Gå til innhold

Jeg har en uvaksinert 4-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal han på 4-års kontroll, og da kommer vaksinespørsmålet opp igjen. Vi hadde egentlig bestemt oss for å vaksinere nå, men så når jeg begynner å lese litt om emne, tar jeg meg selv i å ikke være særlig objektiv. Jeg leter etter gode grunner for å ikke vaksinere. Hva er det med disse vaksinene som gjør meg så følelsemessig involvert? Noen andre som har det slik? Disse vaksinene tar alt for mye av min tid (lese lese). Jeg vet at de aller fleste vaksinerer, jeg vet at det (sansynligvis)er det beste for barnet osv. Men følelsen sier nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så merkelig... jeg er helt motsatt.. tenker at risikoen ved å vaksinere er så liten i motsetning til risikoene ved de sykdommene vi vaksinerer mot at jeg ikke kunne tenke meg å la være...

Bare du sørger for å være inneforstått med risikoene ved å være uvaksinert, så ingen kan beskylde deg for kun å ha sett eventuelle ulemper ved vaksiner... Du tar det valget du føler du kan leve med, ikke sant?

Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese like grundig om sykdommene det vaksineres mot.

Først da kan du skape deg et godt bilde.

Jeg vaksinerer mine barn, nettopp fordi jeg kjenner en god del til disse sykdommene og farer for komplikasjoner med dem.

Skrevet

Har ikke vaksinert noen av mine med den rødehunder, kusma og....

De andre vaksinene har dem fått.

Skulle det vise seg at de ikke har hatt disse barnesykdommene når de blir eldre, så kan de vaksinere seg da, om de selv vil.

Skrevet

Jeg har lest, og brukt mye mer tid en hva jeg burde. Jeg har sjekket http://www.msis.no/ og der finner en jo ut at mange av sykdomene har vært fraværende i over 10 år. Men det er ikke det som plager meg. Jeg klarer ikke å være objektiv, jeg heller hele tiden til nei, selv om alle "seriøse" sider anbefaler vaksiner. Legen min og HS sier at jeg bør vaksinere, men det er liksom noe inni meg som ikke klarer å godta at slik er det. Jeg vil mine barn det aller beste. Og nå har jeg jo sett at min 4-åring faktisk aldri har vært syk, ikke da han begynte i barnehagen var han syk en eneste gang. Selv om alle sa bare vent. Tilfeldig? antakelig, men alikevel. Jeg er dritt lei vaksiner. Og nå nærmer 4-års kontrollen seg.

Skrevet

Akkurat når det gjelder vaksiner tror jeg det er tryggest å følge saueflokken. Det er helt umulig for en vanlig forelder å gjøre det rette uansett, man velger mellom pest og kolera. Blir barnet ditt alvorlig sykt som følge av at du lot være å vaksinere tror jeg både du, barnet og andre vil synes det er mye mer kritikkverdig enn om at barnet ble syk som følge av vaksinering.

Skrevet

Har en uvaksinert sju åring jeg..

Hun er ikke vaksinert da jeg er skeptisk til vaksinasjon..

Syns det er mye å trø i en så liten baby, også virker jo ikke vaksinasjon på de sykdommer som innvandrerne tar med.

Hun begynner nå i andre klasse og skal vel da ha mmr vaksinasjon, men det er utelukket..

Har en sønn som har fått all vaksinasjon uttaom mmr.

Hadde det vært opp til meg ville han ikke fått vaksiner han heller..

Er jo ingen som står til ansvar vist noen blir syke etter vaksinasjoner.....

Skrevet

hva skjer om alle velger slik som deg? Vil sykdommene blusse opp igjen? vil smittefaren være stor? ja. dødelige sykdommer får grobunn igjen. Jeg vaksinerer! For meg selv, mitt barn og for framtiden.

Skrevet

Jeg håper den uvaksinerte ungen din ikke er på skolen eller i barnehagen til mine barn noen gang. Eller på jobben sammen med dem, når (hvis) den tid kommer.

Skam deg, vi har et felles ansvar for fremtiden.

Skrevet

Hverken du eller barna dine har vel noe å frykte fra uvaksinerte barn, siden dere er vaksinerte.

Skam deg selv i din idioti.

Skrevet

Jeg synes det er opp til forelderne selv om de velger å vaksniere eller ikke. Jeg har valgt å vaksninere mitt barn, Verdens sammefunnet har forandret seg mye de siste årene. Tuberkolose som var nesten utryddet i Norge er det mye av i dag, dette kommer at at mennesker fra andre deler av verden har bosatt seg her og ikke har fått vaksniner.

