ayaah Skrevet 7. august 2009 Forfatter #26 Skrevet 7. august 2009 Norsk kefir inneholder opptil 0.1 % alkohol. Til opplysning for de mest hysteriske.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 7. august 2009 #27 Skrevet 7. august 2009 jeg drikker ikke alkohol til vanlig, men jeg vil berre opplyse om at babyen i magen får samme antall promille som mor. Så er det opp til dg hva du gjør. Personlig hadde aldri jeg gjort det
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 8. august 2009 #28 Skrevet 8. august 2009 hei =) jeg er meget gla i et glass me en fyldig go rødvin.. men dette er 9 månder uten..å det går helt fnt! tenk på det som en invistering enkelt å holde seg unna alkoholen da =)
Gjest Skrevet 8. august 2009 #29 Skrevet 8. august 2009 Hehe, snakker om engasjerende tema! For min del smaker jeg et par slurker vin i ny og ne, og har ikke dårlig samvittighet for det. For den som ramset opp milde alk skader: Vet dere at det er påvist at kunstig søtningsstoffer, visse kunstige tilsetnings/-fargestoffer ( også indisk korma pga noe farge det er i det), sprøytemidler i mat, bakterier i dårlig lagret mat og mye annet kan gi fosteret milde eller alvorlige skader?? og at i flere land advares man mot å få i seg noe av dette på lik linje med alkohol? Nekter å tro at de tre slurkene med alkohol påvirker babyen noe mer enn en halvliter med cola light. Har tro på alt med måte
Bromelia Skrevet 8. august 2009 #30 Skrevet 8. august 2009 Jeg drikker rødvin med god samvittighet. Gjode det min min første, og gjør det nå. ta et halvt glass og kos deg!
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 8. august 2009 #31 Skrevet 8. august 2009 Jeg blir lettere skokkert over å lese innleggene her! Er det virkelig så vanskelig å holde seg unna alkohol i 9 måneder. Med alle opplysninger man har rundt dette i dag - så tar folk virkelig sjansen??? Trodde ikke det var mulig jeg! Hadde aldri fiksa og ha det på sammvittigheten, man vet jo faktisk ikke hvor lite eller mye som skal til? Tror ærlig talt mange av innleggene er lagt til for å provosere! Og ja dere klarte det, jeg og mange flere har latt seg provosere! Men må ærlig talt si jeg syns det er trist for disse menneskene som altså ikke klarer å holde seg unna i 9 små måneder! Og til den legen som rådet om å ta litt sjampis, tror kanskje han eller hun hadde noe innabords eller?? Hadde ihvertfall skiftet lege!! Hvorfor utsette barnet sitt for dette??
Gjest Skrevet 8. august 2009 #32 Skrevet 8. august 2009 Regner med du holder deg laaangt unna kunstig søtningssoffer også? Det er bevist at det gir meget økt risiko for astma og lunftveissykdommer samt allergi. Misforstå meg rett, syntes ikke det er greit å drikke som man vil. Men hvorfor blåse i noen retningslinjer og ta helt av på noen andre?
ayaah Skrevet 8. august 2009 Forfatter #33 Skrevet 8. august 2009 Godt poeng! For øvrig drikker jeg ALDRI brus, verken med eller uten sukker. Jeg er godt over snittet opptatt av kosthold, spiser mye frukt og grønt og fisk osv, så å si aldri junk food, lager stort sett mat fra grunnen av, bruker mye økologisk; mange ville sikkert synes at JEG er ekstrem der. Ikke røyker jeg heller. Denne debatten spurte IKKE om noe fyll eller ikke: greit at fosteret får samme promille som moren, men hvor stor promille får en av et LIIIIIITE glass (til maten) da? Jeg blir jo ikke beruset! For noen år siden sa man at et til to glass om dagen ikke var skadelig (mente neppe HVER dag da), BLE det plutselig farlig?? Jeg tror at det totalavholdsrådet som plutselig har kommet er for å ha STORE sikkerhetsmarginer og slippe all diskusjon.
