Gå til innhold

Hvordan kan man si man er 'FOR' el 'IMOT' abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av alle disse abort trådene både her og på anonym.

For meg blir det helt feil og altfor sort/hvitt og si at man ER enten 'FOR' eller 'IMOT' abort. Frostår at enkeltes religion f.eks er grunnleggende for at noen er helt og holdent imot, men for meg blir dette helt feil. Alle situasjoner er forskjellige. Alle kvinner er forskjellige. Kan ikke fatte at alle kan 'feies over en kam'.

Er personlig ikke imot abort loven. Men, jeg synes at man burde komme opp med en lov som stiller mye strengere krav til og kunne ha en abort.

Er det ikke mulig og stille strengere krav til kriterier som:

- antall ganger

- medisinke grunner

- andre særskilte grunner (alder, antall tidligere barn, okonomi)

???

Hvorfor er det ikke mulig og komme opp med en lov som har litt mer utfyllte rettningslinjer. Hvor ting ikke er så sort/hvitt.

Helt feil og si at 'det er alltid lov opptil 3 mnd.' - men også helt feil og si at det ikke skulle vært lov og ta abort i det hele tatt.

Det var min mening for dagen ang. abort.

Hva mener dere? kan dere virkelig si 'FOR' eller 'IMOT' uten og se hver individuell situasjon for seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi - den kom 2 ganger. Heng dere på denne!

Skrevet

Jeg er FOR kvinnens rett til å velge og bestemme over sin egen kropp!

Skrevet

nei det er ikke lett å si FOR eller MOT uansett hvem det er.... det kan være flere som har gode kriterier hvor det helt klart ikke egner seg for noen parter at barnet kommer til verden..og det kan være flere som tar abort for noen fille grunner.. så det er ikke lett å si :)

men jeg synes verden gjør det slik at man mer og mer kan ta flere og flere aborter og at det nesten blir som en "hobby"...eller ikke hobby, men altså, at det blir for vanlig og dagligdags...

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Hvordan man kan si man er FOR eller IMOT? Fordi med en gang du stiller krav til hvorfor aborten skal "få" gjennomføres så er du ikke lenger "FOR".

Da blir det "Du får lov å ta abort fordi du er 15" og "Du får ikke lov fordi du er 18 og har hatt 6 aborter". Derfor må abortloven være slik den er, bare utvidet. Vekk med usaklige nemder hvor det ofte sitter MENN.

Skrevet

Norwegian - hey you, top of the morning to 'ya!

Meg også - FOR og la kvinnen ta egne valg og bestemme over egen kropp. MEN, hvis dette betyr at en jente p○ 18 år har 6 aborter bak seg. er det da fremdeles riktig at hun får bestemme, eller burde det da være lover som 'tar over'???

Skrevet

jeg er IMOT... jeg syns det er greit og ta abort hvis man har blitt voldtatt, og hvis man har brukt prevansjon og man faktisk ble gravid likevel... eller hvis det er en narkoman... ellers er jeg veldig imot... for et valg liksom... drepe barnet sitt, fordi man ikke klarer og bruke prevansjon... hat meg dere som vil, men det er i allefall min mening=)

Skrevet

Nei, det burde ikke være lover som tar over. Det er selvbestemt abort fremtil uke 12 og nemdbestemt abort frem til uke 18 - etter uke 18 blir det særs vanskelig å ta abort selv med nemd.

Hva skal loven gjøre? Man kan ikke nekte folk å ha sex, man kan ikke nekte de å ta abort. Men om ei jente på 18 med 6 aborter - tror du hun er egnet som mor etter så mange aborter? En abort er jo ikke som mange tror bare en vanlig mens, det er jo et inngrep eller en "fødsel" - altså mye "vanskeligere" enn å bruke prevensjon..

Men jente18 med 6 aborter finnes sjeldent. De færreste tar abort sykt ofte, liksom. Og de som gjør det har gjerne en grunn eller lite ansvarsfølelse.

Skrevet

Bare et spørsmål charlotte89 - det er jo barnet ditt selv om du blir voldtatt. Er det bedre å drepe et barn som følge av en voldtekt? Barnet er jo uskyldig. Forstår ikke den greia der... da er du "mot med forbehold".. hyklersk:)

Skrevet

Morin' to you too ;-)

Jeg synes ikke noen skal tvinges til å bære frem og føde et nytt liv om ikke de vil det selv.

Skrevet

charlotte89: synes du høres veldig enveiskjørt i holdningene dine.

Livet er ikke altid så svart-hvitt, dessverre

Skrevet

det finnes faktisk at dersom du har tatt så og så mange aborter så får du ikke ta flerne, men det komme ann på enkelte personer. ei veninne av ei veninna har tatt mange aborter, hu får ikke te flerna aborter for at kan det endre opp med at hun aldri mer kan få barn. Så hviss hun blir gravid igjen må hun beholde barnet og heller i såfall vurdere andre alternativer...

Men jeg er enig med at jeg synes det burde vert litt strengere, noen folk tar jo abort veldig ofte for dem gidder ikke tenke på prevansjon.

Før var ei veldig imot abort, Men nå i etterkant ser jeg at det komme ann på situasjoner, men jeg hadde aldri tatt abort bare fordi jeg ikke gadd og bruke prevansjon og da ble gravid.

