Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Hva har dette med saken å gjøre når en skal ha barn? Og hvis jeg som vordende mor velger å melde meg utav kirken og ønsker å døpe barnet.. Går det fint for det, eller må jeg være medlem?
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Tenker du på hvorfor opplysningen tas med på helsekort for gravide? Det er fordi det går fødselsmelding til foreldrenes trossamfunn, visstnok. Du kan døpe barnet selv om du ikke er medlem i kirken.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Pila: men da må vel far være medlem? En venninne av meg døpte seg når hun var 13 (for å få konfirmere seg) Da måtte mammaen hennes melde seg inn.
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Nei, det tror jeg ikke. Er krav til faddernes trostilhørighet, ikke foreldrenes.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Jeg husker jeg ble satt ut da legen spurte om dette på kontrollen ved utfylling av helsekortet. Hva har min trostilhørighet med min graviditet å gjøre? Legen sa at de skulle sende beskjed til statskirken om det nye barnet, men jeg mener at det kunne jeg fint gjort selv dersom jeg ønsket det. Legen stusset litt da jeg sa jeg var baptist, for det tror jeg ikke hun hadde vært borti så mange av før. Men far er medlem i statskirka så da blir vi vel kontaktet av de litt etter fødsel, blir vi ikke? Men hvis man velger å melde seg ut av kirka selv, hvorfor i all verden ønsker man da å stå i kirka og love å oppdra barnet sitt i den kristne tro? For meg er det som å lyve i retten... (jepp, jeg er ikke den som døper av tradisjonens skyld, det er en religiøs handling som jeg ikke tar lett på)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Definer kristen tro, da. Jeg oppdrar mine etter Jesu ideal, men jeg tror på ingen måte at Jesus var Guds sønn så bokstavelig som statskirken skal ha det til. Det er også et mindre viktig spørsmål, syns jeg. Poenget er hvordan man velger å leve i praksis.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 Fadderne kan være fra annet trossamfunn...! Sjekk opp opplysningene du gir ut, før du skriver...
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2009 #8 Skrevet 30. juli 2009 Eh, har jeg sagt at de ikke kan det da? Det er krav til faddernes trostilhørighet. De må bekjenne seg til en kristen retning som ikke forkaster barnedåpen.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #9 Skrevet 30. juli 2009 Hi her, jeg ønsker å døpe barnet for alle andre i familien har gjort det. Og så får det selv ta sitt valg når det kommer til konfirmasjon. Selv har jeg vokst opp i den kristene tro, og jeg trodde veldi når jeg var liten.. Ikke nå lenger.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #10 Skrevet 30. juli 2009 Om du mener ungen selv skal ta sitt valg ved konfirmasjonen er det veldig rart at du da skal bestemme at ungen skal døpes. La det være og la ungen ta valget selv. Vi står begge i statskirken men ingen av ungene våre er døpt. Vi vil de skal ta dette valget selv når de er store nok til å kunne gjøre det. Vi ble ikke kontaktet av noen kirke etter fødslene.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #11 Skrevet 30. juli 2009 Anonym 12.22 Når dere er innmeldt i statskirken, er automatisk barna deres det også..
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #12 Skrevet 30. juli 2009 Jeg bare lurer, jeg er ikke døpt og trur ikke jeg står i statskirka. Men foreldrene mine er døpt, men har meld seg ut i seinere tid (par år sia). Vil det si at jeg kanskje vil stå i statskirka for det? For da ville vel kanskje vesla stå der hun også selv om hun ikke er døpt? (siden far står i statskirka). Jeg forsto ikke helt alt det med medlem eller ikke medlem, så gjerne forklar meg^^
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #13 Skrevet 30. juli 2009 Du står oppført i statskirka da, ja.. Barnet ditt også. Så lenge foreldre står/har stått oppført, står barn også. Døpt eller ikke døpt. Idiotisk..
KaMa Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 Med mindre noe har blitt forandret radikalt de siste tiårene så står du nok i statskirken du også. Er du medlem blir barna automatisk medlem. Meldte dine foreldre seg ut først for et par år siden er nok du automatisk medlem. Ergo blir ditt barn også automatisk meldt inn.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #15 Skrevet 30. juli 2009 Det er en missoppfatning mange har. Udøpte barn med en eller begge foreldre som er medlemer står i en mellomstilling frem til de er 18 år. Har de ikke selv døpt seg innen de er 18 år er de ikke medlemer i statskirken.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 jøsses.. og jeg som alltid har trudd jeg ikke sto i statskirka.. men hvorfor må du da være døpt for å kunne komfomeres i kirka da? eller jeg mener hva er forskjellen på å være døpt og bare stå i statskirka? Fremstår sikkert som utrolig dum på dette området, noe som kanskje også kan være tilfelle^^ men jeg har ikke satt meg så mye inn i det, siden jeg trudde jeg ikke var medlem.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #17 Skrevet 30. juli 2009 ahhh.. så det er sånn det funker. så det betyr at jeg ikke står i statskirka, men barnet min gjør det? (siden far står der)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #18 Skrevet 30. juli 2009 Ja du er ikke medlem, men ungen din står nå i ett mellomstadie på grunn av far frem til det er 18 år. Så våre to barn vil heller ikke være medlemer etter fylte 18 år om de selv ikke velger å døpe seg.
KaMa Skrevet 30. juli 2009 #19 Skrevet 30. juli 2009 Er vdu sikker på dette? Min erfaring er at det er langt vanskeligere å komme seg ut enn inn i statskirken. Det harmonerer dårlig med en tilsynelatende automatikk i å utmelde udøpte 18 åringer. Men jeg har fint liten erfaring med udøpte ungdommer av foreldre som er medlem... :-/
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #20 Skrevet 30. juli 2009 oke, da blei jeg litt smartese:) takk for svaret:)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 30. juli 2009 #21 Skrevet 30. juli 2009 Grunnen til at man må være døpt for å bli konfirmert er veldig enkel. Konfirmasjon betyr bekreftelse. Konfirmasjonen er en bekreftelse av dåpshandlingen, som du foretar når du (i en alder av 14!) er gammel nok til selv å ta stilling til om du vil fornye det løftet foreldrene / fadderne dine gav for deg i dåpen. Uten å være døpt er det ingenting å bekrefte.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #22 Skrevet 30. juli 2009 Ja det er jeg. For det er en grei ting å vite det før man svarer. http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3171
KaMa Skrevet 30. juli 2009 #23 Skrevet 30. juli 2009 Tror du ikke folk svarer i forhold til egne erfaringer? Men takk for linken. Den var nyttig.
Gjest Skrevet 30. juli 2009 #24 Skrevet 30. juli 2009 Stemmer ikke helt. Barn av medlem som ikke er døpt blir automatisk medlem, men i det de blir 18 er de ikke lenger medlem med mindre de velger å døpe seg.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #25 Skrevet 30. juli 2009 Jeg er ikke døpt! Ei heller konfirmert. Og foreldrene mine meldte seg ut av statskirka for mange år siden. JEG fant ut igår at jeg står oppført i statskirka... De hadde fødselsnummeret mitt og adressen min og alt.. Så da var det rett ned på kirkekontoret å melde seg ut. Jeg er 22 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå