Gå til innhold

Er det noe "galt" med sønnen min?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å lure på hva jeg skal gjøre jeg, med han lille tassen her i huset! Han sliter meg fullstendig ut innimellom! Han har raserianfall flere ganger om dagen, prater i et kjør 24/7. Ja, han prater også litt i søvne=) Han begynner å bli ille nå synes jeg! Det er et mareritt å ha han med i butikker, uansett hvordan butikker det er. Han klatrer i butikk hyller, til og med dem med klær i! River ned ting i butikken, kaster ting rundt seg. Klatrer på stoler/sofaer på cafèer og er helt bajjas! Han går ikke, men løper! Hele tiden om det så er rundt i ring! Han klatrer på mennesker, slår etc.! Han må gjøre noe hele tiden! Han sovner seint, og står opp tidlig-helst før 7! Hopper og spretter dagen lang!

Det værste er vel disse raseriutbudda i butikker osv som er værst.. Og hvertfall når andre snur seg. Noen ganger kan det høres ut som om vi mishandler han, noe vi så klart ikke gjør!

Han blir møkk sur, om han ikke får vilja si. Og gir seg aldri! Han kan holde på leeenge og sjase om den samme tingen! Selvom han får nei hver gang eller forklaringer på hvorfor ikke! Han blir hysterisk, om han ser et dyr som er nærmere enn 2 meter fra han! Får han gress eller sand på skoen blir det haraball da også! Altså, han er redd/skeptisk til nesten alt! Noe som da også vil si hyling hver gang noe av dette skjer! Og det er ofte! Han er sint som en terrier og sta som et esel også!

Er også veldig mye mer, når han først begynner!

Han har begynt i ny bhg nå, så da lurer jeg på om jeg skal få dem til å sette inn ppt på han. Noe sier meg at dette ikke er bare vanlig trass, i og med at han har holdt på slik ganske så lenge! Om det er noe, vil jeg ha dette klart før han begynner på skolen! Han er jo bare tre år enda, men det går fort dit! Jeg tror at det vil skape mindre tid og frusstrasjon, derfor ting er klar gjort til han begynner på skolen! Dersom det er noe med han da så klart!

Så, hva tror dere? Er det noe "galt" med gutten min, eller er det vanlig trass?!

Til tross alt dette "negative" nå, så elsker jeg gutten min over alt på jord.! Han er også utrolig blid, kosete osv når han er i sitt gode hjørne=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noe ekspert på småbarn, men jeg syns det høres ekstremt ut. Mer enn vanlig trass...Hva sier de i bhg da? Ville nok bedt om PPT - det er jo bedre å få de inn så tidlig som mulig hvis det er behov :-)

(Jeg har snakket med flere foreldre til barn med ADHD og dette minner om det de har fortalt om barndommen - uten at det trenger å bety noe!)

Lykke til!

Skrevet

Det er vanskelig å vurdere om noe er galt når man ikke vet alderen på sønnen din....

Skrevet

Gikk ut fra at nicket inneholdt fødselsdato..? I såfall er min minste 2 mnd yngre.

Skrevet

Å der så jeg det - tre år. Nei da høres det ganske så normalt ut =)

Skrevet

Så nå at han var 3 ja..

Vet ikke om det er noe i veien, men det minner meg veldig om sønnen til ei jeg kjenner.

Men der er problemet null kontroll og null grensesetting fra foreldrenes side. Han er overhodet ikke slik i bhg, men hjemme er han helt propell.

Men det kan jo endre seg når han begynner i bhg..for mange barn trenger rutiner og struktur i hverdagen.

Skrevet

Hør med barnehagen hva de syntes om han de jobber jo med barn og ser mange forskellige barn og oppførsler.

Skrevet

Han er TRE=) Står nesten neders=) HIhi!

Men hvertfall, jeg synes han er ekstrem i noen tilfeller. Jeg jobber jo selv i bhg, i aldersgruppen 06 barn, samme som min sønn! Men ingen andre barn holder på slik som han! Jeg vet heller ikke hvordan han har hvert i bhg tidligere, pga lite tilbakemeldinger fra personalet! Men jeg vet at han har blitt plassert på en stol, minst en gang hver dag!

Forrige uke begynte han i bhg der jeg jobber, så nå er det nok enda lettere for meg å følge med på ting og ta tak i det!

Skrevet

Syns du det? Min yngste er en aktiv og viljesterk unge (mye verre enn broren var), men er ikke i nærheten av hva HI beskriver.

Men igjen - jeg har jo egentlig ikke peiling ;-)

Skrevet

Snakk med de i barnehagen eller helsesøster om din bekymring. Best å prate med de som ser han/kjenner han og dere litt.

Skrevet

Hvor lenge har det vært slik? Var det noe spesielt som skjedde før eller på den tiden?

Kan være verdt å se litt nærmere på..

For øvrig ville jeg snakket med bhg, som flere her sier. De synes sikkert uansett at det er positivt å komme i dialog med deg tidlig.

Skrevet

Har ikke skjedd noe spesielt nei! Han har vel hvert slik fra han var 1 1/2 år! Han har aldri hvert noe spesielt glad i å sitte på fanget å kose. Det er bare når han selv kommer og vil! Han har liksom alltid farta litt hit og dit! Og er stort sett avhengig av å ha meg ved siden av seg når han skal leke også! Liker ikke å leke på rommet sitt f.eks.! Og det er først nå han har såppass ro i rompa til at han kan se litt på tv.!

Skrevet

Jeg synes ikke det høres normalt ut. Alle barn har noe av det du forteller, men ikke alt på en gang og ikke så ekstremt. Å prate konstant og å aldri være i ro, samt lite søvn _kan_ være symptomer på ad/hd. Jeg ville satt i gang prosessen med ppt så snart som mulig, ting tar tid i det systemet der. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Ingen ekspert her, men har flere i familien med ADHD, deriblandt mannen min, og det kan jo høres ut som det. Jeg ville nok fått inn ppt og involvert barnehagen og helsesøster. Kanskje han bare er en veldig viljesterk gutt, men veldig godt å få hjulene igang så han kan få den hjelpen han trenger tidlig dersom han har adhd eller en annen diagnose. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk alle sammen!

Skal ta og prate med de i bhg hans i morgen.! Og kanskje jeg skulle gått opp i gamle bhg hans å spørre dem ut litt! Det tror jeg ikke kan skade=)

Så får jeg høre hva barnehagen sier og evt vil gjøre!=)

Skrevet

Vent vent vent. Den perioden HI beskriver er en periode da barn kan være veldig urolige. Selvfølgelig kan man høre med barnehagen og evt innvolvere pedagogisk fagsenter hvis man er bekymret. Men: det er ikke rart det blir lang ventetid på utredning hos PPT hvis alle med aktive og trassige treåringer skal ta kontakt.

Jeg har en sønn på 3 som er som hun beskriver. Han står opp kl 6 og løper rundt, prater, klatrer, synger, danser. Og så det negative; han skriker seg blå, han slår, biter, trasser og gråter. Men dette gjør han stort sett bare ovenfor oss. Vi har sett at vi har en stor del i problemet her. Han er en viljesterk gutt med masse følelser - en utfordring å oppdra han som jeg tar stort sett med glede.

Men HI, er du bekymret så prat med barnehagen og legg en slagplan. De har garantert møtt masser av turbogutter før =)

Skrevet

Og å starte i ny barnehage det er tøft for en liten fyr.....

Skrevet

Skønner hva du mener Emil & Røra.. Men om det er en periode, bør vel den hvert over for lenge siden. Han har jo hold på i hvertfall 1 1/2 år nå..

Kan vel også legge til at jeg har adhd, og mest sannsynligvis 2 av mine brødre. Og litt lenger ut i slekta. Jeg vil ikke at min gutt skal ha noen slik diagnose i det hele tatt.!

Jeg skal helt ærlig innrømme, at han er på vei til å slite meg helt ut! Han tuller og fjaser hele tiden. Uansett hva han gjør! Han har ekstremt mye rart for seg.

Guri... Må jo le litt da, når jeg tenker over dette her!=)

Skrevet

Dette begynte lenge før han kom i ny bhg=)

Skrevet

Min sønn gjør meg også helt sprø til tider. Når vi har besøk spør folk om han alltid er sånn og vi må bare svare som sant er.

Men jeg skjønner at du tenker ADHD når du har det i slekta. Går dere på medisiner?

Du må huske på at du har en forklaringsmodell på sønnen din sin oppførsel som du kanskje ikke hadde hatt om du ikke hadde erfaring med ADHD. Du kan lettere "se symptomer når ting egentlig er normalt" enn meg. På den annen side har du jo mye viktig erfaring og vil kanskje også ha lettere for å oppdage faktiske problemer fordi det minner deg om deg selv som liten.

Skrevet

Nei, går ikke på medisiner.. Gjorde det før jeg ble gravid, men kroppen min tåler det ikke lenger dessverre! =)

Jeg vet liksom hvordan ting kan være osv, men er så usikker på om jeg vil eller bør teste han! Men hvertfall, så skal jeg ta en prat med barnehagene og se hva de vil gjøre..=)

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha fått hjelp til å vurdere gutten.Enten om det er noe medisinsk eller om han f.eks trenger tydeliger grenser, forutsigbar hverdag osv.

Skrevet

Enig med mamman her at det ikke høres normalt ut. Litt rart egentlig at bhg ikke reagerer?

Skrevet

Helt enig Leader... Men det som også kan være, er at han er snill som et lam i bhg, men tar igjen alt når han kommer hjem! At han er to peroner om du skjønner!

Jeg var slik på barneskolen. Men der var jeg bråkete og alt det der på skolen, og ikke hjemme.!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...