Anonym bruker Skrevet 1. august 2009 #26 Skrevet 1. august 2009 HVORFOR blir det satt kateter da? kan ikke forstå hva det skal være godt for?!? kan en ikke bare gå på do og tisse? hvis ikke, er det så farlig om du har et lite uhell?? JEG skal IKKE ha noe opp i urinrøyret! det er vel ingen som kan tvinge meg til dette??? fikk helt panikk nå jeg..
Miss Misantrop Skrevet 2. august 2009 #27 Skrevet 2. august 2009 Hvis du skal ta keisersnitt kan du få de til å sette in kateteret etter at de har satt spinalen. Da er det i allefall garantert at du ikke kjenner noe. Jeg fikk tips på bim og spurte og det var ikke noe problem for dem.
AO3 Skrevet 2. august 2009 #28 Skrevet 2. august 2009 Hvis du tar ks er det ikke sikkert du er oppe og går før dagen etterpå. Det er faktisk veldig deilig å slippe å måtte opp på do noen timer etter ks, altså! Men den egentlige grunnen er vel kanskje at de vil ha kontroll på hvor mye urin man produserer? Mtp væskestatus/nyrefunksjon? Jeg vet ikke, det er sikkert noen sykepleiere her inne som vet. Jeg ble dessuten kateterisert etter vannavgang fordi jeg ikke fikk lov til å reise meg opp fra senga + var umulig for meg å bruke bekken, det funket bare ikke...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #29 Skrevet 2. august 2009 Vasket de med spit??? Vi vasker med sterilt NaCl vi... Folk som driver å rik`er seg selv, bruker kun ren prosedyre. Dvs vann fra springen. Både å væte på kateteret og vaske nedentil...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #30 Skrevet 2. august 2009 Hmm. Har ikke fått det selv,men setter kateter veldig ofte på jobb. Og aldri har jeg hørt at noen syns det er vondt. Muligens eldre damer har større smerteterkel enn "ungjenter".
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 2. august 2009 #31 Skrevet 2. august 2009 Jeg syns det var veldig veldig vondt. Jeg klarte ikke bevege meg pga det svei og gjorde så vondt, kjentes ut som hele urinrøret sprengte, unnskyld detaljene altså.. Var utrolig ubehagelig. Var en befrielse å ta det ut etter keisersnittet, da gikk endelig smertene over.. Var verre med smertene til kateteret enn det beryktede kssåret
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #32 Skrevet 2. august 2009 Ikke meningen å være belærende men 3,5 liter på en 9 åring?. Da hadde blæren din sprukket forlengst eller det hadde kommet ut av seg selv. Voksne mennesker kateteriseres som regel om de har over 5 dl i blæren for å unngå overstrekking av blæren (noe som kan gjøre det vanskelig å tisse normalt senere). Risikoen for overstrekking er større hos menn for hos damer tømmer blæren gjerne seg selv om den blir for fylt opp. Det var antageligvis 3,5 dl i blæren din, noe som er veldig mye hos en niåring.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #33 Skrevet 2. august 2009 Diskuterte dettemed en kollega av meg i går faktisk. Vi er sykepleiere, og setter kateter nå og da. Hun fikk innlagt kateter da hun skulle ha KS og fortalte at hun er mye mer forsiktig når hun legger kateter på pasienter nå for å si det sånn. Men smerte er subjektivt, mange som sier de syns det å få epidural er kjempevondt, men jeg kjente bare et trykk (hadde rier da vel å merke). Uansett så går det fort:) Lykke til, regner med det er KS du skal ha:)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #34 Skrevet 2. august 2009 Skal man ha epidural er det en annen årsak til at man får kateter, blæra blir nemlig lammet.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #35 Skrevet 2. august 2009 For min egen del gjorde det sinnsykt vondt, og rett etter hun hadde satt det inn ble jeg kvalm og skikkelig svimmel, trodde jeg skulle svime av der jeg lå. Det kom en annen sykepleier inn like etterpå å la meg i stabilt sideleie husker jeg. Vet ikke hva som skjedde jeg, men om jeg noen gang skal ta ks igjen så skal jeg kreve kateter etter spinalbedøvelsen er satt. Selve ks og tiden etterpå var ikke vondt i det hele tatt, det var innsettingen av kateteret som var helvete for meg ;p
Anonym bruker Skrevet 2. august 2009 #36 Skrevet 2. august 2009 Jeg er førti (ingen ungjente), og jeg syntes ikke epiduralen var vond. Kateteret, derimot, syntes jeg var ganske så ubehaglig.
Gjest Skrevet 2. august 2009 #37 Skrevet 2. august 2009 Jeg bruker alltid å ha Xylocain gel på selve kateteret når jeg setter kateter på kvinner, synes det sklir lettere inn + at d får litt bedøvend vrikning av gelen, vt ikke om det har noe å si for dre som har hatt så vondt tenker jeg på.. Ser jo her at flere sykepleiere ikke bruker det...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 2. august 2009 #38 Skrevet 2. august 2009 Synes ikke det gjorde vondt nej, men jeg fikk det etter epiduralen. hehehe. forøvrig gjorde det kun vondt dagen etter når de hadde glemt å tømme posen og urinen bare skvulpet frem og tilbake i røret. høhø. Helt sant altså. Ble litt stressa hun sykepleieren da, men når posen var tom så gikk det jo greit å få "tissa" igjen. ;p Epidural var iallefall ikke vondt. Blir helt satt ut når folk forteller at de synes det var sååå vondt osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå