Gå til innhold

Hvor selger de seler til å feste barnet i sengen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde det samme som Mia.

At Hi ville kjøpe sele for å binde barnet sitt til senga hele natten, noe som må da være kjempe ubehagelig for 2 åringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror få av derer er riktig opplyst om hva som virkelig er faren,og når faren for krybbedød er.........

Skrevet

01.01: så kanskje du kan opplyse oss da om krybbedød??

Skrevet

Mange anonyme her, men du som starta innlegget ber jo om å få "bråk". Det er jo DU som ikke skriver noe info. Hadde du forklart situsajonen din i begynnelsen hadde flere vært mer forståelsesfulle og kommet med saklige tilbakemeld. Tror du er en person som prøver å provosere. Og når du kaller andre dumme og idioter, da blir du lite saklig.

Jeg mener at mange av problemene med barna lager foreldrene selv. Og JA når man først har beg med en ting så må barnet vennes av med det og tilvennes noe nytt...

Mitt barn skal ikke bindes fast i senga. I barnestollen og i vogna er greit pga sikkerheten, men ikke i en seng, men det er min mening!

Skrevet

Har en to åring som har bytta fra sprinkelseng til vanlig seng i disse dager. Ja, han står opp noen ganger før han endelig sovner og det er litt styr i starten, men vi binder han ikke fast i senga allikevel. Det å binde barnet til senga er etter min mening ikke det riktige å gjøre, tror det heler kan bidra til at barnet blir redd senga og redd hele leggesituasjonen, som skal være en positiv ting. Det kan være utfordrende i perioder av barnas liv, dette er en av disse utfordringene vi kan møte. Men da er det heller viktigere at vi som foreldre har tålmodighet, ro, trygghet og at vi samtidig er konsekvente. Det er heller det som er nøkkelen til å lykkes i slike situasjoner, framfor å ty til å låse fast barnet til senga med seler.

Jeg har tre barn, er sykepleier med erfaring fra arbeid med barn, bla. det med søvnproblemer (nevner det, siden det av en eller annen grunn til stadighet kreves kompetanse her inne for å kunne underbygge det man sier......).

Skrevet

Nå leste jeg nettopp at det er risiko forbundet med bruk av sovesele og at dødsulykker har hendt da barnet har kastet opp og blitt kvalt. Barnet skal alltid være under oppsyn når det taes bruk av sovesele. Jeg kan forstå at det er skepsis rundt det å bruke en sele til å få barnet til å bli liggende i sengen. Sengen skal være et sted man legger seg om kvelden for å slappe av og kose seg. Kan ikke se for meg at barn kan forbinde det å henge fast med å kose seg. Jeg ville prøvd andre metoder før jeg begynte med sele.

Skrevet

jeg er faktisk litt enig med mia... jeg hadde ALDRI bindt fast dattern min på 1,5 år.... uansett....

Skrevet

herrgud, skal man være redd for at ungen dæuer av alt så blir man sjuk i huet... før anbefalte man unger og ligge på MAGEN... sånn når jeg var liten... og jeg døde ikke.... seriøst mye dumt og si ass.... binde fast ungen når hun klarer og snu seg selv... LER HØYT

Skrevet

Da mitt eldste barn begynte å reise seg selv ca 7 måneder gammel, så begynte jeg med en slik pose med "vest" øverst. Grunnen til at jeg begynte med dette, var at ungen allerede da klarte å få ene foten over kanten på sengen og dermed klatret ut og falt på gulvet. Med den posen på, så gikk ikke det med foten an å få til. ikke klarte ungen å sparke av seg dynen heller. Men ungen hadde da mye full bevegelighet i sengen likevel.

Og dette var/er et aktivt barn(ADHD). ALDRI om jeg hadde bundet fast barnet i sengen. Uansett grunn.

De neste barna har aldri holdt på på samme måten, så der har ikke pose heller vært et tema, egentlig.

Vi har likevel aldri hatt problemer med leggingen her i huset. At de har perioder hvor de står opp etter sengetid er noe en tar når det oppstår, og da på en annen måte enn fastbinding. Det tenker jeg kan bli skummelt for ungen, og en utsetter problemet med å få ungen til å ligge i sengen. Hvor lenge skal en bruke en slik metode? Til barnet er stort nok(mulig skolealder) til å forstå alt med søvn selv? Tenåringen her i huset forstår ikke engang det med leggetid. Bør jeg binde ham?;)

Det med binding er en lettvint løsning for foreldre, og ikke en løsning i hele tatt for barnet.

Skrevet

Og etter at man ble anbefalt å snu barna på ryggen, reduserte krybbedøden her i landet med 70%! Men for all del, bind ungen fast, legg h*n på magen og le høyt for deg selv. Du overlevde jo ved å ligge på magen. Da spiller det jo ingen rolle hvilke resultater forskning viser.

Skrevet

var ikke det jeg mente... binde ungen fast... du må jo være helt dum... jeg hadde aldri bundet fast ungen min i senga...

Skrevet

Selges bla på Cubus.

Men det er ikke tillatt å selge slike poser med seler, eller fester for seler lengre. Dette pga en episoder der et barn ble kvalt/ holdt på å bli kvalt.

Skrevet

Må bare føye på her at grunnen til at man advarer mot å sove på magen, er fordi barna sover mye tyngre, og barn som er disponert for krybbedød(som regel vet man jo ikke om de er det), sover dermed ofte så tungt at de glemmer og puste, dermed blir de kvalt. Barn som f.eks er veldig premature eller har antydning til hjerneskader eller hjerneblødning vekkes stadig vekk når de sover for at de ikke skal sove så tungt at de glemmer å puste selv. (det måtte de med kusina mi sitt barn)

Jeg lot barnet mitt sove på magen/sida fra hun var 5 mnd, ellers måtte jeg ha sittet oppe hele natta for å snu henne. Seler var uaktuelt, og hun hadde blitt helt hysterisk av sovepose, hun hater å være dekka til/sulla inn i noe, selv fra hun var nyfødt, til tross for hva alle sier om at de elsker å være svøpt inn.

Samsov fra hun var nyfødt frem til hun var 11,5 mnd gammel, så hadde god kontroll på henne i senga, men det trenger jo ikke funke for alle.

Skrevet

Jeg var ikke ute etter noen diskusjon, jeg ville vite hvor de selges. Jævlig irriterende at et nek da skal komme å anta helt teite ting.

Skrevet

Kom tilbake når du har holdt på 4 timer hver kveld i 8 mnd, når lege og helsesøter mener det sterkt går ut over barnets helse at hun ikke får søvnen sin.

Hun elsker seler, gråter når hun må ligge uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...