Gå til innhold

Vaginal fødsel vs ks.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så irritert på dama til broren min. Hu har tatt ks, planlagt. Men allikevel sammenligner hun det å sette kateter med vaginal fødsel. Og ks vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar så vondt og jævlig. Smertene overgår vaginal fødsel med mange mil. Kjenner jeg blir provosert fordi min fødsel var vond, Jævlig vond! Også sier hun som kommentar "det var det å få satt kateter og, så jeg vet hvordan du har det".....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, vittig sammenligning. Har ikke prøvd kateter da, men hadde en rimelig enkel fødsel...

Ville uansett tro at en fødsel fører med seg litt mere restitusjonssmerter i tillegg til selve fødselessmertene enn det å sette et kateter....

Skrevet

Jeg har 2 ks bak meg. Aldri fått oppleve å føde vaginalt. Tror ikke man skal sammenligne det noe særlig for tror nok det er jæ...... vondt uansett hvordan man føder.

Noen revner under vaginal fødselen og kan slite med smerter i lang tid etterpå. Noen sliter ekstremt mye etter et ks.

Noen blir fortere bra og noen har ikke så mye smerter etter et ks.

Jeg har hatt 1 hastesnitt bak meg. Lå i 30 timer i fødsel. Hadde gjort ferdig alt, bortsett fra trykkingen. Da fant de ut at jeg hadde for smalt bekken. Det tok meg 2 mnd å komme meg etter det ks.

2. gang var planlagt snitt og jeg var på beina igjen etter 8 timer. Hadde det helt fint. Hadde ikke alt for mye smerter. Men det ble komplikasjoner og det ble et smertehælvete allikevel.

Har 3 venninner som har tatt ks og de har utelukkende fine opplevelser. Har også x- antall venninner som har hatt vaginal fødsler og ingen har hatt komplikasjoner.

Blir feil uansett, mener jeg. Man kan aldri vite hvordan forskjellige mennesker takler en fødsel, uansett om det er ks eller vaginalt.

Som en venninne sa til meg: "så heldig du er som skal ta ks, bare ligge der å slappe av liksom"......Slappe av, ja......hahaha. For det er jo helt smertefritt å ta ks.

Gjest Tale30
Skrevet

Det er vel ikke en konkurranse da.. Det er klart at man har opplevd smerte når man tar KS også, bare på en annen måte. Det å si at hun forsto hvor smertefullt det var å føde vaginalt grunnet et kateter var jo litt spesielt, men dersom hun sa at hun forsto smerten ved fødsel med tanke på hele KS opplevelsen, er vel det helt greit?

Smerte er relativt, noen tåler mer enn andre. Dersom hun hadde en smertefull rekonvalens etter KS, så er ikke det "mindre verd" enn en vaginal fødsel.

Det som irriterer meg, som også har tatt KS, er at man liksom ikke har lov til å dele fødselsopplevelsen sin med folk på lik linje med dem som har født vaginalt. Det er helt latterlig. Husker på barselgruppe også. Den ene etter den andre utvekslet detaljer fra fødselen, men når et kom til at jeg ville si noe om min KS opplevelse, så var det liksom klein stemning.

Skrevet

men nå var det ikke ks hun mente gjorde mer vondt da men å få satt kateter hehe.

Jeg har hatt 2 kd, et første var såkalt katastrofe. Hadde pressrier men ingen åpning og babyn mista oksygen fordi det ble trykk på navlestrengen.

Når de da satt kateter i full fart midt under en rie så kan jeg si at det gjorde noe så inn i H........ vondt.

Men tviler på at det var i nærheten så vondt som å føde......

Andre gangen hadde jeg planlagt og da kjente jeg knapt at ho satt det. Så om ho syntes det var vondt med planlagt måtte hun værtuheldig med den som satt det.

Skrevet

Jeg har kun hatt ks, så kan ikke uttale meg om hvordan vaginal fødsel føles. Men jeg hadde alle åpningsriene, kun pressriene jeg "slapp unna" da det ble akutt ks. Men kateteret kjente jeg ikke i det hele tatt. Iallefall husker jeg det ikke nå 1 år etter. Hadde jo endel vondt da uansett så kateteret hadde liksom ikke noe å si. Barnemat i forhold til rier uansett! Og ja, ks gjorde jæ¤ vondt og håper inderlig jeg aldri må oppleve det igjen. Men jeg kan ALDRI si det gjør vondere enn å presse ut en unge for det har jeg aldri gjort. Så det er jo veldig rart at sin sivgersøster kan gjøre det da... Hun føler vel et veldig behov for å fortelle hvor fæl opplevelse hun hadde, og glemmer deg i prosessen. Men spør henne du, hvordan hun kan si at kateter er verre en vaginal fødsel? Vil gjerne høre det svaret....!!!!

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke er lysten på å føde vaginalt dersom jeg skal ha et barn til. Særlig ed tanke på at livmoren er svakere etter et KS.

Skrevet

Det har jeg opplevd mange ganger også :-( Når man sier at man hadde ks så kommer det bare åja. Og man skal ikke prøve å si noe mer, folk oppfører seg som om de er mindre verdig og ikke godtatt å snakke om.

Og ikke kom å si at man har vondt etter fødsel om man har ks. (akkurat som et stort sår over magen er mindre vondt en å ha revna.

Smertene er jo forskjellige men det betyr ikke at de ikke er der

Morosomt er det jo når du møter folk som mener du ikke har født da.

Jeg gikk gjennom et helvete føltes det som i første svangerskap, ekstreem svangerskapskvalme i 6 mnd (måtte få intavenøst flere ganger i uka for jeg ikke holdt på noe.) Bekkenløsning så jeg knapt kunne gå selv med krykker, svangerskaps forgiftning og svangerskapskløe som var så alvorlig at jeg ble lagt inn på sykehuset når jeg hadde 3 mnd igjen. Vannavgang litt over en mnd før termin og måtte settes igang når ingenting hendte av seg selv. Lå med rier i over et døgn og endte med katastrofe ks fordi babyn nesten døde. (jeg som skrev under her at jeg hadde hatt 2 ks.)

Men i ettertid har jeg fått høre at jeg var jo heldig allt hadde jo vært så enkelt for meg fordi jeg hadde ks, så heldig som slapp normal fødsel.

Skrevet

Jeg fikk satt kateter etter vaginal fødselen, forstår ikke helt hvorfor, for jeg ville gjerne få gå på do selv.. Det styrte leeenge på med det (ei studentjente) og det var jævlig vondt til tross for at jeg hadde bedøvelse nedentil etter sying... Ser ikke likt ut der etterpå heller, ser ut som jeg har ett rundt hull opp der nå, til og med ett halvt år etter.

Når det er sagt, så var fødselen enda verre, selv om jeg hadde epidural. Men det var to HELT forskjellige smerter og jeg synes ikke det går ann å sammenligne de to tingene.

Skrevet

Har spurt, og svare var "Du hadde jo epidural når du fødte. Så du var jo bedøvet !! Så derfor kunne hu si at å sette kateter var verre, for hun fikk baaaaare lokal bedøvelse eller noe som ikke bedøvde helt på lik måte som narkose.

Jeg er glad jeg føde vaginalt, men blir provosert når hu liksom har hatt det verre enn meg og framstiller vaginal fødsel som barnemat i forhold til ks.

Ja, selvfølgelig er det mange smerter og sånt i forbindelse med ks, men det er det jammen meg med vaginal fødsel og. Sliter ennå med smerter i underlivet og sexlivet kan vi se langt etter. Blødde først (renselse) i 6 uker, så gikk det to mnd også blødde jeg på nytt i 7 uker. Hadde ett lite opphold, fikk en liten blødning på bare 5 dager.

Så å komme å si at vaginal fødsel er sååååå mye bedre og med mindre smerter enn ks er ikke alltid sant.

Skrevet

Synes det er fjollete å i det hele tatt skulle 'konkurrere' i smerte jeg da, enten det er det ene eller det andre. Føler det på den ene siden er konkurranse i å ha hatt jævligst mulig fødsel, og på den andre ha 'taklet' fødsel best mulig.

Man hører liksom ikke om de 'vanlige' fødslene- sånn som min, som selvsagt var vond, men helt ok forsåvidt, ikke mer enn jeg greide. Fødte vaginalt uten epidural.

Enten 'skryter' man av å ha hatt verdens verste fødsel, eller så skal man liksom fremheve seg selv så voldsomt med at det ikke var vondt i det hele tatt.

Jeg går ikke rundt og innbiller meg at jeg hadde mer eller mindre vondt enn en som har tatt ks, det avhenger jo av hele opplevelsen, personen og omstendighetene rundt det, uansett hva det er. Det er vondt å føde vaginalt, og det er vel heller ikke spesielt behagelig å ta keisersnitt- selv om smertene jo er helt forskjellige.

Når det gjelder kateter nekter jeg derimot å tro at det er like vondt som å trøkke ut en unge der nede, hehe.. Men det er jo ikke spesielt godt det heller da.

Det teiteste jeg hører er de som mener man ikke har født om man har tatt ks. Jeg har selv født vaginalt, men har all respekt for dem som har måttet ta ks av en eller annen grunn, og jeg går nå ikke og innbiller meg at jeg har født noe 'mer' enn de har gjort. Å forløse et barn er en kjempebragd, enten det skjedde på den ene eller andre måten. Det viktigste er da vel at barna kommer trygt til verden, og at mor har det bra.

Skrevet

Jeg konkurrer ikke om å ha mest smerte. Grunnen til at jeg ble provosert er at hu sier at fødselen hennes var så vond og smertefull at jeg skal ikke si at min fødsel var vond. For det hu opplevde var så mye verre så siden det var verre så var min fødsel ikke så veldig vond sammenlignet med hennes.

Min fødsel gikk fort, og ingenting galt skjedde. Men den var vond og det var en smerte som jeg ennå ikke har glemt.

Så syns det blir så vanvittig teit av hu å si det. For hu har ikke født vaginalt. Så håper hu gjør det så skal hu faen meg se at det ikke er bare bare.

Jeg tror ikke ks er bare bare altså, men syns det er feil av folk å tenke at det vag eller ks er bare bare. For det er det ikke.

Når jeg sa jeg hadde en ok fødsel fikk jeg til svar "åå, så det var ikke vondt nei". Joooo, selvfølgelig var det vondt. Herregud.

Skrevet

noen syns det er grusomt vondt å ta blodprøve, andre ikke.

Noen syns det er forferdelig med kateter, andre syns ikke det er vondt.

Smerte er subjektivt!

Tror mye av smertene alltid kan kobles opp mot om man er rolig, engstelig, hvordan man tenker. Om man fokuserer på at snart er jeg ferdig, snart får jeg se den lille. KOntra åhhhh dette var forferdelig vondt, håper ikke neste rie blir like ille. Jeg tror man opplever/ takler smertene forskjellig ut ifra hvor man er psykisk der og da.

Skrevet

Idiotisk å sammenlikne de to tingene... De som tar keisersnitt opplever ikke de intense smertene en får under en fødsel (uten epidural da), det er klart de kan ha fryktelig vondt etterpå, men det blir jo uansett ikke det samme! De som har født vaginalt kan også ha fryktelig vondt etterpå...

Skrevet

Jeg har gjort begge deler, og smertene i dagene etter ks var verre enn å føde. Ikke fordi fødsel ikke gjør vondt, men det ender da i noe godt:) Synes ks er kjipt og jævlig.

Skrevet

Jeg har tatt keisersnitt og kateteret var jo inni he@"#"$ vondt. Hadde ingen bedøvelse. Jeg skrek faktisk helt ukontrolert. Det fine var at hu bomma 3 ganger, så begynte å gråte og spørre om jeg vææær så snill kunne få slippe.

Når det er sagt var jo det over på en 10 min. Det kan jo ikke sammenlignes med timer med rier og ful pakke. Tror jeg hvertfall.

Det jeg ikke skjønner er at det virker som alle gruer seg til spinalbedøvelsen, men den var jo ikke vond i det hele tatt i forhold. Hvorfor nevnte ingen kateteret?

Skrevet

uff.. uten bedøvelse?!!?? ja, det er vel litt anderledes da. Kan ikke akkurat sammenlikne det med keisersnitt MED bedøvelse hvertfall :-)

Men uansett er det sikkert dumt å sammenlikne de to tingene da de er så forskjellige...

Gjest Tale30
Skrevet

Hun hadde nok bedøvelse under KE.. :) Det var nok når hun fikk satt kateter at hun ikke hadde bedøvelse.

Jeg ba om å få satt kateter etter spinalbedøvelsen, så der løste jeg det problemet :)

Skrevet

hehehehe... ser jo det nå :P tenkte bare med meg selv at NOE bedøvelse må ho jo ha fått, hehe! Godt det da, at det bare var kateteret!!!

Skrevet

Hun FIKK bedøvelse når dem satte kateter, men bare lokal eller noe. ALtså ikke narkose.

Også skal det sies at jeg fikk epidural på slutten av fødselen, rett etter at jeg hadde fått den sjekka dem åpningen og der var det full åpning også var det å ta den ut og begynne å presse..... Så jeg hadde så og si en fødsel uten epidural, men må si det at det var deilig og få den epiduralen, selvom det bare varte bitte litt.

Skrevet

Du Ertepose fikk twins, ente ikke ks din i noe godt den da??? Tok du liksom bare ks uten å være gravid eller adopterte du??

Det ender jo i like mye godt uansett om man tar ks eller føder...

Skrevet

Jeg synes det høres litt merkelig ut å sammenligne det å sette kateter med vaginal fødsel?!

Mitt vaginale fødselsforsøk stoppet på 10 cm etter å ha presset i to timer, så jeg fikk med meg nesten alt, bortsett fra den lokale smerten "down there" når barnet kommer ut (som jo noen sier er verst). Jeg ble igangsatt, så åpningsriene ble ikke mindre smertefulle av det, akkurat. Jeg fikk epidural etterhvert, takk og pris. Kateter (både før og etter epidural) var ikke noe vondt for meg, men det er sikkert det for noen - selv om jeg må si at jeg ikke kan fatte og begripe at noen kan sammenligne det med en vaginal fødsel uansett.

Etter keisersnittet fikk jeg spinalhodepine, og det kan jeg med hånden på hjertet si var vondere enn (drypp)rier, altså. Det er mulig slutten av utdrivingsfasen kan måle seg med det, det vet jeg ikke, men det var sykt vondt. Mest fordi jeg aldri fikk noen pause i smertene - det var dag ut og dag inn i smertetåke.

Men nå driver jeg og sammenligner smerte igjen, selv om jeg synes det er tåpelig og umulig i utgangspunktet. ;)

Dama til broren din sammenligner ikke ks med vaginal fødsel, hun sammenligner KATETERISERING med vaginal fødsel. Fødselsforløp og formen etterpå kan være svært forskjellige, enten det er snakk om ks eller vaginal fødsel. Jeg blir svært provosert over de som presterer å si at man "tar snarveien" når man tar planlagt ks o.l., for det er så langt fra sannheten det går an å komme. Skal jeg si min ærlige mening, etter å ha (nesten) prøvd begge deler, tror jeg at vaginal fødsel der og da gjør mye vondere, mens smerten etter ks varer over mye lengre tid, men er mindre intens enn riene. Selv om saken selvsagt kan være en annen hvis man har revnet masse! På den andre siden kjenner jeg også ei som tok keisersnitt med mangelfull bedøvelse... Grusomt! Likevel - det gjør vondt, uansett hvordan ungen kommer ut. Det er noen som kun har født vaginalt som tror ks er så "enkelt og greit" i forhold, men det gjør VONDT etter et ks også!

Kanskje hun føler at hun ikke helt "når opp" mot smerten du forteller om, og forteller om det eneste hun kjenner til? Det er jo noen som må utbrodere hvor vondt det gjorde for enhver pris, uansett hvordan ungen kom ut. Kanskje dama til broren din er slik?

Skrevet

Kjenner jeg blir provosert av at noen kan sammenligne en fødsel med å sette kateter? Hallo?! Om man syns å sette kateter er forferdelig vondt, da hadde de vel dauet av en vaginal fødsel...

Skrevet

Ja, hun sammenligna det å få satt kateter med å føde, meeen hun sa at smertene ved ks var mye verre enn å få satt kateter. Så da kan dere tenke dere hva hun tror en fødsel er..

Om hu hadde sammenligna og trodd en vaginal fødsel var like vond som ks hadde det ikke provosert meg. Men når hun sammenligner det å få satt kateter med å føde så tror hun jo ikke at en fødsel er så veldig vondt? Og det er det jo.

Jeg syns heller ikke folk skal tro at ks er enkel og greit, for det er det ikke. Man blir jo faktisk kutta opp. Men jeg vil ikke si at jeg syns ks er så mye verre enn vaginal fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...