Gå til innhold

Ang lån på litt over 2 mill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har det hvor mye betaler dere i mnd, og hvilken bank har dere? Vi vil trenge ca 2,2 i lån på hus tilsammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 mill i lån, har postbanken, betaler ca 12.000,- totalt i mnd.20års nedbetalingstid.

Skrevet

Jeg så innom postbanken, virka ganske greit. Tok det på 30 år jeg da på den kalkulatoren og da blei det nesten 11000 i mnd, men man kan vel korte inn betalingstiden etterhvert? (Da jeg får litt bedre bet jobb)

Skrevet

Nesten 11000; i mnd og 25 års nedbetaling. Sparebanken midt Norge.

Skrevet

vi har nordea, og har 2,2 mill i lån der...

vi betaler 10000 i mnd nå.- 30 års nedbetaling.

Skrevet

Tenkt litt på nordea, hvordan regner de lån der, altså hvor man ganger inntekten?

Skrevet

det er jeg ikke helt sikker på...

men jeg har ca 300 000 og han 450 000 i året..og det gikk greit uten at vi har kausjonister:)

men huset vårt er takstet til mer enn vi har i lån, tror det var derfor det gikk greit.

Skrevet

ok, problemet her er at det kun er samboer som har fast jobb. har litt i underkant av 400 000. Jeg jobber litt i klesbutikk og har ca 9000 i mnd. Så jeg kan jo så og si bet lånet med min lønn og i tillegg er det utleiemulighet i det huset vi så på. (kan vel få inn 4000 i mnd der) Men er litt usikre på om vi har noe sjans?, banken regner jo som regel litt ekstra utgifter enn det vi egentlig har, virker det som (vi sløser ikke så mye). Også har vi kausjonister da hvis behov.

Skrevet

jeg hadde aldri turt å ta opp 2 mill i lån om dere har en samlet inntekt på 400000...

det klarer dere aldri i verden!!!

Skrevet

Du kan grovt regne at dere får låne 3 * inntekten deres. Så hvis dere har 400.000 * 3 = 1.2 mill.. Tror nok ikke du skal satse på så mye mer... I tillegg skal jo lånet betjenes - nå er det lav rente, men det var ikke lenge siden den ikke var det - det må tas i betrakning.

Skrevet

Skjønner hvor dere vil hen Men alikvel hvorfor ikke?!, tilsammen har vi ca 34-35 inn i mnd og hvis lånet kommer på ja 12 da, så er det 23 igjen ca. vi bruker ca 5 i mnd på mat (inkl bleier osv) og da er det 18 igjen også bruker vi ca 2 på tlf og internett, også har jeg tatt med at vi kanskje bruker 3 i strøm i det huset (kanskje ikke så mye men.) og da er det 13 igjen. (vi har el-bil så ingen bensin utgifter osv)

Skrevet

glemte jo å si at vi kan få 4000 inn i mnd i leieinntekt så da sitter vi jo igjen med 17000 i mnd

HI

Skrevet

jeg har 2. 610 000 i lån og betaler 16000 i mnd ,dnbnor, betaler vel ca 6000 mer enn jeg må i mnd for å bli ferdig fortere da ( er alene, så for å komme meg under 80%) Etter 6 år og kun 2.175 000 er jeg nede på ca 8700 i avdrag med dagens rente.

Skrevet

Som så mange har vært inne på: det er rekordlav rente akkurat nå, og du skjønner vel at banken må ta høyde for en mer normal rente når de beregner hva de vil låne ut. De vil jo være sikre på at de får tilbake pengene sine.

Med en rente på 8-10 % hopper dere raskt over 20 000/mnd

Skrevet

Ska du ikke betale forsikringer? Kommunale avgifter? Barnehage etterhvert....

Dette var lite gjennomtenkt... Etterhver har man lyst på en ferie. Barna blir veldig dyre når bhg starter og kulda setter inn... Dere kan få problemer på leietakere som ikke betaler etc. Det er lurt å se hele bildet og sørge for å ha en pengebuffer om noe skulle skje. Lever man akkurat fra lønn til lønn så blir det fort problemer.

Skrevet

Dette hadde jeg aldri verden gjort, satt meg selv i en slik situasjon. Vi får akkurat hjulene til å gå rundt, inkl. sparing. Vi har 58000,- utbetalt i mnd og lån på 1,5. Er ikke sikker på hvor mange år vi har lånet på, men vi betaler 23000,- i mnd.

Ikke glem:

Forsikringer

Kommunale avgifter

Eiendomsskatt

Og at renta raskt kan øke til 15%

Høres ut som om dere har bare et barn, barn blir dyrere og dyrere. Kommer det flere barn vil dette også fordyre.

Banken bruker et standar sifobudsjett, ta en titt på det, så ser du litt mer innvendig fra bankens side.

Skrevet

Men du kan jo begynne å jobbe fulltid, da vil jo inntekten øke og familiens samlede årsinntekt nærmer seg kanskje 1/3 av lånesummen saom de fleste banker vil kreve.

Men husk at banken legger på annen gjeld som studielån, billån evt. forbrukslån.

Skrevet

Hmm. Vi har litt over 1 mill. i lån, begge er studenter med fullt studielån og jobber litt ved siden av. Har bil også. Ikke noe problem å betale nå, og var ikke det da renta var høy i fjor heller. Vi har kanskje rundt 240-270 000 i inntekt i året (samlet) utenom pengene fra Lånekassen. Men vi har medlånetaker, og leiligheten er verdt mer enn vi tok opp i lån.

Skrevet

Når jeg sa 2,2 så er det med alle små lån ogsånn. (bil osv) Går på skole i tillegg til jobb, får stipend da men det regnes jo ikke som inntekt. Har tenkt tanken å slutte å begynne å jobbe mer. hmmm

Skrevet

Jeg og samboeren lever hovedsaklig på hans inntekt som er 400 000 i året. I tillegg har jeg hatt inntekt på 6500. Vi har lån på nøyaktig 1,2 mill og i tillegg billån på 120 000. Faste utgifter, sparing og betaling på lån som går inn på regningskonto i måneden er 18 000 (da har vi spart til kommunale avgifter, renovasjonsavgift, strøm, internett, mobil, årsavgift osv). Da sitter vi i bunn og grunn igjen med mine 6500 som skal dekke mat, bensin, klær og andre aktiviteter.

Det er ikke løst og ledig, men vi klarer oss bra. Poenget mitt er bare at hvis dere har 2,2 i lån og 400 000 tusen i inntekt i tillegg til dine 9000 hver måned, blir det JÆVLIG trangt!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du mener det blir jævlig trangt når vi har 17000 igjen til kommunale avgifter osv.

Men uansett det jeg synes er litt i bakvendt land er: Tidligere kjøpte vi en borettslagleilighet (valgte og selge pga vi synes det blei egentlig ganske idiotisk å kaste bort så mye penger på noe man egentlig ikke eier) da bet vi 12000 i mnd (kjøpe for 550 000 men med fellesgjeld/husleie i tillegg blei dety 12000). Vi hadde ikke noe til overs da nei, men det gikk. Derfor mener jeg det er litt teit at vi nå ikke kan få det lånet (har egentlig ikke spurt enda men) fordi banken vet jo allerede at vi kan bet så mye som 12000 i mnd og greie vårs + at nå har vi gått over til el-bil, sluttet å røyke, samboer har gått opp i lønn og jeg jobber litt mer så det betyr vi har bedre råd nå. Da hadde vi vel lån på tilsammen 900 000 og jeg vet at det er forskjell på det og 2,2 mill MEN, med fellesgjeld/husleia vi hadde på leiligheten betalte vi like mye som vi vil betale på et lån på 2,2 mill. (vi kan jo altids fyse renta)

Skrevet

Samme som de som må leilighet og som ikke får lån, som kanskje må betale 10000 i mnd i leie. Da sier gjerne folk hvorfor heller ikke bet det på et huslån? JA. helt enig, hvorfor skal ikke det gå ann? Når du klarer å bet 10000 så klarer du å bet 10000 uansett om det er i leie eller nedbet på et lån.

Skrevet

Om du plutselig får problemer med å betale husleia sitter ikke huseier igjen med 2 mill av gjelda di, men det vil banken gjøre om du ikke greier betale lånet ditt... Derfor!

Skrevet

Men hva skal man med kausjonister da, er ikke det liksom sikkertheten for banken for at vi betaler?

Er ikke meningen å være kverrulant her, jeg bare synes hele opplegget er dumt. Kan man klare å bet en borettslagleilighet som man "eier" og har lån i banken på så klarer man å betale et høyere lån med samme sum!

Skrevet

Om du har kausjonist med god sikkerhet kan du jo selvfølgelig lettere få lån selv om du har langt dårligere økonomi, enn en som ikke har kausjonist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...