Gå til innhold

Blir bare så ufattelig oppgitt, bekymret og lei meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

over hvor lite jenta vår på 2 år spiser....hun er jo helt ekstrem! Nå for tiden er hvert måltid en "kamp" som jeg gruer meg til. Hun nekter å spise - særlig middag...med mindre det er pølse...hun begynner med å bare sitte der å pirke i maten før hun finner ut at ihvertfall IKKE skal smake på det der! uansett hva det er, og om hun har spiset det før og vi VET at jo egentlig liker det hvis hun bare smaker på det...men neida, går ikke AN å få henne til å ta den første biten:o( Etter en stund HYLskrker hun for hun ikke vil ha det vi tilbyr henne, og det endel medat jeg må ta henne bort fra bordet så hun får roet seg ned. Hun har da mest sannsynlig ikke spist noenting, eller veldig lite...

For eksempel i dag.

Hun fikk valget mellom brødskive og to typer frokostblanger til frokost - valgte den ene og spiste to skjeer før hun ikke vill ha mer. Prøvde å "forhandle" inn noen biter til, men helt umulig...da vi skulle gå, og jeg kastet maten i søpla ble hun hysterisk og ville ha...tok da oppi litt mer til henne og hun spiste nye to biter...

I bhg spiste hun to biter av et rundstk med leverpostei og spiste litt frukt.

Til middag var det stekte fiskekaker med poteter, gulerøtter og pasta...hun tok to gulerotbiter før hun fant ut at hun ikke ville ha mer. Hun fikk litt ketchup på tallerkenen sin slik at hun kunne dyppe maten i denne - det har vært en løsning noen ganger før, men i dag spiste hun bare opp ketchupen før hun hylte da hun ikke fikk mer ketchup...måtte tilslutt ta henne vekk fra bordet for hun bare hylte!

Fikk ikke i henne noe mer enn det.

Spurte om hun ville ha havregrynsgrøt - det er vanligvis populært og hun ville ha. Da hun fikk det spiste hun opp rosinene og hyyyyylte da hun ikke fikk mer (da hadde hun ikke spist noe grøt)...sliiiiitsomt og veldig frustrerende:o(

Aner bare ikke hva jeg skal gjøre med det...vet ikke hvordan jeg skal gå frem - er ikke bare-bare for hun har ikke mye å ta av for å si det sånn - rundt 9 kg, så jeg føler ikke jeg bare kan nekte henne noe annet frem til hun har spist opp det hun har fått i første omgang heller, for da spiser hun bare ingenting hele dagen er jeg redd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å virke frekk eller noe, men kanskje hun tar etter deg?

Mener å ha lest at du har spiseforstyrrelse?

Barn får med seg det meste vet du.

Skrevet

Jeg tror ikke det, faktisk - jeg er veldig nøye med det foran ungene - hvor merkelig det enn høres ut, så tror jeg ikke de har fått med seg det...

Skrevet

Jeg tenkte på det samme som Cherry coke.

Skrevet

Min datter er HELT lik din,hun er nettopp fylt 2 år og veier litt over 9 kg hun også. Det er ett mareritt å få i hun mat, ikke får jeg lov til å mate hun for da blir hun hysterisk og hiver maten veggimellom. Hun klarer ikke å spise skikkelig med skje eller gaffel og når jeg prøver å hjelpe/vise hun så blir hun hysterisk. I går spiste hun en halv skive til frokost og litt eple og fersken utover dagen, men ingenting annet.

Jeg har egentlig ikke noen tips å komme med, men jeg vet hvordan du har det.

Skrevet

Hva skal jeg gjøre da? Ikke vits i å si - spis "vanlig" for det funker ikke;o/ Jeg spiser mer nå, men blir fremdeles kvalm bare av tanken på "vanlig" middagsmat...som til frokost for eks spiser jeg nøyaktig det samme som dem. Til middag blir det som regel salat med diverse ting til (brød, pasta, ris ol) Det er jo ikke sånn at jeg ikke spiser noenting da...

Skrevet

Skjønner det er vanskelig, har ei sånn ei i familien, hun har medfødt spisevegring, tom morsmelk ville hun ikke ha. Er enda ei bittelita flis på nå 10 år, rundt 22 kilo bare.

Men spiser du selv middag sammen med ungene? Mener at du har skrevet tidligere at du ikke spise middag......

Klem

Skrevet

cherry coke- virkelig? du gjorde ikke? hæ? paff jeg..

kort og godt det er det eneste du gidder å skrive til HI? Når du først skal svare liksom.. jøss..

Til HI, har du hørt med helsestasjon eller lege om hun fortsatt følger kurven sin? Mener å ha lest at så lenge de legger på seg/ følger kurven sin så kan de tåle å kjenne seg sultne innimellom- kanskje det oppmuntrer til at de vil spise mer?

Har du prøvd å overse henne et måltid? Hender seg jeg prøver det litt med vesla her innimellom, hun er snart 3 år. Hvis du bare totalt overser vhrovidt hun spiser eller ikke og lar henne gå uten kamp et par ganger? Ros henne mye før og etter middag for helt andre ting slik at hun får oppmerksomhet? Kan jo være en måte for henne å få oppmerksomheten din på?`

Skrevet

faktisk "godt" å lese om at andre også har det sånn...hvor fælt den enn høres ut..alle venniner med barn har jo veldig matglade unger som spiser "alt"...derfor er det ekstra frustrerende at min unge ikke spiser noenting omtrent...kan ikke akkurat gi henne pølse og rosiner alle dagene heller...

Hun er ganske flink med både gaffel og sje, men det hjelper liksom ikke...

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Det høres ikke rart ut iogmed at 99% av alle mødre med spiseforstyrrelser tror det samme - at de er flinke nok foran barna..

Når det er sagt så lurer jeg litt på hvorfor du ikke har kontakt lege el. lignende siden dette har pågått lenge...

Skrevet

Men du spiser ikke det samme som ungene? Jeg kjenner ikke deg og dine barn, men her i huset hadde det bare vært å glemme... Ser mini at jeg spiser noe annet enn han nekter han å spise det han får servert... Selv om han har favorittmaten sin.

Og du... barn merker veldig mye mer enn man tror... Har erfart det selv :(

Skrevet

Nei, jeg gjorde det ikke for å være frekk. HI har vært åpen om spiseforstyrrelsen sin og det er helt naturlig å tenke i de baner. Stilte henne kun et spm og ventet på svar fra henne før jeg kunne gi henne et evt godt råd.

Skal lite til for å sjokkere deg tydeligvis...

Skrevet

Mm ville hun alltid ha...men la dårlig på seg likevel -hun drakk vel ikke så mye, men hyppig;o)

Spiser stort sett sammen meddem, men ikke det samme. Blir fysisk kvalm bare av tanken på "vanlig" middagsmat...ikke så mye jeg klarer å gjøre med det:o(

Har jo vært noen ganger at jeg har spist etter dem, bare fordi det blir sånn når man styrer med hus, heim og to unger alene når mannen jobber...da spiser man når det passer inn liksom...

Skrevet

altså ærlig talt, det er ikke så rart at cherry drar den "konklusjonen" altså. når en mor har stått åpent frem med spiseforstyrrelsene sine her inne og også har en unge som ikke spiser så kan man kanskje anta at noe av holdningen til mat har blitt overført til ungen.

forøvrig har jeg ingen andre tips enn å bare overse det. å gi ungen en hel masse valg blir bare å gjøre situasjonen enda værre rundt middag. skjønner at en toåring på 9 kg ikke har så mye å gå på men de fleste som ikke er sjuke eter vel når de blir sultene nok?

Skrevet

Tenker du på at hun ikke spiser såmye som hun burde? Har vel ikke tenkt tanken i grunn....men tenkte å ta det opp på 2-årskontrollen i slutten av mnd. Var jo mye til kontroller pga vekten hennes da hun var under året og fikk vite at hun "bare" var liten og ellers helt frisk, så har bare ikke blitt at jeg har gått til legen meddet igjen...

Skrevet

Hun vil jo ikke ha det jeg har akkurat...aldri gitt uttrykk for det i hvertfall...

Skrevet

Cherry Coke er kanskje ikke helt på tur her.

Om du har det slik ved middagsmat så kanskje hun har det også? Jeg kjenner ei som er født vegetarianer, hun fikser bare ikke dyreprodukter unntatt melk og egg. Slik har hun vært siden fødselen.

OM ditt barn ikke spiser ok om hun er sammen med andre (barnehage, besteforeldre), så kanskje hun har det akkurat som deg? Du vet hva du fikser å spise, kan du begynne der og jobbe videre sammen???

Skrevet

forøvrig har jeg gått på skole, jobbet, hatt hus og hjem og to hunder å styre med og alikevel alltid fått tid til å sette meg ned og spise middag med ungen min. (selv når jeg var alenemor.., så at du ikke har tid til å sitte med de å spise synes jeg er rart.)

Skrevet

Ja det er "godt" å høre at andre har det slik også. Føler hver dag er en evig kamp med å få i hun mat. Men hun er blid og glad og har masse energi så det er jeg glad for, selv om jeg ikke skjønnerhvor hun får energien fra siden hun spiser så lite. Idag spiste hun faktisk en hel skive til kvelds, og jeg har ikke vært lykkeligere på lenge, høres rart ut, hehe

Skrevet

Skjønner utrolig godt hvordan du har det.

Lillebror her sluttet også å spise da han var i den alderen.

Jeg prøvde å ikke stresse med det, men det var jammen ikke lett.

Skrevet

Det gjør ikke mini heller. Man skal være tankeleser må vite ;)

Spiser hun bra sammen med andre? I barnehagen, hvis dere er mange til middag e.l.? Mini spiser masse i bhg og hvis vi har besøk av f. eks foreldrene mine, men når bare jeg og han spiser sammen spiser han mindre...

Håper du finner ut av det. Helt grusomt når de ikke vil spise. Mini har vært litt sånn i perioder, men de er alltid korte, og han har endel å ta av.... Men jeg skjønner godt hvordan du har det!

Syns du burde ta en tur til legen med henne jeg... Og så går det jo an å nevne muligheten for at hun har lagt merke til spisingen din, og få råd om hvordan det bør takles? Av lege, psykolog e.l. Sier ikke dette for å være slem, men det er jo vanlig at barn får spiseproblemer når foreldrene har det... så det finnes jo fagfolk med erfaring på området, som sikkert kan gi mye bedre råd enn vi her inne!

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

MammaTilSnuppaLita - takk for svar:o)

Hun følger nok ikke kurven sin tror jeg...hun har ikke fulgt kurven sin siden hun var 4 mnd...

Overser jo ofte middagen....hun får ikke noe annet middag om hun ikke spiser det hun får servert - men går da uten å ville spise noe frem til kvelds...

Får prøve det litt mer, tror jeg - takk for gode tips - alle tips tas i mot med takk her i huset;o)

Skrevet

Hun spiser ikke sammen med andre heller, nei - i bhg sliter de også...

Hun har flere ganger kastet opp pga at hun har spist lite (jeg tror i hvertfall det er grunnen), så det er ganske frustrerende:o(

Jeg får nevne det på hs neste gang + neste legetime jeg har.

Takk for det, lilletrille:o)

Skrevet

Forøvrig spiser Lille best om vi har god tid. Koker tea om morgenen, smører brødskive, tenner lys på bordet og tar oss tid. Det er viktig å gjøre måltidene til noe hyggelig noe.

Skrevet

Har ei sånn her. Hun spiste ingenting. Viktigste er allmenntilstanden fikk jeg beskjed om og at hun fulgte kurven sin. Først når vekstkurven stagnerte begynte de å følge henne opp. Tok flere tester osv. Nå vet jo vi at hun har fruktosemalabsorbsjon (mye diare osv som liten). Angående dette med å spise lite så er ikke det farlig i små perioder. Overse det var det beste hos oss. Hyl og skrik fungerte rett og slett ikke. Når hun f.eks kastet maten i gulvet så var hun ferdig og da ble det ikke mer mat, måtte vente til neste måltid. Men maks tre timer. Du må finne din vei å gå, men om det vedvarer over lang tid så er mitt aller beste tips å kontakte en ernæringsfysiolog. Dette er noe de virkelig kan :)))) Nå er vår 10 år og enda småspist og veldig tynn men det som er dumt er at hun mangler sultfølelse. Kan vel gå nesten hele dagen uten mat, så vi må minne henne på det :)

Lykke til :)) alt ordner seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...