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 8. august 2009 #34 Skrevet 8. august 2009 Syns rett og slett dette her blir for dumt! For å si det sånn, alkohol og skader under graviditeten er noe man vet så mye om i dag at det bør være en selvfølge og holde seg unna i graviditeten. Og tro meg jeg er ikke av den hysteriske typen! Men for meg er alkohol og tobakk noe man holder seg unna under graviditeten! Dette med søtningstoffer som du snakker om, er noe jeg ikke har hørt eller lest noe om.. Men selvfølgelig, det er jo ikke akkurat anbefalt å proppe i seg det gravid eller ikke gravid. Men jeg holder meg ikke unna det nei! Syns rett og slett ikke det kan sammenlignes.
Gjest Skrevet 8. august 2009 #35 Skrevet 8. august 2009 Jeg enig i at det ikke kan sammenlignes Sier meg herved ferdig i denne diskusjonen
Gjest Skrevet 8. august 2009 #36 Skrevet 8. august 2009 Jeg er helt enig med deg. Det er snakk om bunnen av et glass en-to ganger i mnd... Hva gjør de i vinland som spania, frankrike og italia f.eks? Barna i frankrike får rett som det er utvannet rødvin på tåteflaske, nekter da å tro at de er totalt avholdene gjennom hele svangerskapet...
Alle gode ting er tre... Skrevet 8. august 2009 #37 Skrevet 8. august 2009 Jeg er rett og slett sjokkert og trist av enkeltes egoistiske og lettsindige (manglende?)tankegang!
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 8. august 2009 #38 Skrevet 8. august 2009 men hva hvis....... når mine unger er født og vokser opp vil jeg ikke kunne tenke at kanskje var det rødvinen jeg tok meg da eller røyken eller kanskje noe mer uskyldig som colaen, som gjorde at de nå sliter med et eller annet. jeg ønsket meg barn og strevde for å få dem nå vil jeg gi 9mnd av mitt liv hvor de ike har noe valg de blir påvirket av det jeg spiser eller drikker. jeg vil gi dem den beste starten som mulig er, og jeg vil ha god samvittighet og ikke en knugende uro over at det muligens var min feil hvis noe ikke blir som det skal. jeg har en venninne som fødte en jente som har lammelse i ansiksmuskulaturen nærmer sagt øyelokkene hun klarer ikke å åpne dem ordentlig. dette gjør at barnet ikke kan se ordentlig. moren må slite med om det var det lille rødvinsglasset jeg tok meg på julefeste, var det akkurat da den nerven var i utvikling og den ble dårlig. kunne jeg ha gjort mer for å unngå dette, var jeg for slepphent med vitaminene og folinsyre, etc etc, sprm hun aldri får svar på og som uansett er for sent å gjøre noe med. For min del vil jeg om mulig slippe å ha slike tanker som oftest går det bra men om det ikke gjør det hva da? så her er det ingen hysteri, men sunn kost god fornuft, vitaminer og tran. og ingen stimulerende midler.
Gjest Skrevet 8. august 2009 #39 Skrevet 8. august 2009 Huff, det er jo dette "hvis om at dersom" noe skulle skje med den lille... Nei alle får passe godt på, tenke gjennom det man gjør og følge sin egen samvittighet.
Gjest lillemamsi Skrevet 8. august 2009 #40 Skrevet 8. august 2009 Jeg gjør det IKKE, verken nå eller med min datter..
~Svever~ Skrevet 9. august 2009 #41 Skrevet 9. august 2009 Jeg er kjempe kjempe glad i rødvin til maten min jeg. MEN ikke når jeg er gravid. Mange med vellskapte barn som har tatt ett glass, men jeg for min del synes jeg det blir gambling. Hva skjer om man faktisk får et barn med noen form for skade? Da klandrer man seg selv for resten av livet...........
