Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Hadde dere sagt i fra hvis noen dere kjente latet som hun var alenemor? Hun bor sammen med typen, han er student og hun er privatist dermed har hun ikke rett til stipend osv. Forstår at de har lite penger, men å svindle?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 jeg tror jeg hadde sagt ifra til henne først, at om hun ikke sluttet med det ville jeg melde henne... Jeg er ikke for svndel, men konsikvensene kan bli store og for hennes barn... fortsetter hun etter du har snakket med henne, hadde jeg meldt henne
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Moralsk sett bør du det. Du kan evt ringe inn en anonym beskjed til NAV så får de sjekke selv. Tror det er mange som svindler med akkurat dette, dessverre. Mye dårlig moral ute og går blant folk!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Ja. Her ser du hvor alvorlig det er: http://www.dagbladet.no/2009/06/25/nyheter/innenriks/nav/nettsamfunn/6900098/ Alenemor fikk 6 måneder fengsel. Og den summen de vanligvis opererer med som grense for fengsel, er ca 60 000. Noe som tilsvarer ca 5 måneder med fulle stønader.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Hvordan vet du at hun motar stønad for aleneforsørger da?? Hørres jo nesten ut som om du går igjennom posten hennes...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 De har ikke facebook profiler osv, så tror ikke de kunne blitt tatt hvis ingen sier noe. Jeg vet dette fordi hun har sagt det til meg selv. Hun liker det selvfølgelig ikke, men sier hun ikke har noe valg for hvis ikke får hun ingen støtte. Har null peiling på stønader og slik selv, men vet jo at slik er ulovlig
"nøtteliten" Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 Jeg hadde villet tatt en prat med henne og forhørt meg litt om hun skjnner hva hun gjør. Du kan jo opplyse henne om at det er like straffbart som feks å få sykepenger og jobbe svart samtidig. Dersom du vet om dette uten at du er en nær veninne er vel sannsynigheten stor for at mange flere også vet om det. Noen vil kanskje da melde fra om dette til nav og jenta får problemer. ( barnefar får aldri problemer utifra dette da det ikke er han som er stønadsmottaker) Det er nok dessverre ikke uvanlig at særlig studenter uten inntekt svindlet mht til aleneforsørger-stønader. Uten at det blir mer akseptabelt fordet! Det er ofte en kortsiktig og forholdsvis lettvint løsning på trang økonomi. Det er ogås veldig vanlig at nav mottar tips om dette og undersøker saken nærmere. Kjedelig for den som må tilbakebetale eller i noen få saker blir staffesak.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 FY FAEN SÅ RÅTTENT GJORT!! ei venninne av meg MÅ "svindle" samboeren får ikke jobb og hun kan ikke jobbe pga samboeren ikke takler å være hjemme med felles barn alene. hun får ikke sove om natta pga dette.. men hun har ikke noe valg. de har veldig lite å gå på. samboeren søker jobb hele tiden, men ting går seint. så SKAM DEG!!! du sier selv at de trenger pengene..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Det er bare jeg som vet det utenom søsteren hennes. Jeg er bestevenn med søsteren. (Hun fortalte dette til meg i fortrolighet) Tror ikke jeg kommer til å si noe til NAV, bare at det faktisk er straffbart. Synes synd på dem
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #10 Skrevet 17. august 2009 Jeg vet det hadde vært råttent å si det, men du vet aldri om noen andre finner utav dette på senere tidspunkt og da blir jo straffen høyere. Finner ikke NAV utav det uansett, eller kan de bare nekte å at de bor sammen? De har vel ingen beviser? Eller?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #11 Skrevet 17. august 2009 Fatter at du vil si ifra om dem egentligt har nok av penger og egentligt ikke har behov for disse stønadene... Men om dem egentligt har behov for disse stønadene for og klare og betale husleie og mat og klær til dem selv og ungen/ingene.. Men er det far til ungen så mener jeg det er bare og melde ifra... Men om det er en ny type så er hun på en måte alenemor, egentligt så han da forsrøgelseplikt overfor ungen siden det ikke er hans unge...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #12 Skrevet 17. august 2009 folk burde passe på sine egne saker! nei du burde ikke melde henne, det er ikke ditt problem
Himmel og hav Skrevet 17. august 2009 #13 Skrevet 17. august 2009 Nei.Det er FEIL! Man MÅ aldri svindle ( og dett er ikke svindel i anførselstegn)! Om hun ikke kvalifiserer til trygdeytelser får hun søke sosialstønad, få hjelp til barnehage/barnepass og skaffe seg en jobb selv. Han har kanskje rett på arbeidsledighetstrygd. Tror du det hjelper å stå i retten og si "atte du skjønner vi måtte bare svindle litt.." " Åhh, jammen så lenge dere måtte svindle så er det jo greit så da slipper dere straff..." Det er alltid andre muligheter enn å gjøre seg til kjeltring, men de er kanskje mer anstrengende og krevende. Ville du sagt det samme om hun ranet kiosker eller drev identitetstyveri for å skaffe penger? " Venninna mi MÅ rane litt hun, så skam dere som snakker stygt om slikt..."
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #14 Skrevet 17. august 2009 18:50 Det er faktisk ALLE sitt problem. De som svinlder ødelegger for andre. Det gir bla FRP blod på tann for å stramme inn trygdeordingene!!!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #15 Skrevet 17. august 2009 Det er far til ungen. Men jeg har bestemt jeg. De har faktisk ingen penger, men nå håper jeg bare ikke at noen andre finner utav det. Har noen av dere opplevd at noen dere kjenner har blitt tatt i slikt?
"nøtteliten" Skrevet 17. august 2009 #16 Skrevet 17. august 2009 Dessuten kan de klare seg på lån og stipend som alle andre. Og jobbe ved siden av siden de er to stykker i husholdningen,...Feks kvelder og helger. Utallige studentforeldre har klart dette uten å svindle folketrygda.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #17 Skrevet 17. august 2009 Ja, en kollega av meg ble tatt for trygdesvindel. Hun fikk stønader som alenemor selv om hun bodde sammen med barnefar. Han hadde meldt flytting til jobbens adresse, men de ble avslørt (takk og lov for det!). De måtte betale tilbake med renter og mistet retten til trygdeytelser for en god stund, noe som var ganske surt da hun ble sykmeldt... og de som mente de hadde så dårlig råd at de "måtte svindle"( som noen skrev oppi her) fikk virkelig kjenne på hva det var å ha lite penger...
"nøtteliten" Skrevet 17. august 2009 #18 Skrevet 17. august 2009 Kommer an på hvor flinke de er til å holde det hemmelig det. Jeg kjenner personlig ingen som er tatt for svindel. Men har anmeldt flere som jeg selv har tatt for svindel. ( har jobbet med eneforsørger-stønader bla i trygdeetaten) Iallefall 3 stk har endt opp med fengselstraff som jeg har "tatt" og ganske mange har måttet tilbakebetale store summer. Kjjipt ja for dem som blir tatt. Kun en som har sluppet anmeldelse pga at det var bevist at bf truet henne på en slik måte at hun ikke turde annet en å gjøre som han sa. (bodde da på krisesenteret)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #19 Skrevet 17. august 2009 Nærmere 80 (!!) % av de som svindler NAV blir tatt. Skjønner ikke at man gidder. Dog er disse tallene såpass høye pga dagpengesvindel som jo er storstilt. Men søren heller, synes faktisk ikke det er greit at man svindler til seg penger selv om man trenger dem jeg. Da får man løse det på annet vis og det finnes lovlige måter å skaffe seg penger til å leve for.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #20 Skrevet 17. august 2009 Dere er så utrolig bedreviterer! Hva tjenere det dere å rotte dem ut? Hun skrev jo at hun ikke har rett til stipend og lån, noe som faktisk er sant når hun er privatist! Skal hun begynne å jobbe rett etter fødselen kanskje? Si han har 6300 + en ekstrainntekt på ca 7000, dette blir 13.300. Er det meninga at de skal klare seg på dette? Kjenner jeg blir provosert om alt slags husmødre som ikke har noe bedre å ta seg til legger seg oppi
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #21 Skrevet 17. august 2009 Hi, om venninna di ikke har noe penger, så har dem rett på sosialstønad. Det får dem nok til å dekke husleie og andre utgifter. Å svindle er ikke en nødløsning. Nav komme til å finne det ut før eller siden, på en eller annen måte. Og da får dem svi skikkelig. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg advart venninna. Det fins andre måter å få stønader på.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #22 Skrevet 17. august 2009 Hi her. Mange forskjellige meninger ser jeg. Har som sagt ikke tenkt å si noe, men skal ta det opp på en fin måte selv at dette faktisk er noe det kan komme store konsekvenser av. Kanskje det er best at hun ikke bor med ham slik at hun faktisk har råd til å leve. Men er det virkelig sant at 80 prosent blir tatt? Vil ikke komme med feil tall til henne når jeg tar samtalen
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #23 Skrevet 17. august 2009 19.06: Om dem ikke har nok penger, så fins det andre måter få penger på, enn å svindle. Det fins sosialstønad, bostøtte...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #24 Skrevet 17. august 2009 aner jeg et aldri så lite svin på skogen anonym 19:06? Har man ikke penger så må man faktisk jobbe ja. Da har man ikke opparbeidet seg muligheten til å ha permisjon! Dette har med familieplanlegging å gjøre. Rett og slett. Man bør kanskje tenke seg litt bedre om med hensyn til privatist studier og få barn samtidig? i tillegg til at ingen har inntekt eller rett til perm? En av de kan da utsette studiet sitt og tjene penger! De har jo uansett fått engangstønad!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #25 Skrevet 17. august 2009 Det er bra at du skal prate med venninna di, HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå