Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 - at legen til enhver tid prioriterer DEG når du trenger det? I form av å ringe deg opp når det passer DEG best? - at legen er tilgjengelig til å svare på telefon når DU ringer? - at legen springer ut og signerer resepter fordi du MÅ ha det nå, siden du ble tom for medisiner i går? - at det finnes en time ledig til deg I DAG for en ting du har vært plaga med i flere mnd, gjerne oppmot et år? - at legen jobber overtid fordi DU må ha en time innen så og så lang tid, og du MÅ ha minst 60 minutter alene med legen? Jeg bare spør, for det virker jaggu sånn noen ganger!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Og du er lege tydligvis Nei jeg forventer det ikke, men det er lov å håpe da:) Har også en jobb der de som ringer forventer at saksbehandlerne alltid har tid til å ta tlf, eller prioritere deres sak FØRST! De blir også sjokkert over at vi som jobber der av og til har fri og ferie, det går jo ikke an siden de MÅ snakke med saksbehandleren sin NÅ! Det er mange utakknemlige jobber der ute....
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 21.54; du jobber vel ikke på Nav vel? Det gjør nemmelig jeg, og kjenner meg igjen:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Og du er enten lege eller jobber på legekontor, går jeg ut i fra? NEI, jeg forventer ikke dette. Men syke folk er ofte kravstore og selvopptatte. Jeg er sykepleier og jobber på sykehus. Enkelte (selvsagt ikke alle), oppfører seg som om jeg er deres eneste pasient, og blir sur hvis de ikke kan få hjelp med en gang de ringer på, osv...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #5 Skrevet 12. august 2009 Hehe, nei jeg er ikke det heldigvis, men jeg jobber med leger. Jeg har venta på telefon fra nav nå i 4 mnd, så jeg begynner å bli smålei, men det er jo ekstreme tilfeller... Det virker som om folk ikke tror/forstår/godtar at også leger har ferie.. jeg overhørte en som sa at han hadde prøvd å nå legen, men at legen ikke var der... og det var tull, for han hadde sett legen på butikken!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #6 Skrevet 12. august 2009 Jaja, jeg jobber på legekontor. Problemet er bare at vi har en jævla vanskelig jobb med å sile ut, for ingen vil bli plukka ut av "køen". Vi har pr.dags dato 1 lege på kontoret pga ferie, og alle må ha timer NÅ. Jeg har tilogmed presisert at "jeg må spørre legen når han er tilbake om han har mulighet til å jobbe sent en dag for at du kan komme", og da svarer de med "ja, gjør det, også ringer du meg med en gang!!" måtte bare få ut litt steam! HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #7 Skrevet 12. august 2009 Det er faktisk en del av jobben hans - så ja det forventer jeg så lenge det er innenfor hans arbeidstid.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Ja, selvfølgelig.. men når kontoret er åpent fra 8-15, og den ene legen vi har nå i ferien har oppmot 60 pasienter iløpet av dagen, så får han jo ikke gjort alt! og når har leger arbeidstid, egentlig? hadde dem ikke dratt hjem, så kunne dem jo like gjerne blitt over... det er myyye arbeid!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #10 Skrevet 12. august 2009 Dere nav-folk her oppe... det er greit at saksbehandleren ikke har tid akkurat når jeg ringer altså, men å få en telefon tilbake iløpet av rimelig tid hadde vært ålreit Har enda ikke opplevd at saksbehandleren er tilstedet når jeg ringer, så tviler på at jeg har noen... hilsen hi som fortsatt venter på svar fra nav etter 4 mnd...
Marsmammaen:) Skrevet 12. august 2009 #11 Skrevet 12. august 2009 Jeg skjønner absolutt frustrasjonen din HI... Nei dette forventer jeg absolutt ikke=) En doktor har da aldri tid til å sitte i telefonen og trenger jeg en resept så kan jeg da virkelig "bestille" den FØR jeg er helt fri for medisin. Og har jeg vært syk i en mnd eller ett år så overlever jeg da til i morgen eller tirsdag før jeg kommer meg til doktoren. Men selfølgelig, jeg blir jo veldig glad om de klarer å finne en time til meg i dag eller har tid til å skrive ut en resept i dag. Men tar det da absolutt ikke som noen selvfølge =) Der er mennesker som forventer "gull og grønne skoger" uansett hvor de kommer og hva de trenger. Mennesker som selv er så inmari selvsentrerte at de regner med at alle rundt dem skal slippe alt de holder på med og konsentrere seg om akkurat dem. Og de samme menneskene blir grusomt sinte om dette ikke skjer... Takk for at det faktisk også finnes trivelige mennesker rundt om som kan se ting fra noen andres side og rett å slett være hyggelige og medmenneskelige...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #12 Skrevet 12. august 2009 Endel pasienter er faktisk så frekke at de ringer leger privat. Pappa er lege, og får til stadighet telefoner hjemme fra pasienter som bare MÅ spørre om noe. Hørt om å ringe legevakta da?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #13 Skrevet 12. august 2009 mange lever i sin egen lille boble hvor alt dreier seg om dem og de forventer at allw stiller opp for dem til enhver tid. Akkurat som hun som vbille bio-moren skulle stille opp som barnevakt og de som foreslo at bhg-assistenter skulle passe ste-barnet. Jeg jobber selv på kafè, og folk har null respekt for min fritid. Jeg står på beian i 8 timer hver dag og yter knallservice og smiler til alle. Nikker og unnskylder når jeg får klager, enten de er velplasserte eller ei. Bruker en time på å stenge kafeen, stengetid er kl 19, og er da ferdig på jobb kl 20. Det er så vanvittig provoserennde med folk som kommer etter stengetid og forventer at jeg skal lahge kaffe til dem. jeg har mann og barn som jeg vil hjem til, og jeg får betalt kun for den ene timen med stengearbeid, jeg er SÅ lite interessert i å bruke ulønnet fritid på å lage latte til egoistiske (stort sett kvinne)mennesker!! min mor er lærer på et småsted og opplever daglig ayt foreldre kommer bort på+ butikken på kvelden og i helger og frier og skal diskutere barnas fremgang osv. SKJERPINGS!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Vi har politikk på at vi ringer tilbake senest innen utgangen av neste dag. Kan dessverre ikke svar for hva andre gjør, men jeg ringer iallefall alltid tilbake:) Ville ringt og mast mer var jeg deg, ser dessverre ut som du er glemt. Hilsen 21.56
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #15 Skrevet 12. august 2009 HI her... vi er veldig snille med å gi bort timer, kanskje litt for snille... barn kommer inn uansett hva det er (som regel) og alle de som dukker opp i luka uten å ringe først. Hos min fastlege må man ha en time for å levere urinprøve, eller sjekke crp, det slipper de hos oss, de kan bare komme. Er det utslag må de jo komme inn til legen... Vi ringer og ordner for pasientene, og vi skriver ut resepter... Apoteket er å henter respeter en gang om dagen, og dersom de har vært der og noen ringer, ja så drar dumme meg på apoteket med dem, sånn at pasientene ikke trenger å vente til dagen etter....(bare dumskap, men sånn er jeg nå da)...men hjelper det? Nei! Blir de glade? Nei.. de forventer faktisk at tilogmed jeg skal bruke av fritida mi på dem... Det hadde jo ikke ramla meg inn å bedt rimi holde oppe en time ekstra bare fordi det passa meg best å handle da!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #16 Skrevet 12. august 2009 Så du mener at de da som ringer og "krever" skal vite alt dette? Det er faktisk ikke pasientenes problem at det er for mye jobb på et legekontor, og/eller at det er underbemannet. Da får du klage inn til fylke og kommune da, og gi beskjed om hvordan det står til, og ikke sitte og tro at vi som pasienter bør eller har behov for å vite dette. Men kan også love deg at hvis du forklarer meg dette på telefonen når jeg ringer og "krever", fordi såklart du som sitter og tar telefonen kan jo automatisk vite hvor alvorlig min tilstand er, så greier jeg å fatte det hintet og kan ringe tilbake en annen dag, eller få time en annen dag. Verre er det ikke, men poenget her er vel faktisk å kunne litt kundebehandling også? Hvis du er like tverr i telefonen fordi du mener du har rett til å vite hvem som trenger hjelp og ikke, så kan du heller ikke forvente at pasientene er mer høflige eller villige til å utsette sin legetime. Kan hende det er mange pasienter som tror at de kan forlange det de vil, men det er søren meg også mange som sitter i en service-rolle som fanden meg ikke har noe i den stillingen å gjøre.
Miss Foster Skrevet 12. august 2009 #17 Skrevet 12. august 2009 Hva mener du med at de forventer at du bruker fritiden din også? Hvis jeg hadde ringt legekontoret og du hadde svart i telefonen så hadde jeg faktisk gått ut i fra at du er på jobb og kunnet hjulpe meg? Hadde jeg truffet deg på butikken utenfor arbeidstid på legekontoret så hadde jeg ikke kjent deg igjen, fordi dere som sitter i "luka" og svarer i telefonen, beklageligvis, er ganske så anonyme for meg egentlig. Og hadde ergo heller ikke plaget deg med noe.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #18 Skrevet 12. august 2009 Til 22:09 Nei, selvfølgelig krever jeg ikke at de skal vite alt dette, så langtderifra. Men jeg beklager på det sterkeste at vi har det kjempetravelt, bare har 1 lege osv osv osv, og at dersom det kan vente så er det fint (f.eks til pasientens fastlege er tilbake). Jeg forklarer også at de gjerne må komme ned dersom de syns det er dumt å vente til dagen etter, men at de da desverre må belage seg på å vente en stund, fordi det faktisk er mange som har bestilt timer lenge i forveien (akkurat det siste sier jeg ikke til dem, men til deg). Legene ber oss om å fiske frem grunnen til at pasienter kommer. Dersom jeg ikke klarer det, og pasienten vil at legen skal ringe dem, så blir de faktisk nedprioritert, av legen (ikke av meg!). Legen trenger å vite hva problemet er (Dersom det ikke er et problem som går igjen), for å kunne ta stilling til hvor viktig det er.. Jeg er så langt ifra krass som det går ann å få blitt på jobb (det tar de andre jeg jobber med seg av), men det hadde vært hyggelig å møtt litt forståelse for at jeg faktisk ikke kan overstyre legene...
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #19 Skrevet 12. august 2009 Fordi jeg har en gitt arbeidstid, og med det tempoet vi har på jobb så rekker jeg aldri å bli ferdig til det... det ringer gjerne noen som skal ha en resept "bort på apoteket akkurat nå" (dvs når jeg slutter) eller skulle hatt sendt noe papir hjem til seg som ikke kan vente til dagen etter.. da må jeg f.eks gå på apoteket med resept, og på posten med brev... fordi jeg kan vel ikke si nei til pasienten?? Jeg jobber i en liten bygd, der kjenner alle meg igjen, og stopper mer enn gjerne for å spørre om ting og tang på butikken
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #20 Skrevet 12. august 2009 - at legen til enhver tid prioriterer DEG når du trenger det? I form av å ringe deg opp når det passer DEG best? Nei, det forventer jeg ikke. - at legen er tilgjengelig til å svare på telefon når DU ringer? Nei, det forventer jeg ikke. Men jeg forventer at en eller annen lege er tilgjengelig innen rimleig tid. - at legen springer ut og signerer resepter fordi du MÅ ha det nå, siden du ble tom for medisiner i går? Ja, det forventer jeg. - at det finnes en time ledig til deg I DAG for en ting du har vært plaga med i flere mnd, gjerne oppmot et år? Nei, det forventer jeg ikke. - at legen jobber overtid fordi DU må ha en time innen så og så lang tid, og du MÅ ha minst 60 minutter alene med legen? Nope
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #21 Skrevet 12. august 2009 Men er det da ikke mulig å ringe pasienten opp igjen og gi beskjed om at legen dessverre ikke har tid til å ringe dem? Eller gi beskjed med en gang de ringer og ber legen ringe tilbake at det ikke er mulig? Eller gi beskjed om at hvis de ikke vil oppgi problemet over telefon så kan du dessverre ikke hjelpe dem da det er nødvendig for legen å vite det? Et eller annet som gjør at vi som ringer og "krever" vårt fatter at legen ikke har oss på prioriteringslisten? Og har du gitt meg beskjeden om at det er ferietid og at hvis jeg dukker opp må belage meg på å sitte i ørten timer og vente, så kan jeg jo faktisk skylde meg selv. Den er jeg med på ) Anonym 22:09
Miss Foster Skrevet 12. august 2009 #22 Skrevet 12. august 2009 Men ettersom du bor i ei lita bygd, er apoteket åpent etter at legesenteret er stengt? For jeg har inntrykk av at de stenger tidlig (apotekene). Og hvis noen faktisk krever at du må på posten for å sende et brev som de skal ha dagen etter, så får du faktisk si at da skulle du ha ringt i går - eller ett eller annet - kunden (pasienten) har faktisk ikke alltid rett. Hadde jeg vært deg og noen hadde stoppet meg på butikken for å spørre om ting og tang så hadde jeg gitt klar beskjed om at jeg jobber ikke nå, og da får du ringe i morgen )
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #23 Skrevet 12. august 2009 Anonym 22:09 Joda, jeg (som pasient selv) forstår frustrasjonen til pasientene til en viss grad. Men et eksempel er at de ringer (uten å presentere seg), og sier "jeg skal prate med dr.XXXX) Hvorpå jeg svarer at "desverre, han er oppatt med en pasient akkurat nå, kan jeg hjelpe deg med noe?"... da får jeg som regel til svar at "Nei, men be legen ringe meg når han er ferdig med den pasienten da"... og det er veldig veldig mange av den typen samtaler i løpet av dagen, og om legen skulle ringt alle, så hadde de faktisk ikke gjort annet... Ja, jeg gir alltid beskjed om vi er forsinket, men de klager og klager på at de ikke blir tatt inn med en gang.... det er faktisk ikke en morsom jobb å måtte si at de må vente, igjen.. Jeg elsker jobben min altså, ikke misforstå, men akkurat det å skulle tilfredstille 50-60 stykker som er innom, pluss alle på telefon, det er jaggu ikke lett HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #24 Skrevet 12. august 2009 Nei, her tar d to timer å komme gjennom på telefon, så nei forventer ingenting, fikk ikke engang ambulanse hjemmesendt til min døende kreftsyke pappa, så til legene har jeg ikke noe som helst forventning, de går nå dær med nesa i været!!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #25 Skrevet 12. august 2009 Nei, apoteket er faktisk åpent til kl 17... Jeg er dumsnill, jeg vet jo det. For de samme folka bruker det jo mot de andre når de igjen ringer.. "den og den dro på apoteket etter hun slutta, da må du også..." Jeg syns det er litt frekt jeg.. Jeg må jo alltid være blid og hyggelig mot dem (og det er jeg, bare ikke akkurat når jeg klager på dem her inne, hehe), så det er ikke lett Opplevde tilogmed at legen sto ute og venta (fordi han hadde glemt igjen nøklene hjemme), og når jeg kom sto det 4 stykker (ja, før kl 8 på morran) ute og spurte om ditt og datt... glad jeg ikke er lege ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå