(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 http://www.dagbladet.no/2009/08/14/magasinet/amming/barn/helse/7651052/ Hurrah for Dagbladet. Synes dette var en god artikkel jeg.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 15. august 2009 og tenk å bli bedt av barnehagen om å gå inn på do for å amme et barn på 1 og et halvt år fordi han er for stor til å bli ammet! Makan!!
Gjest mphs Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Det syns jeg var utrolig frekt gjort av bhg. Men ut fra holdningene vi også ser av enkelte her inne er det mange som mener det er ekkelt å amme når ungene er over en viss alder.
Aliena Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Sært av barnehagen, synes jeg. Å amme i barnehage bør være greit, synes ikke barnet var "for stort" heller. (1,5 år). Men 3 1/2.....?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2009 hehe, se der ja.. der kommer fordommene! ;p synes ikke det er galt. leste du om hun på 10 år som husket at moren ammet? hun synes jo det bare var kos.
klovnebukse Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Har ikke dagbladet gjort en stor feil i overskriften, skulle vel ha hett For stor til å die? Eller For stor til å ammes?
Aliena Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Det går vel an å mene noe annet uten å ha fordommer? Å amme en som er 3 1/2 år er jo til og med lengre enn det Gro Nylander anbefaler.
FrøkenSprøken Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Hehehe... Ja, den så jeg også. Jeg tenkte at det handlet om damer som var for feite til at de ammet offentlig. Hihihi... Men det var jo ikke bare i overskriften det var feil, da. Tror kanskje ikke det ble lest korrektur på denne saken, gitt... Sånn ellers synes jeg også at det grenser mot ekkelt når treåringer får pupp, da. Men at barn på 1-2 år dier, ser jeg virkelig ikke problemet med. En drøy kommentar fra barnehagen!
smakk Skrevet 15. august 2009 #9 Skrevet 15. august 2009 «Vil du ha pupp eller banan?», hvorpå ungen svarte: «Je trur je tek pupp» Hehehe, den var fin. Eneste som sjokkerte meg i denne artikkelen var vel den ekstremt slappe/ fraværende korrekturleseren..
kulepenn Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 uff liker ikke amming på barn som kan gå eller snakke. Amming er anbefalt de første 6 mnd. Gjerne frem til barnet fyller 1 år. Etter det er det lite næringstoffer i brystmelk. Barnet skal ha vanlig mat. Jeg synes amming av barn lenger enn 1 år er mer for mors glede enn barnet.
Ettervinterkommervår Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 Enig i innlegger over- og det til og med uten å ha fordommer :-)
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 meyla; HA HA...utrolig morsom den der ;-D
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 15. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2009 det er klart man har fordommer når man mener at om man ammer et barn utover 1 år så er det for mors skyld! nok om det.. over til overskriften.. haha. jo jeg så det selv også, at det var utrolig dårlig korrektur og at overskriften var ganske misvisende.
Bunnies by night Skrevet 15. august 2009 #14 Skrevet 15. august 2009 Fin artikkel, på tross av manglende korrektur;) Ammer sønnen min på 17måneder. Kan ikke se hva som er galt i det... Har ikke behov for å amme han offentlig, men før han skal legge seg og før vi står opp om morgenen får han:) Og nei - jeg tvinger ikke puppen på gutten min for min egen skyld... han har et behov - og han får tilfredsstilt det. I det siste har han diet mindre og mindre- og jeg regner med han avvenner seg selv nå. Veldig greit - da slipper vi skrik og skrål fordi man på død og liv skal avvenne puppen når de blir ett år.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 15. august 2009 #15 Skrevet 15. august 2009 Syns det er flott jeg at mange kan amme så lenge Selv om jeg må innrømme at jeg på en måte syns det kan se noe rart ut med så store barn hengende fra puppen
Gjest Skrevet 15. august 2009 #16 Skrevet 15. august 2009 jegvarherførst; Dette kunne du mye om skjønner jeg! WHO anbefaler amming til 2 år her i vesten, og til 4 år i Uland. Grunnen er ikke næringen i melken etter 6 mnd, det er "alt det andre", deriblant antistoffene man får gjennom melken.
partyoffive Skrevet 15. august 2009 #17 Skrevet 15. august 2009 Jegvarherfrost, Tror du har missforstått litt. At det er mest antistoffer osv. i brystmelken de froste 6 mnd. hersker det ingen tvil om. Også hovedsaklig fordi det hele er basert på 'supply/demand', så naturlig nok produserer kroppen mere 'av det gode' nå babyen får kun mm. Men du må jo kunne klare og skille mellom at det er MEST 'godt' i melken inntil 6 mnd. enn at det etter 6 mnd 'ikke er mye nytte, men mer for mor's egen kos'. Det er jo direkte feil! fremdeles mye antistoffer og gode og hente fra mm. etter 6 mnd. selv om barnet også får mat ved siden av. I tillegg er det slett ikke alltid 'mors' eget ¢nske og vilje og fortsette ammingen etter 1 års dagen. Jeg har ammet 3 barn. Nr. 1 startet jeg nedtrapping av amming med dagen etter 1 års dagen og var ferdig innen en uke. Hun var så klar. Måtte lope og hente henne for amming på slutten. Hun tok også flaske. Nr. 2 startet nedtrapping etter 1 års dagen, og var ikke ferdig f¢r hun var nesten 15 mnd. Nå har jeg en gutt på 16 mnd. som inntil for 3 uker siden stod og r¢sket i genseren min og skrek om han ikke fikk amme! jeg på den annen side har vært klar for og slutte siden han fyllte 1 år. Han er nå ferdig. Alle barn er forskjellige. Synes for¢vrig kommentaren i bhg. var forkastelig. På do - herlighet. Det minner meg om alle gangene jeg satt og ammet på toalettet i USA når vi bodde der. Men her i Norge? Og i en bhg? Forkastelig!
Libido- Skrevet 15. august 2009 #19 Skrevet 15. august 2009 Av WHO anbefales det å amme barnet til det er 2 år.
ifie Skrevet 15. august 2009 #20 Skrevet 15. august 2009 Og jeg blir fortsatt like overrasket over at dette i det hele tatt er et tema! God artikkel, da!
Gjest Skrevet 16. august 2009 #21 Skrevet 16. august 2009 Ammet førstemann til han var 14 mnd. og ammer vesla på 7,5 mnd enda. Men å amme barna over to år...? Det syns jeg er direkte kvalmt! Og man kan faktisk mene noe uten å ha fordommer!!
Aliena Skrevet 16. august 2009 #22 Skrevet 16. august 2009 Når disse trådene dukker oppp, lurer jeg alltid på hvor grensen går for de fleste dib-damer. (For det må da vel være en grense?) 4 år? Skolealder? Pubertet?
Gjest Skrevet 16. august 2009 #23 Skrevet 16. august 2009 Aliena; Ja, det lurer jeg på også innimellom Her er den typiske dibbern; *ammer lenge *for all del.. aldri ha barnevakt.. og hvis en har det.. kun antall timer som ungen er mnd gammel.. og overnatting..? nei det er jo nesten barnemishandling. *Ungen må for all del aldri skrike i senga.. sitt heller å pupp ungen i søvn til han er 11 mnd.. *Jobb redusert!! Alle har råd til det mener den perfekte dibberen.. handler om prioriteringer vettu *husarbeid.. nei.. det må for all del gjøres når ungen har lagt seg.. til og med middagsbordet bør man ikke rydde av før ungen er i seng.. *babybjørn.. uff..for all del.. IKKE bruk den haha
SuperGlad Skrevet 16. august 2009 #24 Skrevet 16. august 2009 jeg synes personlig det er ekkelt med amming etter en viss alder. smaken er som baken....
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 16. august 2009 #25 Skrevet 16. august 2009 Svarer HI jeg, for denne tråden har visst blitt en annen diskusjon: Men synes at enhver må få amme så lenge det er naturlig. Men med en gang man ammer et barn lenger enn gjennomsnittet av hva som er vanlig så vekker det anstøt hos noen dessverre. Det som skulle vært det naturligste som finnes! Skulle ønske jeg hadde klart å amme til han i hvertfall startet barnehagen jeg for min del. Tenk så mange infeksjoner man kanskje hadde sluppet unna! Når det er sagt så går det an å tenke at man kan amme litt skjermet når barnet er eldre, så vil man mest sannsynlig ikke bli sett rart på av noen. Selv hadde jeg en rar opplevelse på bussen (langdistanse-buss) for et halvt år siden. Mini var 7 mnd da. Jeg var veldig diskret da jeg skulle amme ham, men hørte et lite ÆSJ bak meg i bussen. Så jeg snudde meg til den godt voksne damen og fortalte at gutten min bare er 7 mnd (han er stor for alderen) og at hvis hun synes det er "æsj" å amme så kan hun holde det for seg selv! Fikk mange nikk og smil av de andre passasjerene for at jeg sa i fra. En sa til og med til henne at det var valget mellom en hylende sulten guttunge og at jeg ammet stille og forsiktig i setet mitt...... Det var en veldig flau dame etterhvert :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå