dyp og indelig lykke x 2 Skrevet 20. august 2009 Forfatter #26 Skrevet 20. august 2009 hi her. BEA-77, så koselig med litt støtte. er jo kun blitt fordømt og kritisert nedenom og hjem for å reagere på dette. hyggelig å se at det ikke kun er meg som reagerer på dette. :-) Monajenten, bare fordi det er sånn i noen land og vi hadde det sånn her på 70 tallet, betyr ikke at det er bra. jeg synes synd på veldig mange barn i verden, av mange forskjellige åsaker. hva du oppfatter som slitsomt eller ikke er opp til deg. jeg tror det er et litt større bilde enn bare barnehage\hjemme i så tidlig alder. men det tror jeg jeg skal holde meg unna å gå dypere inn i. da får jeg vel en lynsjemobb uten like etter meg.
Gjest Skrevet 20. august 2009 #27 Skrevet 20. august 2009 så utrolig mange teite svar du får. man bør vel ikke være super inteligent for å forstå at en unge på 8 mnd har det bedre med mor og far enn i bhg???? ( så sant ikke foreldrene er syke/ narkomane/ eller andre ting.) selvfølgelig er det sånn at noen ganger må man.. og klart barna har det bra i bhg å. Men det optimale for en på 8 mnd er IKKE bhg!
Mamma til to tette Skrevet 20. august 2009 #28 Skrevet 20. august 2009 Sønnen min var 17 mnd før han gikk og datteren min på 12 mnd som nettopp har startet i bhg kan heller ikke gå så det er vel ikke det viktigste? Litt merkelig at de ansatte sier at de ikke kan gi henne mer nærhet og oppmerksomhet? Både gutten og datteren min har knyttet seg veldig til kontaktpersonen i starten og gutten min er fremdeles veldig glad i sin kontaktperson og får masse kos og klemmer av henne. Ofte er jo de minste med på samme måte som i en familie, at de sitter på fanget til de voksne og er med i lek, sang og opplevelser på den måten. Jeg uttaler meg ikke om det er bra eller rett om en 8 mnd skal begynne i barnehage, det overlater jeg til foreldre og barnehagepersonalet.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. august 2009 #29 Skrevet 20. august 2009 Som tidligere bhg-ansatt har jeg bare en ting å si om den saken; en 8 mnd gammel baby har det så definitivt best hjemme!
Pengetreet Skrevet 20. august 2009 #30 Skrevet 20. august 2009 Jeg har jobbet i barnehage i flere år og for det meste på småbarnsavdeling. Selv om de aller fleste tilpasser seg raskt så er det ingen tvil om at barn under ett år har det best hjemme. I denne alderen er omsorg og trygghet de basale behov. Selv i de beste barnehager makter ikke de ansatte å gi hvert enkelt barn den omsorgen og nærkontakten som de behøver.
Rååååsa på ball Skrevet 20. august 2009 #31 Skrevet 20. august 2009 Jeg synes også det er trist med så små barn som må i barnehage Skjønner jo at det noen ganger bare må bli sånn, men det er litt trist likevel. Vår yngste skulle egentlig begynne nå til vinteren når hun var et år, men så fikk jeg vite at det var 3-4 andre som skulle begynne fra nå og frem til jul som ville være helt ned i syv mnd da de startet :-S, da bestemte jeg meg for å ta et år ulønnet perm. Vi får heller leve litt trangt og jeg får ta en kveldsjobb noen dager i uken eller noe slik at vi kan være hjemme med henne et år til. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan de voksne på avdelingen kan klare å gi alle barna den oppmerksomheten de fortjener når det blir så mange små barn!? Det er på en småbarnsavdeling 4 voksne, hvis det da er 4 små som ikke kan gå så blir det fort til at de voksne må gå å bære rundt på disse hele tiden, men hva skjer med de eldre barna da? Om de skal underholde de eldre barna må babyene bli sittende litt på gulvet for seg selv, og det kan være vanskelig å passe på hele tiden. Det er ganske stor forskjell på en liten baby og en treåring! De har helt forskjellige behov og jeg synes veldig synd på de som må prøve å dele seg på 4 babyer, 4 toåringer og 4 treåringer. I tillegg så tenker jeg at babytiden går så utrolig fort! De lærer seg nye ting fra en dag til en annen og jeg vil være tilstede når hun tar sine første skritt og sier sine første ord det er minner JEG vil ha og ikke ting jeg vil bli fortalt av barnehagepersonalet. At det finnes tilfeller hvor noe annet er vanskelig å få til kan jeg forstå, men om man er to foreldre så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal måtte sende barnet i barnehagen SÅ tidlig, man har jo rett på permisjon (stort sett) i ihvertfall 10 mnd.
dyp og indelig lykke x 2 Skrevet 21. august 2009 Forfatter #32 Skrevet 21. august 2009 hi her. å så bra å høre at det ikke kun er meg som reagerer litt på dette! veldig hyggelig å få litt støtte også. :-) men det har jo vært ganske lærerikt å se reaksjonene til folk her inne da. virker som om jeg tråkket mange på tærne.... men debatt er bra, og nyanserte meninger er alltid spennende. det er når det blir usakelige personangrep på meg og min familiesituasjon det blir for dumt. men sånn er jo her inne. og jeg må poengtere at jeg ikke kun var ute etter støtte og samtykke til innlegget mitt, det føles bare veldig godt etter en så massiv front av negative reaksjoner.
Brillefint - Jadda! Skrevet 21. august 2009 #33 Skrevet 21. august 2009 Det er jo sånn det er her inne. Uansett hva du skriver så er det mange som nebber tilbake. Klager du på svigermor er du lite forståelsesfull. Klager du på arbeidsgiveren din er du uprofesjonell som gjør det. osv osv Nei det optimal er IKKE barnehage, men må man så må man. Og jeg er en av de som heller skulle sendt min 8 mnd gamle sønn i barnehage enn til dagmamma.... Men heldigvis har vi permisjon helt til han er over året. Og det skal jeg gjøre med nestemann og!!!!
Mamman til M&E Skrevet 21. august 2009 #34 Skrevet 21. august 2009 Min sønn er snart 9 mnd og jeg er superglad for at vi slipper å sende han i bhg ennå. Vet at noen må gjøre det men min mening er uansett at det (stort sett) er bedre for barnet å være hjemme litt lenger. Det å ta tidskonto er imidlertid en annen sak for da går ikke den lille fullt i bhg of får ha mamma/pappa hjemme lenger. Vår minste skal i bhg. når han er 13 mnd (pappan skal ha litt ulønnet perm) men siden pappan har en jobb som gjør at han har mye fleksi tid vil han bare gå korte dager, samt at jeg har spart opp dager som jeg skal bruke når det trengs. Kritiserer ikke de som velger/må ha barna sine i bhg tidligere, sier bare det jeg tror er det beste for barnet, om ikke det er spesielle grunner til at de bør starte før.
Frøken*Fryd har blitt veggpryd Skrevet 21. august 2009 #35 Skrevet 21. august 2009 Jeg har selv jobbet i barnehage og er ikke i tvil om at barna har det best hjemme med mammaen og pappaen sin IALLEFALL det første året. Mye av dagen på en småbarnsavdeling går jo i mating, bleieskift, soving, mating, bleieskift osv. Også er det så utrolig mye de skal igjennom ifølge rammeplanen hvert år - hva skal en på 8 mnd med en rammeplan - alt de trenger er ro og trygghet. En annen ting jeg reagerer litt på er at de minste ungene i barnehagen er de som er der lengst hver dag, og de har minst ferie. Det er helt i orden dette med at "må man så må man...", men det er søren meg mange som gjemmer seg bak dette. De fleste tjener så bra at det ikke er noe problem at den ene eller begge jobber noen % mindre feks. Har du druknet deg i gjeld er det jo en annen ting... Blir ganske provosert av at folk syns det er helt greit å sende ungene sine i barnehagen sin så tidlig! Og ikke kom med noen tullete innlegg om USA og Frankrike, vi snakker ikke om USA og Frankrike, vi bor i Norge!
Gjest Skrevet 21. august 2009 #36 Skrevet 21. august 2009 Enig med deg, HI. Tror ikke babyer på 8 mnd har noe i en bhg å gjøre. Ser at mange sier at de MÅ, men det handler jo om prioriteringer? Å leve sparsomt noen år for å kunne være hjemme med ungene er i alle fall min prioritering ;-)
Gjest Skrevet 21. august 2009 #37 Skrevet 21. august 2009 Mange grunner til at folk velger som de gjør, men jeg synes også 8 mnd er altfor tidlig. Det er jo bare en baby ennå! Selv synes jeg 18 mnd er for tidlig også, men vår eldste begynte da pga jobb og økonomi. Når jeg ser på bilder av han da han var 18 mnd og starta opp i bhg får jeg litt dårlig samvittighet når jeg tenker på at han måtte begynne da han var så liten! Han kunne i alle fall gå, prate og ha glede av å leke med de andre barna.
Gjest Skrevet 21. august 2009 #38 Skrevet 21. august 2009 ..men hva skal man da med dib , hvis man ikke kan diskutere her inne? Noen liker ikke en eller annen måte å gjøre noe på, og så er det de igjen som ikke liker at noen kommenterer dette her inne. Og slik holder vi dibbere på
Eddav Skrevet 21. august 2009 #39 Skrevet 21. august 2009 Jeg er helt enig med de som synes dette er altfor tidlig. Det er forskjell på 8 mnd og 12 mndr, men synes fortsatt det er tidlig med full plass for ett-åringer. Har venninner som jobber i småbarnsavdelinger, og de ser mange som har 1-åringer hver dag fra 7-17 (10 timer). Og de må forklare foreldrene at grunnen til at de blir grinete hjemme, er at de er slitne...Forstår ikke at foreldrene ikke ser dette selv. Vi som foreldre kan faktisk prioritere å gå ned i stillingsprosent for en periode, slik at barna kan være hjemme lenger eller ha kortere dager. Man må ikke ha flott hus, flotte biler, ferier og alt med en gang. Perioden med små barn går uansett så raskt.
Leonora_ Skrevet 21. august 2009 #40 Skrevet 21. august 2009 Har selv min gutt på 8 mnd i barnehage, noe som er nødvendig dersom jeg skal klare studiene mine. Har ikke råd til å kutte studiene helt. Så studerer 50% dette semesteret, og trenger dermed bare ha gutten i barnehagen 2 dager i uken. Det hadde vert uaktuelt å hatt han der hver dag og hele dager, for det mener jeg at så små barn ikke har godt av. Men litt tror jeg bare er sunt. Han storkoser seg og liker godt at det skjer mye rundt han. Han krabber, går rundt møbler og smiler dagen lang. Ser også at han får mye nærhet og blir tatt godt vare på av de ansatte de timene han er der. Jeg angrer absolutt ikke på at han må gå i barnehage. Det er verre for meg å sende han fra meg, enn det er for han.
*Minnie Mus* Skrevet 21. august 2009 #41 Skrevet 21. august 2009 min ærlige mening er at jeg skulle helst hatt barna mine hjemme til de var 2 år. Så kunne de gått i bhagen fra feks kl 10.00 til kl 14.00. Det tror jeg hadde vært en super hverdag både for dem og meg. ;Men det hadde ikke jeg økonomi til, så det ble 100% plass fra minste var 10 mnd. For tidlig? Helt klart. Men han har neppe tatt skade av det, er en frisk og glad gutt i dag... Men optimalt var det ikke. En 8 mnd gammel baby har ingenting i en bhage å gjøre. Egentlig. Men jeg er sikker på at de fleste foreldre har gode grunner til å sende barna sine tidlig i bhagen allikevel.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 21. august 2009 #42 Skrevet 21. august 2009 Skjønner godt du syns det er hårreisende jeg, det sysn jeg også, men så tenker jeg på mødre og barn i andre land som ta til takke med 3 mnd, og da priser jeg meg lykkelig for at vi i det minste har muligheten til å velge et helt år. Selv er jeg nødt til å velge 8 mnd permisjon for at vi skal klare oss økonomisk, om jeg er en flittig sparer kan jeg kanskje få 2 mnd til med ulønnet permisjon.
BEA-77 Skrevet 21. august 2009 #43 Skrevet 21. august 2009 Det har jo forøvrig også vært en del debatt rundt hvorvidt tidlig barnehagestart kan gi senskader. Det har vært nevnt ADHD og psykiske problemer, siden dette bare øker og øker i omfang uten at en skjønner grunnen til det. Skulle ønske det ble forsket grundig på dette så vi slipper å synse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå