Gå til innhold

PERMISJON: Hvor mange velger 80 % i 56 uker og hvor mange 100 % i 46 uker - og hvorfor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke så bra å ta noen andres barnehageplass før man trenger den selv eller?

 

Interessant å vite hva slags situasjon folk er i.

Min mann tjener godt over 6G, og jeg 400 000.

Dvs at man taper penger uansett på permisjon, noe som er greit,

selv om det blir hardt, pga lån fortsatt skal betales etc. etc.

Men for å tape minst mulig, velger vi 100 % i 46 uker.

 

Har hørt rykter om at det da lønner seg ta 100 % og heller ta et par mnd fri uten lønn - kontra 80 % i 56 uker.

Noen som er i samme situasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp.. vi tar 100 % i 46 uker også ar jeg 10 uker ulønnet permisjon.. Er så helldig at min manns jobb dekker mellomlegget mellom 6G og hans lønn, så da merker vi ingen forskjell.. det vanskelige blir å holde av penger ver mnd, så man har til de ukene uten lønn :o)

 

ar dere sjekket med jobben om de dekker mellomlegget fra 6G og opp til evt. lønn? mange firmaer som gjør det!

 

Det negative med å ta 10 uker ulønnet permisjon er at man får mindre feriepenger året etter.. andre ulemper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i den situasjonen at jeg er i et vikariat som går ut halvannen måned før termin. Dermed er valget ganske enkelt: Vi velger 100% dekning i 46 måneder, og så får jeg dagpenger fra endt permisjon og frem til vi har fått barnehageplass og jeg har fått ny jobb. Jeg tjener like over 6G, mens mannen min tjener litt mer enn det igjen. Jeg føler at jeg kommer greit utav det på denne måten. Alternativet ville jo vært å ta ulønnet permisjon dersom jeg var i fast jobb. Merkelig system når det faktisk lønner seg å være arbeidsledig... Men så snart barnehage er i boks er jeg tilbake i jobbb - garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tar også 80% i 56uker. Synes ungene er viktigere enn om man taper litt penger eller ikke. Er ikke snakk om så mye penger i vårt tilfelle uansett.

1.mann begynte i barnehage da han var 11mnd, og jeg syntes det var forferdelig nok. Ikke gikk han, han fikk fortsatt grøt til frokost og mme. Å så skulle han være på en avdeling der det var flere 3-4år gamle gutter som styrte og lekte voldsomt. Hoppet over mini som bare satt på gulvet å lekte for seg selv. Likte det ikke i det hele tatt, men det gikk seg til etterhvert som jeg ble vant til at han skulle være i barnehagen.

Så nå har vi bestemt oss for å ta 56uker, pluss litt ferie og noen uker ulønnet permisjon. For så at babyen i magen kan begynne i barnehagen 1.januar 2011. Visst hun/han kommer til termin, så er hun/han nesten 14mnd før barnehagestart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet oss fram til at vi taper rundt 2000 kroner i måneden, om vi tar 56 uker og 14 av disse ukene gradert (80%). Da kan vi ha permisjon fram til 8. desember (så kan han kanskje ta en uke ferie eller noe, eller jeg bare være hjemme - Jeg er student...). I regnestykket har jeg trukket fra utgifter til barnehageplass... Og det vi taper blir da så ubetydelig. Så nå har jeg overbevist pappaen at det er en god idé. (Tror han vegrer seg litt for å være så lenge hjemme, men jeg er helt sikker på at det blir kjempebra både for han og barnet! Kjempefin mulighet for dem å bli godt kjent med hverandre! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen idé om hvordan det er med ferie, når det lønner seg å ta ut ferie etc.

 

NAV teller uker, ikke hverdager, ikke sant?

 

Dvs. at det lønner seg ta ut ferie i påskeuke + pinse etc. og spare permisjon til 5-dagers uker? Korrekt?

 

Kan man spesifisere dette i skjema til NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg satt opp et excel-ark som jeg la ved søknaden, der jeg spesifiserte når jeg skulle ha permisjon og når jeg skulle ha ferie, nettopp for å få mest ut av permisjonen. Jeg valgte ferie i jul, romjul og påske. Men pinse og event uke med 17.mai er vel også en uke hvor det ikke er 5 arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har to innspill.

 

Dersom man velger å ta 46 uker permisjon med 100% lønn og 10 uker ulønnet permisjon da dette er gunstigere enn å ta 56 uker med 80% lønn skal man være klar over at man da mister retten til sykepenger både i tiden du er i ulønnet permisjon og de fire første ukene du er tilbake i arbeid. (man mister retten til sykepenger dersom man er mer enn 2 uker i ulønnet permisjon) Dersom man av en eller annen grunn skulle bli langtidssykemeldt kan dette dermed vise seg å bli veldig dyrt. Spesielt dersom man tjener over 6G. Sjansen for å være så uheldig er såklart liten, men jeg mener det er en risiko som er verdt å kjenne til når man tar permisjonsbeslutningen.

 

Og til Kengurine: Selv om du tar ut ferie de ukene med helligdager får du ikke noe lenger permisjonstid. Det vil si at om du velger å ta ut ferie en uke med for eksempel 2 helligdager og kun 3 arbeidsdager, vil NAV anse det som en uke avviklet ferie og ikke kun tre dager. Dette fordi man ikke skal "spekulere" i helligdager og utnytte systemet til å trekke ut permisjonstiden så lenge som mulig. Jeg vet det fordi jeg først ønsket å gjøre nettopp dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vimsi78:

 

Takk for info om sykemeldingsgreier. Det har jeg ikke tenkt på.

 

Kengurine og vimsi78:

 

Men du får vel mer ferie? Dvs at du kan strekke ferien, ikke permisjon?

Korrekt?

 

Dvs. at om du velger uker med helligdager til ferien kan du f.eks sette opp 3 dager i uke 20, 4 dager i uke 21, 4 dager i uke 25, 4 dager i uke 26, 5 dager i uke 27, 5 dager i uke 28 = 3+4+4+4+5+5+ = 25 dager. Om du da har 25 uker ferie, så har du spredt ferien over 6 uker, og ikke 5 uker.

Så da får du en uke ekstra lengde på mammapermisjonen inkl ferie? Jeg spør, for jeg aner ikke svaret.

 

Merker jeg har lyst til å lage en skikkelig bra webside med info om alt dette greiene her... noen som vet om noen bra websider? Nav er vrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke mer ferie. Det var det jeg prøvde å si.

 

Om man for eksempel sier at man vil ha ferie i en uke der det er 4 arbeidsdager og 1 helligdag, vil du NAV anse det som en ukes ferie (det vil si 5 dager). Det er i hvert fall den tilbakemeldingen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men jobben min vil jo ikke anse det som en hel uke - og derfor vil jeg ha mer ferie igjen når jeg bruker ferien min på uker med færre dager?

 

Jobben min og NAV kommuniserer jo ikke på det?

 

Dvs. at jeg kan fordele mine 25 feriedager hvordan jeg vil utover året, kan jeg ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slik har jeg tolket det og fått beskjed fra jobben at det går. Men jeg har ikke kontaktet NAV. Men fikk tipset fra noen som hadde gjort dette i fjor og fått det godkjent, men jeg vet ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her var det mange innspill, men er det noen som har ein pappa på sjøen der turnuser 4 veker på jobb og 4 veker heime?

Skal pappan i huset her ta 10 veker samanhengande minster vi 1-2 månad med inntekt.

Det oss har tenkt er: 100%dekning i 46 uker, der eg har 5 veker ferie når far har permisjon, da er vi oppe i 51 veke heime. Men sia ej med jobbar turnus er det lite gunstig å begynne på jobb rett før jul. So da skal eg ha 2 måneda utan lønn. Det tilsvara ca ei månadslønn til min mann.. Og da har han permisjonsvekene medan eg er utan lønn... korleis det vert reint praktisk med kor tid eg går ulønna og ikkje har vi ikkje komt fram til enda...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen,

 

Det er sikkert ulikt hvordan arbeidsgiver og NAV kommuniserer angående ferie og hva de ulike arbeidsgiverne tillater. Tror i utgangspunktet det ikke går, men noen arbeidsgivere velger å være "snille". Tror det er arbeidsgiver det går utover økonomisk dersom man tar ut ferie de ukene det er helligdager. Der hvor jeg jobber var i hvert fall ikke dette akspetert å gjøre. Så hør med arbeidsgiveren din og er du heldig så går det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok vimsi78, takk for svar og hjelp.

skal høre med arbeidsgiver.

 

jeg synes det høres rart ut at arbeidsgiver skal tape på det, fordi man legger av ferie etterhvert som man har poparbeidet seg ferie. det har jo jeg gjort, og da er det 25 enkeltdager å ta av. De dagene går jo ikke på uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver taper på dette fordi NAV ikke aksepterer denne praksisen.(har med hva arbeidsgiver får av penger fra NAV)

 

Årsaken til at det er slik tror jeg er at det kun er ferie som gir rett til utsettelse av permisjon. Når vi har fri i helger og helligdager bruker vi jo ikke feriedager og har derfor ikke rett til å utsette permisjonen med disse dagene, ergo løper i teorien permisjonen når vi har lagt ferien til helligdager som for eksempel i jul og påske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...