Hva med vaksine for infulensa? flått?

Skrevet

Det var ikke noe tema her i huset om hun IKKE skulle vaksineres. Selvfølgelig skulle hun det. Der ER fortsatt ikke bevist at barn har tatt skade av vaksinen, selv om det har vært og er flere teorier om det. Men den sjansen var vi villige til å ta, for det er jo tross alt mye større sjanse for at hun blir veldig syk ved ikke å vaksinere henne. Så da var jo saken grei. Men jeg forstår skeptisen til foreldre som velger å ikke vaksinere. De gjør det jo fordi de tror og mener det er best for sitt barn. Men jeg håper dere tenker godt gjennom konsekvensene for ikke å vaksinere barnet deres. Og om dere velger å ikke gjøre det, så krysser jeg fingre og tær for at gullet deres ikke blir smittet av kusma, meslinger eller røde hunder når han blir eldre. For da blir han syk da...

Skrevet

Tenker litt lengre her, kanskje, men har de som ikke vaksinerer tenkt på at alle land ikke er som gode, gamle Norge?

Flere og flere velger å reise med småbarn (og store barn) rundt om kring i verden.

Sykdommer vi ikke har hatt her hos oss på 10 år, er ganske vanlige i andre, litt mer eksotiske land..

Så tenk deg det, ta seg en tur til ett eller annet spennede sted, også får gutten eller jenta di en av sykdommene han/hun skulle vært vaksinert mot.. hva skjer da? Skal man bli i dette landet, med kanskje dårlig helsevesen eller reise hjem til Norge og få hjelp? Man risikerer jo også å smitte andre, uvaksinerte barn hjemme i Norge (her hvor vi er trygge..)

Kusma som voksen mann; kjennner en jeg, han er steril. Rødehunder som gravid er meget farlig for foster, kan bli født blind og døv bl.a

Kikhoste hadde vi en runde med nettopp her hos oss. Til og med vi med vaksinerte barn, fikk beskjed om å være obs!!

Kommer mange flyktninger hit til Norge også. VIser seg at mange av dem har hatt med seg tuberkulose. Ingen snill bakterie. Har selv blitt smittet av den som barn. Ingen skjønte hvordan.. til de fant en gammel sofa som min stefars oldemor hadde brukt. Bakterien kan faktisk leve i stoffet i 100 år.. utrolig, men sant..

Opp til hver enkelt å ta sjanser for seg og sitt barn, men man bør tenke på de rundt seg, også. Det er ikke for å være slem helsestasjonen anbefaler vaksiner, men fordi de vil oss vel. Er selv skeptisk til hva man sprøyter inn i våre små, men ser nok mest fordeler å følge akkurat vaksinasjonsprogrammet..

Skrevet

Prøv å forklare dette til en afrikaner hvis 7 av 9 barn har dødd av enkle sykdommer de kunne vært vaksinert mot hadde de hatt muligheten til det.

Skrevet

Du viser din egen uvitenhet her. De fleste voksne mennesker over 21 år må betraktes som uvaksinerte da vaksinen ikke virker stort lenger en 10 år. Så gå rundt å være redd for uvaksinerte små uskyldige barn blir bare tøvete.

Skrevet

Som de aller fleste foreldre vil du det du tror er best for ditt barn. Og har du lest det ekspertene mener og likvevel er skeptisk, er det vel knapt nok noe her inne på dib som kan overbevise deg om at vaksiner er bra.

Jeg vaksinerer mine barn, Jeg har også reist en del rundt i verden og før reisene blitt anbefalt "påfyll" av vaksiner jeg tok da jeg var liten i tillegg til andre vaksiner. Om du fortsetter å ikke vaksinere, så bør du ihvertfall gjøre barnet ditt oppmerksom på dette slik at han kan vaksinere seg ved eventuelle utenlandsreiser om det i fremtiden blir aktuelt. Det er mange sykdommer som noen her i Norge mener er utryddet, men som finnes i rikt monn i andre land med dårligere vaksinasjonsdekning og dårligere sanitære forhold.

Skrevet

emmm har ikke du vaksinert deg på nytt? det har jeg.. slang da også på hepatitt vaksine.

