og jeg vil fortelle han om Gud og Jesus, og jeg vil praktisere de ti bud - også fordi de ligger innbakt i min egen kultur - men jeg vil ikke be med han!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #28 Skrevet 27. august 2009 Jeg synes den ene moskeen i Oslo er fin også jeg, men jeg forventer ikke å få bruke den til mine private semonier likevel. Det er et gudshus akkurat som kirken.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #29 Skrevet 27. august 2009 Hvordan er det mulig å bli så uinformert og sneversynt som deg HI. Jo, presten kan nekte deg å døpe barnet ditt når du nekter å avgi løfte som dåpen krever. Dåp krever at du tilpasser deg den norsk kirke og ikke omvendt. Dåp betyr at du lover å oppdra barnet i den kristne tro, ber for barnet og lærer barnet selv å be. Det er det som dåp. Dette spørsmålet blir du stilt fremme ved døpefonten før barnet døpes. Det er helt uten betydning om du betaler skatt eller ikke. Skal du døpe barnet ditt i kirken er det på kirkens premisser og ikke dine. Fatter ikke at det er mulig å være så selvsentrert og uinformert som deg. Fortell presten din at du er helt imot dåpens innhold og nekter å avgi løftene som dåpen krever. Fortell ham at du bare vil døpe barnet for holde en fest. Da får du høre hva presten har å tilby deg.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #30 Skrevet 27. august 2009 Her har du nok misforstått helt og fullt HI! DnK bygger på en lære (den evangelisk-lutherske) og er for de som vedkjenner seg denne læren. Og BARE for dem! Og etter grunnloven er du faktisk, om du selv er døpt og ikke utmeldt av DnK, i lovs form forpliktet til å lære ditt barn opp i denne læren. Sjekk nøye grunnlovens par 2! Derimot har du full frihet til å tre ut av DnK når som helst du måtte ønske det! Også slått fast i samme paragraf. Om du ER utmeldt av DnK i dag vil du heller ikke få lov til å bære barnet til dåp! Så da forsvinner hele behovet for å avgi løftet. Og du vil ikke få bære et barn til dåp, uten at du selv er døpt først. Som barn eller voksen, om du ikke ble barnedøpt. Slikt sjekker enhver prest som skjøtter sitt embete ut, rent rutinemessig, før du føres opp som fadder til barnet og får tillatelse til at barnet bæres til dåp.... Kirkebyggene er kommunale, men med DnK som lovpålagt "første leietaker". Derfor kan disse bare lånes ut til andre formål så lenge dette ikke går ut av DnKs egen virksomhet. Like lite som du vil få leie f eks bibliotekets møterom mens dette er åpent. Når dette er stengt og ligger "ledig" kan nok derimot mulighetene ligge åpne, om ting ligger praktisk til rette....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #31 Skrevet 27. august 2009 Du døper barnet ditt slik at han selv kan velge å bli kristen? Om han vil være en kristen eller ikke har ikke har noe med dåpen å gjøre. Man kan være en like god kristen om man er døpt eller ikke. Argumentet med at han må være døpt for å bli kristen holder ikke. Det er hans valg senere i livet. Dåpen krever at du avgir løfte om å oppdra ham i en kristen tro og lærer ham å be.
respektatauten Skrevet 27. august 2009 #32 Skrevet 27. august 2009 du kan ikke forvente at du kan gå i kristendommens hus å få velsignet barnet ditt, og skrevet det OFFENTLIG inn i en relligion, uten at du skal måtte ta stilling til det denne relligionen og alt som hører med! og om du betaler hit eller betaler dit, så spiller ikke det noen rolle! du betaler jo for at barn skal få ha morsmål-undervisning på skolen, noe du heller ikke tar del i.. tenk deg om! vill du ikke at barnet ditt skal være kristent, skal du ikke døpe i kirka!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #33 Skrevet 27. august 2009 Og dette er IKKE DnKs lære om dåpen: Den er at "jeg tegner med det hellige kors' tegn, på din panne (hjernen) og på ditt bryst (hjertet) til ET VITNESBYRD om at du SKAL tilhøre den Herre Jesus Kristus og TRO på ham! Jeg døper deg i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn.." En handling som altså utføres ETTER at foreldrene/fadderne er spurt om at de vil at barnet skal "døpes til Kristus" og har tydelig, i menighetens nærvær, gjennom et klart svar "JA!" bekreftet dette! Dere bestemmer om barnet skal bæres til dåp. DnK (ikke dere!) bestemmer HVORDAN dåpen i DnK skjer! I samsvar med kirkens læreskrifter!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #34 Skrevet 27. august 2009 Jeg er selv helt enig med deg, 14:48, når du sier "Om han vil være en kristen eller ikke har ikke har noe med dåpen å gjøre. Man kan være en like god kristen om man er døpt eller ikke. Argumentet med at han må være døpt for å bli kristen holder ikke. Det er hans valg senere i livet." Men DnKs offisielle lære (som altså jeg mener er feil, om jeg forstår deg rett du også 14:48) er at en kristen skal være døpt. Og dypest forstått mener en hel del prester innen DnK at den som er "rett døpt" (altså døpt på "lovlig måte" etter kirkesamfunnets lære) er en kristen. I Svenska Kyrkan og Dansk Folkekirke finner du dette synet enda en hel del tydeligere! "Høykirkelig" kalles ofte et slikt syn! Når du finner såpass lite av det i Norge kommer det av det "lavkirkelige" synet som stort sett rår grunnen på bedehusene (ofte er det grunnen til man har BÅDE kirke og bedehus). Og det er det "lavkirkelige" synet du beskriver, 14:48. Og som jeg altså selv her HELT enig i!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #35 Skrevet 27. august 2009 HI, jeg er ikke kristen, men jeg vil heller ikke se at en religion blir spyttet og tråkket på. Kirken er Guds hus og dette bør du virkelig respektere. Hvis du vil at dine barn skal kunne bestemme dette med religion selv, så er det vel mer riktig å ha en navnfest, så kan h*n heller døpe seg foran en konfirmasjon hvis h'n skulle ønske å ha denne i kirka. Selv er jeg verken døpt eller konfimert i kirka, så jeg kan ikke engang bære mine egne barn til dåp om jeg hadde ønsket det.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #36 Skrevet 27. august 2009 HI, hvis du synger "Kjære Gud jeg har det godt" sammen med barnet ditt, er det en form for bønn. Barnet dør forresten ikke av at det ber til Gud før det legger seg om kvelden. En bønn som sier "takk for dagen i dag, pass på meg, mamma og pappa hele natten" er ikke akkurat barnemishandling. Heller en ekstra trygghet.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #37 Skrevet 27. august 2009 Hærregud!! Du kan da ikke melde barnet ditt inn i et trosamfunn når du selv ikke er kristen, bare fordi det er "en sååå fin tradisjon". Jeez!?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #38 Skrevet 27. august 2009 Ærlig talt, hvor vil du med dette innlegget? Du er utrolig sneversynt, som vil døpe barnet ditt, uten å respektere det budskapet dåpen står for. Du ønsker å døpe barnet ditt fordi kirken er vakker, og fordi barnet skal få velge selv??? Hallo!? Ved å døpe barnet ditt, velger du for det. La være å døpe barnet ditt! Selv synes jeg det er stygt gjort overfor et lite uskyldig barn, å bli tvinget inn i den norske kirke. I allefall når ikke engang foreldrene vedkjenner seg den kristne tro. Selv valgte vi navnefest, veldig bevisste på at vi ikke ønsket å velge noe for henne.