Skrevet

Hyklersk? den var litt over streken Mylian. Skal hun gå og kikke på ett ansikt som minner henne om en voldsmann resten av livet? nei, der et eksempel hvor det er rettmessig med en abort HVIS kvinnen onsker det.

Synes det er mer motbydelig med 18 åringen som har tatt abort 6 ganger og gjor det like lett som hun kjoper en ny genser.

Skrevet

Nei, det ER hyklersk. For det er jo i hennes øyne drap å ta abort og det er ikke "mindre" drap å ta abort fordi barnet er resultat av voldtekt, vel? Det er hun som kaller det å drepe barnet

Skrevet

Jeg mener at det ikke finnes noen bedre kritierier enn kvinnens rett til selvbestemt abort, men andre delen av abortloven burde vært bedre fulgt opp slik at de som igrunnen vil beholde barnet kan få det.

Jeg forstår hvorfor en kan se denne debatten i sort/hvitt, og det må være mulig å diskutere etikk og prinsipp uten å ta hensyn til alle skjebnene som selvsagt også er en del av bildet. Mener en at at befruktet egg er et liv, og at det er etisk galt å ta livet av noen - må en respektere det standpunktet også. Jeg setter kvinnens valg og kropp foran fosteret, og det er også et verdivalg som er like sort/hvitt i tankegangen som den fanatiske abortmotstanders argument.

Jeg tror ikke en strengere abortlov er veien å gå, og kanskje heller ikke flere tiltak som skal hjelpe kvinner å beholde barna. Kanskje er det slik at mange av de som blir gravide kanskje gjør rett i å fjerne den lille celleklumpen før uke 12?

Skrevet

Må man kanskje ha mer informasjon/utdanning rundt dette med aborter i skolen? Ikke bare lære fakta om hva kan skje, men mere detaljer mener jeg.

Man har jo sexual undervisning, men flere detaljerte situasjoner og eksempler må kanksje til.

man gjor jo dette for 'Trygg Trafikk' også f.eks. hvor man viser detaljerte ulykkes filmer om hva 'som kan skje' osv. Skrekk er ofte effektift hos unge som ikke tenker på mye annet enn matteproven i morgen, gutten/jenta de liker og hva de skla ha på seg i morgen. ???

Skrevet

I Norge er abort gratis. Jeg synes kanskje etter abort nr.3, så burde man betale selv. Kanskje en god løsning til at fære bruker abort som prev.

Skrevet

Godt poeng Norwegian.

I Holland er P-piller gratis, men det koster en god slant og ta abort.

kanskje en 'smartere' vei og gå?

Hvertfall mtp tenåringer osv.

Skrevet

Jeg er utelukkende FOR den abortloven vi har i dag. Jeg er derimot ikke særlig glad for tanken om å utvide grensen for selvbestemt abort, til det har jeg altfor klart i minnet ultralyden ved 14 uker. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan synes at det er ille og at det kan være et tungt valg for noen, men for meg så står mors rett til å bestemme over egen kropp sterkere i starten av svangerskapet.

Det jeg derimot synes burde bli bedre er mulighetene for veiledning og hjelp om man er i tvil, eller om man ønsker å adoptere bort f.eks. Der synes jeg helsevesenet burde stilt med en tilgjengelig sosionom om man ønsket det.

Skrevet

Himmel og Hav.

Enig med din teori. I utgangspunktet er jeg også for den loven vi har i dag. Men jeg ser også tilfeller (bla. her inne) hvor 'retten' til abort blir brukt helt feil.

Er det virkelig snakk om og utvide loven? Synes heller de burde vært innskrenket jeg. Synes 12 uker allerede er sent. Kjente selv de forste sparkene av alle mine 3 barn rundt 15 uker. 8-10 uker ville vært mer realistisk og moralsk rett i min oppfatning.

Enig i at det ser ut som man kunne trenge mye bredere kompetanse innen veiledning og informasjon/utdanning innenfor temaet abort her i Norge.

Skrevet

jeg syns det blir feil med et lovverk der man må søke om å få ta abort. hvorfor skal menn og kvinner som ikke på noen måte kan måle hvordan du føler det bestemme om du skal ha et barn eller ikke?

og jeg forstår godt at de som mener abort er drap er i mot abort uansett. akkurat som jeg er i mot å drepe barn og voksene uansett.

Skrevet

Abortloven burde fjernes og det burde blitt nemnder hvor det virkelig var fare for mors liv som KUN var enste grunn til å ta abort...

Abort=barnedrap...

Skrevet

"om ikke jeg får ta abort tar jeg selvmord, jeg takler ikke et barn til"

= fare for mors liv?

(prøver hardt å være vanskelig)

Skrevet

he-he - jeg har 'ventet' på deg 'Neffi'. Man kan jo ikke ha en 'skikkelig abort debatt' uten deg!

Jeg synes det du sier er helt urealistisk.

hva slags 'fare' fpr mors liv skulle du lagt til grunn da?

-Fysiske konsekvenser?

-Psykiske konskvenser?

-Finansielle konsekvenser?

Det er jo mange former for 'fare'. Mange ting som kan odelegge en kvinnes liv.

Skrevet

Neffi - du er jo i deg selv og dine bastante meninger ang. dette et perfekt eksampel på hva jeg mener med 'sort/vhitt'. Et slikt standpunkt som du har tatt til abort - er akkurat det jeg mener er umulig og ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...