Gå til innhold

Jeg prøver å være en "grei" barnehage-mor....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker virkelig å ha et godt forhold til barnehagen til datteren min og prøver å gjøre alt jeg kan.

 

-jeg har merket absolutt alt av klær og utstyr hun har med seg

 

-jeg har sendt med henne rikelig med skiftetøy, bra utetøy osv. Legger vekt på at klærne hun bruker i bhg skal være både pene og gode å bevege seg i samt enkle for personalet å kle av og på. Hun går derfor oftest i tunika+tights eller joggebukse og genser. Sko med borrelås.

 

-jeg har lært meg navnet på alle de andre barna på avdeligen hennes i løpet av den første uka og prøver å snakke litt med de andre barna, si noe hyggelig til dem når jeg henter og leverer osv

 

-jeg følger nøye med på alle lapper og beskjeder som blir hengt opp i gangen om hva de ønsker/ikke ønsker i barnehagen slik at vi alltid er oppdaterte, følger reglene og har det hun trenger på rett sted.

 

-jeg er nøye med at både jeg og barnet sier ordentlig hei og goddag og at vi sier takk for i dag, god helg osv når vi går.

 

-jeg prøver å gi korte og greie beskjeder om det viktigste, ikke være en sånn mor som står i gangen og maser om at ungen skal ha den blå lua hvis det blåser fra øst og den lilla hvis det blåser fra vest....

 

-jeg prøver å virke blid når jeg henter og leverer, ønsker dem en god dag, spør litt om hvordan de har hatt det, hva de har gjort etc når jeg henter (uten å bruke altfor lang tid og kreve lange avhandlinger da)

 

-jeg sjekker alltid utetøyet hennes når jeg henter og tar gjerne med skittent regntøy ol hjem og skyller og tørker. Skikkelig ugreit for personalet å kle på stive, møkkete gummibukser osv.

 

Noe annet jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må da være den perfekte barnehagemamman...

*skal forsøke å bli like flink*

;)

 

Skal sies at jeg er ikke hysterisk ang luer osv - det styrer de selv tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du har overskudd igjen jeg, når du bruker så mye på å bli likt av vilt fremmede mennesker.

 

Har du tenkt på at hvis noen ikke vil like deg, så finner de på en grunn likevel? Og har du tenkt brukt like mye energi på å forvisse deg om at barnet er vel i varetatt i barnehagen? At de greier å gi både omsorg og stimuli, og samtidig unngå unødvendig sykdom pga dårlig hygiene? Etc, etc, etc?

 

Hva skjer den dagen ungen har blemmer i rumpa fordi hun ikke er skiftet på? Eller du skjønner at hun gjentatte ganger blir slått og bitt av et annet barn? Eller det er så stort gjennomtrekk av personal at barnet blir utrygt? Eller hva hvis barnet ditt endrer adferd over natten?

 

Tør du stille vanskelige spørsmål?

 

Du er sikkert et hyggelig menneske. Men du trenger ikke gå på eggeskall for å bli likt. For det kontrollerer du faktisk ikke selv. Du kan faktisk bare ordne det barnet ditt trenger, og gi faen i resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym 21.55.

Vet ikke hva slags forhold du har til de ansatte i ditt barns barnehage, men det hørtes ikke så positivt ut.

Jeg ser ikke på de som tar seg av barnet mitt i flere timer hver dag som "vilt fremmede", det er jo nettopp fordi de skal passe på barnet mitt at jeg forsøker å bli kjent og være hyggelig. Og sååå slitsomt er det faktisk ikke å være blid og holde orden på ungens saker at det går utover andre ting i livet.

Bekymre deg ikke for blemmer i rumpa og mistrivsel hos barnet mitt, jeg har så langt ikke sett noen tegn på at de ikke gjør en god jobb med henne. Og dersom det skulle bli behov for å ta opp problemer så skal jeg nok klare det fint.

Jeg går ikke "på eggeskall", her har du misforstått litt. Jeg ser på det som at hvis jeg legger meg litt i selen og legger ting til rette for personalet så har det en positiv effekt på hverdagen til barnet mitt.

 

Håper ikke det er så ille i din barnehage som det jeg fikk inntrykk av ved å lese innlegget ditt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12:55, Du må være heltinnen min!

 

Jeg var først enig med at hvis moren gjorde alt dette ville alle i bhg like henne. Slik var jeg, men så kom det en fille sak og personalet snudde seg mot meg.

 

Jeg ble helt utslitt og ingen absolutt ingen har klart å sette ord på situasjonen så bra som deg.

 

Vet du 12:55 hvor mye det betyr at du sier din mening og ikke gidder å dikke dere med disse bedreviterne?

 

Tusen tusen takk for dine kloke ord, din empati, din omsorg, at du bruker noe av din tid på dette forumet, som består mest av hormonbomber som aldri burde ha jobbet med barn om de gjør det i RLE : ) (ingenting var ironi, men fra hjertet).

 

Ønsker deg en riktig fin kveld. Og gleder meg til alle haiene som bare må høvle ned dette. Tapere hele gjengen! Jo dypere dere graver jo mer står dere selv i dritten : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres ut som ei mor jeg kunne like godt!!!!!!!!!!!!!

setter pris på de som ikke alltid skal lage problemer!!!

 

men husk at du har lov til å sette noen krav tilbake av de som jobber der da!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heltinne. Den likte jeg. Men denne uken har jeg nok vært mer en god mor og ei god venninne, enn heltinne.

 

Jeg skulle gjerne tatt en prat med deg, du har sikkert mange erfaringer og ikke minst tanker jeg kunne lært masse av.

 

Det viktigste er å gi fullstendig blanke i janteloven. Hvis man bruker tid og overskudd på den, og ikke minst fokus, så graver man seg faktisk ned, akkurat som du beskriver det. Man kan fint droppe å forholde seg til janteloven, og samtidig være et alminnelig hyggelig og samarbeidsvillig menneske.

 

Men det er klart, det er mange jantetanter i Norge. Men man trenger ikke bry seg et sekund med dem.

 

Jeg blir ikke mye på dette forumet i høst, jeg skal faktisk gjøre noe ingen andre mødre i Norge gjør. Det går an;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker å skape god stemning for både egen og andres del! Og det er vel ingen motsetning til å kunne si i fra hvis noe er galt?

 

Og jo, man kan i stor grad kontrollere om man blir likt. Viktige sosiale ferdigheter lærer barn bla av sine foreldre..... Kan det tenkes du har negative erfaringer og blitt mislikt fordi du ikke alltid er så likandes?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Heltinnen min, med det du skal gjøre : )

 

Det kjennes godt at du kunne ha tenkt deg å tatt en prat.

 

Vel jeg dropper ut av dette forumet jeg, og. Er ferdig med denne knivingen. Mennesker som ikke kan sammarbeide kommer ikke langt. Heldigvis er jeg en person de fleste liker, noen ønsker å eie meg, det har jeg ikke full kontroll på ennå. Men det nærmer seg. Du gav et bidrag i prosessen min.

 

Har akkurat fått en kjempe sjanse, kommer til å bruke all tid på denne oppgaven. Om et år med jobbing er jeg der jeg vil. Det kjennes godt.

 

Hærlig å møte deg!

 

Heldigvis har jeg venner som er som deg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, hver deg selv og stol på at de ansatte i barnehagen kommer til å bli vldig glade i jenta di selv om du ikke er perfekt hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meg selv jeg, og kan i grunn ikke være noen andre. Jeg prøver å huske bytteklær, jeg prøver å få merket alle klærne, jeg prøver å komme på foreldremøter, jeg prøver å være smilende og blid overfor alle selv om jeg ikke er det akkurat den dagen, jeg prøver å huske hvilke dag som er utedag, jeg prøver å huske hvem som er hvem av barna og hvilke foreldre de tilhører. Og jeg har full forståelse for at mitt barn må vente på tur, at mitt barn har fått kjeft for å f.eks. kaste sand, at mitt barn er våt fra innerst til ytterst om det befinner seg en pytt på 5*5 cm på området, at mitt barn har tegnet seg med tusj over hele magen og stolt viser fram kunstverket, at personalt har mye og gjøre.

Og jeg blir stadig imponert over at de orker. Virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Du smiler, hilser, sier ha det og god helg, og er alminnelig høflig.

- Du sjekker lapper fra barnehagen som er hengt opp for at foreldrene skal lese dem, og følger regler.

- Du merker ditt barns tøy, så barnehagepersonalet skal klare å finne igjen ditt barns tøy, og du slipper å miste det.

- Barnet ditt har på seg gode klær å leke i, og det er vel en fordel for henne også at de er enkle å kle av og på, all den tid hun kommer til å øve på å gjøre dette selv fremover.

- Barnet ditt har alltid nok skiftetøy, noe som er godt når hun kommer inn våt, og sikkert litt kald, og hun kan grise med maten og prøve å spise selv, uten at de ansatte må passe på at hun ikke søler, pga for lite skiftetøy. -

-Du passer på at utetøyet er behagelig for jenta di å gå i - fryktelig ubehagelig å ha på seg stive møkkete gummibukser...

- Du gjør deg kjent med din datters venner, som du nok kommer til å ha mye med å gjøre i årene fremover, med barnebursdager, og være med hverandre hjem osv.

- Du spør om dagen til barnet ditt, og hva hun har gjort sammen med sine nye venner.

 

Dette er vel alldeles normalt, og det man burde forvente at en småbarnsmor gjør for barnet sitt... Til HI: veldig flott at du gjør det, for selv om det er forventet, blir det ikke alltid gjort, fordi man "betaler for en tjeneste" og da kan man ta seg til rette. (Staten som betaler lønna mi altså, ikke foreldrene. De betaler vel knapt for leie av lokale, pluss mat)

Til dere som kritiserer HIs måte å møte barnehagen på: har barnet ditt ikke noe skiftetøy? Har du ikke riktig utstyr til det barnet skal gjøre i løpet av en dag? Hilser du ikke på de som passer barnet ditt hver dag? Svarer du ikke om de sier god helg, eller ha det bra? Kjenner du ingen av barnets venner? Går barnet ditt rundt i møkkete utetøy hele tiden? Merker du ikke klærne? Er vel ikke så farlig om de blir borte da? Sjekker du aldri beskjeder som blir hengt opp til foreldrene? Overser du lapper som blir hengt på barnets plass?

 

Det virker da overhodet ikke som om HI overanstrenger seg for å bli likt! Hun er normalt høflig, omgjengelig, og ønsker at hennes barn skal få det best mulig i bhg, det være seg å ha rikig skift, og sjekke at hun får med seg ekstra votter/sokker akkurat den dagen de skulle på tur, i forhold til det som sto på lappen i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er vi som betaler skatt. Dvs at det er vi som er staten.

 

Dvs at hvis vi forledre klager til politikerene på bhg blir vi hørt. Pga vi er staten.

 

Lenge leve janteloven, for de som ønsker stive skuldre og utbrendthet.

 

Jeg tror HI er en litt overgjennomsnittet mor. Hvis hun ikke tester litt her inne : ) (super bra tråd HI).

 

Normale mennesker glemmer, har det travelt, kan være flaue, stille rare spørsmål. Mennesker er irrasjonelle og individuelle. Hvis man ikke kan ha takhøyde for det i bhg, må man regne med at foreldre klager.

 

Min oppfattning av hvordan en ansatt skal være:

 

- Alltid smilende og korrekt.

 

- Alltid ha overskudd til å snakke med foreldre som henter og ta seg av alle barna på avd. Slik at alle er sett og har det bra.

 

- Huske alle beskjeder jeg gir om mitt barn.

 

- Få en genuin og ekte kontakt med mitt barn.

 

- Ha god fagligkompetanse.

 

- Tid til å besvare alle spørsmål.

 

- Lage et godt sosialt miljø.

 

- Lage gode ukeplaner som alltid følges opp.

 

- Snakke fint om barnas venner, og skape nye rellasjoner.

 

- osv

 

Høres dette realistisk ut?

 

Vet du hva vi er bare mennesker, vi skal sammarbeide, hvis du er en som alltid må måle andre så er det deg det er synd på!

 

Ha en fin dag!

 

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, men skattepengene DINE ble til et fotgjengerfelt på Kløfta...

 

Jeg har aldri forstått hvorfor det skal være et argument for at man skal få det som man vil. Det er jo ikke akkurat slik at du kan trekke skattepengene dine tilbake, for i det øyeblikk du har "gitt" dem fra deg, så er de ikke lenger dine.

 

De forventningene du har til barnehagepesonalet er helt greie, men du tilgir vel om det glipper en dag, akkurat som personalet tilgir deg at du glemte å ta med nye bleier eller at regntøyet ble hengende over helga og lukter surt.

 

Men de som jobber i barnehage har en barnehagelov de skal forholde seg til, og retnngslinjer og rundskriv og gudveithva, som faktisk overstyrer hva du (med dine skattepenger og foreldrebetaling) ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage personellet vi har, gidder ikke å ta i mot barnet når det kommer. Er det greit?

Eller er det greit at man blir frustret over å gå fra et barn, som da blir lei seg over å ikke få noen hender som strekkes mot seg, men som holdes rundt en tekopp?

 

Det finnes alle slags mennesker som jobber i bhg.

 

Jeg er garantert den du liker, men blir skuffet over da hun forteller deg at barnet egentlig ikke vil i bhg. Det har mareritt om natten og forteller at det ikke trives. Da blir det mer jobb på deg, for å bedre det sosiale miljøet.

 

Slik er ikke din barnehage håper jeg.

 

Hva skal jeg gjøre? Gå konkurrs? Eller klage litt her og få det litt bedre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er dessverre ikke helt realistisk.

Det meste av dette burde være en selvfølge,men ikke alt er like lett for oss i barnehagen å leve opp til.

 

Det er ikke alltid det er like lett å være smilende og ha overskudd til å snakke med alle foreldre. Man prøver så godt man kan,men det er ikke alltid man får det helt til av ulike grunner.

 

Noen ganger hender det dessverre at beskjeder ikke kommer dit de skal av ulike grunner.

 

 

Og ikke allitd ka man følge opp timeplanen heller. Det hender ting skjærer seg, at det f.eks er sykdom blant personalet slik at det ikke er mulig å gjennomføre oppsatte aktiviteter.

 

Man kan f.eks ikke dra på tur med for få voksne da det ikke er forsvarlig.

Man kan ikke sette en voksen til å lage varmat dersom det er for lite folk på jobb.

 

Men i det store og hele så tror jeg da man prøver å følge de oppsatte planer så langt det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, da er vi mennesklige både foreldre og ansatte. At moren til Anna hadde glemt støvlene hjemme. At pappaen tl Per spør for femte gang etter votten som forsvant sist vinter. Er variabler som ansatte bare må finne en måte å leve med.

 

Tror det blir færre konflikter i bhg om de ansatte kan senke skuldrene og la mye gå i den store glemme boken.

 

Ha fokus på barna og sammarbeid med foreldrene.

 

Lykke til i en jobb som burde være krevende, spennende og givende.

 

Men de fleste ansatte er topp. Unntakene sender jeg i glemmeboken min.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg tar med nok, rent og merket tøy til barnet mitt jeg og ikke til personalet i barnehagen. Jeg er også glad jeg automatisk lærte meg navnene på alle barna fordi de er vennene til jenta mi, og de derfor er viktige mennesker i livet mitt også, og jeg er glad jeg er hyggelig og blid når jeg kommer i barnehagen fordei det faller seg naturlig og fordi jeg faktisk synes det er hyggelig å ta del i hennes hverdag og fordi jeg trives.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du har det viskelig ikke bra du! Beklager det jeg skrev - skjønner at du er en som har møtt mye motstand i livet og må ha et sted å ta det ut ! Håper du finner noen støtte her på forumet da. Bare husk at "tonen" i det du skriver ikke hjelper noe på selvtilitten din.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, man må jo tro det samme om deg og da, slik som du skriver : )

 

Hovmod står alltid for fall : )

 

Men for din tilfredstillelse så har jeg et fint liv, hva med ditt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jo da, det går fint her. Beklager at jeg såret deg! Blir bare helt satt ut av ditt negative engasjement i denne opprinnelig positive tråden. Ble faktisk litt trist på dine vegne, men nå vet jeg jo at du har det fint =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

: ) å så godt å høre at du virkelig bryr deg sååå mye om meg : )

 

Ble super glad jeg nå, jeg skal alltid sende alle mine innlegg til deg først for godkjenning, slik at de virkelig får den super søte altruistiske profilen som vi alle liker.

 

Tenker meg at du synes eminem er litt vulgær, men vet du hva jeg kunne virkelig ha likt å synge sangen Superman til deg. Da hadde du nok blitt glad.

 

Åååå så glad jeg er for at du er den du er : )

 

Du må ikke være trist mer, for det vil selvsagt knuse mitt hjerte : )

 

Kos deg denne hærlige dagen. Si hærlig noen ganger så blir du i bra humør. Stor kos : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...