OleMari Skrevet 27. august 2009 #39 Skrevet 27. august 2009 Du velger jo for barnet om du ikke døper det og tenker jeg... Du kan få sitte her bakerst sammen med meg og de andre hyklere som døper barna i kirken mer pga tradisjon enn pga Gud ;-) Er litt trangt her, for vi er mange!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. august 2009 #40 Skrevet 27. august 2009 Vet du hva HI, jeg syns du er hyklerisk. Å døpe fordi det er tradisjon for også å si at du nekter å love noen ting i kirken under dåpen er rett og slett tåpelig. Det er ikke slik religion fungerer! Og du gir ikke barnet ditt valgmuligheter ved å døpe h*n, tvert imot! Jeg selv ble ikke døpt når jeg var liten, men valgte å døpe meg når jeg var 14 år. Fordi jeg ville det! Da betydde plutselig både dåpen og den kirkelige konfirmasjonen mer for meg, enn for de fleste andre konfirmanter som også konfirmerte seg i kirken. Jeg har heller ikke døpt datteren min, men holdt en navnefest for henne slik familien min ønsket. Da ble alle samlet og hadde en flott sammenkomst.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #41 Skrevet 27. august 2009 Hahaha... Kjære HI. Du skriver at du ikke trenger å avgi noe høytidlig løfte om å la sønnen din leve i den kristne tro.. Hva tror du egentlig en dåp er??? Presten spør dere om dere ønsker å la sønnen deres leve i den kristne tro UNDER dåpen og om dere ikke svarer ja der har dere ikke mye der å gjøre.. Så da lyver du til presten og menigheten.,... Og det er en hlytidlig sermoni.. Dåp er så flott. Du kan mene hva du vil, men som du ser i tråden din, er det mange mange som mener det er hyklerisk..
Anonym bruker Skrevet 27. august 2009 #42 Skrevet 27. august 2009 Hei- HI- Det er mange som tenker og mener som deg, og som likevel velger- å døpe barnet sitt. For meg som prest er det mange perspektiver ved dette. Men jeg som prest og vi som kirke; DNK, tror at i dåpen blir barnet Guds barn, det blir født på ny ved Den Hellige Ånd og får troen i gave. så er det opp til dere som foreldre og de dere har valgt til faddere hvordan dere legger til rette for eller ikke- for at barnet kan utvikle den tro det har fått. (kanskje vanskelig å skjønne dette her), Når jeg skal døpe et barn så spør jeg ; vil dere(foreldre og faddere) at......... skal døpes til Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne forsakelse og tro?- når dere så har svart Ja på dette. Men hvis du sjekker ut disse linkene- så vet du litt mer hva du/dere er med på.. og hva vi tenker om dette. Dette er ca det som sies i dåpen; http://kirken.no/?event=doLink&famID=9264 sjekk også ut; http://www.barnogtro.no http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=210 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3126 http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124 mm Lykke til - håper det blir bra- hva dere enn lander på. hilsen Presten
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #43 Skrevet 28. august 2009 Vi døpte vårt barn fordi min mann ville det. Hadde jeg fått det slik jeg ønsket hadde vi gått for navnefest (eller som annie med forkjærlighet for STORE BOKSTAVER kaller det "dåpsetterligning" - har man ikke lov å feire nye barn som kommer til verden på annen måte uten å bli beskyldt for å etterligne kristne ritualer? Man feirer vel babyer i ikke-kristne deler av verden også eller tror du det bare er "gode" kristne som setter pris på familieforøkning?). Dermed ble jeg stående i kirken (for ja jeg hadde lyst til å være med når barnet mitt skulle gjennom en sermoni og fordi mannen min ville at jeg skulle være med) og lovte vel noe jeg ikke kommer til å holde (presten var på forhånd klar over mitt standpunkt og at jeg ikke er kristen). Jeg kommer ikke til å lære barnet å be, det får evt være fars oppgave siden det var han som ville ha dåpen. Jeg håper h*n blir et godt og lykkelig menneske som vet å behandle andre riktig, om h*n blir kristen eller ikke (det innebærer for min egen del at h*n ikke kan bli medlem av frikirker/indremisjonen o.l for maken til forkastelig menneskesyn finnes vel knapt).
Reveenka Skrevet 28. august 2009 #44 Skrevet 28. august 2009 Dette var det beste og hyggeligste og sakligste svaret så langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå