Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

unner dere dere det en sjelden gang?

Jeg har ikke drukket en dråpe hittil (er 13+2) men kjenner at jeg noen ganger har lyst på et liiite glass.

I mine to første svangerskap var det lite mas om TOTALavhold, jeg tok et lite glass ved spesielle anledninger, drakk sikkert ikke mer enn en flaske til sammen i hele svangerskapet. Og ungene ble selvfølgelig så perfekte som det går an.

Tredje gangen var anbefalingene plutselig skjerpet inn, nå maste alle om at man måtte holde seg helt bort fra alkohol. Men jeg drakk sikkert en 3-4 små glass til sammen uti det svangerskapet også, uten dårlig samvittighet. Og tredje jenta ble like fin. Det handler jo om KOS, og er jo nydelig å smake når noen åpner en helt spesiell rødvin, har ingenting med rus å gjøre!

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste jeg tenker er at jeg holder meg unna.. 100%

Skrevet

Har null problem med å holde meg borte fra alkohol når jeg er gravid, selv om jeg ikke er avholds til vanlig. Koster meg ingenting, og ikke verdt risikoen heller. Selvfølgelig kjenner jeg suget etter å smake når jeg kjenner lukta av rødvin, men for meg er det en selvfølge å være totalavholds under graviditet. Hart mange andre ting å kose meg med.

Skrevet

Jeg personlig har valgt å avstå 100 % fra alkohol i svangerskapet, men jeg tror så absolutt ikke at et glass rødvin egentlig ville skade. Når jeg var på tidlig ul i uke 6, og alt var som det skulle, bad legen min meg om å dra på aker brygge og ta meg et lite glass champange for å feire ;) Svigerinnen min tok seg et glass rødvin innimellom når hun var gravid, og den lille ble perfekt hun også :)

Jeg tror det er lettere for leger å si at man skal avstå 100 %, enn å starte en diskusjon om hva som er passe og hva som er for mye alkohol i svangerskapet.

Skrevet

Et glass vin/alkohol vil kunne skade barnet ditt. I en sårbar utviklingsfase kan faktisk bare et glass alkohol påføre barnet ditt permanente skader. Viser til opplysningssidene på Borgestad sine nettsider og helsedep. sine nettsider.

Skadevirkningene av eksponering av alkohol for et lite foster i svangerskapet gir seg kanskje ikke til uttrykk før barnet begynner på skole og de kognitive skadene vil kunne gjøre seg gjeldene. Søk etter informasjon om FAE på nett.

Med den kunnskapen vi har i dag og med all den informasjon som er tilgjengelig på dette emnet, ville aldri ha utsatt meg selv eller mitt barn for alkohol i svangerskapet.

Rus er rus, uansett mengde. Og husk, et lite glass vin for deg kan virke lite, men det blir et stort glass rødvin for fosteret. Fosteret har ikke mulighet til å bryte ned alkoholen slik vi voksne har. Dette vil kunne gi indre skader hos barnet (nyreskade)

Vel, det er mye å si om dette temaet....

Håper du velger et rusfritt svangerskap. Kos deg masse videre!

Skrevet

Jeg syntes det ikke er noe galt med å ta seg et glass vin om man har lyst til det ! Det er fullstendig galt å si at ungen blir skadet !!!!!!!!! da skulle det vært VELDIG mange "skadete" barn her i verden !!!!!

Jeg har tatt meg et glass å det gjordet jeg i forje svangerskap også ! Gutten min er fin og det blir denne babyen også !

Tror dere legen ber henne om å ta seg et glass champagne for å skade barnet????? Nei, bare kos deg du :)

Lykke til :)

Skrevet

Mammatilsnart2:)

kjenner jeg blir provosert av slike uttalelser du kommer med. du vet hva "de" som har forsket på graviditet og alkohol sier, ikke sant?tror du de er bare hysteriske når de sier at det er nulltoleranse for alkoholdrikking under svangerskapet? tror du virkelig ikke at de har en veldig god grunn til å si akkurat hva de sier?

ville du gitt rødvin i babyflaska og? det er faktisk like direkte for barnet å få det gjennom deg som å få det gjennom flaska.

dette er det ikke JEG som sier, men forskning.

Så selv om DU synes det er greit å drikke i svangerskapet og påvirke fosteret meget negativt, så trenger du ikke oppmuntre andre til å være like dumme...

Skrevet

Mammatilsnart2:)

kjenner jeg blir provosert av slike uttalelser du kommer med. du vet hva "de" som har forsket på graviditet og alkohol sier, ikke sant?tror du de er bare hysteriske når de sier at det er nulltoleranse for alkoholdrikking under svangerskapet? tror du virkelig ikke at de har en veldig god grunn til å si akkurat hva de sier?

ville du gitt rødvin i babyflaska og? det er faktisk like direkte for barnet å få det gjennom deg som å få det gjennom flaska.

dette er det ikke JEG som sier, men forskning.

Så selv om DU synes det er greit å drikke i svangerskapet og påvirke fosteret meget negativt, så trenger du ikke oppmuntre andre til å være like dumme...

Skrevet

Jeg blir bare sjokka jeg over at dere virkelig tar sjangsen! Nei alle får kanskje ikke langvarige skader (men vet dere virkelig det ennå..??), men å risikere at barna deres kan få nyreskader eller lese og skrivevansker bare for et glass vin, er det virkelig verdt det? Er de 2 glassene med vin virkelig verdt mer enn framtiden til deres egne barn?

Nei jeg skal nå jammen meg klare de 9 mnd uten alkohol. Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Jeg taper jaffal ingen ting på å la være, men barna mine kan tape mye på det ene glasset med vin.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man ta seg et lite glass?

Er virkelig behovet så stort, at man ikke klarer å holde seg unna alkohol i 9 små mnd.

Men hver sin lyst. Jeg vet i alle fall at jeg har ren samvittighet når det gjelder alkohol inntak i svangerskapet.

Og sånn vil jeg at det skal forbli

Skrevet

Selv om dine barn mammatil2 ikke ble skadet, så betyr det ikke at andre barn ikke kan bli det!

Skrevet

Har lært at dette ikke er et tema som er vits å ta opp en gang på et forum som dette. Tror jeg nesten du også kommer til å skjønne nå, HI! ;)

Jeg, personlig, lurer på hvordan disse forskerne har funnet en sammenheng med et glass rødvin i løpet av svangerskapet og problemer som evt. viser seg i skolealder. Jeg mener.. Så mye skjer et barn fra noen uker ut i svangerskapet til det når seks- sju-årsalderen, så her er det jo uendelig med faktorer som man sikkert kan trekke sammenhenger mellom, om man ønsker å finne det. Men greit nok, norske helsemyndigheter har, stort sett, nulltoleranse overfor alkohol i svangerskapet, og en nulltolernase har jo fordelen at den er lett å forholde seg til. I flere andre land har de andre oppfatninger, og jeg gidder ikke stå på Min store norske hest og si at alle som ikke gjør det som oss gjør det helt feil.

Men som sagt, dette er et tema som det er lite vits i å ta opp her...

Skrevet

Jeg personlig har ikke rørt noe alkohol etter jeg fikk vite at jeg var blitt gravid. Jo, jeg skulle gjerne tatt meg ett lite glass nydelig rødvin, men dette kan jeg vente med til ungen er ute å jeg kan feire hennes/hans friske tilstedeværelse :)

Om noen ønsker å ta seg 1-2 glass vin iløpet av svangerskapet får bli denne persons valg, i mine øyne er det total avholdenhet som fungerer i 9 mnd :)

Skrevet

Hehe, jeg skjønner hva du mener... :-)

Jeg lurer også på hvordan man kan finne ut at et barn blir skadet for livet av ett glass med rødvin!

Skjønner at det er veldig greit å anbefale nulltoleranse, da har man gode marginer og liksom ingen diskusjon om hva som er "litt".

Jeg har som sagt ikke drukket en dråpe i dette svangerskapet. Det handler heller ikke om noe "sug" etter alkohol, klart jeg KLARER å avstå fra det! Men jeg klarer ikke å TRO at et ørlite glass en 2-3 ganger totalt skal kunne gi noen skade! Jeg har ikke snev av dårlig samvittighet fordi jeg har drukket det tidligere!

For øvrig er mine 2 barn som har gått på skolen noen år nå, VELDIG flinke i alle fag, fungerer faktisk flott på alle måter, får skryt overalt. Minsta begynner på skolen om få dager, men kan allerede å lese og har en imponerende tallforståelse osv osv, ligger kanskje an til å overgå søstrene etterhvert... Jeg klarer ikke å se at jeg har gitt dem noen problemer!!!

Men hvem vet hva som kan dukke opp når de blir gamle?? :-P

Skrevet

Har dere husket å slutte å drikke kefir, sånn for sikkerhets skyld????

Skrevet

Forstår at av og til får man litt lyst på rødvin spes. ved spesielle anledninger når de andre rundt deg tar seg et glass eller to:)

Men det er vel best å holde seg unna selv om noen leger sier at et par dråper rødvin - ca 1 glass ila hele svangerskapet skader ikke.

Selv har jeg vært på mange arrangementer hittil og tok meg alkoholfri vin. På enkelte restauranter serverer de gode alkoholfrie drinker og siste gang jeg var på middag med jobben smakte jeg på alkoholfri vin som smakte nesten helt likt vanlig vin, men den kunne jeg nyte med god samvittighet da den var alkoholfri:)

Skrevet

jeg er enig med hun som sa at dette er et tema som det ikke er lurt å ta opp her på BiM, hehe. har sett det noen titalls ganger før, og det blir fort til svovelprekener om hvordan kan du skade ungen din med vilje på den hjerteløse måten osv...

jeg holder meg nesten helt unna, men sniker meg av og til en slurk eller to av mannens glass når han tar seg en pils eller litt vin...bare for å smake...

:)

Skrevet

Jeg skal ikke argumentere for det ene eller det andre. Selv har jeg gjort meg opp en mening, og lar andre få ha sin.

Men jeg har lyst til å si at de som kommer med argumenter av typen "jeg har drukket i to svangerskap og begge mine barn er helt normale" viser veldig liten forståelse for statistikk. To barn er neppe et representativt utvalg å trekke konklusjoner på...

Skrevet

Jeg gjør det enkelt og avstår helt fra alkohol under svangerskapet!

Skrevet

Oi, av og til lurer jeg på hva slags skremselspopaganda enkelte har fått med seg...

Det er da ingen forskning som viser at ditt barn vil få skader/er stor sjanse for skade om man drikker et glass rødvin. Det forskning derimot viser er at alkohol er skadelig for fosteret, men forskning har også vist at alkohol i moderate mengder er bra for voksne.

Årsaken til myndighetenes "nulltoleranse" er at man ikke vet hvor mye alkohol som skal til før det eventuelt er skadelig. Er det greit å drikke et glass rødvin daglig? Eller kanskje en gang i uka? Eller kanskje kan man drikke hele to små glass rødvin daglig før det er noen særlig risiko for skade? Om man ikke skulle praktisert nullpolitikk måtte man ha hatt en eller annen nedre grense for hvor mye man trygt kan drikke, og når denne ikke eksisterer, så er man på den sikre siden og kjører på med nulltoleranse.

Så de som velger å drikke et glass vin innimellom kan gjøre det uten å bekymre seg.

Skrevet

"Alkohol kan skade fosteret i alle faser av svangerskapet og skadevirkningene er livsvarige. Forskning viser entydig at selv SMÅ mengder alkohol kan ha langvarig negativ innflytelse på barnas atferd, intellekt og evne til å lære"

Ann Mari Brubak (forsker)

"Fosteret får samme promille som moren"

Overlege/psykaiter H.O. Fekjær

For mer info: se www.bevissteforeldre.no

Skrevet

Tror ikke kefir går inn under rusmidler, men det er kjent at alkohol er et rusmiddel. Bare åpplyser, siden enkelte blir usaklig når de får argumenter som strider med egen overbevisning. ;-)

Selv praktiserer jeg en nulltoleranse både i forhold til alkohol og røyk. Det er ingenting som provoserer meg mer enn gravide som står der med runde mager og trekker sigarettrøyken langt ned i sine egne og babyens lunger. Fysjameg.

Og hva er vel 9 måneder i et langt liv? Vi vil vel alle det beste for våre barn - og med en forskning som er såpass tydelig på området, så ser jeg virkelig ikke poenget med å absolutt måtte ta seg et par glass - bare fordi det fort kan gå bra... Går bra med mange som røyker også, gjør det ikke - men er dere som aksepterer alkohol like tolerante ovenfor det?

Skrevet

jeg tenker at det er heilt undøvendig o og ta seg et bittebittelite glas. Hva er vitsen, liksom? Man mååå ikke ha det hvis ikke man er avhengig da.

Skrevet

ikke for å være frekk nå altså, men det er faktisk mange skadete barn i verden. eks på mildere alk skade: konsentrasjonsproblemer, hyperaktivitet, lærervansker, dysleksi , og andre sykdommer barn har.det er ikke sikkert at alt/noe kommer fra drikking, men tar man sjansen på det? man vet ikke... kanskje ikke før man er voksen.. og det er hverftall mange skadete voksne...

Skrevet

kjempe fin sammenligning altså... man kan jo heller ikke kjøre bil hvis man drikker kefir.. så det er jo akkurat det samme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...