Lola2016 Skrevet 9. august 2009 #42 Skrevet 9. august 2009 Jeg jobber med vin hver dag og leverandører venter at vi prøvesmaker vin når nye merker kommer i sortementet. Jeg prøvesmaker ikke engang! Normalt så holder man vin i munnen og spytter det ut igjen ... Jeg har lest statistikken for frankriket. Der sitter vintoleransen løst og det er nedslående. Dere kjører vel ikke bil etter et glass med vin? I Italia og frankriket er alk prosent for kjøring av bil høyere i Norge. O,2 i Norge og 0,5 og 0,7 i de andre landene. Men i Italia: der kjører de etter en halv flaske... Likeledes blir lett moralen hos gravide. Selv om man ikke med sikkerhet kan vite om ett glass kan skade den enkelte er det ingen vits å gamble. Vil man gamble og kose seg under graviditeten er det vel bare å dekke et bord med myke oster fra frankrike Parma skinke fra Italia og et glass rødvin fra Spania:) hvis argumentet er at et glass vin om dagen er sunt, kan man stikke på Kiwi og kjøpe Mana juice fra Tine. Bare et godt råd!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 9. august 2009 #43 Skrevet 9. august 2009 Tror ikke en slurk rødvin utgjør den helt store faren for barnet, men i tilfelle det skulle være noe galt med barnet mitt når det kommer ut, prøver jeg å unngå alt slikt for ikke å sitte igjen med følelsen av "er det på grunn av at jeg..." etterpå. Vil vite at jeg i det minste gjorde så godt jeg kunne for å gi det en god start. Men det blir et valg hver enkelt må ta. Tror som sagt faren er liten om man faller littegrann for fristelsen.
ayaah Skrevet 9. august 2009 Forfatter #44 Skrevet 9. august 2009 argumentet er jo IKKE at det er sunt for gravide nei :-P Jeg lever sunt nok uansett. Personlig forsvarer jeg KUN kanskje TRE SMÅ glass i løpet av et helt svangerskap (ikke de 3 første mnd). Jeg har ikke drukket noe i dette svangerskapet, men SÅ LITE i mine tre første svangerskap. De to første gangene jeg var gravid var det "AKSEPTERT"!!! Derfor synes jeg det blir litt rart at det skal bli totalt styggedom nå. Men jeg respekterer 100 % de som ikke vil drikke noe! Og jeg forsvarer selvsagt ikke at man skal drikke særlig mye mer.
ღbabymais: lilleguttღ &spirenღ Skrevet 9. august 2009 #45 Skrevet 9. august 2009 Jeg smakte vin til middagen for en uke siden. Det er snakk om smaking, så det var kanskje snakk om en dråpe. Rødvin skal jo være godt for helsa det da, men jeg ville nok ikke drukket et helt glass.
Kongeørna Skrevet 9. august 2009 #46 Skrevet 9. august 2009 Jeg hadde ikke vært redd for et halvt glass vin (men har smakt en slurk, og synes det smakte dritt denne gangen). Men folk er redd for alt fra å gå over gata til svineinfluensa, så jeg hadde ikke giddi å spurt her inne Min nabo er fra Frankrike, og mannen min er fra England. Begge disse landene har et annet syn på alkohol enn oss. Det er ikke større grad av barn med FAS der, selv om de ikke praktiserer totalavhold under svangerskap. Men den norske helgefylla har aldri vært sunn, og i allefall ikke under svangerskap. Synes egentlig det er bra at det anbefalles totalavhold i svangerskapet, nettopp fordi en del mennesker ikke klarer å styre seg innenfor rimelighetens grenser. I mitt første svangerskap ble jeg anbefalt av legen min i ta et halvt glass rødvin og blande med farris. Hun sa at forskning viste at hvis du ikke drakk deg beruset, hadde det ingen innvirkning. Dette er en del år siden, men det signaliserer uansett at det er greit å bruke hodet, og aller helst la det være. Personlig har jeg bare lyst til å si at det er langt værre for barnet å røyke enn å ta en slurk vin! Men igjen: Feil forum, dessverre. Mange har behov for å vise sine gode holdninger når sånne temaer blir brakt på bane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå