Gå til innhold

PERMISJON: Hvor mange velger 80 % i 56 uker og hvor mange 100 % i 46 uker - og hvorfor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg heller mest mot 100 % i 46 uker, dette pga at man taper mindre lønn (spesielt min mann vil få merkbart mindre om jeg velger 80% og ikke 100% i hans 10 obligatoriske uker) - og for å ikke være for lenge borte fra jobben. Men det høres jo veldig koselig ut å kunne være hjemme i 56 uker også.

 

Dersom man ikke får barnehage, forstår jeg at det er vanskelig å få plassert barnet og at det er hensiktsmessig å være lenger hjemme. Men om det er full barnehagedekning, så har vel ikke barnet vondt av det? Mitt barn vil være ca 9 mnd da jeg går ut i jobb igjen?

 

Grunner til at man velger 100 % eller 80 % vil jeg veldig gjerne høre synspunkter på. VELDIG interessant å høre hva andre tenker, og om det er noe jeg IKKE har tenkt på. Dette er jo helt nytt for meg.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vi velger 80%. Mest pga av barnehagedekningen. Er klar over at man taper penger, men det får så være, Har klart å strekke permisjonen 3 uker lenger enn ukene tilsa, ved å ta ut ferie i jul, romjul og påske. Nav regner 5 dager pr uke, uansett hvor mange arbeidsdager det er i en uke. Men så spørs det vel om krabaten kommer før termin, slik at permisjonen blir avkortet likevel. Innfløgt regelsystem hos NAV.....

 

Å sende en 9 måneder gammel baby i barnehagen vil jeg tro gå greit, viss man er så heldig å få plass..... Antar barnehagene har tilrettelagt for det.

 

Om man er født utenfor barnehage-året, så har man vel ikke krav på plass før 1.aug året etter? Eller hvordan er disse reglene? Hjelp meg gjerne.... Forslag til tips på hvordan få barnehageplass i Oslo med et barn født ut på høsten?? :)

 

Takker.

 

Ha et fint svangerskap videre - selv om det begynner å bli tungt.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar også 80 % i 56 uker. Far taper litt på dette så det er dumt, men jeg skal være hjemme til 1.januar året etterpå så da trenger vi de 56 ukene. Blir jo noen uker med ulønnet permisjon også. Da får vi forhåpentligvis barnehageplass fra 1 januar og jeg får vær hjemme lenge nok. Det er også på grunn av at far skal ta ut fedrekvoten med fleksibel løsning/ graderte foreldrepenger at vi gjør det slik da han ikke har mulighet til å være hjemme sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Dette lurer jeg også på!! Skal vi ta 46 eller 56 uker.... hm..

 

Er det 1 august og 1 januar det er opptak til barnehage? Er dette Oslo, eller landet forøvrig. Jeg bor i Drammen med 100 % barnehagedekning. De tar vel inn barn gjennom hele året? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å ta 100% perm, og velge ulønnet perm (det har man krav på i inntill et år etter ordinær perm tror jeg) fram til man har barnehageplass. Bare å legge penger til side av de 100% for å ha når man går ulønnet. Da slipper far å miste penger i sin permisjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha 100 lønn i 46 uker, men ønsker 56 uker permisjon. Så da blir det 10 uker uten lønn. Det viser seg at visst en går ut ifra ei årslønn på ca 6G får en 10.000 mer ved 46 uker permisjon enn ved 56 uker permisjon. Jeg mener vi kan ta 2 år med permisjon om vi ønsker det. Jeg har bare gitt beskjed til arbeidsgiver hvor lenge jeg blir borte, og hvodan jeg ønsker å fordele pengene fra NAV er jo opp til meg. Vi kommer til å sette av 20% hver mnd, slik at vi har noe å gå på de to siste mndene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er bare å spare de måndene man får utbetalt 100 % men syns det er lenge å skal være uten inntekt fra en gang i august til ut desember. Tar vi 80 % blir det par et par månder uten inntekt. Far tjener såpass bra at det ikke spiller så stor rolle heller når det blir litt mer spredt. Og det er ikke sann at man nødvendigvis tjener 10 000 på å velge 100 %. Det kommer helt an på fars inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi heller mot 80 % lønn.... Vet at vi taper ca 15 000 på det, men er usikker på hvor mye det utgjør når vi har betalt skatt av det??? I tillegg jobber jeg turnus og da hvis jeg har svangerskapspermisjon i julen - får jeg utbetalt røddagstillegget selv om jeg ikke jobber! Det er luksus det!!

Og der er det noen tusen og hente!!

Tenkte på å stikke innom Nav i morgen for å ta en prat!

 

Jeg blir jo uansett å jobbe mens far har permisjon i sept - okt og litt i nov.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt 100% sikker på dette, men kan være lurt for de som tar ut 80 % i lønn å sjekke ut hos NAV. Jeg mente å huske at jeg sjekket dette forrige svangerskap, men i ammetåke etc så er dette blitt glemt... Hva hvis man går ut i en sykemelding etter permisjonsslutt?? Tror det er slik, men husker ikke helt som sagt, at du da kun får 80% utbetalt, selvom du er tilbake i 100%, fordi du ikke har opparbeidet deg full utbetaling.

Jeg vet at hvis du velger 80% lønn og blir gravid uten at du har fått vært i 100% lønnet arbeid i 6mnd, så vil du om du velger 80% lønn denne gangen også, få 80% av 80%, og det er snakk om MYE penger i tap!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som førskolelærer i bhg og kommer ikke til å sende gutten min i bhg før han er rundt 1 år. Det er mye som skjer i løpet av en bhg dag, og det kan bli for mye for en på bare 9 mnd. Det er også en fordel både for barnet og personalet i bhg at barnet går når det begynner, ikke alle gkør det når de er 1 år men flere enn på 9 mnd.

Sliter med kabalen selv, jeg skal tilbake i jobb i aigust da skal mannen min være hjemme til oktober og så får vi se hva vi gjør etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer det ann på inntekten, derfor skrev jeg 6G (437.286). Legger ved en link fra dine penger http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=553752

 

For oss er iallefall 10 000 kr masse penger, og om vi kan direkte få dette ønsker vi det. Til òg med ho damen vi snakket med på Nav sa at det ikke lønte seg å velge 80% etter de nye reglene med mer permisjonstid.

 

Men det er jo opp til hver enkelt å finne ei løysning på dette. Men greit å vete om det. Vi skal ha en prat med NAV når vi skal fylle ut papirene våres, siden vi skal fordele endel.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så da blir det 10 uker uten lønn. Det viser seg at visst en går ut ifra ei årslønn på ca 6G får en 10.000 mer ved 46 uker permisjon enn ved 56 uker permisjon."

 

Mener du at man får 10 000 kr mer selv om man tar 10 uker uten lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Så da blir det 10 uker uten lønn. Det viser seg at visst en går ut ifra ei årslønn på ca 6G får en 10.000 mer ved 46 uker permisjon enn ved 56 uker permisjon."

 

Mener du at man får 10 000 kr mer selv om man tar 10 uker uten lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger 80 % i 56 uker, og strekker perioden ut med at jeg tar mine 25 feriedager i de mest gunstige ukene (de som inneholder feriedager) og far tar også ferie i sin permisjon. Da varer permisjonen faktisk i hele 15 måneder!

 

Etter det tar vi permisjon uten lønn slik at vi tilsammen blir hjemme i ca 21 måneder (fram til neste august og barnehagestart); jeg tar perm i 11 måneder, han i 10 mnd. Dette er vårt første barn og vi prioriterer å være lenge hjemme, er litt oppi åra og vet jo ikke om det blir flere barn :-) Vi jobber begge i det offentlige og har dermed ikke kjempehøye lønninger, men vi sparer litt og har ikke så veldig høyt forbruk (bor i leilighet og har ikke bil), så 6 mnd på en inntekt bør gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger også 80% og 56 uker. Jeg er enig som noen her skrev at jeg syns det er tidlig å sende en 9 måneder gammel unge i barnehagen. Men jeg har forståelse for at noen må det, men vi har mulighet til å være hjemme lenger, så da prioriteres det. Jeg tar masse ferie etter endt permisjon, slik at jeg starter opp igjen på jobb januar 2011:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tyskland her de 6 uker før fødsel og 8 uker etter. Så er det full jobb igjen for mor. Dette er helt nytt og forlenget i år, før var det enda mindre tid.

 

Så sånn sett kan jeg ikke helt forstå at det er så farlig å sende babyen i barnehagen når den er 9-10 mnd. Dette gjøres jo i andre nærliggende land.

 

Er vi overhysteriske, eller er det VIRKELIG noe i det at barnet bør være 1 år før de skal i barnehagen? Er dette anbefalinger man har hørt fra leger/jordmødre etc. Eller synser man bare? Fordi det er et lite barn.

 

Vi tenker ta 100 % og 46 uker - mest på meg, pga jobbsituasjonen til min mann. Og det er full barnehagedekning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan litt bli ganske apatiske, da de for for lite tid / kvalitedstid når de sendes for tidlig i barnehage. Hvem skal være der når barnet lærer å gå?, hvem skal oppleve barnets første ord?

Det er bra for barna å være hjemme ei stud, før de tilbringer laaange dager i barnehage.

Selv sier jeg fra meg en årslønn på 450 - 500000 kr, for å være hjemme med barnet,- etter endt permisjon vel og merke, og velger derfor å leve litt fattig. De er små bare en gang, og denne perioden vil jeg være en del av.

 

Alle kan det. - Om de vil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageåret starter i august hvert år. Når en kommune sier de har full barnehagedekning gjelder det kun ved de som søker ved hovedopptaket. Vi som søker plass utenom hovedopptaket trenger ikke å få plass, selv om kommunen har 100 % barnehagedekning!!

 

Hvert eneste barn er forskjellig! Noen barn elsker barnehagen og noen hater den!

Vet at noen barnepedagoger anbefaler at barnet skal være hjemme hele sitt første leveår, andre barnepedagoger mener de bør være hjemme til de er 3 år!!

Personlig mener jeg at man må se an barnet, og da hvis man vurderer å ha det hjemme - hva du som foreldre kan gi barnet ditt ift behovet.

Jeg bodde i en stor by når jeg fikk det første barnet. Der hadde vi åpen barnehage, barnepass på treningsstudio og jeg hadde flere venninner som var hjemme med barna. Der valgte jeg å ikke sende lilla i barnehage før hun var 1 1/2 år.

Når jeg fikk nr 2, som forøvrig også er novemberbarn, søkte vi henne i barnehage fra hun var 13 mnd. Dette fordi her jeg bor nå finnes det ingen tilbud for hjemmeværende der man kan treffe andre hjemmeværende i et stimulerende miljø for barna. Og hjemmeværende er det svært få av.

 

Vurder derfor barnet - hvor sosialt er det- hvor mye stimuli og utforskende miljø kan du tilby. Har du tenkt og springe hjemme og gjøre husarbeid eller sitte timer på cafe hver dag - send barnet da for all del i barnehage!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig, er at jeg må bestemme dette NÅ, før barnet er født. Og før man noen gang har født barn.

 

Etter mine 9 uker + 27 valgfrie som jeg tar + ferie, så er det midten av august. Dvs. at det egentlig er perfekt tid, siden opptak er august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vi velger 56 uker + at vi skal utsette permisjonen med 4 uker sommerferie neste sommer for å få lengst mulig permisjon. Siden vi føder så sent på året har vi ikke rett på barnehageplass høsten 2010, så vil utsette jobbinga lengst mulig... for blir mange nok mnd med skiftjobbing som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og får vi bhg neste høst betaler vi heller for den selv om vi er i permisjon. selv om det er penger ut vinduet, vil uansett ikke sende et barn i bhg før 12 mnd... permisjonene vår er slutt i jula. så da blir hun ca 13-14 mnd når hun begynner.. eller så begynner hun ikke før hun er mer enn 2 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg anonym 14.43: Hvordan var det å få barnehageplass i januar da?

 

For vår egen del er vi usikker på hva som lønner seg. Jeg ønsker å ta permisjon fra mine studier (masteroppgaven) i et semester, altså fram til begynnelsen av juli 2010.

 

Lurer på, men er ikke sikker, om han da ikke kan ta permisjon før studiestart igjen i 2010, det vil si fra midten av august. Da har han ikke mange ukene igjen.. 4 uker med 100 % dekning og 14 med 80 % dekning. Jeg må jo skrive ferdig masteren min i denne perioden, derfor heller jeg mot at vi tar 80 %, selv om vi taper penger på det. Hvis vi tar litt gradert uttak (80% for eksempel), eller legger en del av hans ferie til denne perioden, klarer vi kanskje slik å strekke permisjonstiden til i slutten av desember. Evt. måtte vi jo ha barnehage/dagmamma i perioden jeg skriver ferdig oppgaven, og det koster jo penger også. (Og det er vel ikke så lett å finne barnehageplass i september heller kanskje?) Noen som vet?

 

JEG vil i alle fall ha 80% dekning, men han er usikker (på grunn av pengetapet) Hvordan overbevise han om at det er en god ide, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...