Gå til innhold

8 mnd og i bhg......

dyp og indelig lykke x 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 17 mnd og går i en kjempekoselig familie bhg med 12 barn på samme alder. etter sommerferien har det startet en liten jente på 8 mnd...............!!!!! det er HELT hårreisende etter min mening. så små barn har ikke noe å gjøre i bhg. det skal sies at jeg ikke vet noe om årsakene til dette, det kan være mange formildende omstendigheter, men herregud så lita den vesle jenta er... stakkars....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min begynte når han var 9 måneder.

Skrevet

min begynte i en familie barnehage da han var 10 mnd. håper han ikke får varige men..hehe

Skrevet

synes ikke noe om det selv, men det er stort sett en god grunn til at aå små barn er i bhg=) Kanskje de har det bedre der enn hjemme???

I bhg der ungene gikk i fjor var det en gutt på 6 mnd som begynte like etter at min minste begynte. Min var da 11 mnd=))) Synes synd på den lille gutten da (han på 6 mnd) men det var pga at mora var syk (vet ikke hva) og pappan måtte jobbe! De hadde ingen annen mulighet, men så var han der bare 2 dager i uken da=)))

Skrevet

jeg syns det er bedre at barna begyner tidlig og er der lite en at de begyner masse i den verste seprasjonsangsten.

Skrevet

Hvem skal ellers passe ungen da? Mange useriøse dagmødre. Hadde jeg vært alene med min vesle som er 7 mnd nå måtte hun ha gått i bhg fom slutten av neste mnd, nå skal ikke hun i bhg før til neste år da.. Heldigvis er det mange flinke faglærte som jobber i barnehagen, regner med de tar seg ekstra godt av de aller minste :) Tror jeg faktisk ville ha prioritert bhg fremfor dagmamma.

Skrevet

sier det samme som -januarjente 09

jeg har bare FLAKS som har ei utrolig god venninne som er super med unger som er dagmamma for jenta mi et pra timer i uka mens jeg er på skolen..

hadde aldri svart på en annonse ang dagmamma f.eks. mye heller b.hage da

Skrevet

Hvis du syns det er hårreisende så har du ikke sett eller hørt så mye rart.

Min eldste begynte i barnehagen da han var 18mnd og min ynngste begynte med 40% plass da han var 1 år så jeg har ikke selv orøvd å ha så små i barnehagen, men syns ikke det er så ille jeg da.

Søsteren min har en gutt på 8 mnd som begynner i barnehage nå. Hun har valgt tidskonto og skal ut i 50% stilling istedenfor å ha helt fri 10mnd eller 12 mnd

Gutten får korte dager i barnehagen istedenfor å begynne fullt når han er 1 år................

Det er ulike måter å løse hverdagen på og det ene er nødvendigvis ikke noe bedre enn det andre : : )

Skrevet

Ja, uff :( Leste en gang i nyhetene om ei som hadde sendt 1 åringen sin til dagmammaen sin. Når hun var på jobb fikk hun en tlf om at dattra var havna på sykehus med indre blødninger i hodet eller noe lignende.. Var noe sånt som shaken baby syndrom hun hadde. Og hun døde! Tenk det, frisk når hun dro dit men døde noen dager etterpå etter et sykehusopphold. Ble vel sak mot dagmammaen men tror hun ble frikjent. Sikkert mange dagmødre som er flinke, men satser som sagt heller på bhg i fremtiden.

Gjest 5 andre
Skrevet

Min datter begynte fulltid i barnehagen da hun var 9 mnd. Sånn er det når man må tjene penger, og ikke har krav på å gå hjemme med betaling. Heller barnehage, enn å plassere ungen hos en dagmamma som jeg ikke kjenner. Vi har fått super oppfølging, og hun har gått på samme avdeling som storebror fram til nå. Hun har trivdes kjempegodt fra første stund.

Skulle jeg fått barn når jeg kunne tilrettelegge barnas oppvekst optimalt (etter den standard mange synes er det eneste akseptable), hadde jeg vært barnløs i dag. Det er desverre ikke realistisk for de fleste, og jeg får trøste meg med at jeg sikkert gjør en bedre jobb enn "supermødre" på andre områder...

Jeg skulle selvfølgelig heller ha hatt økonomisk frihet til å gå hjemme med barna til de var 3 (da mange synes det er en akseptabel alder å begynne i bhg). Dessverre lever ikke jeg et glansbildeliv, noe jeg føler må forsvares rett som det er.

Skrevet

Syns ikkje det er hårreisans i det heile tatt!! Jenta mi mangla 6dagar på å vera 9mnd når ho starta i bhg. Grunnen får du her: permisjonen var ferdig sida eg hadde 100% lønn, gutten min på 3år skulle starte i bhg for han hadde vore hos dagmamma fram til da, ei som er heilt super for den saks skyld. Hvis eg skulle hatt gutten min i bhg og jenta mi hos dagmamma så hadde det kosta meg ca 5000kr i mnd og ingen ks frå bhg start i 1.mars til slutten av juli, begge hos dagmamma hadde kosta ca 5000kr mnd og til slutt begge to i bhg 4 dagar i uka kosta meg 3000kr....... Valget var ikkje så vanskelig sida me ikkje hadde råd til å benytte dagmamman til begge eller ein i bhg og ein hos dagmamma.

Trur virkelig ikkje dattera mi har tatt skade av det i det heile tatt!! Ho er per i dag veldig langt framme, veldig sjølvstendig og trives godt! Ho krabba frivillig inn kvør dag og hadde det veldig bra der.

Det er 9 ut av 10 gonger ein eller fleire gode grunnar for at så små barn er i bhg og eg syns ingen har rett til å sette spørsmål ved valga til foreldra. Syns det er meire hårreisans enn ein på 8mnd i bhg.

Skrevet

Pass på deg selv HI. Er helt sikker på at de foreldrene gjør akkurat det som passer deres situasjon best. Jeg hadde heller brukt bhg enn dagmamma

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vel....sønnen min var 8 mnd da han begynte i barnehage. Så da er vel jeg offisielt en dårlig mamma?

Jeg valgte tidskonto, så jeg jobbet 50 % i 1 år framfor å jobbe fullt et halvt år. Gutten min var i barnehagen i max 6 timer i uka fram til han var 1 år. Da han fylte 1 år begynte han med 40 % plass, altså 16 timer i uka. Nå - i en alder av 1,5 år - har han trappet opp til 60 % plass.

Tror egentlig sønnen min er ganske fornøyd, han har fått både i pose og sekk - både lek, moro og sosialisering i barnehagen og masse kos hjemme med mamma og pappa:-)

Skrevet

Jaja, mange av oss elste her inne var 3mnd når vi begynte i barnehage...

-Det er ikke alle som har friheten til å kunne ta lenger permisjon enn 44uker med 100% lønn. Sånn er livet. Og jeg tror ungene har det bra i barnehagen, heller det enn en ufaglært svart dagmamma (kjenner de som iherdig har prøvd å få hvit dagmamma, ingen har lyktes) man ikke veit noe om. Kontantstøtte skulle vært kutta om begge foreldrene går ut i jobb/skole!

Skrevet

Meg og bøllegutta!! Eg har sett ein god del ting som eg meiner er meire hårreisans enn å la eit barn starte i bhg når det er 8mnd. Det er bare det at DIB-politiet bestandig har rett og alle burde gå heime med ungane sine fram til minst 5år, ha ungane bakover til minst 6år og for all del ikkje sett ungen i høgstol før uka før dei er konfirmantar!!!

(ja satt på spissen men DIB-politiet sier det)

Det er da ein rekker årsaker som heilt sikkert ligger bak, kva folk velger gidder ikkje eg å legge meg oppi for eg regnar faktisk med at folk er oppegåans og velger det som er det beste for seg og sin familie.

Skrevet

har vel tatt full lønn i perm da...

Skrevet

Dagmamman eg bruka var kvit!! hehe skattefrie pengar inn (ks), betaler dagmamma som skatter og vips så har eg fått tilbake 28% av dei skattefrie pengane eg fikk!!! SUPERT!!! Eg jobba 3 dagar i uka da og ikkje fullt.

Skrevet

Huff for en dårlig mor jeg er... Virkelig.

Min eldste sønn som nå er 6, snart 7 år begynte da han var 8 mnd og minste begynte om tirsdagen han er også 8 mnd. Ja jeg jobber og pappaen har gått hjemme siden februar og har permisjon ut august. Med eldste mann så begynte jeg på skole og som alenemor så må man. Han har ikke tatt noen skade av dette og det tror jeg ikke minste mann kommer til å gjøre heller.

Helt ærligtalt så synes jeg mer synd på din gutt på 17 mnd som er vant med deg og så brått begynne i barnehage nå. Han skjønner jo ikke hvorfor mammaen drar fra han hele tiden. Han skjønner bedre enn en på 8 mnd. Og hvordan i alle dager kan du vite hva årsaken er. Jeg synes det er idiotisk av deg å komme med noe slik uten at du vet årsaken til at hu er der.

Skrevet

har en jente som blir 8 mnd om 4 dager. Jeg er veldig glad jeg ikke er nødt til å sende henne i bhg. Hun skal starte i bhg/dagmamma når hun er 1 år. Men ikke hver dag. Jeg skjønner ikke at de som ikke må sende barna så tidlig i bhg. Men det er mange som faktisk må.

