Gå til innhold

Dere som har flere gutter- er gutter annenrangs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat fått vite at vi skal få gutt nr 3 og er veldig glade og lykkelige for det. Var på ultralyd og fikk se at alt stod bra til med lillebror, men når vi nå forteller den gode nyheten virker det som om familie og venner blir skuffet, (på våre eller egne vegne er jeg litt usikker på.)

Er det sånn at jenter regnes som bedre? Jeg skjønner virkelig ikke dette. Vi har to flotte nydelige gutter som vi elsker, og vi kunne ikke fått bedre barn. Men jeg blir litt lei meg når det virker som om vi ikke "lykkes" i å få en jente. Er det virkelig toppen av lykke?

Flere som opplever dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke gutter er annen rangs, men folk er litt dumme og reagerer slik når også den 3. blir av samme kjønn. Har bare et råd til deg: Drit i det.

Skrevet

Det følte jeg også.. Jeg har også tre gutter og er kjempehappy for det.. Husker da vi fikk gutt nr. 3, som selvfølgelig var helt perfekt og nydelig, at noen kommenterte "Nei - en gutt til? - ja dere skal ikke prøve en gang til for å få en jente?".. Ehhh hallo??

Tror som hun over sier at det kanskje gjelder dem som har 3. jenter også??

Skrevet

Har også tre gutter, eg sitter òg igjen med samme følelser som deg. Får høre av ukjente folk at dei fekk jente på fjerde, som eit hint om å få fleire. Stadig folk som seier at me ikkje er ferdig med å få barn, og spør kortid me skal prøve og få en jente, noko me ikkje har tenkt til. Er storfornøyd med familien min!

Eg går ikkje rundt og sier det til folk som bare har jenter....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neste gang får dere bare svare at det ikke er din feil at mannen din er så godt utstyrt... vi vet jo alle hvorfor det blir gutter utav leken ;o)

Men altså, utrolig dårlig om folk blir skuffa. Det er ikke akkurat et valg man tar...

Skrevet

Ja, vi får også høre at vi kan jo prøve igjen, men hvorfor skulle vi ønske det? vi har alltid ønsket oss 3 barn og ser på det som en fin søskenflokk som vi kan håndtere.

Kan ikke forstå at folk antyder at vi skal prøve på nr 4 når jeg nå er gravid med nr 3. Synes det er litt frekt.

Skrevet

jeg skjønner hva du mener..for det virker som det er mer stas å få jenter!

Kusina mi ville sååå gjerne ha en gutt.. fikk gutt på 4 forsøk! hehe.. ;)

Fikk selv gutt først, deretter jente. Hadde jeg fått gutt som nr to så hadde jeg nok prøvd en gang til. Ikke fordi gutter er annenrangs.. for for meg så er de like flotte! men ønska meg veldig ei lita jente!

Skrevet

Det er klart at eg og skulle ønske eg fekk oppleve å være mamma til begge kjønn, men nå ble det nå en gang slik. Syns og det er frekt å sei til deg som går gravid med 3. gutten, at det er jo bare å prøve igjen. Det er jo ikkje rart me sitter igjen med følelsen at det å få gutter ikkje er så bra som jenter...

Skrevet

Jeg har to gutter og aner ikke hva tredjemann er.

Når jeg ventet andremann, var det mange som mente at vi måtte få en jente slik at vi hadde begge deler. Alle snakket som kjoler, hårpynt og antrekk til enhver anledning, til en slik grad at jeg rett og slett ble stresset av det. Jeg har en niese som er så bortskjemt og prinsessete at jeg har fått alt prinsessestyret langt opp i halsen, slik at jeg tenkte at jeg håpte det var en gutt for å slippe det styret. Ja, hele familien er bidragsytere til at jentungen har blitt slik, desverre... Det var så galt for meg at jeg gruet meg for hvordan jeg måtte reagere hvis det ved fødselen kom ut en jente. Vi visste ikke kjønnet og ut kom en gutt. Jeg pustet litt lettet ut, skal jeg innrømme.

Denne gangen er det fortsatt mange som spør og hinter til at vi må få jente denne siste gangen, mens jeg tenker at det meste praktiske hadde vært om det kom en gutt til. De to yngste blir pseodutvillinger og vil måtte dele rom til eldstemann flytter ut.

Jeg har ikke like forstillinger som sist i forhold til å få jente, og synes det hadde vært kjekt med en jente denne gangen. Til tross for det, er det mest praktiske å få en gutt til. Vi får se hva det blir. Vi vil nok bli like glade uansett, da det viktigste av alt er et friskt og velskapt barn. :-)

Men når alt er sagt; jeg har aldri vært redd for å uttrykke hva jeg synes om andres meninger i forhold til hva som er riktig for oss. Jeg skal love deg at jeg sjokkerte mange i min anti-jente-kampanje sist gang. ;-) Folk skal få mene hva de vil, men finne seg i å akseptere at vi forholder oss til realitetene omkring vår situasjon!

Vi kan jo tross alt ikke velge selv hvilket kjønn vi får.

Skrevet

De som reagerer slik vet bare ikke bedre.

Gutter er hverken annen- eller førsterangs. De er like perfekte som jenter, og jenter er like perfekte som gutter.

Men det virker som mange tror at det er et mål å få en av hver og at alle blir skuffa hvis 2, 3 og 4 blir samme kjønne som nummer 1.

Skrevet

He, he..jeg har fire gutter og folk synes direkte synd på oss som ikke fikk til jenta på siste forsøk. Jeg tror det er mer det at folk rundt oss forventer at alle ønsker et barn av samme kjønn, og kanskje det at jenter har rykte på seg å ta seg bedre av sine gamle foreldre og at en får mer og bedre kontakt med de en er mormor og morfar for.

Skrevet

Ja, jeg kan skjønne argumentet med at jenter ofte tradisjonelt tar seg mer av gamle foreldre enn brødrene, men da blir det jo vår oppgave da å oppdra framtidens menn slik vi ønsker det. Samtidig så blir jo rollene litt annerledes i en søskenflokk med bare gutter fremfor en med begge deler.

Jeg tror det kan bli veldig moro med tre gutter etterhvert. De kommer ganske tett og de vil alltid ha lekekammerater i nærheten, på ferie og hjemme. Jeg gleder meg veldig til tre gutter jeg!

Skrevet

Her har vi tre gutter, og jommen om jeg har fått høre at vi måå jo prøve en gang til, for å få ei jente.

Kan jo sitte her med ganske mange gutter da til slutt.

Vi storkoser oss med gutta, og savner ikke ei jente.

Tror ikke folk maser for at gutter er annenrangs, er like mye mas om man har bare jenter. Men der er liksom mest " vellykket" å ha begge kjønn.

I vår venne flokk på 7 par, er det bare et par som har begge deler, og de får heller aldri høre at de bør prøve en gang til. Mens alle vi andre får høre det titt og ofte.

Skrevet

Har to gutter, og følte det litt sånn begge gangene faktisk. Det er liksom opplest og vedtatt at alle mødre ønsker seg ei jente - og at det da er litt skuffende å få en gutt. Da blir man jo "bare" farmor.

Og om man først har fått en gutt, må toppen av lykke være å få ei lita "prinsese" etterpå.

Det er også mye mer ok å ha to jenter enn to gutter. "Når skal dere prøve på jenta da?" hører vi til stadighet.

Blir litt lei.

Skrevet

He- he, denne går begge veier! VI hadde to jenter og når jeg gikk gravid med 3. sa alle at de håpet at det ble gutt denne gangen...

Det ble det også, men makan til ting folk får seg til å si! Fikk mange kommentarer om at nå er sikkert pappa stolt, blir jo noe annet for han med en gutt, nå kan pappa ta med seg han på fisketur, pappaen kommer til å få et annet forhold til han....

Svarte bare at mannen min er like glad i jentene jeg, men syns også det var rart at "alle" sa slike dumme ting;)

Skrevet

det har nok ingenting med at gutter er annenrangs.. men mer det at man får tre av samme kjønn!;) men skjønner hva du mener...

hos oss var det litt motsatt. har to jenter! nå ser det ut som nr. 3 blir gutt og virker som alle rundt blir glade og nesten virker "letta" for at vi får gutt nå.. kanskje på våres veier?? enda vi aldri har gitt utrykk for ønske om gutt heller.. ville bare ha et barn til vi, og er lykkelig uansett kjønn:)

Skrevet

Har aldri opplevd det sånn. Har to gutter og har fått det jeg ønsket meg.

Den enest esom har antydet noe sånt er min gamle farmor på 85 år, men hun sier så mye rart at det tar jeg ikke seriøst :-P

Skrevet

Jeg har to gutter som nå er store, men vi får fortsatt spørsmål om vi ikke vil "prøve på jenta"...

Men, når jeg leste overskriften din "er gutter annenrangs" så gikk jeg med akkurat den samme tanken i hodet i går da jeg var ute på handletur for å finne bursdagspresang til en nevø. I lekebutikken så slo det mot meg i glitter og rosa med en gang jeg kom inn. Jeg måtte helt innerst i et hjørne før jeg fant lastebiler og gravemaskiner. I klesbutikken så var 2/3 av plassen avsatt til jenteklær og stæsj, og det mørkeste hjørnet var til gutteklær. I bokhandelen var det samme greia, rosa og glitter på 2 og et halvt bord og på den bakerste halvdelen av det innerste bordet var det guttegreier... så kanskje det er en "trend" at gutter ikke er like bra som jenter?

Skrevet

jeg har 2 gutter nå, og alle sier, jaja, neste gang blir det nok ei jente. Da sier jeg at neida, det skal blir en gutt det også! :) Broren min har 3 fantastiske gutter og jeg ser kjempemange fordeler med å få alle av samme kjønn! :) blir det ei jente så er det fint det også altså, men jeg har ingen håp eller ønsker om d. Jeg tar gjerne enda en gutt. vi har hatt så stor suksess med de andre 2 ;)

Skrevet

Ser at det er mange her inne som har 3 gutter og det har jeg også:o)

Og ja....vi fikk høre det vi også når nr 3 var på vei....kommer jenta nå eller?....men jeg følte det på meg at vi fikk en gutt til og var super fornøyd med det:o)

De er en flott guttegjeng som er gode venner....stort sett...hehe;o) Men mange tror at gutter er bråkete og masete og jenter sitter stille og rolige i et hjørne.....det stemmer ikke bestandig!

Min bror har 4 jenter og du verden så liv i leieren det blir når de kommer på besøk....men gutta mine høres nesten ikke:o)

Men usansett....det er nok det at mange tror at vi alle ønsker oss en av hver, men det viktigste er jo at barna er friske.....ikke sant?

Hilsen stolt guttemamma:o)

Skrevet

Opplevde det samme da jeg gikk gravid med nr.3. Jeg hadde 2 jenter fra fra og "alle" ønsket oss en liten gutt, he he.

Skrevet

Takk for hyggelig gratulasjon. Du er faktisk en av få som har gratulert uten å hinte om noe mer.

Virker jo som om det ikke er bare oss da som stadig får høre at vi ikke har klart å få til begge kjønn:-)

Synes også det er litt spesielt å si når man har to jenter og får en gutt at noen sier at nå bli vel pappaen glad! Man er jo like glad i alle barna sine.

Kjenner jeg blir mer og mer irritert nå, (sikkert litt ekstra hormoner i omløp også he he).

Takker for mange fine svar.

Skrevet

Tror nok det er fordi mange tenker at alle aller helst ønsker barn av hvert kjønn. Er akkurat samme reaksjoner når man får tre jenter.

Bare hopp over de kommentarene og gled deg over den nydelige gutten dere snart får i armene.

Lykke til! :)

Skrevet

Det har du god grunn til:) Jeg stortrives med alle gutta og det lille jeg har av rosafeber nyter mine nieser og fadderbarn godt av. Gøy å shoppe noe annet enn gutteklær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...