Gå til innhold

Huff for en mamma jeg er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er relativt fersk mamma med en liten en på ett år. Gledet meg utrolig til å bli mamma, men føler ikke jeg har blitt den mamman jeg skulle bli. Føler alt er bare mas og jag om dagen. Huset er skittent, skittentøyskurven flyter, det er fingermerker og sikkelflekker overalt. Igår var vi ute på tur og da glemte jeg å gi ungen min mellommåltid før jeg la han, idag når vi var ute hadde jeg glemt å ta med sko og drikke. Føler alle andre mammar går rundt har med alt til unge og er superfreshe, mens jeg oppdaget at jeg hadde tatt på meg en dongribuske hvor glidelåsen ikke virker så jeg gikk med åpen smekk i hele dag og hadde grøtflekker på genseren.

Gjør alt for den lille hjerteknuseren min, men føler at jeg ligger to skritt bak hele tiden. Sukk. Og vi som har planer om å få fler etterhvert, hvordan vil det gå! Må innrømme at uansett hvor mye jeg elsker gutten min så synes jeg leggetid er et herlig øyeblikk, endelig litt tid til å få gjort alt det andre som må gjøres. Men hva slags mor er jeg som tenker sånn da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du prøver for hardt, legg av mer tid for deg selv, litt skittentøy der og her skader ikke, legg av 1 time for deg selv hver kveld der du tar deg et varmt bad og kobler helt av!! Det klarer du:) Det er viktig også,, så skal du se at alt annet blir plutselig så mye lettere:)

Skrevet

Skjønner ikke at det er så mye styr med et barn jeg! Fatter ikke hva det er å klage på! Jeg har tvillinger, derav en med kolikk!!

Skrevet

Til anonym 15.04

...at andre kan være annerledes enn MEG????

Nei, det er ikke mulig vel...

Skrevet

Det at du er bevisst på disse små glippene, betyr jo bare at du er en god mor :) Hadde du vært en dårlig mor hadde du ikke merket at du gjorde noe "galt".

Jeg har hundre områder å bedre meg på for å bli den moren jeg så for meg at jeg skulle bli da jeg gikk gravid. Men jeg er ganske sikker på at jeg er en ganske forbaska bra mor for min lille jente likevel, og det er nok du også bare du tenker deg om :)

Og du med tvillinger: All ære til deg altså, men man må ikke være tvillingmamma for å være sliten og usikker på sin rolle som mor.

Skrevet

Fatter bare ikke at du ikke rekker noe husarbeid med en et åring?!

Da er du lat da! Det rekker jeg, med to barn! En etåring kan underholde seg litt selv også, mens du rydder. Krabbe etter deg osv. To babyer de er kun avhengig av meg hele tiden!

Skrevet

Det skjønner jeg Tale, men når jeg forestiller meg å sitte med et barn, så kan jeg ikke skjønne at det er en jobb. Men hadde jeg sitti med et barn, så hadde jeg kanskje synes det?

Men her får man særiøst ikke 5 min!

Skrevet

Du høres da ut som en ganske alminnelig småbarns mamma. Tror du stiller litt høye krav til deg selv. Hvorfor er det foreksempel din Gudgitte gave å ta skittentøyet?!

Skrevet

Ja jeg er vel kanskje lat. Jobber åtte til fire hver dag og når jeg kommer hjem så synes jeg det er mye artigere å leke med ett-åringen enn at han skal gå i hælene på meg mens jeg rydder.... Kall det gjerne lat.

Bruker tiden etter leggetid til rydding og vasking og slik, men synes bare det samler seg opp så fort. Jeg er ihvertfall glad jeg ikke har tvillinger med kolikk, all ære til den som har det. Men jeg kjenner en som har fem barn og huset i perfekt stand så hun synes vel du som har tvillinger ikke har noe å klage på ;) Vi er alle forskjellige (takk og pris).

HI

Skrevet

........ og til deg med tvillinger. Det er sikkert noen som har det mere slitsomt enn deg også, som ikke skjønner hvorfor du klager. Hørt om empati?

Skrevet

Vær stolt av deg selv!!!! Du BRUKER faktisk din tid på ditt barn og lar alt annet komme i andre og tredje rekke. om det ikke er tilfredstillende rent i hjemmet til enhver tid så ikke bekymre deg,ta det som et sunnhetstegn!!! noen foreldre er kanskje for opptatt av at det skal se bedre ut utad enn innad om du skjønner hvor jeg vil hen;)

Lykke til videre,vær glad for at du er den du er og skriv ned ting som plager deg at du glemmer,på den måten får du med deg flere ting på tur neste gang og kan bare nyyyyyyte det!!!!

Skrevet

Hun trodde nok at du var hjemme i permisjon :D

Vi har etter en tøff start med kolikk vært heldig å få en jente som både leker fint selv, og sover et par ganger på dagen. Så jeg har tid til både husarbeid, og til og med til å sitte her inne og sose (mindre og mindre tid til det jo eldre hun blir).

Men du skal IKKE se på deg selv som en dårlig mor fordi du ikke rekker over alt. Det er ikke konstruktivt, og det er unødvendig. Fokuser på alt det bra du faktisk gjør for barnet.

Skrevet

Jeg syntes meste parten av småbarnsmødre jeg ser er uflidde og ustellte. De løper rundt som huggerne høns og legger igjen det meste over allt.. Tror nok du er helt vanlig. Ser ingen grunn for at ikke mannen din skal ta sin del av husarbeidet.

Skrevet

Empati er et fint ord.. Slå det opp, kjære tvillingmamma. Du vet nok ikke hva det er..

Det dummeste jeg hører er når andre skal fortelle andre hvor lett ting er.

Vi er forskjellige og det er barna også!!

Jeg sliter selv med å få alt til å gå rundt. Jeg er i jobb med en treåring og gravid. Har en mann som jobber fullt. Føler aldri jeg er i mål. Alltid er det noe jeg burde ha gjort..

Men jeg proioriterer å være sammen med barnet mitt. Å ha kvalitetstid sammen som familie. Så tar jeg husarbeid når jeg orker og har tid og vakser klær på samme premisser..

Det går bra. Vi må slutte å konstant søke perfeksjonisme..

Skrevet

Har faktisk en mann (det høres jo kanskje ikke sånn ut), men boretslaget der hvor vi bor har bestemt at husene skal pusse opp med egeninnsats denne sommeren, så mannen min har vært ute så og si hver kveld og jobbet. Kanskje derfor ting har flytt litt ekstra.... Heldigvis ferdig om en ukes tid.

Og smart å skrive ned det jeg glemmer, har allerede laget meg en liten liste ;-) Og har faktisk fått tørket støv og satt igang en vask imellom innleggene mine :-D

Takk for mange oppmuntrende svar!

Skrevet

Er enkelte som klager for den minste ting. Åååå, så sliten... Ille synes jeg!

Skrevet

Det skulle jeg også spørre om, altså om du er alene med barnet?

Har selv en på 14 mnd. Og er alene med henne fra vi står opp til pappaen kommer hjem rundt 17-18 tiden,noen ganger senere. Inkl lørdager.

Det er selvsagt, dager hvor alt er kjempeslitsomt å jeg føler jeg ikke får rukket noe som helst. Men huset er som regel alltid strøkent. Jeg tillater meg rett og slett ikke bli slapp på det området.

Men jeg er veldig rutinert og strukturert på alt. Og da går ting mye lettere.

I tillegg så er jeg under utdannelse på siste året samt går gravid. Så energien kan virkelig være fraværende og døgnet har alt for få timer.

Kanskje du skal lage deg en slags timeplan, da blir det lettere å lage en rutine over div husarbeid.

Og hvis du er alene med barnet så prøv å få litt avlastning i blandt sånn at du kan hente deg litt inn.

Håper i alle fall det ordner seg for deg og dette bare er en periode.

Skrevet

Av og til har jeg inntrykk av at det å være småbarnsmor er en konkurranse i perfeksjonisme.

Det er ikke få krav man skal leve opp til:

Barna og en selv skal til enhver tid være nystriglet, hjemmet skal være støvfritt, man skal være i full jobbog helst tjene godt osv osv..

Kjenner jeg blir litt matt av dette "presset"

Hvorfor slipper mennene så lett unna? Er det fremdels slik at hus og barn er kvinnenes ansvarsområde?

Man kan ikke både være en perfekt husmor fra 1950 tallet som baker og vasker, samtidig som man skal gi hundre prosent i en krevende jobb. Eller?

Fordi jeg er aleneforsørger må jeg være flink til å prioritere. Jeg har en laaaang liste over ting som burde vært gjort. Akkurat nå står bilen øverst på lista. den har blitt neglisjert alt for lenge stakkar...

Skrevet

mammamia og nurket, helt enig med deg. Vi ønsket jo å komme vekk fra 50 tallsrollen, men like fullt leser man altså i denne tråden; Jeg tillater meg simpelten ikke å ikke ha et plettfritt hus.

Da kan man jo lure på om kampen til mødrene våre og bestemødrene våre var helt for gjeves.

Skrevet

Æsj, alt kan da vel ikke være perfekt til enhver tid. Folk som har barn, alltid er fresh med fin sminke og styla hår og ikke har et jævla støvkorn i huset, de trenger slett ikke være bedre mødre. De kan neppe ha særlig med tid til å slappe av og kose seg med ungen.

Jeg ville heller hatt en skitten/shabby mamma som gjorde sitt beste for meg, enn en mamma som setter utseende og fasade først.

Du er nok ikke alene om å føle det sånn. Du reflekterer ihvertfall over det, og det betyr at du er en god person. Du sier jo at du elsker barnet ditt og at du gjør alt for han. Hva mer kan man egentlig be om? Tror du tenker lit for dårlig om deg selv.

De beste mammer er de som tåler å ha litt rot rundt seg og skittflekker på klærne. Tror det blir en mye mer avslappet stemning av det.

Og så lenge ungen din virker fornøyd, da gjør det vel det rette da:)

Skrevet

Det var det mest selvforherligende innlegget jeg har lest på lange tider, kjenner jeg blir litt kvalm av deg lady som har ting både inne og ute. Utdannelse, jobb, plettfritthus ha ha, stakkars barn som har en mamma som er så navlebeskuende.

Skrevet

Det jeg ville få frem ANONYM 17.14 er at med litt egeninsatts så er det mulig å få til ting. Det at du blir kvalm av meg får nå bare være,bryr jeg ikke meg noe som helst om i grunn..Syntes derimot du virker som skikkelig lite sympatisk og rett og slett usmaklig kjerring. Og ja huffa meg så synd det er på barnet mitt som har en ren og ryddig tilværelse.

Du er kanskje litt bitter da du er en av de som har hybelkaniner og dritt i alle kriker og kroker og er så lat at du ikke gidder å gjøre noe med det.

Skrevet

Så godt som jeg kjenner igjen den følelsen kjære deg! :) Det er en spesiell følelse å plutselig oppdage, gjerne mens man står på butikken eller andre offentlige steder, at man har ryggen full av gulp eller høyre bukseben er fullt av håndavtrykk av banan, men hør, det er ikke bare deg ihvertfall!

La andre som mener det er plankekjøring å ha ett barn bare mene det da - jeg har 3 og synes 3 er adskillig enklere enn ett. Søsken har en egen evne til å oppholde hverandre slik at man får gjort litt husarbeid og muligens også dusjet og sett over klærne!

Det er ikke alle dager man rekker alt, og slettes ikke alle dager man husker alt. Du blir ingen dårlig mor av å sukke lettet når klokka blir leggetid etter en lang dag.

Skrevet

He he, jeg har en kollega på jobben som alltid vet best, alltid er perfekt etc. Jeg har gitt opp å kommunisere med henne for det er virkelig ikke noe poeng. I hvert fall, her om dagen begynte hun å snakke om permisjonstiden sin, hvordan hun "var ferdig med alt husarbeid kl 9 om morgenen, og hva skulle jeg gjøre etter det, kunne jo ikke vaske gulvet hver dag". Det var såååå lett å være hjemme, bare en ferie etc etc.

Vel, jeg fatter og begriper ikke hvordan folk orker å bruke hvert ledig minutt på husarbeid. Og begriper ikke hvordan de får til å holde plettfritt hus. Selv skaffet vi oss ukentlig vaskehjelp, og jeg brukte ekstratid på å rydde og vaske klær.

Vi er alle forskjellige med hva vi like å bruke tiden vår på.. ikke alle som vil være perfekte husmødre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...