Men forøvrig så tenker jeg ikke så mye på hva andre gjør. De har nok sine grunner. Men bare tanken på at min lille jente skulle vært i bhg for meg nesten til å gråte.. nei.. hun har det best hjemme hos mamman sin ! ;)

Skrevet

Mange franske og amerikanske barn som begynner i 2 og 3 mnd alder. Tror ikke de tar skade. Grunnen til at du syns at barnet er for ung er at Norge har 1 år permisjon.

Selv syns jeg ikke noe om 100% bhg plass for unger under 3 år, men hadde ikke råd å være hjemme lengre enn 2 år.

Skrevet

hi her.

jeg forstår at det er mange årsaker til at barn må begynne i bhg så tidlig. jeg prøvde å skrive det i hovedinnlegget, men jeg tror ikke jeg lykkes særlig godt etter svarene å dømme.

jeg forstår det som sagt godt og jeg prøver å ikke dømme foreldrene. jeg vet som sagt ikke noe om årsakene til at hun er i bhg. men jeg synes det ser helt feil ut med så bitte små unger i bhg. hun kan ikke gå ennå og vi vet jo alle hvor mye evnen deres til å kommunisere har utviklet seg når de er 1 år! det er milevis av forskjell. det er vel stort sett mor og far som oppfatter det enorme spekteret av kommunikasjon de har når de er så små.

jeg synes det er litt trist at så mange tilsynelatende tar så lett på det. men jeg mistenker at dere kanskje ikke gjør det likevel. det er klart at hvis man må så må man og da nytter det ikke å gå å ha det vondt over det. man må gjøre det beste ut av det.

det jeg savner er kanskje ørlite granne forståelse for at det ikke alltid er helt optimalt for så små barn å være i bhg, selvom det kanskje er nødvendig.

og mhp på det en over skrev ift at de ansatte sikkert tok seg litt ekstra av de små: jeg har snakket med de tre ansatte i bhg om dette (det var de som tok initiativet og snakket i vei om deres oppfattelse av situasjonen). de har ikke lov til å prioritere den lille jenta fordi det da vil gå på bekostning av de andre barna. de har heller ikke lov til å gå inn og erstatte den nærheten hun så tydelig viser dem at hun har bruk for (det er deres ord), da det er foreldrenes rolle.

til slutt: argumentet om at vi er mange som var i bhg fra 3-4 mnd alder på 70 tallet og at det er mange land det er sånn i fremdeles. det synes jeg ikke er et argument som forsvarer eller rettferdiggjør noen ting. heldigvis er det ikke sånn lengre her i landet. og heldigvis har vi nå muligheten til å være hjemme et år. det er gull verdt.

Skrevet

Er enig med HI. Har ingen tro på at det å sende en baby på 8 mnd i barnehage er optimalt i det hele tatt. Ok, så finnes det situasjoner der foreldrene mener det er nødvendig. Men at det er noen gunstig situasjon for babyen, Det tror jeg ikke noe på. Tenk bare på det aktivitets- og støynivået som er i en barnehage. Og tenk på alle de gangene i løpet av dagen foreldrene tuller, koser og gir oppmerksomhet til så små barn, Ingen kan gi mitt barn det samme, for ingen er vel så glad i barnet som jeg og min mann. Hvordan vet en egentlig om barnet ikke har det optimalt, de har jo ikke så mange muligheter for å utrykke sin eventuelle misstrivsel i den alderen? Jeg hadde ikke vært komfortabel med å sende min gutt i barnehagen i den alderen.

Skrevet

Kjære HI?

Syns du synd på alle barn i USA?

Der har de nemlig ikke permisjon i mer enn et par mnd, og barna MÅ nødvendigvis i bhg/day care så tidlig.

For min del hadde det blitt utrolig slitsomt å skulle syns synd på flere millioner barn hver eneste dag fordi de må i bhg.

Skrevet

Jenta mi måtte begynne i barnehagen da hun var 9 mnd, for jeg hadde ikke råd til å gå hjemme uten lønn etter permisjonen var over. Jeg jobber i samme barnehage, men en annen avdeling. Fikk sett henne gjennom vinduet/døren flere ganger om dagen, og hun stortrivdes! Hun lekte, ble lest for, kost med etc. Nå er hun 17 mnd, og elsker fortsatt å gå i barnehagen! Så vidt hun har tid til å si hadet før hun løper inn for å leke med de andre barna.

Men alle er forskjellige, både store å små, og det må respekteres. Finnes ingen eksakt fasit når det gjelder små barn i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...