Gå til innhold

Svigers har låst seg inn hos oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

og rydda og ordna litt mens vi var vekke i helga. De har passa to av barna våre, og måtte sikkert låse seg inn for å finne badetøy osv. Men i samme slengen har de rydda i vaskekjelleren, redd opp to uredde senger og tatt noe skittentøy med seg. Jeg skjønner jo at de har gjort det for å være hyggelige, men ærlig talt: Er det vanlig? Vi har det ikke spesielt rotete og skittent hos oss, men sjølsagt ikke så strøkent som i svigers sitt støvfrie og nystrøkne hus. Men vi rakk ikke å rydde alt før vi dro på fredag, og det meiner jeg må være greit. Det blir stress hvis jeg skal måtte rydde hyuset hver gang jeg skal noe sted i tilfelle svigermor og svogerfar låser seg inn og finner noe de kan ta tak i. Mannen min likte det heller ikke, bare for å si det. Mora mi hadde aldri drømt om å gjøre noe sånt uten at jeg var hjemme.

For det handler litt om privatliv. Rot og skitt er ikke pent, men det er mitt rot og min skit.

Hvordan sier jeg fra på en pen måte at jeg ikke ønsker at de skal ta seg til rette hos meg når jeg ikke er hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..... bare være gla hu ikke strøk og pressa trusene ....... det gjorde svigermora til en eg kjener .....

Skrevet

Her er det også svigermor som kan finne på å gjøre sånne ting og ikke mamma, så derfor er det mannen som tar ansvaret og gir beskjed til sin mor at sånne ting ønsker vi ikke at hun skal gjøre. Han sier gjerne ikke fra på noen pen måte, men det lar jeg være opp til han så lenge det er hans mor han snakker til...

Skrevet

Her er det omvendt. Min mor låste seg inn engang vi ikke var hjemme. Å da hadde vi barnet med oss. Hun skulle låne noe hun trengte sa hun . Greit det, men å rydde opp hos oss. ( var vel litt i vaskedunken våres)

Så det endte med at jeg tok nøkkelen fra henne.

Jeg har ikke nøkkel til mine foreldres hus så hvorfor skal egentlig dem ha det til vårt hjem... Jo i tilfelle det brant her fikk jeg høre. Å da kunne dem reise og prøve å redde noe som vi ville trenge.. Hva med visst det brenner hos dere da spurte jeg? Da ble fruen stum. Bare mumla noe og snudde seg og gikk. Hehehe

Skrevet

Min svigermor opplevde det motsatte, og følte seg virkelig satt pris på av svigerdatter. Var takknemlig mao.(Understreker. Svigerdatteren var ikke meg) Spør deg selv. Var det vondt ment?

Skrevet

Jeg synes ikke du skal si ifra. Om dere absolutt må si noe så mener jeg at mannen din bør takke pent for hjelpen, og si at dere synes det er litt ubehagelig at de holder på med skittentøyet deres.

Skrevet

Gud, så glad jeg hadde blitt :o)

Om du skal si ifra, synes jeg dere bør takke for hjelpen, men si at de ikke skal gjøre det mer!

Skrevet

Kan du gi meg adressen deres slik at jeg kan sende nøkkelen til huset mitt til dem? så kan de komme til meg å "ta seg til rette" i stedet. Hadde vært evig glad om noen hadde overasket meg med å rydde og gjøre det pent i huset mitt mens jeg var bortreist.

Så deilig det må være å komme hjem til strøkent hus:)

Hehe;)

Skrevet

Selvfølgelig var det ikke vondt ment, det tror jo ikke jeg heller. Og vi hjelper hverandre ofte med ting. Poenget mitt er at jeg ikke føler meg komfortabel med at de går inn i hjemmet mitt og "ordner" når ikke jeg er hjemme. Og da spør jeg igjen - er det vanlig hos andre?

(Tidligere pleide ikke svigerfar å ringe på hos oss heller, han bare gikk rett inn. Det likte jeg heller ikke, men det løste seg før jeg fikk sagt noe. Han dumpa inn en gang jeg gikk toppløs fra badet og inn på vaskerommet for å finne håndkle... ;-) )

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke likt! Takknemlig for at andre ubedt går inn og rydder? Ærlig talt så ille synes jeg ikke det er å rydde at jeg ville ha likt det.

Skrevet

mamma har gjort det samme hos oss..veldig greit syns jeg..;) men hun tar ikke skittentøyet vårt da. hehe.. men hun har tømt oppvaskemaskinen, vasket gulvet osv. hehe..

grunnen til at hun var her var at vi var bortreist når vaskemaskin reperatøren skulle komme. og han var seeeeeeein. hehe

Skrevet

Hmmm...vet ikke om jeg hadde likt det...Når man reiser er det ikke alltid det er strøkent, og av og til tvert i mot, til og med, hehe...Jeg foretrekker å rydde egen skit, og dessuten hender det jo at man har private ting liggende rundt, som ingen har noe med.

De gangene vi reiser langt, og ber mine foreldre passe huset, rydder vi så godt vi kan, og fjerner det som måtte finnes av privat info etc.

Forrige gang vi var lenge borte, hadde mine foreldre bortimot sanert boligen vår ( og den er STOR og rotete, haha:-), skrubbet badene og kjøkkenet, skiftet på sengene, vasket og brettet alt tøy, handlet mat, dekket bordet til frokost, og fyrt i ovnen......

Det var et nydelig syn, men vi ble veldig paffe, og følte det var et overgrep mot privatlivet vårt. Men siden vi regnet med at det var et engangstilfelle, sa vi ikke noe, bare takket og bukket det vi maktet - de ble jo gjort i beste mening.

Skrevet

tja, hvor vanlig det er vet jeg ikke, men vet jo om venner hvor dette skjer.

Men GUD, hadde blitt hoppenes glad hvis mamma kunne gjort det noen ganger. jeg haaaater å vaske leiligheten;)

Skrevet

Tja, svigermor både vasker klær og rydder på kjøkkenet for meg når hun sitter barnevakt - spesielt var hun flink til det da lillejenta mi var veldig liten.

Jeg er evig takknemlig for den hjelpen jeg får. Jeg vet at det ikke er like ryddig og reint her hele tiden, og jeg tar ikke tilbud om hjelp som kritikk på noen måte.

Hurra for hjelpsomme svigermødre!!

Skrevet

Det er godt å høre at det er andre som også har sansen for privatliv. Jeg ville aldri drømt om å rydde i skapet til faren min, selv om jeg sjøl har sansen for tellekanter og han er ganske rotete.

Men når det er sagt, så ser jeg det kloke i å tie stilt så lenge det bare er noe som har skjedd en gang. Verre ting kunne sjølsagt skjedd, og så kan vi heller ta diskusjonen om privatlivest fred om en stund :-)

Skrevet

Ja takk hadde jeg sagt da, min mor tar seg godt til rette hos meg, svigers bor for langt unna til å gjøre det, men hadde sagt ja takk til litt ryddehjelp;-p

Veldig private ting, de legger jeg ikke fremme når jeg er borte uansett.

Skrevet

jeg for min del hadde blitt veldig glad for det:-)

og om noen ville strøket trusene mine hadde jeg også blitt glad;-)

Skrevet

...og bare så det er sagt - det er stoooor forskjell på at noen pusler litt når de sitter barnevakt og på andre måter er ønska hjertelig velkommen inn i huset, i mot at noen låser seg inn når ikke vi er hjemme og sysselsetter seg med rotet mitt.

Skrevet

Hadde heller ikke likt det. Uansett om det var svigermor eller mor.Men sikkert godt ment, ja. Vet ikke om jeg hadde tørt å gi beskjed når det er snakk om noe så "snillt".

Skrevet

Svigermoren min er sånn. De bor langt vekk da og har ikke nøkkel men når de har vært hos oss uten at vi har vært hjemme så har de funnet på å fikse masse for oss. Og det er jeg så glad for!!!!! De gjør så mange ting som jeg ikke vil eller ikke gidder å gjøre.

MEN av og til kan hun finne på å vaske noe mens jeg er i huset og være veldig fordømmende mens hun holder på. Det liker jeg ikke. Og jeg hater det når hun snakker om svigersøster som hun sier er "det eneste i familien som har system" på ting med rydding og bretting osv. Og det er den svigersøsteren som har faktisk vaskedame!!!

Skrevet

Gud så happy jeg hadde blitt hvis jeg kom hjem til strøkent hus:)

Skrevet

Jeg hadde tenkt; så deilig at de ville gjøre det :-)

Skrevet

Mamma gjør det samme her og vi blir så glade! Sist vi var ute og reiste fikk hun ikke tid, og da spurte fanten henne om hun var sur på oss siden hun ikke hadde rydda og vasket!

Hadde ikke brydd meg døyten om svigermor hadde gjort det. Bare deilig. Det går faktisk ann å sette pris på snille svigerforeldre og foreldre.

Skrevet

Vet du, da jeg begynte å lese innlegget ditt trodde jeg det var for å skryte av dine fantastiske svigerforeldre, der tok jeg feil gitt.

Snakk om å lage problemer av ingenting altså!!!! her kan svigermor mer enn gjerne komme å rydde og vaske, ser på det som at hun er glad i oss og ønsker å gjøre noe for oss

(Håper jeg er så heldig å få en svigerdatter som tenker motsatt av det du gjør)

Skrevet

he he, kjenner jeg får ubehag bare ved tanken. Nei, dette vil aldri svigers eller foreldrene mine gjøre. Fordi de kjenner meg godt og vet at jeg ikke hadde likt det (ikke at jeg tror de hadde giddet uansett)

Så til spørsmålet ditt. Jeg ville ikke sagt noe om dette nå, bare takket for hjelpen.Ville heller nevnt det neste gang dere reiser bort el. det kan være aktuelt; at denne gangen ønsker dere ikke hjelp i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...