Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #1 Skrevet 8. august 2009 En venninne av meg fødte ved hjelp av planlagt KS i går, og i nå fikk jeg vite at kirurgen hadde snittet i barnet! Er det mulig? Jeg trodde ikke at slikt gikk an! Aldri hørt om at slikt har skjedd. Dette skal visstnok være en kirurg med lang fartstid, og det skjedde på ahus av alle steder. Nå som man endelig hadde funnet roen med KS pga fødselsangst, så skal man høre slike nyheter. Det var ikke alvorlig, men likevel!
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Det kan skje at de snitter barnet, har hørt om to tilfeller hvor det har skjedd. Det er heldigvis snakk om et lite risp.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #4 Skrevet 8. august 2009 Det ER risiko ved KS, Når i all verden skal folk forstå det???
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #5 Skrevet 8. august 2009 Det spørs vel hvor god tid de har hatt på å få ut barnet. Dersom det haster er det viktigere å få ut barnet i en fart enn å lokalisere helt nøyaktig hvor barnet ligger. Jeg har aldri hørt om at det blir noen store skader. Det skjer også at barn får skader ved vaginal fødsel. Setebabyer kan for eksempel knekke både armer og bein på vei ut. Enda verre er det med dem som får hjerneskade grunnet at fødselen stopper opp med oksygenmangel som resultat. Enkelte fødsler er rett og slett mer risikable enn andre.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #6 Skrevet 8. august 2009 Dette er ikke uvanlig. Men det er kun snakk om risp. Husk at kirurgen skal åpne magen helt inn til barnet ved KS. At ungen kan ligge litt for nærme skalpellen er jo logisk.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #7 Skrevet 8. august 2009 Jeg har hørt at dette forkommer rimelig ofte... Men stakkars liten.
Gjest Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 At noen kan synes det er mer beroligende med et så stort inngrep der det selvsagt er en fare for at babyen blir skjært i (det opplyser de da om?!), er noe jeg aldri har forstått, men så har jeg KS angst da... Har hørt om dette før. Føler mange tar altfor lett påKS, at dette skal være den enkleste og beste veien, men jeg tror at med mindre det er veldig gode grunner for KS, så er en fødsel best i de aller fleste tilfeller for både mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 huff....ja sånnt kan jo skje, selv om det er sjelden.. ikke at det er samme sak, men da de tok vannet på meg stakk de babyen i hodet med den spisse plastgreie, så han hadde sår i hodet da han kom ut (ikke alvorlig da , men husker at jeg syns det var litt ille..var jo hormonell og greier..)
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Kjedelig at de stakk babyen i hodet! Forstår godt at du reagerte på det! Det er jo enda et eksempel på at skader forekommer både ved vaginal fødsel og KS. I de aller aller fleste tilfeller går det likevel bra
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #11 Skrevet 8. august 2009 Det kan nok skje, men alt i alt er det mye mindre risikabelt for barnet å bli født ved hjelp av ks enn ved vaginal fødsel. DA er svært mange barn rimelig mørbanket! Knekte kravebein, lavt blodsukker pga lite oksygen og for ikke å snakke om skader etter bruk av sugekopp/tang! Barnet til en nær bekjent av meg er blind på ett øye etter røff behandling med tang.
Gjest Skrevet 8. august 2009 #12 Skrevet 8. august 2009 Denne påstanden skal du få lov til å bevise, for det stemmer slett ikke med absolutt alt jeg har lest om KS og vaginal fødsel. Kom med gode linker til medisinske nettsteder som underbygger denne påstanden da...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #13 Skrevet 8. august 2009 Erru gæærn, de skrives da ikke om farene ved vaginal fødsel! I all mulig medisinsk litteratur forherliges vaginal fødsel mens ks er bare risikabelt. Det snakkes aldri om farene for BARNET ved vaginal fødsel. Men når man har født barn på begge måter, snakket med folk i årevis og undersøkt litt rundt, så dukker det opp utrolig mange historier. Ledd ute av stilling, bruddskader osv. For å nevne ett eks: Fødselen til min eldste sønn dro veldig ut i tid, og han satt fast mot slutten og fikk lite oksygen. Han lå over en uke på nyfødtintensiven med lavt blodsukker og forferdelig hodepine. Ingen stor sak, men ille nok når man er helt ny i verden. På nyfødtintensiven var det flere barn som slet med starten på livet etter tøffe fødsler. Med unntak av barnet som fikk et risp her, har du noensinne hørt om skader på barn etter ks? (unntatt noen få som må få litt hjelå for å få vannet ut av lungene).
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #14 Skrevet 8. august 2009 Støtter deg 15:01. Her er det nok mange mørketall.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #15 Skrevet 8. august 2009 hahaha.... "de skriver da ikke om farene ved vagingal fødsel..." øhh... hvem er "de" som du så fint snakker om? Så vidt jeg har forstått er internett en åpen plass der hvem som helst kan legge ut hva som helst. Selvfølgelig er det en risiko ved alle vaginale fødsler, men det er det da ingen som prøver å skjule heller?! Poenget er sammenlignet med KS er det mye større og mere alvorlige komplkasjoner som kan skje både for mor og barn. Har full forståelse og respekt for de med fødselsangs, men å komme med skremselspropaganda om "mørke tall" er bare patetisk. Ingen sykhus vil vel ha dødsfall så viss det hadde vært så himla trygt med en stor operasjon så hadde vel de fleste fått det! Har dere som uttaler dere så sterk noen gang vært gjennom en stor operasjon?
Gjest Tale30 Skrevet 8. august 2009 #16 Skrevet 8. august 2009 Hvilke komplikasjoner hos mor og barn ved KS er verre enn skader som hjerneskade ved vaginal fødsel? Når man skal ta stilling til hvorvidt man skal ta KS eller fødse vaginalt får man grundig info om skader som økt risiko for astma og andre luftveisplager hos barn, og blodpropp og infeksjon hos mor. Ingenting nevnes om problemer under fødselen som oksygenmangel hos barn eller blødninger hos mor. Det kaller jeg å maskere sannheten. Det er sikkert større sjanse for komplikasjoner under en operasjon som KS er, på lik linje med komplikasjonsfaren ved andre operasjoner, men man skulle fått servert et mer balansert bilde når man skal ta avgjørelsen om hvilken måte man skal føde på. Når jeg skulle ta stilling til om jeg skulle gjennomgå setefødsel eller om jeg skulle ta KS, fikk jeg råd fra flere leger og sykepleiere i min familie og vennekrets. Det var et unisont råd om å velge KS fordi dette ville være det minst risikable i deres øyne.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #17 Skrevet 8. august 2009 15:55 For det første: Med "de" mener jeg selvsagt leger og medisinsk personell, det burde være fullstendig innlysende. For det andre: Kan du være så snill å gi meg eksempler på komplikasjoner på BARNA ved ks (unntatt litt vann og evt et risp).
Tidemann Skrevet 8. august 2009 #18 Skrevet 8. august 2009 Jeg må bare si en ting til deg alva-....jeg støtter deg fullt ut på dette med at KS er et større og mye mer risikofylt inngrep enn en fødsel er,men vi fikk anbefalt KS nå pga at KS var mer skånsomt for barnet enn en fødsel...(han er syk,så er ikke et vanlig tilfelle det er snakk om her) jeg sitter her livredd med tanke på bare å få et nålestikk,men jeg må jo gjøre det de sier er best for den lille...sukk
De tre gull Skrevet 8. august 2009 #19 Skrevet 8. august 2009 He he he...man får ikke lavt blodsukker av for lite oksygen..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #20 Skrevet 8. august 2009 Ett risp må man j regne med da hvis det er hast. Sønn min kom med sår i hodet etter at de hadde vært inne og kjent etter om han kom lenger ned i fødselskanalen x antall ganger.Sår etter negler var en 3 cm stort. Endte dog i hastesnitt også da.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #21 Skrevet 8. august 2009 Det var et planlagt snitt! Les hovedinnlegget, da!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #22 Skrevet 8. august 2009 Synes du virkelig det er sååå overraskende? De skjærer med kniv i et tynt lag rett over babyen. Det sto i papirene mine som jeg skrev under på på sykehuset at dette var en mulig komplikasjon (fødte i USA). Har en kompis med et skikkelig Harry Potter arr i panna:-)
b10na&lillegull Skrevet 8. august 2009 #23 Skrevet 8. august 2009 De skar faktisk i samboeren min da han ble tatt med ks for 21 år siden, det var planlagt ks. Han har fortsatt arret på siden av pannen
AO3 Skrevet 8. august 2009 #24 Skrevet 8. august 2009 Det skjer av og til, uansett hvor flink gynekologen er. Jeg har lest tallene på hvor ofte det skjer, men jeg husker det ikke i farta... Det er vel noe sånt som rundt 1-2%. Samboeren min har arr i panna etter en vanskelig tangforløsning den dag i dag, han, så slikt kan skje, enten ungen kommer den ene eller den andre veien.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #25 Skrevet 8. august 2009 Jeg vet om et tilfelle hvor babyen fikk revet av øret ved en tang forløsning så det er nok risiko både ved vaginal fødsel og ved ks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå