Gå til innhold

Yrkesrettet Attføring..For alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere her som mottar yrkesrettet attføring, men føler at de kunne klart seg uten? Har slitt en del med å forklare andre hvorfor jeg går på dette.. For å være helt ærlig så vet jeg at jeg fint kunne arbeidet som alle andre i en Rimi-butikk eller liknende. Og det er her jeg mangler argumenter for at jeg får penger gjennom NAV. Jeg vil ikke gå inn på mine greier som gjør at det er vanskeligere for meg enn mange andre å skaffe arbeid. Mitt problem strekker seg derimot ikke så langt at jeg ikke kunne klart å gått ut og fått arbeid som er..tja... sånn passe interessant.

Forstår at andre opplever at det er et misbruk av deres skattepenger. Fordi jeg ER fullt i stand til å håndtere en kasse så klart.

Hva tenker dere andre som mottar Y.A. om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk støtte til tre års studier på høyskole gjennom yrkesrettet attføring.. Kunne også som deg helt klart ha håndtert f.eks en rimikasse.. en stund!... men fordi det til de grader ville være waste av mine ressurser + i så dårlig samsvar med mine ambisjoner, ville jeg nok rett og slett blitt dårlig psykisk etter en stund i kassen på rimi! Jeg fikk støtte til utdanning fordi jeg pga sykdom (psykisk sykdom) måtte avbryte mitt første studium... Jeg satt altså med studielån og halvgått profesjonsstudium... Støtten hjalp meg så jeg fikk tatt en annen (i samme gate, men kortere) utdanning...Fordi sykdom kompenseres i vårt samfunn, synes jeg at jeg hadde like stor rett på støtte som f.eks en som sykemeldes gjennom sykepenger....

Jeg synes på ingen måte det er misbruk av skattepenger

Skrevet

Jeg er student og irriterer meg grønn over alle som har fått støtte av NAV til å gjøre det samme som alle andre. De har som regel samme utgangspunkt, og dette går jo ut over de som faktisk har behov for Y.A. Til dere begge to ovenfor: har det ikke slått dere at dere faktisk kan jobbe på siden av skolen som alle oss andre, og slik oppnå et arbeid som vil dra nytte av deres ressurser??? Synes det er spesielt skummelt å lese om andre her inne som mottar Y.A. og planlegger flere barn uten å ha noe arbeidsforhold i ryggen. Og dersom de har det, er det bare AKKURAT de 6 mnd som er nødvendige..

Sorry, dro inn helt andre issues her, men blir bare så provosert av enkelte. Ikke mening å gre alle under en kam.

Skrevet

Sistnevnte, at folk bare skal jobbe (eller ofte sykemelde seg) de 6 mnd for å tjene opp perm. burde være en egen tråd. DET ER LAVMÅL!!

Skrevet

Det er IKKE for alle, men det gis til FOR mange!!

Skrevet

Nysgjerrig på hvor mange her som går på det.. Føler jeg leser om det støtt og stadig, enten at noen har det eller lurer på om de kan få det. Var faktisk ei som formulerte at hun fikk mange andre "goder" av nav fordi hun gikk på attføring, og godene var i form av penger, virket ikke som om hun helt forstod hva hensynet med yrkesrettet attføring var i dete hele tatt.

Skrevet

Hvor mye er attføringa på? Jeg skal søke fra neste høst da jeg skal ta høyskoleutdanning. Må ha studielån i tillegg for å klare meg da vi har huslån og barn.

Men når du går på attføring er du vel regnet som midlertidig arbeidsufør? Dvs at man ikke kan jobbe på sommeren, når man ikke får studielån, og dermed bare lever på attføringa.

Hva gjør man da? Med mindre attføringa er på 15.000 i kr i mnd, så MÅ jeg jobbe sommerne for å få det til å gå rundt.. Klarer jo å jobbe på Rimi 2 mnd hver sommer for å spe på økonomien, men klarer ikke å jobbe der resten av livet hvis noen skjønner....

Skrevet

Attføring beregnes utfra inntekten din den siste tiden... Vet ikke akkurat hvordan det blir beregnet... men det er jo en makssum og en minimumssum.... Vet ikke makssummen, men jeg levde på minimumssummen i tre år... Det gikk ikke egentlig rundt... Hadde vel ca. 110000 i året inkludert stønader til skolebøker og sånne ting...

Skrevet

Så får du vel stønad til dagmamma gjennom det og...?

Skrevet

ja, det gjør man nok helt sikkert... og et dagtillegg for underhold av barn... Mine 110000 var før jeg fikk barn!

Skrevet

Jeg tenker at mange som får YA godt kunne finansiert utdannelsen sin selv.

Veldig mange som har en fysisk krevende jobb sykemelder seg og får dekket utdanningens sin. Særlig på denne kanten av landet er det mange unge som jobber i fiskerinæring. Når de blir ca 25 år får de "vondt i ryggen" og må attføres. Da har de rukket å finne ut hvilken utdanning de ønsker.

Selv hadde jeg en jobb som jeg ikke klarte pga skulderproblemer. Jeg sa opp og tok 3 årig utdannelse øk.adm. Dette for å kunne få en jobb som passet bedre med min helse.

Hadde jeg gjort som mange andre hadde jeg vært "smart" og sykemeldt meg og fått attføring. Da ville jeg ikke pr i dag hatt studielån.

Men i min oppvekst ble jeg godt drillet på at man skal klare seg selv og ikke be staten ordne ut, så tenkte ikke engang tanken på av Aetat kunne finansiere min utdanning.

Skrevet

"Men i min oppvekst ble jeg godt drillet på at man skal klare seg selv og ikke be staten ordne ut, så tenkte ikke engang tanken på av Aetat kunne finansiere min utdanning."

Så teit å si! Det er vel nettopp når man er syk man skal be om hjelp.

Ingen skam i å be om hjelp vel?

Sikkert noen som misbruker systemet, men for de fleste gjelder vel ikke det. Det er ofte litt mer komplisert med psykiske lidelser enn med fysiske (som i ditt tilfelle). Det er ikke alltid bare å si opp jobben og søke seg på skolen. Man har kanskje forsøkt flere ganger før, og ikke greidd å fullføre ol.

Skrevet

Jeg sa MANGE ikke ALLE.

Og nei det er ikke teit å si. De fleste med fysiske plager kan jo forstå at dersom jobben forårsaker problemet så må man finne seg en annen jobb.

Trenger ikke vente til man må gå sykemeldt i lang tid for det vel?

Psykiske lidelser vet jeg ikke mye om, men skjønner at man da kan trenge litt ekstra hjelp.

Og for de som kan klare en utdannelse selv ,så synes jeg faktisk det er en skam å be om hjelp. Vet jo selvfølgelig at dette ikke gjelder alle, men min personlige erfaring er at de jeg kjenner som har fått YS fint kunne klart seg på egenhånd.

Og jo, jeg synes allikevel at det er kjempefint at vi har et veldferdsystem som støtter folk til utdannelse og selvforsørgelse.

Håper ikke FRP kommer i regjering for å svekke våre gode ordninger!

NN 10:02

Skrevet

Helt enig med anonym 13:54! Godt sagt, kjenner meg igjen i forhold til de jeg har truffet som mottar Y.A. Utrolig at noen med så mange muligheter for arbeid i en overgangsfase velger dette. Mange som har de samme begrunnelser for Y.A. som en hvilken som helst student som sliter med depresjon,ADHD, søvnmangel, konsentrasjonsvansker etc. etc. Og denne studenten arbeider gjerne på siden og mister desto mer tid til egen-tid/lesetid.

Personlig synes jeg det er altfor mange som presenterer seg som mye svakere enn det de er. Ser åp flere, og hører fra flere at de fint kan lese seg ihjel her inne og kan hver minste detalj ramset opp i barnepsykologi, matvarer og deres innhold, hva som er best i test..Konsentrasjonen virker jo på topp da! Ser ikke forskjellen mellom det og skole-lesning. Ei heller det å kunne arbeide helger, kvelder for å få det til å gå rundt når de beskriver så absurd mange aktiviteter de har ellers..

Skrevet

Kjenner to stykker på yrkesrettet atføring, begge har psykiske problemer..

Hun jeg kjenner best har perioder med depresjoner og har store problemer med å forholde seg til sjefer og at andre skal bestemme over henne. På to år hadde hun vel 6 forskjellige jobber, alle avsluttet fordi hun ble uvenner med sjefen og endte med en depresjon, til slutt ble hun langtidssykemeldt pga en konflikt med sjefen sin og endte på y.a.

Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan hun skal klare seg noe bedre som utdannet hjelpepleier enn det hun gjorde i f.eks butikk.. Men noe må hun jo bruke hverdagene til, og det er kanske bedre nav betaler henne for å gå på skole enn å bare uføre henne? Er i tvil om hun kommer til å klare fullføre skolen også jeg da, skulle ikke forundre meg om det også ender i en depresjon. Hun er uten tvil (p)syk. Hun har forresten 8000,- utbetalt i måneden i tillegg til å få dekket alt som har med skole å gjøre. Så hun blir ikke akkurat rik..

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Tror jeg seriøst skal vurdere å ta kontroll over mine egne problemer og finne meg arbeid på siden av skole. Har en mann som støtter meg fullt ut i dette (på lik linje om ikke mer enn veilederen min i NAV). Jeg har hverken store psykiske eller fysiske problemer, kun stor usikkerhet i forhold til det meste. Gjør at jeg blir skremt av mine prestasjoner og muligheter.

Skrevet

Høres kjempebra ut HI. Sikker på at dette klarer du fint.

Det vanskeligste er ofte å begynne:)

De fleste klarer mer enn de i utgpnkt tror.

Masse lykke til

Skrevet

Tusen takk! Er kjempemotivert, spesielt etter så mange gode svar!

Watch out, her kommer jeg som uavhengig av NAV og Y.A.!!!!!!!!!!!

Skrevet

Kjempebra..Tenke hvor godt du får det med deg selv når du ser at du klarer det..At du faktisk er fullt og helt i stand til å ta vare på deg selv og ungene helt alene OM det skulle bli nødvendig..Og de dager det føles tungt og litt mye å " ha på seg",- så er det for en kort periode.Og det ser supert ut på CV'n,- i motsetning til at man "har gitt opp" og velger "minste motstands" vei :o)

Tre eller fem år,- det er INGENTING av livet ditt..Det er en dråpe i havet av det som er livet ditt..Så om du jobber litt hardt i noen få år nå, så har du forbedret fremtidsutsiktene dine mye mer enn innsatsen tilsier...Det vil de finne ut om noen år....

Lykke til som "vanlig student" :o)

Skrevet

Jeg går på YA. Er ikke i stand til å håndtere en kasse engang ;) Men håper at med utdannelsen jeg får meg via NAV så er jeg i stand til å jobbe i mange år fremover. Ung ufør frister ikke! De årene NAV hjelper meg nå vil jeg tilbakebetale fellesskapet i form av skattepenger fra egen jobb.

Jeg kjenner ikke mange på YA, men de jeg kjenner har fysiske årsaker til det, og har u likhet med meg vært gjennom mange lange sykemeldinger og operasjoner.

Skrevet

Jeg har YA og får det pga ryggproblemer. Har utdanning fra før men jeg må utdanne meg til noe helt annet. Derfor får jeg nå YA. Har ikke det minste dårlig samvittighet. Jeg har skattet i mange år og skatter fortsatt. Jeg har mange år igjen i arbeidslivet der jeg kommer til å betale mye i skatt. Jeg synes det viktigste er at jeg finner meg en jobb jeg faktisk kan utføre istedenfor å bli uføretrygdet. Jeg kan heller ikke sitte i kassen på Rimi. Jeg må ha en jobb der jeg er i bevegelse. Håper færrest mulig kommer i en situasjon der de må motta YA for det er ikke noe å bli rik på, ikke får man feriepenger og man lever ikke et fett liv for å si det slik. Det er også ganske tøft å begynne på skolen i godt voksen alder. Så å lese at så mange ser ned på oss er ikke hyggelig, for det er ikke en ønskesituasjon. Bytter gjerne bort ryggen min og sitter i kassa på Rimi. Min første utdannelse betalte jeg av egen lomme så er det sagt. For å få ting til å gå rundt så må jeg ta opp studielån også nå fordi vi har huslån, barn osv. Det holder ikke bare med YA. Håper HI klarer seg på egen hånd, men vi bor nå engang i et land som har et trygdesystem som skal hjelpe de som har en sykdom som gjør at de ikke kan fortsette i det arbeidet de nå har. Så jeg anbefaler å søke om hun har krav på dette. Lykke til.

Skrevet

Noe er feil når man får dagpenger fra NAV når man er 19 år og ikke har fullført hverken videregående eller tenkt tanken på å ta noe utdannelse...OG man ikke vil "jobbe i kassa"...

HAr gått på kurs gjennom NAV selv, etter studier og kunne ikke få meg jobb pga "ingen jobberfaring, bare studier".....Og på dette kurset var det 2 som var 17 og 19 år...Ikke fullført videregående, ikke vill de det, ikke ville de gå noe skole, ikke ville de jobbe på noe lager eller i kasse, eller vaske...De ville "ha en godt betalt jobb",- og mens de ventet på den,- så fikk de altså kurs,- dagpenger for det,- dekt av NAV...Horribelt...

Venninda mi fikk ikke plass på det kurset...Hun hadde mistet jobben sin for 6 mndr siden og ikke greid å finne ny (hun HAR utdanning) og fikk som svar at hun ikke hadde vært "ledig lenge nok" til å få plassen foran noen andre..Altså disse ungdommene..Dette er 7 år siden nå...De har fortsatt ikke jobb disse to....Jenta som da var 17 har 2 barn,- selvsagt må man nesten si,- og bor i "sosialbolig",- og da hun gikk på kurs var det ingenting som feilet henne.Jeg kenner familien og søstera er ei venninde av meg.. Så hun har ingen psykisk diagnose eller plager...Ungene er "inntektskilden" hennes, og hun planlegger nummer tre, fordi minsten snart blir 3 og kontantstøtten da ryker..Hun har til og med lirt av seg at hun vil finne en med fast jobb og penger denne gang,- slik at det blir litt mer bidrag om han drar!!!!!!

Så verden er urettferdig, men vil vi ha de goder som vi har her i Norge, så må man alltid regne med samvittighetsløse gratispassasjerer...SOm ødelegger for de som VIRKELIG trenger det..Synes alle osm ikke har studier fra før av skulle bli TVUNGET til å ta studielån og greie seg på egen hånd før de får Y.A....Om man har sudert og jobbet litt og finner ut at man ikke kan jobbe,- da er saken litt annerledes.....

Skrevet

Om man har krav på sykepenger fremdeles når man får innvilget attføring, er det den satsen som er gjeldende. Jeg vil altså få samme lønn som jeg hadde i jobben min når jeg begynner på attføring.

Skrevet

Man må være 26 år for å få skole fra nav. Om man får YA er jeg usikker på. Ellers er jeg enig i at de på 17 og 19 år burde fått en tupp i rompa. Er vel ikke noe som heter å ikke ville. Jeg er ikke så bastant at jeg mener at alle burde ha studert fra før, men de MÅ ihvertfall ha x antall år i arbeidslivet.

Hilsen meg som mottar YA og har betalt min forrige utdannelse

Skrevet

Du får sykepenger i ett år. Etter det får du 66 eller 67 % av lønnen din. Du får ikke sykepenger i f.eks tre år om skolen varer i tre år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...