Gå til innhold

Statskirken tar virkelig kaka!

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Min mann er ikke døpt.

2. Foreldrene hans er ikke medlemmer av statskirken.

3. Han er borgerlig komfirmert.

4. Vi er borgerlig gift.

5. Han er medlem av Human-etisk forbund.

6. Hans mor har for noen år tilbake sjekket at han ikke står som medlem i statskirken.

Alikevel fikk han igår valgkort til kirkevalget 2009, der det står at han står oppført som medlem av statskirken..??? Det skal ikke forundre meg om også datteren vår står som medlem. Jeg blir så irritert!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sipp sipp, verdens undergang.

Meld fra til dem da vel.

Skrevet

Selvfølgelig skal vi melde fra, men jeg synes det er helt utrolig frekt. Dem mottar jo penger for ham som medlem, når han ikke er det!

Hilsen HI

Skrevet

Helt enig, jeg fikk også slikt og har aldri vært medlem. Medlem annet sted. Måtte melde ut datteren min når hun var 4 år, hun fikk innkallelse til å få en kirkebok eller noe. Jeg ringte dem og sa hun er aldri blitt døpt og står ikke noe sted, da fikk jeg til forklaring at de skriver inn dem som ikke står noe sted - nettopp for å få støtten økonomisk. Skulle ikke vært mulig! Og vi måtte ta prosessen med utskriving...

Skrevet

Heldiggriser, jeg hadde håpet å motta valgkort. Da skulle jeg kranglet skikkelig...

Dilemma: Man kan ikke stå som medlem dersom man er over 18 og udøpt.

Så hvordan kan man melde seg ut, når man aldri er blitt meldt inn?

Ring det lokale kirkekontoret og hør, evt kontakt departementet og hør hva de mener dere skal gjøre. Det er deres regler og retningslinjer som har latt kirka ture frem slik. Mange ble skrevet inn uten å vite det da kirka gikk over til digitale arkiv, og pga flytting har de ikke sjekket alle attester. Men frekt er det, helt sikkert!

Håper statskirka blir avviklet snart, så vi slipper det hyklerske tullet det er, det er jo maks 20% kristne igjen i dette landet!

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men nekter å melde meg ut av statskirka. Blir den avviklet er det et stort skritt på vei mot å la muslimene "ta over" dette landet...

Skrevet

Sorry, men den der "kjøper" ikke jeg. De som er mest dullete og aksepterende overfor stadig økte rettigheter for andre trosretninger her i landet er jo nettopp støttemedlemmene i statskirka.

Skrevet

samma det vel! tenk å lage problemer ut av noe sånt! det er latterlig! her gikk det rett i søpla forsåvidt:) LEV LIVET!

Skrevet

Anonym 11.37

Det var et dårlig og lite gjennomtenkt argument til å stå som medlem, hvis du ikke engang er troende!

Skrevet

Ikke i min vennekrets! Har ganske nylig hatt store diskusjoner om dette, og de meningene som kom frem vil jeg ikke akkuratt kalle "dullete og aksepterende".

Skrevet

11:37 her:

Vil heller ha kristendommen som offisiell religion her i landet, selv om jeg ikke er troende selv...

Hvordan tror du det hadde blitt her om muslimene hadde fått styre?!?

Skrevet

Til anonym 11.43

Hadde du reagert likt hvis det var et muslimsk trossamfunn som førte deg opp som medlem for å inkassere penger på det? For meg går det nemlig ut på det samme. Og at kirken i tillegg er en del av staten gjør det enda verre. Jeg vil ikke være medlem i en statskirke, som tross for ny ekteskapslov her i landet, fortsatt ser sin rett til å diskriminere!

Skrevet

"Sipp sipp, verdens undergang.

Meld fra til dem da vel."

Hva er det for et svar? Hadde du likt å stå som medlem et sted der du ikke er medlem? Hva med å stå oppført som meldem i vigrid foreksempel? Hadde det vært kult?

Skrevet

Det er antall medlemmer som får statsstøtte fra statskirken som avgjør hvor mye tilskudd de andre trossamfunnene får.

Dess flere medlemmer i Statskirken som IKKE ønsker å stå der, dess mer penger til terroristene

Skrevet

HAHA, heller penger til "terroristene" enn til de imbisile idiotene

Skrevet

Jeg fikk også skjema tilsendt og med info om hvilken krets jeg sognet under. Jeg kjenner jeg blir ytterst provosert når jeg nå må melde meg ut for 5- FEMTE gang siden jeg fylte 18 år, jeg er nå 31. Jeg er ikke døpt, ikke konfirmert og skulle vært automatisk utmeldt av kirken i det jeg ble myndig. Dette her er stor krenkelse av min grunnlovsrett om relgionsfrihet!!!!! Denne setter jeg like høyt som ytringsfriheten og dette er noe av det Statskirken ønsker å frarøve meg!!!! For 5 gang........

Skrevet

Hvis statskirken blir avviklet så kan du se lenger etter masse fridager.. Og påskeferien, juleferien, +++

Så er jo greit for andre grunner også at landet har sin religion!

Skrevet

Begynner å lure på om en må sjekke en gang i året bare i tilfellet noen har fått en lur ide om å skrive deg inn igjen. Til og med når en tilhører ett annet trossamfunn!

Skrevet

Kjenner "problemet", vi er selv ikke tilsluttet DnK (altså det som vanligvis feilaktig kalles "statskirken"), vi tilhører en uregistrerert frimenighet. Og siden denne er nettopp "uregistrert" etter "Lov om trussamfunn", tilhører vi juridisk/formelt "ingenting". Da er risikoen stor for at man blir "sopt tilbake" i DnK igjen. For DnK har nemlig ikke noe skikkelig "medlemsregister", utgangspunket er faktisk følgende:

Først tar vi Norges befolkning etter folkeregistert, så trekker vi fra alle som er registrert som medem i et annet registrert tros-/livssynssamfunn. Resten tilhører DnK...

Altså: Alle andre registrerte trossamfunn må føre nøyaktig medlemsfortegnelse over SINE medlemmer, DnK kan la dette seile i sin egen sjø og bruke "restprinsippet".

Men at man som registert medlem av HEF (som jeg trodde formelt ble regnet som et "dissentersamfunn" etter "lov om trussamfunn", siden organisasjonen mottar statsstøtte) hørtes merkelig ut. Bør dere sjekke forholdet, eller er det slik at HEF er (akkurat som uregistrerte frimenigheter) å anse som et juridisk/formelt "ingenting"?

Skrevet

jeg og min far fikk kirke valg kort..

begge er utmeldt av statskirka og innmeldt i norsk budistisk forbund...

Går bare i penger vet du.. om de sender så og så mange valgkort, kan de si de har så og så mangen medlemmer og få mer støtte fra staten

Skrevet

Vennen min som er postmann kom heller ikke med særlig fine gloser om kirka i dag etter å ha gått runden sin. Var visst en hel haug med slike brev som skulle ut i dag, og det selv om det var snakk om Oslo Øst.

Skrevet

Hvorfor er dte så galt å stå i statskirken da?

Skrevet

Nei, 2032, det går ikke "bare i penger", for statskirken er helfinansiert av statet uansett, den får ikke "støtte fra staten":

Men orden i medlemskartoteket er ikke statskirkens første kjennetegn, nei!

Skrevet

Anonym 20:34: Om jeg ikke vil stå i statskirken, og har meldt meg ut 4 ganger før, så synes jeg det er galt å stå i SK. Jeg er ikke kristen, og ønsker ikke å formelt tilhøre noe trosammfunn som jeg ikke VELGER selv. For maqnge er det ikke galt å stå registrert der, men når man har relgionsfrihet og tilstadighet må på menighetskontoret for å melde seg ut, er det brudd på grunnleggende rettigheter jeg har som norsk statsborger!!!

Skrevet

samme skjedde meg - ikke fornøyd!

Jeg er ikke døpt, er borgerlig konfimrert, foreldrene mine er ikke i statskirken osv osv- Alikevel har jeg stått som medlem der i 30 år fant jeg ut i går da jeg fikk dette valgkortet. Sendte en irritert mail og lurte på om det samme gjaldt min sønn som heller ikke er døpt eller meldt inn på annen måte. Som den agnostikeren/ateisten jeg er synes jeg ikek dette er ålreit.

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...