Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #26 Skrevet 5. august 2009 Det der med statskirka og penger, tror jeg er noe dere bare sier fordi "alle andre" sier det! Det er nok ikke noe noen av dere vet med sikkerhet. Ps. Jeg er ikke medlem
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #27 Skrevet 5. august 2009 Her lurer jeg på en ting! Jeg fikk nemlig også valgkort i posten igår (jeg bor til og med på oslo øst, som en var så flink å påpeke istad, for her bor det nemlig bare muslimer... åpne øya er du snill!). Jeg er konfimert borgelig og har egentlig ikke lyst til å være medlem av statskirken. Har aldri mottatt et valgkort før. Døpte sønnen min ifjor, blir jeg da automatisk meldt inn? Vi døpte han mest fordi mannen min er personlig kristen, og svigermor er fullstendig fanatiker (og hold deg fast, hun er utlending og bor på oslo øst). Hun hadde fått hjerteinfarkt hvis vi ikke hadde døpt han. Men, er det derfor jeg er medlem i statskirken nå?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #28 Skrevet 5. august 2009 Ja det er du, 09:41! Bærer du sønnen til dåp i DnK (altså signerer dåpspapiret) er du som forelder innmeldt og forblir innmeldt til sønnen enten er konfirmert eller 15 år og utmeldt (da er det HAN, ikke DU som skal melde seg ut) eller til sønnen din er 18 år. Dette er faktisk grunnlovsfestet. I grunnlovens paragraf 2 står: "De Indvaanere, der bekjende sig til den (DnKs kristenlære), ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme. " Og ved å bære ditt barn til dåp i DnK anses du som "bekjende sig til den..." Med plikt til å "oppdrage deres Børn i samme."! Om du selv ble døpt har du sannsynligvis heller aldri vært utmeldt, med mindre du selv har meldt deg ut og fått attest på utmeldelsen. Dette er, så vidt jeg vet, første gangen valgkort benyttes ved menighetsvalg....
3 er nok! Skrevet 5. august 2009 #29 Skrevet 5. august 2009 jeg meldte meg ut første gang for 4 år siden, har ikke meldt meg inn igjen etter dette, men likevel har jeg måttet melde meg ut ytterligere tre ganger. nå orker jeg ikke mer rett og slett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå