Gå til innhold

Venninna mi tror barnet sitt er eldre enn hun er..

Anbefalte innlegg

Skrevet

det tror jeg også.. Begynte tidlig med pottetrening her også, og barnet mitt bæsjer bare i do og ha gjort det hver eneste dag siden hun var 1 år. Flaske fikk hun bare i noen få mnd, fordi hun fikk tenner veldig tidlig og da vil jeg ikke at hun skal ligge med flaske i sengen og om natten o.l etter tannpuss. Men har aldri tenkt at hun ble mindre baby av den grunn. Dessuten insiterte hun på å drikke av lik kopp som vi har.. Så får man heller tørke opp noen ganger for dagen.. Smokk får hun kun i sengen, det er fordi jeg ikke skjønner et kvekk av hva hun sier om hun går med den i munnen om dagen. Dessuten er det ekstremt ulekkert..Så min baby ble også "tildlig" stor.. Hun fikk dessuten eget rom når hun var 5 mnd..

men har aldri regnet henne for "større" enn hun er..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hun har forresten knapt smakt grøt heller etter hun passerte året.. og nesten ikke et eneste middagsglass har hun fått når jeg tenker meg om... Hmmmm dårlig mor, jeg og.....;-)

Skrevet

Kjenner meg igjen!! Kusinen min holder på sånn med barnet, er forbasket slitsomt og være i samme rom som dem. Sønnen der er 2 år, og skal tvinges til å lære nye ord hele tiden. "Se der, det er kake. Hviiit kake. Bløtekake. Kan du si bløtekake? Si bløtekake. Mamma hørte ikke, si bløtekake. Ja det er riktig, det er bløtekake. Hvit kake." OSVOSV Blir gal, men ungen kan jo ganske mange ord da.

Foreldrene til dette barnet har selv sagt at gutten deres har forstand som en 4 åring, språk som en treåring, og han har akkurat fylt 2 år.

De diskuterer tilogmed privatskole nå, for stakkars unge som er så smart vil kjede seg ihjel sammen andre "vanlige" barn som selvfølgelig ikke er like smarte.

HIhi, må le litt, selv om jeg synes synd på ungen. Han er TO år for pokker!!

Skrevet

Hvor skadelig det er rent motorisk vet jeg ingenting om, men jeg reagerer på foreldre som hele tiden fokuserer på at barnet skal prestere noe.

Det er helt greit å motivere barnet sitt og å være stolt når barnet presterer, men når det sklir over i at foreldrene blir SKUFFET dersom barnet IKKE presterer, da mener jeg man er på feil spor. Og det er faktisk slik at jo mer man som forelder fokuserer på gleden og stoltheten man føler over barnets prestasjoner, jo tydeligere sier man også indirekte at man vil bli skuffet dersom prestasjonene uteblir.

Og dette gjelder uansett alder, mange voksne sliter med foreldre som stadig viser skuffelse over sitt barns manglende prestasjoner (i foreldrenes øyne). Det er svært vanskelig og vondt å vokse opp med en følelse av at kjærligheten fra foreldrene sine ikke er betingelsesløs. Og det er signalene man sender til barna sine med et slikt overfokus på prestasjoner.

Skrevet

Dersom denne venninnen din presser barnet til dette så syntes jeg det er utrolig trist egentlig. Tenk når barnet kommer på skole og i barnehage og ser at hun ikke er best i alt sånn som mor tydeligvis ønsker at hun skal være. Barn trenger å bli rost der de er flinke og få forståelse for at man ikke kan alt like bra. Ingen kan alt sånn er det jo bare. Det er viktig å lære barn til å både være gode vinnereog gode tapere i diverse ting. Unne andre også å være best rett og slett. Det at hun styrer så mye høres stressende ut for barnet.

Det du sier med flaske og smokk syntes jeg egentlig er bra da. Jeg syntes ikke flaske bør brukes til annet enn erstatning for pupp og når en begynner med vanlig drikke rundt 1 år så er det jo greit å ta bort flasken. Sutten ødelegger jo tenner og bitt så det er jo best uten hvis det er mulig.

Ang tidlig pottetrening er dette ikke heldig nei. Tror det er flere her som har altfor lite kunnskap om pottetrening og bleieavvenning. Barn som begynner for tidlig med dette kan få problemer senere. Det er mange både unge og voksne som må på do om natta og dette kan komme av for tidlig bleieavvenning og potterening. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal trene i ett år før bleia skal av heller. Når barnet er modent skal det bli tørt i løpet av en uke etter bleia har blitt tatt av. Mye pottetrening uten at man skal avvende kan føre til at barnet bruker bleie lengre, sliter med bleieavvenningen og blir usikker. Det er mange uheldige ting forårsaket av for tidlig pottetrening. Pottetrening skal komme sammen med bleieavvendingen enkelt og greit. Tror flere her bør oppdatere seg ganske mye før de uttaler seg.

Mitt første barn var tidlig ute med alt og er fortsatt langt framme. Da han var liten skrøyt jeg nok en god del av han og ettersom han var aldre enn alle mine venners babyer tenkte jeg ikke over hvordan det høres ut. En venninne av meg fikk 1 år etter en baby som er langt tilbake på alt og da sluttet jeg å fortelle så mye om hva min sønn kunne. Kan jo være veldig sårt for andre. Det er jo ikke en konkuranse om hva ungene kan selv om en er stolt av dem. Skryt til besteforeldre og familie så lek med andre barn!

Skrevet

jeeezez, la nå dama gjøre som hun vil med barnet sitt uten at du skal blande deg.

mitt barn har også stått og holdt seg fast siden hu var 6 mnd, og hun har også blitt gått med, men dette synes hun er kjempegøy og er kjempehappy når noen gidder å gå rundt med henne.

smokk har hun aldri villet ha.

og flaske skal vi slutte med før hun blir året ja, hun drikker nesten av kopp allerede, er 9 mnd nå, for hun synes det er mye mer svært enn å drikke av flaske. ser tydelig på henne at hun blir stolt når hun klarer en ny ting.

kansje er du bare misunnelig?? stinker misunnelse av deg, la venninna di være i fred.

Skrevet

Anonym 10:23: Kan du fortelle hvor du har fått vite dette om pottetrenig? Har du linker til nettsider eller henvisning til kilder? Hittill har alt jeg har lest om temaet gått på det motsatte, jeg vil gjerne leste begge sider av saken.

Skrevet

har lest at barn som blir "tvunget" veldig tidlig til å ikke bruke bleie kan få problemer med psyken seinere i livet i form av overrenslighet. det samme har jeg fått bekreftet av spes-ped på kurs (jobber i b.hage)

ungen skal signalisere selv om det er klar til å gå på do eller ikke. skal ikke sette en liten baby på do bare for å få tilfredsstilt renslighetsbehovet til omsorgspersonen. ungene driter bokstavelig talt i det. la dem bæsje i bleia til de er klar for og har lyst til selv å gå på do/potte. jeg har gjort det med mine unger, og det har gått helt fint. de slutta av seg selv da de var 3,5 og 3år.

å ha unger er da ikke et prosjekt som handler om hva de kan til hvilken tid?

Skrevet

har lest at barn som blir "tvunget" veldig tidlig til å ikke bruke bleie kan få problemer med psyken seinere i livet i form av overrenslighet. det samme har jeg fått bekreftet av spes-ped på kurs (jobber i b.hage)

ungen skal signalisere selv om det er klar til å gå på do eller ikke. skal ikke sette en liten baby på do bare for å få tilfredsstilt renslighetsbehovet til omsorgspersonen. ungene driter bokstavelig talt i det. la dem bæsje i bleia til de er klar for og har lyst til selv å gå på do/potte. jeg har gjort det med mine unger, og det har gått helt fint. de slutta av seg selv da de var 3,5 og 3år.

Skrevet

Skrevet

GREIT! Det holdt med en gang!

Skrevet

Jamen, det er da en kjempeforskjell på å bli tvunget til å gå på do, (og pålagt skyld, skam og dårlig følelse om man ikke får det til, ) og å få et TILBUD om å bruke do/potte når foreldre ser hva som er på gang.

I mange kulturer brukes ikke bleier, og barna blir reinslige mye tidligere en våre barn. Fysisk sett er mange, (kanskje de fleste) barn i stand til å slutte med bleie mye tidligere en det som har blitt vanlig her. Det er også fult mulig å bruke bleie for sikkerhets skyld, men tilby do som en mulighet, fra et tidlig tidspunkt. Det gir ungen valgmuligheter og et naturlig forhold til hele prosessen.

Så lenge man husker at "uhell" er foreldres ansvar, ikke ungens skyld, og passer på å ikke lage stress, mas og press ut av det hele, ser jeg ikke noe galt i å la unger prøve seg på potta tidlig. d

Derimot er jeg VELDIG skeptisk til å forlenge babyfasen unaturlig lenge, og langvarig bleiebruk er en del av en sånn forlenging. Babyer bruker bleie. Barn kan få lov til å mestre denne delen av livet, og gå på do.

(Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvilken bok du har lest dette i, vil gjerne sjekke den ut. Om du lurer på hva jeg forholder meg til, kan du ta et søk på "Elimination Communication" på nettet.)

Skrevet

Det er absolutt ikke for tidlig med pottetrening, da.

Alt det andre kan diskuteres. Men jeg har hatt barn som bæsjet og tisset på potta rundt 1-årsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...