Gå til innhold

Jeg har en uvaksinert 4-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Vi var veldig skeptiske i starten selv, vi foreldrene var jo vaksinerte selv og det har gått bra med oss. Men skal vi velge det samme for vår sønn? Hvorfor/hvorfor ikke? Vi diskuterte dette her med ene helsesøsteren vi hadde det første året. Det var før første vaksine. Hun sa at hun hadde mange gode argumenter, men dette her er også jobben hennes. Hun må bare anbefale vaksiner, samme som de også "må" presse på med amming. Hun fortalte endel, men det som beroliget oss litt var at jada, barn og voksne har blitt syke av vaksinasjon før. Men for noen år siden så fjernet man kvikksølvet som fantes i de forskjellige sprøytene. Kvikksølvet var vel der for at det skulle være lenger holdbarhet eller noe sånt, men det er jeg ikke sikker på. Det er jo også bevist at kvikksølv og amalgan hos tannlege/tannlegesekretærer er skadelig og man kan få varige men.

Det hadde liksom en liten sammenheng der og vi fant ut at det skadet vel ikke å vaksinere. Er heller ikke noe vi tenker over nå, når han er 15 mnd og skal ha neste vaksine om noen uker. Men som sagt så skjønner jeg skepsisen din:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sagt, mitt utgangspunkt er at jeg ønsker at barna mine skal ha barnesykdommene mens de er barn.

Skrevet

Bare hopp i det. Du kommer garantert ikke til å angre deg når han er vaksinert. Da slipper du å tenke mer på den saken.

Skrevet

Til NN 12:16.

Og hvor har du tenkt barna dine skal smittes som små? Det eneste de kan få er vannkopper. For det er ikke en del av vaksinasjonsprogrammet. Og så den 3-dagers feberen med noe utslett.

Det du risikerer ved å ikke vaksinere barnet nå, er at når ungen blir voksen så blir det smittet på reise.....

Jeg selv hadde alle barnesykdommer som liten, for ingen av dem var i vaksineprogrammet, utenom meslinger. Jeg fikk ikke den heller, fordi min mor ikke fikk i meg egg slik at de visste ikke om jeg tålte egg. Og den gang(på 70-tallet) var alle barnesykdommene vanlige blant folk i Norge. Så vaksinene har virket; i dag er disse sykdommene langt fra vanlige i Norge.

Kusma; en voksen mann som smittes risikerer å bli steril(fordi han "får kusma" også i pungen.

Røde hunder; en gravid kvinne som smittes risikerer fosterskader eller fosterdød.

Meslinger; en ettersykdom som ikke er helt uvanlig er hjernehinnebetennelse, med alt det kan medføre(og det er ikke helt lite) .

Jeg for min del mener at vannkopper også skulle også vært en del av vaksine-programmet, fordi den fører til at en har Herpes Zoster-viruset i kroppen. Noe som kan gi utbrudd av helvetesild senere i livet.

Den eldre garde kan nok fortelle en del om de andre tingene; som polio, stivkrampe osv osv.

Skrevet

Til HI!

Hvorfor vaksinere barnet nå og dermed svekke barnets immunforsvar i forkant av en forventet svineinfluensaepidemi?

Om jeg noen gang skulle vaksinert barna mine, ville jeg iallefall ikke gjort det nå!

Skrevet

Dette tøvet er i hodet ditt etter salgskåte journalisters agurknytt - tror du virkelig Staten hadde vaksinert barna sine med noe som kunne gi dem alvorlige skader? Staten ønsker jo seg flere barn, ikke å skade dem. Dete r derfor barna og de voksne vaksieres - fpr å beskytte oss. Jeg synes du virket veldig tåpelig med dette nnlegget ditt. Det er så mange lite utdannede folk, og sikker andre også, som mener Staten har ansvar for alt, for ungene dine, for deg selv, for at du skal ha mat på bordet og lege når du vil, som skal ta seg av deg og alle gamle? Hva skal du gjøre, stte på ræva og skylde på Saten - den store stygge ulven som du likevel mener skal gjøre alt for deg???

Skrevet

hehe, NN 1157 du er opplyst du. Det er en vaksine mot vannkopper, den har vært på markedet i flere år allerede og brukes til barn med hjertefeil eller immunsuprimerte barn fordi vannkopper er potensielt dødelig for dem. Friske barn får ikke tilbudet.

Skrevet

Ingen som skjønne d, du e ikke vaksinert mot andre sjukdomma enn det som finnes i Norge....

Kommer du te utlandet e det andre bakteria å dermed kan du få det dæm har..........

KOR INNI HELVETTE DUM GÅR DET ANN Å BLI........

Og det at man sku vært vaksinert mot vannkoppa, e vel det dummeste æ har hørt..

Du må jo renne ned døren på legekontoret å mase etter vaksinasjon i alle varianta..

Enkelte e jo faen så dum at det ikke ligne grisen.. Nei trø i ungan dåkkers alt dåkker får i dæm.. Farlig å være sjuk.

Skrevet

Både tuberkolose, meslinger, kusma og røde hunder finnes i utlandet, og er veldig sjeldent i Norge, nettopp pga vaksinasjonsprogrammet.

Det vil si at hvis du er vaksinert, og blir utsatt for smitte i utlandet så blir du IKKE smittet. En som ikke er immun vil derved ha økt fare for å smittes, både av mennesker i Norge, som bærer med seg smitten fra andre steder, og når en selv er i utlandet.

Jeg jobber med asylsøkere, og vi får "oppdatering" av barnevaksinene våre, samt hepatitt, dekket av jobben, nettopp fordi smittefaren i jobben vår er stor. Dette ville nok ikke vært praksis om "norske vaksiner" ikke fungerte på utenlandske bakterier;)

Ellers vaksinerer jeg sønnen min:)

Skrevet

Du har ikke forstått hva en vaksine er, du NN 12:37.

Røde hunder viruset er røde hunder-virus også i resten av verden. Samme med vannkopper, meslinger, tuberkulose(med små varianter, stammen er lik), polio osv osv.

Ja, jeg lurer jammen på hvor dum noen kan bli;)

Hilsen en som er utdannet litt høyere opp i helsevesenet;)

Skrevet

Jeg synes du skal lytte ekstra godt til magefølelsen din. Du har lest mye om emnet. Du har mer enn nok grunnlag for å treffe et valg.

Jeg har sluttet å følge det vanlige vaksinasjonsopplegget. De siste her får vel bare vanlig trippel (satt til vanlig tid pga kikhosteepidemi i området og forestående reise). MMR utgår. Har jenta ikke fått Rubella før puberteten, så setter vi BARE den da. Vaksine settes kun på helt friske barn. Da mener jeg helt frisk.

Det jeg synes er litt rart er at tuberkulose-vaksine skal kuttes ut nå, når tuberkulose vitterlig er på fremmarsj igjen. Jaja. Den setter vi kanskje likevel, alt etter hvor vi skal oppholde oss fremover.

Lykke til. Pssst: Du kan ta alle kontroller hos fastlege, hvis du heller vil det.

Skrevet

Tub vaksinen kuttes ut nå fordi den ikke virker. Dagens tubvirus er resistent mot tubvaksinen. Norge er blandt de siste landene i Europa til å droppe denne vaksinen.

Hva gjelder kikhostenepidemien i Norge i dag, smittes både vaksinerte og uvaksinerte. Dette bør vel være et lite hint om at dagens kikhostebakterier også er resistente mot vaksinen, men av mangel på noe bedre tar nok ennå noen år før denne avskaffes.

Skrevet

OI! Ser at det ikke bare er jeg som lar følelsene styre valget mitt. Trur nok vi kommer til å vaksinere, men tror nok den endelige avgjørelsen kommer til å bli tatt på helsestasjon etter samtale med HS, tenker da på den forestående svineinfluensaen.

Skrevet

Til NN 09:50:

For det første: polio, stivkrampe osv. er IKKE barnesykdommer.

Når det gjelder kusma og røde hunder hadde man sluppet å bekymre seg for voksne menn og gravide kvinner dersom alle hadde hatt disse sykdommene som barn, også kunne man vaksinert ved f.eks. 11-12 års alder dersom barna ikke hadde fått sykdommen. Det er mange fordeler ved å ha sykdommer på naturlig måte fremfor å vaksinere. Bl.a. beskytter man spedbarn via amming bedre dersom man har hatt sykdommen, og ikke blitt vaksinert.

Meslinger er en alvorlig sykdom, men det er også måter å takle dette på, og med nok ro i ettertid er sjansen liten for å få følgesykdommer. Jeg har selv hatt de fleste barnesykdommene, i tillegg til meslinger.

Sykdom er utviklende. Hvis du følger med på barna dine vil du sannsynligvis merke at de ofte gjør et utviklingshopp etter de f.eks. har hatt feber. De ulike barnesykdommene bidrar til å styrke barna.

Det du sier om at vaksinene har utryddet sykdommene er tull. Hygiene er hovedårsaken til at sykdom ikke florerer slik som det gjør i mange andre land. Noen få år etter at kikhostevaksinen ble innført i sverige hadde de den største kikhosteepedemien noensinne. Dessuten ser man ofte at vaksinerte barn får sykdommen på en litt anderledes måte.

Skrevet

fatter ikke at dere er så dumme at dere ikke vaksinerer.... det burde absolutt ikke vært frivillig!

Skrevet

Om du virkelig ikke klarer å sette deg inn i hvorfor noen velger bort vaksiner er du enten uviten eller så er du utrolig sneversynt som ikke klarer å se annet en sort eller hvit.

Skrevet

Men vi har jo nettopp tatt bort BCG vaksinen fra vaksinasjonsprogrammet, eller? Og den ble jo uansett satt i 14 års alderen, ergo er tub fortsatt ikke noe små barn er vaksinert mot?

Skrevet

Åh, der fikk jeg svar på det ja...

Skrevet

Hadde du bodd i f eks Afrika, så tror jeg neppe du hadde stusset slik over vaksinene. Da hadde du vært overlykkelig om du fikk tilbudet, etter å ha sett naboer, familie osv osv som hadde mistet mange barn til disse sykdommene. Da hadde du FORSTÅTT viktigheten av vaksinene.

Vi forstår ikke viktigheten lenger. Nettopp fordi vi ikke ser sykdommene i aksjon rundt oss lenger. En kan ikke bare skylde på kosthold og hygiene. Vaksinene er viktige. Og de som sitter som foreldre i dag, er for det meste så unge at de ikke har sett disse sykdommene. Bare hørt om og lest om dem.

Jeg har ikke fått disse vaksinene, fordi de fleste ikke fantes i vaksinasjonsprogrammet da jeg var liten. Så jeg har hatt alle barnesykdommene. Den eneste som fantes var meslingevaksinen, men som jeg har skrevet lenger oppe(tror jeg) så fikk jeg ikke den heller, fordi HS måtte vite om jeg tålte egg først. Og egg ville jeg visstnok ikke spise, så....

Og en ting til; dere som skiller i hvilke vaksiner dere vil gi til deres barn; hvorfor gi noen som helst? Alle inneholder ting som ikke er like bra for en kropp. Er det en måte å "rettferdiggjøre" egen redsel for noen sykdommer, men ikke andre? Er jo ikke mye polio ute og går i dag, hvertfall ikke i Norge. Hvorfor da vaksinere? Hvorfor i hele tatt skille på hva en vaksinerer mot?

Skrevet

09:50 her:

Kan ikke si min helse er noe bedre enn mine barns, selv om jeg ikke fikk disse vaksinene og de har fått den, NN 16:55;)

Og deres utvikling har vær super generelt, slik min var som liten. Og de er ikke småbarn lenger, bare slik at du vet jeg har "fulgt" dem lenger enn bare 1-2 år etter vaksinering;)

Og har en fått vaksinen, så beskytter en fortsatt sine spedbarn gjennom morsmelken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...