Gå til innhold

Nå har vi hatt presten innom for dåpssamtale...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og han sa blant annet at i dåpshandlingen ligger et løfte om å lære gutten vår å be...

Er det sant?

Jeg kommer ikke til å lære han å be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sa ikke vår prest noe om. Men han snakket om at vi skulle lære barnet vårt hvordan man kunne snakke med Gud, altså be. Men ikke no løfte!

Skrevet

Det har altså ikke falt deg inn at dåpen faktisk betyr noe?

Gjennom å døpe barnet lover du å oppdra barnet i den kristne tro. Og bønn er en viktig del av utøvelsen av den kristne tro.

Skrevet

Ja, det er sant! Det løfte du som foreldre/fadder gir på kirkegulvet i meninghetens nærvær er å : "be for barnet, lære det selv å be, bruke Guds ord og den hellige nattverd, forat det må bli hos Kristus når det vokser opp, likesom det her ved dåpen er blitt innpodet i Ham".

DETTE er nemlig DnK (Den norske Kirkes) krav til foreldrene/fadderne til de barn som bæres til dåpen. Noen prester og menigheter følger omtrent ikke opp i det hele tatt at dette virkelig BLIR oppfylt av foreldre/faddere. Andre langt, langt bedre!

Og man vet aldri hva menighetens NESTE prest gjør....

Skrevet

Helt utrolig, HI, at du ikke har tenkt nøye gjennom hva dåpen faktisk innebærer. Det er ikke noe å ta lett på, og er du usikker bør du la være, synes nå jeg!

Skrevet

Du kan nok bare stille deg baksert i rekken av hyklere som bruker kirken akkurat som de vil. De som egentlig ikke tror men som bruker kirken når det passer seg slik. Som ikke er interessert i krav og som stort sett vil tilpasse alle sermonier til seg selv..

Var selv i et kirkebryllup i sommer der brudeparet ikke ønsket at presten skulle si noe om Gud. De ville heller ikek at vi skulle synge salmer under vielsen..

Hallo!!!!!!!!!!!!!!! Gift dere på tinghuset, da!!!

Skrevet

Jeg betaler skatt (les: finansierer kirken) og må da vel ha lov til å bruke kirken til dåp uten at jeg dermed lover noe som helst i noen kristelig retning? Jeg synes dåp er en fin tradisjon for å samle familien og feire nyamnkomne slektninger.

HI

Skrevet

Vi har droppa dåp fordi vi syns det blir så hyklersk og dobbeltmoralsk å stå å lyge i kirka. Vi er ikke så kristne at vi står ved å oppdra i den kristne tro. Og da blir det rett og slett for dumt å stå i kirka å love det når vi vet at vi helst ikke setter våre ben i en kirke.

Syns det er så tåpelig med alle som døper pga tradisjon. Og som aldri går i kirka utenom obligatoriske seremonier som dåp, konfirmasjon og bryllup, og kanskje julaftengudstjeneste. og utenom det så er kirka bare teit....

Vi har allikevel lyst å feire gutten vår på et vis, så har bestemt oss for navnefest. Da får vi en seremoni, og har et lite selskap for nærmeste familie etterpå.

Skrevet

Om det er familiesammenkomst du vil ha, kan du like gjerne ha navnefest. Da slipper du å love presten noe som helst.

Skrevet

Det kan man gjøre ved å ha navnefest på Rådhuset også, UTEN å love troskap til han mannen med hvitt skjegg der oppe på sin høye sky!

Skrevet

Du kan jo ha navnefest da.. samler familien på akkurat samme måte, men har ikke noe med gud å gjøre!

Hva med en humanetisk sermoni?

Forresten, utrolig bra med de som giftet seg i kirka og ikke ønsket noe prat om gud.

Skrevet

du, annie 14.10.. Det går fint an å være kristen uten å samtidig ha noe ønske om å bruke kirken i hverdagen!

Skrevet

HVA?? Innebærer dåpen et kristelig budskap? Jeg er sjokkert!

Skrevet

Jeg betaler skatt jeg osgå, men kan desverre ikke bestemme hva alle de pengene brukes til..

Du er nok en hykle du også... Enten må man ta alt-.... Eller ingenting...

Skrevet

Hva med en navnefest i regi av humanetisk forbund?

"Formålet med Humanistisk navnefest er å markere en av livets store begivenheter med en seremoni på humanistisk grunnlag. I første rekke handler det om å feire at et barn er født og har fått sitt eget navn, en identitet og å ønske barnet velkommen til verden. "

http://www.human.no/templates/Page____220.aspx

Får jo samlet familie og venner på samme måte her :)

Forresten utrolig bra med det brudeparet som ikke ønsket prat om gud eller salmer..

Lykke til :)

Skrevet

Nå er det veldig mange som døper uten at de holder dette løftet da, så gjør nå det du også om du vil. Vi gjorde det ærlig talt mest pga av beste og oldeforeldrene til babyen, som er ekstremt kristne, og som hadde blitt rimelig skuffa dersom vi ikke hadde døpt han..

Skrevet

jo, takk for tips om navnefest i regi av human etisk forbund... Jeg vil bruke kirken.. jeg synes kirken er så vakker... og jeg mener jeg har rett til det uten å måtte love noe som helst i kristelig retning som sagt

HI

Skrevet

Tror du forveksler kirken med samfunnshuset, jenta mi.

Skrevet

Nei, HI! Dåpen skjer nemlig etter DnKs LÆRE, ikke etter dine ønsker! En lære prest og menighetsråd praktisk administrerer, i samsvar med kirkens læreskrifter og biskopens praktiske forordninger knyttet til disse. Noen prester og meningsråd følger som sagt bedre opp en andre!

Og dåpen krever etter DnKs lære avgivelse av et LØFTE!

Ønsker du en "dåpsetterligning" finner du dette hos Human-etisk forbund! Det kalles visstnok "navnefest".

Skrevet

nei, jeg gjør nok ikke det skjønner du!

"jenta mi" er forresten en forferdelig nedlatende måte å tiltale noen på!

HI

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig. Et viet kirkebygg har vanligvis EN "leietaker", DnK! Til andre formål stiller kommunen andre bygg til disposisjon for utleie!

Skrevet

Å lære barnet å be er vel ganske opplakt at ligger i løftet man gir når man døper barnet. Hva skulle ellers være poenget med dåpen hvis det ikke var et ønske om at barnet skulle bli kristent.

Skrevet

Ja, spør man pent, og det ikke kommer i konflikt med kirkens eget behov, kan man kanskje få leie selve kirkeskipet. Det er det menighetsrådet som pleier å avgjøre. Men da er koret med alter/prekestol/døpefont å anse som utilgjengelig. Ofte stengt med et "låst" forheng.

Og døpefonten er uansett kirkens eiendom, kun til bruk ved kirkelige handlinger. Navnefest er ingen kirkelig handling!

Skrevet

Kirken skal være åpen for alle! Det vil si at også kirkebyggene skal være åpne for at alle i samfunnet (troende og ikke-troende!) skal kunne delta i seremonier, det være seg vanlige gudstjenester, nattverd eller mer høytidelige seremonier som bryllup, dåp og begravelse!

Hvis jeg ønsker å døpe min sønn i kirken, selv om jeg ikke bekjenner meg til den kristne tro, kan ingen nekte meg det! Presten kan heller egentlig ikke tvinge meg til å avgi noe som helst høytidelig løfte.,..

Jeg er fri til å nærme meg Gud på akkurat den måten jeg vil! Hvis jeg ikke vil be med sønnen min så er det min egen business!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...