Skrevet

Jeg skjønner ikke, hvorfor har du så stort behov for å fortelle det til oss? emm jo da for å skape en debatt skjønner det. Jeg forstår at du ikke velger å vaksniere ditt barn, men det er ditt valg og kun ditt valg . Jeg er av den andre oppfattningen at bedre føre var. her vaksnieres det.

Skrevet

Gud så naive mange av dere er! Jeg orker rett og slett ikke denne debatten mer, men til HI:

Røde hunder og kusma er ikke noe stress. Hvis hun ikke har hatt det før hun kommer i puberteten er det nok lurt å vaksinere da, men som barn går det helt fint. Meslinger er litt mer alvorlig, og du må nesten lese deg opp på denne sykdommen og vurdere det selv. Stivkrampe ville jeg tatt hvis jeg var deg, da en 4-åring er aktiv og er utsatt for å få stygge kutt/ hundebitt. Polio er ingen morsom sykdom. Kikhoste er ikke noe problem nå som hun er 4.

Apropos meslinger kan du sjekke ut antroposofisk medisin. Du kan google det.

Skrevet

Må le... Dåkker som mene det ikke e påvist skader av vaksinasjon, e dåkker så inni helvette`s dum at dåkker trur staten går ut me at vaksina har skyld i div skader på barn/voksne.

Det hadde dæm faen ikke hatt råd til.. Det finnes så mange tilfella av skada etter vaksinasjon, som dæm finn andre årsaka te har oppstått..

Som foreksempel babya som får vaksine i en alder av tre mnda, dæm finn jo ikke ut en gang om skada før babyen e nån mnda. Så føde du en "frisk" baby å det plutselig vise sæ at det e en hjerneskade på babyen etter mange mnda, så e det ikke vaksina, men nåkka medfødt eller noe som gikk galt under fødsel.

Dåkker må jo faen ikke tru at selv om dåkker vaksinere ungan dåkkers så slepp dåkker unna div sykdomma..

Med all innvandringa vi har så hjelpe ikke vaksinasjon våres på det dæm har med.. Det e andre bakteria i dæmes enn våres..

Så te dåkker som kjøpe alt pisse te staten, lev så lenge dåkker har muligheten ;o)

Skrevet

- og du er ikke naiv? Godt vi har noen opplyste mennesker her ;)

Om man ikke "orker" debatten mer, kan man jo bare la være å svare.. ikke sant?

Skrevet

- og du kjøpet annet "piss" som sier at man får skader av vaksine og at det er feil å gi til barn..

Noen gjør desverre det, ja. Jo, man får faktisk ikke kusma om man er vaksinert... Men man kan jo selvfølgelig får andre, farlige sykdommer i livet.

Så din konkulsjon er da; ikke vaksiner, innvandringen gjør at dette ikke nytter...? Uansett vil barnet får hjerneskade av vaksinen!?

Tror ikke staten har "råd" til å vaksinere barn og gi dem hjerneskade med vilje, heller... Det koster samfunnet endel å ta vare på dem dette gjelder også. Staten er vel mere tjent på å ha mest mulig friske mennesker i landet?

Skrevet

"Med all innvandringa vi har så hjelpe ikke vaksinasjon våres på det dæm har med.. Det e andre bakteria i dæmes enn våres.."

Du virker jo å være en autoritet innen smittevern... eh...

Skrevet

Hmmm, min holdning er at jeg ØNSKER at mine barn skal få BARNESYKDOMMENE (dette innebefatter ikke polio, stivkrampe osv.) Disse sykdommene er utviklende for barna, og styrker dem.

Tro meg, hvis man utvikler en vaksine mot vannkopper, så vil denne antageligvis komme inn på vaksinasjonsprogrammet, for staten tjener faktisk ganske mye penger på at folk ikke er hjemme med syke barn. Dette er ikke noe de sjuler heller, dette er nemlig en av de tungtveiende grunnene for at kusma er på vaksinasjonsprogrammet den dag i dag.

Skrevet

hehehe....her var det mange rare utspill. Ja staten konspirere mot oss og utlendinger tar med nye sykdommer. De som jobber i staten er vanlige folk som du og jeg har ingenting å tjene på å gjømme bort bivirkninger. Hvordan skal de klare det? Da må de jo ha med seg et par tusen mennesker som er involvert i vaksinasjonsprogrammet!

Problemet er vel at når ikke alle er vaksinerte så smitter de voksne igjen. Jeg som er gravid for eksempel vil unngå å være med uvaksinerte unger for de kan utgjøre en fare for meg og fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...