Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Jeg så en tråd her tidliger ang å melde seg ut av statskirka. Finner ikke igjen tråden.. Er det noen som vet hvordan man gjør det?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Dra på kirkekontoret og si at du ønsker å melde deg ut, så får du en sånn offisiell utmeldingsdiplom, som du kan henge opp på veggen..
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 whaaaaaaat...? Men det var noen som sa at man kunne gjøre det via internett??? :c/ Jeg har den kirka laaangt oppi halsen. Jeg er ikke døpt, og fant nettopp ut at jeg sto registrert i den drittkirka likevel..
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 http://www.human.no/templates/Page____168.aspx
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 ikke kom løpende viss du vil ha bryllup eller begravelse senere da....
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Joda, det er visst ikke så farlig lenger det 08:51. Nå kan jo fadderene la være å være døpt også videre. Kirken må tjene penger vet du. Pass på HI at du får meldt deg ut ved kirkekontoret også, mange har meldt seg ut av statskirka men står fortsatt i kirkebøkene..
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #7 Skrevet 30. juli 2009 Du er automatisk medlem hos statskirken hvis foreldrene dine er døpt )
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #8 Skrevet 30. juli 2009 Begravelse får man vell uansett der.. Og gifte seg i kirka, har hun kanskje ikke så lyst til?? Men muligheten er jo der, hvis mannen er medlem.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #9 Skrevet 30. juli 2009 Kan man melde ut barna via internett, eller må man på kirkekontoret? (Aner ikke hvor kirkekontoret er engeng.)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #10 Skrevet 30. juli 2009 hmmm,så nå når jeg har melt meg ut av statskirka,så står onga mine der selv om di ikke er døpt??? ( jeg ble døpt)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #11 Skrevet 30. juli 2009 står på kirken sine sider at man må være døpt for å være medlem da....så kan ikke mine barn være medlem selv om jeg er døpt....
mamarama og lille banan Skrevet 30. juli 2009 #12 Skrevet 30. juli 2009 Jepp, selv om barna dine ikke er døpt er de automatisk medlemmer når du er døpt. MEN jenter! i høst, i forbindelse med kirkevalget kommer det til å bli sendt ut valgkort til de over 15 år som er medlem av Statskirka. Med hjelp av disse valgkortene skal du ha mulighet til å melde deg ut. Derfor sitter jeg på gjerdet fram til da. Dette valget skjer samtidig med Stortingsvalget. Jeg er usikker på hvordan det er med barna, om man får mulighet til å melde ut de i samme sveiven, men hvis ikke finner jeg bare fram dette skjemaet: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173 og melder ut Lille banan også
mamarama og lille banan Skrevet 30. juli 2009 #13 Skrevet 30. juli 2009 ...Og jeg sakser fra www.kirken.no: "•Udøpte barn under 15 år: Disse står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Disse betegnes som ”tilhørende Den norske kirke”. Men etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke. •Barn (under 18 år) hvor minst en av foreldrene er medlem av Den norske kirke skal regnes som ”hørende inn under” kirken dersom ikke annet er meddelt det lokale menighetskontor (”kirkebokfører”)."
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #14 Skrevet 30. juli 2009 Hvis du melder deg ut av statskirka må du melde deg inn i noe annet, som feks humanetisk forbund eller lignende. Dersom man ikke melder seg inn i noe annet vil man automatisk innmeldes i statskirka igjen etter en stund.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #16 Skrevet 30. juli 2009 Er det sant? Hvor har du det ifra? Mannen min meldte seg ut for en stund siden. Men det var over telefon... Står han fortsatt oppført kirkebøker osv da?
mamarama og lille banan Skrevet 30. juli 2009 #17 Skrevet 30. juli 2009 Hvor i alle dager har du hørt det, anonym 10:13??
mamarama og lille banan Skrevet 30. juli 2009 #18 Skrevet 30. juli 2009 Anonym 10:17 Han kan fortsatt stå i kirkebøker selv om han ikke lenger er medlem av Statskirka, det må dere sjekke med deres lokale menighetskontor.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #19 Skrevet 30. juli 2009 de kan jo ikke tvinge meg å "tilhøre" noe! jeg skal avvente med å melde meg inn i noe annet, har melt meg ut av statskirka nå. men vet ikke om jeg blir å melde meg inn i humanetisk forbund.men skal det bli noe må det bli det. men de kan jo ikkje bare automatisk melde meg inn i kirka igjen?? da klikker jeg!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #20 Skrevet 30. juli 2009 Det at barna automatisk blir medlem hvis en eller begge foreldrene er det stemmer faktisk. Holdt på å eksplodere når jeg fant det ut. Mine barn skal ikke stå som medlem i det jalla-svadaet der.
mamarama og lille banan Skrevet 30. juli 2009 #21 Skrevet 30. juli 2009 For the record; jeg kommer ikke til å melde meg inn i noe annet etter jeg har meldt meg ut av Statskirka, og ingen kan tvinge meg til det heller!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #22 Skrevet 30. juli 2009 Det stemmer ikke. MEN man kan fint bli innmeldt igjen og igjen. Har selv meldt meg ut tre ganger!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2009 #23 Skrevet 30. juli 2009 Det skjedde med meg. Melde meg ut for noen år siden og oppdaga plutwselig at je gstod som medlem igjen. Ringte til kirkekontoret og det var de som sa at man må melde seg inn i en annen organisasjon. Veldig mange utmeldte var kommet inn i gjen i statkirka pga dette. Synes det hørtes helt hårreisende ut jeg men kirkeansatte jeg snakket med var helt sikker i sin sak. Jeg melde meg inn i humanetisk jeg da, men det kan jo være at reglene rundt dette er endret. Dette er nå 2 år siden. Synes å huske at det var en stor sak i media akkurat på dette for et års tid siden. Kanskje reglene da ble endret? anonym 10:13
Gjest -<<- Skrevet 30. juli 2009 #25 Skrevet 30. juli 2009 De løy de. Det stemmer at kirken har surret mye med medlemsregistrene, og du er ikke den eneste som har måttet melde deg ut flere ganger - men det er ikke riktig at du automatisk blir medlem igjen om du ikke melder deg inn i annet trossamfunn. De driver en storrengjøring av medlemsregistrene nå ifbm med kirkevalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå