Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Helt fra barnet hennes var liten baby har hun "presset" det til å mestre mer enn hva som er normalt. Øvde og øvde for å lære barnet å snu seg tidlig, lot barnet stå å holde seg i bordet alene da barnet var 6mnd, holdt barnet etter hendene for at det skulle lære seg å gå før barnet kunne reise seg opp selv, ivret etter å slutte med flaske før barnet var 1 år og like etter planla hun at barnet skulle slutte med smokk. Nå er barnet 13mnd og hun har i noen uker latt barnet sitte på do en stund hver dag for å starte med bleieavvenning. Jeg vet at man ikke skal bry seg med hva andre gjør, men jeg syns det er litt ekstremt! Hva syns dere om sånn? Syns så synd på barnet som ikke får være liten..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Syns også det høres ekstrem ut...syns jeg da.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Har du pratet med venninna di om dette?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 stakkar lita.....skal hun ikke få være barn hun da?
Himmel og hav Skrevet 16. august 2009 #6 Skrevet 16. august 2009 Spør henne en gang hva som haster sånn. Barnet skal være stor og selvstendig i mange år, men er liten bare en kort, kort stund. Dessuten er ikke det med barn og ferdigheter en konkurranse...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Nei, jeg vil ikke legge meg borti hvordan andre oppdrar barna sine. Føler at det er hennes sak. Men jeg tenker jo mitt, og syns veldig synd på barnet selvfølgelig. Barnet ligger et godt stykke foran i utvikling siden hun ligger i "hardtrening" hele tida.. og venninna mi er kjempestolt hi
Gjest Skrevet 16. august 2009 #8 Skrevet 16. august 2009 Eg synest det med motorisk utvikling høyres langt over grensa ut, men det med å la så små barn sitte litt på potte (sålenge det ikkje er dødsseriøst og at ein ikkje _forventer_ at ungen skal bli bleiefri etter første veke) ser eg ikkje så alvorleg på. Dottera mi har sittet på potte/do siden ho var 6mnd, og har ikkje tatt noko skade av det. Når eg såg at ho måtte bæsje, så fekk ho lov til å bæsje på do. No seier ho ifrå når ho skal gjere noko, men er ikkje bleiefri.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 Ok, mitt barn er en mnd yngre enn hennes barn og det kunne ikke falt meg inn å sette hun på do ennå..syns det er altfor tidlig.. derfor jeg reagerte på det hi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Må innrømme at jeg ikke ser helt problemet.. Ungen får jo masse kontakt med mor, og mor er aktiv med barnet, i stedet for å la barnet ligge og glo på en leke på gulvet. Og det med å la barnet sitte på do en stund hver dag, fra tidlig alder, er da virkelig ikke noe problem er det vel? Det ser jeg på som en fordel, for da lærer barnet tidlig at doen ikke er farlig.
Gjest Skrevet 16. august 2009 #11 Skrevet 16. august 2009 Ja, og det er fleire som seier det samme. Eg trur det har noko med kva ein er vant til og kva ein gjer sjøl. Når eg tydeleg ser at ho skal til å bæsje, så synest eg at ho skal få slippe å bæsje i bleia. Også veit ho veldig godt at bæsjen skal i do:) (bruker tøybleier så vi kaster all bæsj i do) dermed blir det litt enklere å jobbe fram mot et mål om at ho skal seie ifrå kvar gong ho trenger å gå på do, og ikkje føle at signalane hennar ikkje blir høyrt. Men er enig i det om motorisk utvikling, barn skal feks ikke sitte/stå/gå før de klarer dette selv. Ser jo mange som har 2-3mnd babyer som lar dei stå med vekta si på beina fordi "dei er jo så sterke i beina at det klarer dei".
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #12 Skrevet 16. august 2009 Jeg forstår heller ikke problemet med å lære ungene å gå på do tidlig. Hvordan kan man si at det er "for tidlig"? Bestemødrene mine var avhengige av å ha bleiefrie barn så tidlig som mulig. Noe som var svært vanlig på den tiden. Har ALDRI hørt om noen som har tatt skade av å lære seg å gå på do i tidlig alder. Dessuten sparer man miljøet for haugevis med søppel etter engangsbleier.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #13 Skrevet 16. august 2009 Ja, kan være noe med hva man er vandt til fra før Kjenner ingen andre som setter barnet sitt på do så tidlig skjønner du.. men da er det tydeligvis ikke så uvanlig Ja, stakkars små.. alle babyer strekker jo ut beina, men de er ikke sterke nok til å bære sin egen vekt likevel Trodde det var en kjent sak at de ikke skal stå selv før de kan reise seg jeg? Kunne ikke falt meg inn å la mitt barn stå før hun reiser seg selv iallefall... hi
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #14 Skrevet 16. august 2009 OK, jeg ser at det ikke er så uvanlig med do-trening tidlig. Beklager Men poenget er at hun hele tida ivrer etter at barnet skal mestre mer enn hun allerede gjør.. hi
Miss Misantrop Skrevet 16. august 2009 #15 Skrevet 16. august 2009 Du har aldri hørt om noen som har tatt skade av tidlig dotrening 2153. Det betyr bare at du har lest og sett veldig lite om og av barnsutvikling. Les og lær.
sol-78 Skrevet 16. august 2009 #16 Skrevet 16. august 2009 hvordan kan du si at barnet blir presset? skriker det og viser tydelig misnøye? Min sønn gikk til fysio som baby, og hun sa man godt kunne øve/lokke barn til å lære å snu seg. Personlig synes jeg smokk er noe tull uansett alder, og når man er 1 år er det da virkelig ingen fare å slutte med flaske, kan fint drikke av kopp da. Er ikke for å presse barn til noe som helst, men synes mange foreldre holder barna sine i baby-tiden vel lenge fordi de synes der er koselig selv. Og slutte med bleie er veldig individuelt, men tror ingen tar skade av å sitte litt på do. Jeg har en som sluttet som 4-åring og ei som sluttet når hun var 18 mnd, så det er store forskjeller. Tror ikke det er synd på barnet til venninna di...
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 16. august 2009 #17 Skrevet 16. august 2009 Min datter reiste seg selv rett etter at hun ble 7 mnd..Skulle jeg nekte henne? Om barnet sitter på potten,hva er gale med det?Om barnet slutter med smokken,så er vel det greit? Min datter tok aldri flaske,så hun gikk rett på kopp/glass,og hun begynte tidlig. Personlig så ser jeg ikke noe gale i det hun gjør.Man kan ikke tvinge små unger,så de styrer mye selv også.
Miss Misantrop Skrevet 16. august 2009 #18 Skrevet 16. august 2009 Bæ bæ det rosa lam:)™ Jeg er av den oppfattning at man ikke skal blande seg inn i ting man ikke har noe med, og det gjelder hovedinnlegger også. Men jeg må alikevel si at jeg syntes du tar damen og ikke ballen. Vi snakker ikke om frivillighet, vi snakker om å få et barn som ikke har muskelatur til å stå. Et barn som ikke kan kontrollere avføring og urin til å sitte på do. Vi snakker ikke om å stoppe de som står og sitter av seg selv, de har pr. def muskelatur til det.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #19 Skrevet 16. august 2009 Nå har du lest feil. Hun øvde frem og tilbake, frem og tilbake, frem og tilbake med barnet for at hun skulle lære å snu seg over på magen tidlig. Hun lot barnet stå alene FØR hun klarte å reise seg selv, og lot barnet sitte før hun satte seg opp selv. Hun holdt barnet etter hendene og gikk rundt med henne FØR barnet reiste seg opp selv. Når barnet reiser seg selv, og setter seg opp selv er det selvfølgelig helt greit. Da går det i barnets eget tempo Hadde hun bare sluttet med flaske tidlig så hadde jeg ikke tenkt over det, men når hun hele tida har nye ting på "lista" så reagerer jeg. Da barnet hadde slutta med flaske, så sa hun "det neste blir bleieslutt".. Det er jo mor som bestemmer når ting skal skje, ikke barnet. hi
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 16. august 2009 #21 Skrevet 16. august 2009 *lot barnet stå å holde seg i bordet alene da barnet var 6mnd*...Går utifra at barnet da virkelig sto alene,og jeg ser ikke noe gale med det.Og jeg ser heller ikke at det er for tidlig å sitte en på 13 mnd på potten.Det er de som begynner lenge før.
madike Skrevet 16. august 2009 #22 Skrevet 16. august 2009 http://www.babyverden.no/Sporsmal-Svar/Helsesoster-Ebba/Utvikling/nar-barnet-skal-lare-a-ga/
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #23 Skrevet 16. august 2009 Høres ut som ei venninne av meg, dette.. Vi hadde babyer samtidig, og jeg ble gal av det maset om xx gjør ditt og xx gjør datt. Datteren min fikk lov til å utvikle seg i sitt eget tempo, og jeg stresset ikke med noe, vi bare koste oss samme som best vi kunne.. Mens hos min venninne var det et sabla styr hele tiden, akkurat som hun konkurrerte mot meg om å være den beste moren, og at ungene ble målt opp mot hverandre om hvem som var "best".. Jeg ble lei, og kuttet ut hele dama, og vi har fortsatt minimal kontakt!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #24 Skrevet 16. august 2009 Ja det er jo helt greit at barnet får mye kontakt med mor ved at hun tilbringer tid med barnet. Og hvorfor har så mange hengt seg opp i do treninga. Det var jo ikke bare det hi reagerte på. Det var jo flere ting som jeg heller syntes var mere drøy en å gå på do så tidlig. Herregud så slitsomt det må være å bruke hele permisjonen på å "trene" opp babyen sin. Helt enig med deg hi at det er greit når de reiser seg selv og står at man da kanskje går litt med de. For da er de jo "klar" for det. Men å holde på slik som hun har gjort da gitt. Stakkars unge, la den nå få være liten da.Hvordan blir det for den senere. Pushe barnet fremover, slik at barnet blir så flink at barnet kan hoppe over et skoleår også eller.? Nei la barn være barn, og la de utvikle seg i sitt eget tempo. De trenger da å fine ut av ting selv, og hvordan ting/kroppen fungerer her i verden. Så sant det ikke er en spesiell grunn for at de skal ha hjelp med utviklingen da.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2009 #25 Skrevet 17. august 2009 Barnet mitt er også tidlig ute med mye, og legen sa at det er fint om vi stimulerer ham til å fortsett å strekke seg utviklingsmessig. Jeg ser overhode ikke noe galt i det HI beskriver her. Jeg tipper HI kanskje er litt misunnelig over at barnet hennes ligger etter, og derfor mistenker venninna for å presse barnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå