Gå til innhold

For stor til å amme? Magasinet - Dagbladet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff da - 2 små - nå følte jeg meg litt truffet;)

* ammer lenge - check

* lite barnevakt - check

* ikke skrike i senga - check

* Jobbe redusert - nei - har studert siden lillegutt var fem måneder

* husarbeid etter ungen har lagt seg - både ja og nei

* ikke babybjørn - check

Tydeligvis er jeg den typiske dibbern :o No hard feelings though! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes man skal respktere andres "bluferdighet" til en viss grense.

Dvs - når man ammer - så gjør man det diskret. Er ungen så stor at den hopper opp på fanget og forsyner seg - så er det ikke diskret.

Det samme gjelder vel når man skal skifte på offentlig sted f.eks. - Gjør meg ingen ting å skifte i det fri, men vet at andre kan ta anstøt - derfor bruker jeg håndkle! Jeg vet at amming er noe annet, men med det som finnes av klær mv i dag, så er det jo lett å ikke flashe puppen i trynet på gud og hvermann!

Skrevet

Flott artikkel:))

Amming er sunt for barnet, også etter fylte ett år!

Skrevet

Aliena: det trenger vel ikke være opp til meg og deg, å sette en grense?? Hva om hver enkelt får sette egne grenser, og så kan vi bare respektere deres valg??

Sikkert mange som mener mye om ting du foretar deg også, vettu...

Skrevet

Er enig i at man kan respektere andres bluferdighet, har selv forsøkt å være diskret når jeg har ammet ungene offentlig. Den er grei.

Men...

Er det ikke litt snålt, at vi i 2009, ikke er kommet lengre enn at vi kan takle å se på, når en mor tilbyr noe med det mest gunstige som finnes, til sitt barn?

Vi kjøper helsekost for millioner hvert år, men morsmelk?? Nei fyåfy..

Merkelig....

Skrevet

pupp eller banan? haha

forøvring syns jeg puppene bør forbeholdes far etter 6 mnd

Skrevet

For min egel del går grensa ved når ungene kan brette opp genser eller si hva de vil ha.....

God artikkel ja!!

Jeg amma eldste i 6 måneder slutta for å bli gravid på ny. Men kommer ikke til å amme jenta lenger enn max 10-12 måneder...

Skrevet

Chanelle:

Nei, men da jeg sa at for meg så er 3 1/2 år over grensen, da fikk jeg høre at jeg hadde fordommer. Så det må vel gå begge veier? Jeg må vel få lov til å ha den grensen jeg vil?

Skrevet

Jeg synes også at amming av et barn over 2 år er litt lenge. Det blir litt for 'feil' for meg.

Ville ikke akkurat brukt ordet 'kvalmt' som noen har gjort over her. Det er tross alt snakk om barn. Synes ikke noen barn eller forhold mellom mor/barn kan betgnes som 'kvalmt', men litt snålt og 'feil' blir det for meg når barnet går og snakker, og bena nesten henger i gulvet når de ammes.

Synes også det er en STOR forskjell på et barn på 18 mnd. og et barn på 2 år. Amming til 18 mnd. ville vært maximum for meg. Men igjen dette forblir en personlig mening.

Litt festlig også med disse innleggene som 'disser' de 'typiske dibber damene'. Er ikke dere som også er her inne titt og ofte og svarer ivei også 'dibber damer da'? har sett nicket deres flere ganger. Litt generalisering kanskje...???

Skrevet

Jeg syns faktisk det var ubehagelig å åpne selve artikkelen jeg da...

De store barna hengende fra puppen til mamman er ikke et veldig pent syn, spør du meg da.

Jeg syns amming utover en hvis alder, både ser rart ut og er litt "ekkelt".

De skal ikke kunne spørre om pupp selv, mener nå JEG.

Ellers vil jeg påpeke at amming er FLOTT!

Antistoffer, nærhet mellom mor og barn, kos og næringsrikt.

Skrevet

Jeg må si at jeg reagerer på dem som setter gåing og snakking som grense for hvor lenge barnet skal ammes.

Noen barn går når de er 9-10 mnd gamle, andre når de er 17-18 mnd. Hvorfor skulle den første gruppen trenge mm mindre enn den andre gruppen?

Og hva med de barna som snakker tidlig? Skal det være sånn at i det ungen klarer å si "mamma" når det ser mammen sin, så skal det nektes puppen, eller kan man vente til barnet ber pent: "mamma, kan jeg få litt pupp, vær så snill?"

Dette skjer forøvrig også ved veldig forskjellig alder for forskjellige barn.

WHOs anbefalinger er fullamming i 6 mnd, mm som HOVEDernæringtil 1 års alder, og som tilleggsernæring minst frem til 2 år i i-land og helst frem til 4 år i u-land.

Jeg synes dette er fine retningslinjer.

Tvillingene avvente seg selv ved 8 mnds alder. Jeg håper å kunne amme minstejenta på 5 mnd frem til hun er minst 18 mnd, helst til hun er 2, og kanskje lenger enn det.

Vi får se!

Skrevet

partyoffive;

jeg syns faktisk det er kvalmt jeg.. 3 åringer som drar opp puppen og tar den fram.. det er litt ekkelt ja. Men ellers så syns jeg amming er flott.. men er en grense for alt.

Den typiske dibberen som jeg beskrev var jo en liten fleip da.. men det er jo disse tinga som JEG syns går igjen her.. også må man jo ha reima dress da !hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...