Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #26 Skrevet 20. august 2009 Vi har huslån på ca 1,3 i vinter betalte vi ca 9300,. på lånet med nedbet tid på 30 år(tror jeg). Nå betaler vi sef mye mindre, men man må beregne å tåle ganske stor rentesvingning. Vi setter inn 21000,- hver mnd på regningskonto. Har ikke lån på bilen men to studielån. I løpet av ett år kan vi dermed takle uforutsette utgifter. Har husleie på 4000,- Sentralfyr så betaler lite i strøm. Å betale husleie til borettslag er ikke å "kaste" bort penger. Du vil fort oppdage at å holde ett hus koster MYE penger. Og de utgiftende kommer gjerne i store summer. Mannen min tjener ca 500 000,- Jeg har vært hjemme et ekstra halvår(vi hadde spart opp til det), men nå må jeg begynne å jobbe igjen. Regner med å ha ca 320` i året. Dvs vi har inntekt på 820`i året+barnetrygd. Lån på tilsammen ca 1,7 mill. Hvis jeg får den lønnen jeg regner med vil vi ha en romslig økonomi og tåle rentesvingning. Tror dere vil ta dere vann over hodet med ett lån på 2,2 mill meed den inntekten. Tenk på at dette skal dere leve med i flere år. Hva hvis renta stiger(det kommer den til å gjøre!)vaskemaskin ryker den ene uka og bilen neste? Bare for å sette det på spissen...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #27 Skrevet 20. august 2009 Men kausjonisten må jo da også være villig til å ta risikoen med å f.eks miste sitt hus, om det skulle gå skeis for dere med lånebetalingen...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #28 Skrevet 20. august 2009 Syns ikke du burde slutte på skolen for å begynne å jobbe mer (i klesbutikk?) for å få dette lånet. Bedre å fullføre utdannelsen og så få en bedre betalt jobb om noen år enn å leve med et kjipt lavtlønnsyrke resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #29 Skrevet 20. august 2009 Skjønner det at det er store forskjeller ute og går her.. Vi har nettopp fått innvilget lån i min bank (Sparebanken Vest). Vi har en helt elendig økonomi for tiden. Jeg er student og min mann jobber innen helse og omsorg, med en 50 % stilling (jobber reelt mer, da han også jobber alt ekstra han kan) som er dritdårlig betalt. Samlet sett har vi nok under 300.000 i året. Jeg har hatt boliglån tidligere i min bank, men min mann har aldri hatt boliglån. Vi fikk tilbud om et bsu lån (som man kan få ut året man er 33 år) som da er det gunstigste lånet man kan få. Vi får låne opp til 2.mill. Da er det tatt personlige hensyn, som at vi ikke har noen betalingsanmerkninger, ingen forbrukslån, punktlige betalere og sannsynligvis at de vet jeg er en god kunde somprioriterer å få unna regninger. Samtidig vil ikke vår situasjon forbli slik den er. Om et år er jeg ferdig utdannet og er ute i jobb. Og min mann har andre prosjekter som nok vil forandre hans arbeidsituasjon også. Poenget er at vi uansett betaler husleie på rundt 8.000 i mnd. Med gode lånebetingelser og avdragsfrihet i noen år, vil vi betale (slik renten er i dag) 5.500 pr mnd og kunne tåle en viss renteoppgang. Vi vil også ha mulighet for å legge opp en buffer.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #30 Skrevet 20. august 2009 Vi har kausjonister som kan stå for 2,2 mill og mer.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #31 Skrevet 20. august 2009 Jeg er ganske sjokkert over lite økonomisk innsikt enkelte av dere har altså...!!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #32 Skrevet 20. august 2009 bare for å vise deg LITT hvor raskt pengene forsvinner: vi har ei samlet inntekt på 33000 kr i mnd. lån:9500 leie:3800 telefon:1000 bensin/buss: 1500 forsikring: 1500 strøm:1500 barnehage til ett barn 2500 gaver :400 klær:1500 mat 4500 uforutsette utgifter 1500 (lisens, verksted, gave til bryllup. noe er det hele tiden) "fornøyelse"2000 frisør500 =31700!! (hvis jeg ikke har regnet heeeeelt galt) å vi har lån på "bare" 1,5 med dagens rente! så lykke til!! pluss at det hver eneste mnd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2009 #33 Skrevet 20. august 2009 Enig med hun over her altså.. HI må jo være helt på jordet som syns at det er greit å ta opp lån på 2,2 mill med den inntekta der!! Vi har utbetalt ca 43000 tilsammen hver mnd, og vi vil ikke ha mer enn 2 mill i lån.. Ikke vanskelig å skjønne at "Luksusfellen" har nok av folk som trenger hjelp ihvertfall! Blir helt målløs jeg..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #34 Skrevet 21. august 2009 Er du det, anonym 20.00? Vi får et lån på 2 mill til å komme oss inn på boligmarkedet. Jeg har eid før og vet hvilke "uforutsette" utgifter som er knyttet opp mot å eie kontra leie. Ved å kjøpe en bolig med muligheter for oppgradering/oppussing vil vi kunne refinansiere eller evt selge boligen og dermed kunne tjene penger. Som igjen vil kunne gå inn i en ny bolig med evt mindre lån. Kjøper man bolig i sentrale/urbane strøk vil man uansett ikke bli sittende med eiendom man ikke blir kvitt og sjeldent selger med tap. Ut fra at vi aldri noensinne har hatt betalingsanmerkninger eller problemer økonomisk syns jeg det er litt underlig å konkludere med at vi har liten økonomisk innsikt. Hilsen anonym 14.20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå