mamanti Skrevet 4. august 2009 #1 Skrevet 4. august 2009 Samboer fortalte at jobben hans ønsket å vite når han skulle ha de 2 ukene som han har krav på. Jeg har termin i slutten av oktober, men man vet jo ikke sikkert om barnet kommer før, etter eller til termin. Hvordan ordner dere dette? Jeg vil jo at vi skal få mest mulig tid sammen etter barnet er født..
Tyren78-09+12 Skrevet 4. august 2009 #2 Skrevet 4. august 2009 Vi har ikke ordnet noe..men går ut ifra at det er greit at sambo blir borte 2 uker fra jobb når fødselen har startet. De vet jo om at jeg er gravid(vi har samme arb.plass), og det er jo umulig å si når en fødsel vil starte. Enn om man går 2 uker over da.. Nei, her blir han hjemme 2 uker fra den dagen jeg føder..dermed basta! :=)
luftbobler Skrevet 4. august 2009 #3 Skrevet 4. august 2009 Han kan informere arbeidsgiveren sin om ca tidspunkt (din termindato..), men arbeidsgiver har ingen rett til å fastlåse tidspunktet. De to ukene er en form for pleiepermisjon far har rett på for å kunne ta seg av mor og barn så logisk nok bør den ikke starte før du har født.
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 4. august 2009 #4 Skrevet 4. august 2009 Eg trur nok denne permisjonen blir satt igang når fødselen startar. Har ikkje sjekka med der mannen min jobbar no, men meiner å hugse for eit par år sidan, då skulle mannen min vere vikar for ein som skulle ut i pappanedkomstpermisjon (lærar), og då fekk han berre beskjed om ca-tidspunkt, og alle gjekk berre og venta på at fødselen skulle starte, sidan ingen visste heilt nøyaktig når han eigentlig skulle vere vikar. Klarte eg å forklare meg forståeleg no..? Nokon som veit meir nøyaktig enn meg?
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #5 Skrevet 4. august 2009 Hva om jobben krever å vite når han skal ha disse 2ukene? Sjefen til samboer vil vite no når han skal ha disse ukene og at viss de ikke klaffer med når jeg skal føde må han bare jobbe ekstra og ta det ut som avspasering. Man kan jo ikke akkurat planlegge når man skal føde viss man ikke har ks. Har termin i september. Er det noen som vet om det finnes noen regler og rettigheter når det gjelder dette?
Mamma til mia og knøtt i magen Skrevet 4. august 2009 #6 Skrevet 4. august 2009 I hht arbeidsmiljøloven §12-3 har far rett til to ukers permisjon for å bistå mor i forbindelse med fødsel. Denne lovbestemte permisjonen er ulønnet og eventuell rett til lønn under permisjonen avhenger av fars tariffavtale. Far varsler arbeidsgiver om denne permisjonen i god tid ved søknad. Permisjonen utgjør 14 kalenderdager. Det er mest vanlig at far starter denne permisjonen når fødselen er i gang. I slike tilfeller vil far naturlig nok melde fra til sin arbeidsgiver og de fleste vil i slike tilfeller ha en god dialog om uttaket av permisjonen. Det er anledning til å ta ut 1 dag i forbindelse med selve fødselen og utsette de neste 13 dagene til mor og barn kommer hjem fra sykehuset. Dette avtaler far med sin arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan ikke pålegge far å ta ut denne permisjonen uten at fødselen har funnet sted.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #7 Skrevet 4. august 2009 Er i en ganske håpløs situasjon, der samboer har en sjef som ikke er samarbeidsvillig i det hele tatt. Og virker som hun bare vil gjøre det vanskelig for han. Hun vil vite no når han skal ha de 2ukene og da blir disse 2ukene fastlåst. Og fødselen kan jo alltids kommer 14dager før-14dager etter. Men da mener hun at han må jobbe ekstra for å spare opp til avspasering viss ikke de 2ukene klaffer med fødsel. Han har også 2uker igjen av ferie, men de kunne han ikke ta istede for fødselspermisjonen. Kjenner jeg begynner å bli irritert, har aldri hørt om andre som har hadd dette problemet. Er det noen man kan ringe/kontakte evt. Skriv som man kan legge fram for arbeidsgiver om rettigheter? Er greit å ha noe svart på hvitt. Suger til meg all den informasjon dere har
Gjest Skrevet 4. august 2009 #9 Skrevet 4. august 2009 Ifølge arbeidsmiljø loven kan ikke arbeidsgiver kreve å vite nøyaktig dato. De to ukene starter i det barnet blir født, og har far ferie når barnet blir født SKAL disse to ukene starte, og ferien forskyves eller tas ut på et annet tidspunkt når far ønsker det. Mannen min jobber i et stort firma hvor de følger alle slike regler til punkt og prikke. Han får også lønn i denne perioden. Det får også alle som er ansatt i stat og kommune. Ellers er det opp til hver enkelt arbeidsgiver i det private om de gir lønn eller ikke disse to ukene. Dette er info vi har fått fra personalsjefen til sambo. Sambo syntes jo det hørtes litt rart ut at han bare kunne ta 2 uker sånn helt uten forvarsel. For han har jo hovedansvar på flere prosjekter, men det er firmaet som er lovpålagt å følge disse reglene så da blir det sånn. Og om han velger å jobbe litt istedenfor blir dette overtidsbetalt.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Har sett litt igjennom regler og rettigheter, men finner ikke noe svart på hvitt som man kan printe ut og legge frem. Kan liksom tolke disse reglene som jeg har lest begge veier. Blir bare mere forvirret. Noen som har noen gode linker?
Gjest Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 Regner med at du kan snakke med noen på NAV. De skal ha grei oversikt over lov verket. Hender man treffer på noen som ikke vet noe, men da er det bare å ringe igjen. Treffer sjeldent samme person to ganger der.
Fallerifallera Skrevet 4. august 2009 #13 Skrevet 4. august 2009 Du kan jo prøve og ringe NAV? De bør vite hvilket regelverk som gjelder, eller hvem du evt skal henvende deg vil, tror du ikke?
mamanti Skrevet 4. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2009 Takk for mange gode og utfyllende svar!
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #15 Skrevet 4. august 2009 Både jeg og samboer har vært i kontakt med nav, men de visste ikke... Nav er håpløs, har gitt opp å få nå hjelp der. Bare håper på at det er noen her inne som vet mere:)
Fallerifallera Skrevet 4. august 2009 #16 Skrevet 4. august 2009 Ring eller send en mail til arbeidstilsynet da kanskje? arbeidstilsynet.no tror jeg siden er.
MALENA26 Skrevet 4. august 2009 #17 Skrevet 4. august 2009 man har ikke rett på fødselspermisjon de første 2 ukene,de tilhører moren,man får ikke betalt disse ukene,men må ta velferdspermisjon. Min man skal i vedfall ta ferie de 2 ukene siden vi ikke har rett på disse ukene begge to,men bare jeg. Velferdspermisjon blir betalt bare hvis man jobber i staten,hos private trekker de lønn de ukene man tar fri i forbindelse med fødselen. Sjekket det idag ;(
Pooh Skrevet 4. august 2009 #19 Skrevet 4. august 2009 Malena26: Om de trekker lønn for to uker til far i forbindelse med fødsel i private bedrifter, varierer fra bedrift til bedrift. Det er opp til den enkelte private bedrift å avgjøre dette!!
MALENA26 Skrevet 4. august 2009 #20 Skrevet 4. august 2009 men det som han kan gjøre er at han kan ta de 2 ukene i forbindelse med fødselen ,og bli enig med arbeidsgiver at disse 2 ukene som han tar nå at de blir trukket fra når den tiden kommer til han skal ha permisjon. Det er eventuelt løsning,men må bare bli enig med arbeidsgiveren om dette.
MALENA26 Skrevet 4. august 2009 #21 Skrevet 4. august 2009 jada,men i bedriften Statoil som de har produksjonen hele tiden oppe og de trenger folk , er ikke lett og ta fri ,får man neppe fri. Men må bli enig om tingene.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #22 Skrevet 4. august 2009 De har rett på 2uker fødselspermisjon /omsorgspermisjon men det er ulønnet. Så det er frivillig om de vil ta det. § 12—3. Omsorgspermisjon (1)I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.
Gjest Skrevet 4. august 2009 #23 Skrevet 4. august 2009 2 Uker pappaperm ved fødsel har alle pappaer rett på, men noen får ikke lønn. Veldig mange private betaler også for disse ukene, men ikke alle desverre. Arbeidsgiver har ikke lov til å pålegge deg å si NÅR disse ukene skal tas ut da de ikke er over 2 uker, de starter når fødselen starter. Link og utdrag; http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html § 12-7. Varslingsplikt Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.
MALENA26 Skrevet 4. august 2009 #24 Skrevet 4. august 2009 men du kan som sakt alltid bli enig med din arbeidsgiver om dette. Enten tar ferie som du har tilgode ,eller ta disse 2 ukene nå,og så trekke de fra når permisjon kommer og jobbe i tillegg.
Nordland&hikketrollet=) Skrevet 4. august 2009 #25 Skrevet 4. august 2009 Som sagt så har samboern en arbeidsgiver som ikke er samarbeidsvillig i det hele tatt, virker som hun skal bare prøver å gjør alt vanskelig for han. Nytter ikke å prate med henne ang noe ordning, samboer er ganske så frustrert da han ønsker å ta ut de 2ukene fra fødsel og ut, men hun vil ha en dato NO for når han skal ta disse ukene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå