Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Er det skadelig at en av foreldrene tar et glass øl når barna ser på? Eller er et glass helt normalt? Øker det sjangsen for at ungene kommer til å drikke selv? Hva med en drink- eller to? Hvor skal grensen gå? Fint å høre hva andre syns.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 I har gjort det i jula, men med måte. Barna vet jo ikke hva vi drikker (om vi ikke sier det da).
It's all about me Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Et glass øl eller vin til maten synes jeg ingen barn har vondt av å se at foreldrene drikker. Det bidrar til å fremme et sundt syn på alkoholen.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 sunt synt på alkohol er at mann skal holde seg unna for det er giftig for kroppen. homer drikker øl foran barna hele dagen, hvorfor ikke alle andre
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #6 Skrevet 25. juli 2009 Jeg synes det er greit. Jeg regner med at det øker sjansen for at ungene kommer til å drikke litt når de blir voksne, men det ser jeg ikke på som noe problem. Selvfølgelig så lenge det ikke dreier seg om et glass flere ganger om dagen selvfølgelig ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #7 Skrevet 25. juli 2009 god norsk kultur er godt øl til maten. Men jeg synes ikke at man skal drikke øl/vin hver kveld;) Men i helga eller i ferien er det jo helt greit. Barn må få vite at voksne og barn ikke kan gjøre det samme, og barna har ikke vondt av å se at man kan kose seg med et glass uten at man trenger mer eller blir påvirket av det. DA lærer de jo at alkohol er til for å nytes til god mat o.l, og ikke noe en skal pimpe for å bli full;) Alle ungdommer vil prøve ut alkohol en gang i livet. Det beste en kan gjøre er å ha en åpen og god kommunikasjon med barna sine slik at de tør å innrømme det og kan lære av de gangene det kanskje blir for mye. For mange ungdommer tør ikke p komme hjem etter å da dummet seg ut med alkohol, og da blir de fort sovenes på steder som er heller uheldig.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 Nei, det er ikke skadelig:) Det som er skadelig, er om barna ser sine foreldre ruset til stadighet.
Snurri1 Skrevet 25. juli 2009 #9 Skrevet 25. juli 2009 Ja, herlighet, jeg synes baade ett og to og tre kan gaa an (alt etter egen taalegrense), Det som er mer viktig er at man oppfoerer seg skikkelig og ikke blir beruset. Mine foreldre koste seg alltid med oel, vin eller en drink da vi var smaa, men bare i helgen eller spesielle anledninger, og aldri slik at de ble paavirket (ikke som vi la merke til i alle fall). Synes det hjalp oss til aa faa et naturlig og avslappet forhold til alkohol, og naa som voksen er det noe vi koser oss med fordi vi synes det er godt, som regel til maten. Det aa bli synlig beruset foran barna derimot synes jeg aboslutt er en uting. Det maa ikke oppleves som ekkelt eller utrygt for dem.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Synes ikke man skal drikke alkohol når man har ansvaret for barn. Det kan jo oppstå situasjoner med barna, som gjør at man i hui og hast må komme seg til lege/sykehus med dem. Da tar det seg ikke ut å ha promille...
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #12 Skrevet 25. juli 2009 Alle bør være avholds til barnet flytter ut. Alkohol bør til nøds nytes med en enhet om gangen, og kun en forelder slik at en hele tiden er parat til å kjøer bil. Barn bør ikke få vite om hva alkohol er, eller se det før de er gamle nok. Samme med sex. Gå langt unna alkohol i butikken slik at de ikke får sjansen til å spørre hva det er.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #13 Skrevet 25. juli 2009 Hahahaha 17:01 er det paven som skriver... Snakk om HYSTERI!!!!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #14 Skrevet 25. juli 2009 NEI, enkelt og greitt. Ikke pga HVA du drikker, det vet barna ikke nødvendigvis, slik det ble påpekt i annet innlegg (men barn er ofte kjappere i oppfattelsen av slike ting enn foresatte setter pris på, aldri er barn så lærenemme som når de ikke burde visst/lært...). Men fordi barnet ser virkningen av det du drikker MED EN GANG. Endret oppførsel på den de stoler aller mest på! Og endret oppførsel vil mange barn merke allerede etter ETT glass! For her er barn utrolig sensitive og har en innebygget 6. sans! Kall det gjerne et instinkt! Det gjør barnet UTRYGT når du finner fram ølseidelen eller vinglasset. Jeg har selv opplevd dette av en nabogutt (5 år), som kommer fra et hjem hvor foreldrene drikker alkohol, ikke mye, men jevnlig. Han ble omtrent hysterisk når jeg tok fram to flasker vørterøl, for å lage vørterbrød til jul (han var/er hos oss mye, og vi er avholds). Fortvilelsen/redselen LYSTE i øynene hans (her var tillit brutt, ja!), og jeg måtte bruke LANG tid på å forklare hva dette var, og faktisk la ham få smake selv for å vise at dette var helt ufarlig "brus", ikke "voksenbrus" som foreldrene selv kaller det! Han har neppe sett foreldrene fulle, men han ser dem (dessverre) nesten daglig påvirket. Det kom klart fram i samtalen at mamma og pappa ble "så underlige" når de drakk "slik" (brune flasker!!), og at det var derfor han ble "litt redd"! Og foreldrene drikker neppe mer enn to-tre-fire flasker, ("en fest" tar de et par ganger i året, LANGT borte fra gutten, da er gutten på ferie hos besteforeldrene i dagevis) men det gjør de også omtrent hver eneste dag, og gjerne til middagen, sammen med gutten. Virkningen av DET hadde gutten fått med seg, ja! "Brune flasker" gir "underlig oppførsel" hos voksne! At egne drikkevaner påvirker påvirker barnas drikkevaner som eldre/voksne, er fastslått: Les innlegg 15.5.09 kl 15:43 på denne linken: http://www.barnetmitt.com/forum/thread/140107393 Her refereres en undersøkelse rundt forholdet. Stemmer ganske ganske godt med egne observasjoner! Derfor skal grensa for ansvarlige foreldre gå her: Ingen drikke i barns nærvær! Barnet skal alltid få møte en mor/far som er KLINK EDRU. Hva foreldrene ellers velger å gjøre, får de selv avgjøre, og ingen har rett til å blande seg inn i denne avgjørelsen, man er ikke forpliktet til å opptre slik JEG mener er fornuftig til enhver tid! Men de skal VITE at eget drikkemønster har betydning for sannsynligligheten av at barnet selv kommer til å drikke. Og betydning for hvor mye barnet sannsynligvis kommer til å drikke som voksen! Så får de selv iverksette "nødvendige tiltak" etter hva de mener er best for barnet på sikt.
Trollemor og snuppa! Skrevet 25. juli 2009 #15 Skrevet 25. juli 2009 Selvfølgelig er det greit!! ) Så lenge man drikker med måte er det helt greit, tror ikke unger blir mer avholden om foreldrene ikke drikker i det hele tatt! Det handler vel om å ha et normalt forhold til alkohol.. Og, ja, selvfølgelig KAN det alltid skje noe som gjør at man må på sykehus eller til legevakt, men man har da sykebil og taxi.. Hva gjør de som IKKE har bil da? Skal man ikke drikke om man ikke har barn tilfelle mannen må på sykehus eller legevakt heller? Nei man må kunne kose seg med et glass øl eller to eller litt vin!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #16 Skrevet 25. juli 2009 Hysteri? Er det rart det er fyll her i verden. Fysjomfysjom. 16:46 har helt rett. Alkohol bør ikke drikkes av noen foreldre! Det er kun greit å bruke som middel til å lettere finne seg en make på byen, slik at man kan gifte seg og få barn. Etter det er det kroken på døren til alt som heter alkohol, iallefall til poden flytter ut!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #17 Skrevet 25. juli 2009 Hvordan kunne du gi han vørterøl? Hadde du spurt foreldrene om tilatelse? Tenk om han var allergisk mot noe i den? Trur foreldrene til denne gutten har full kontroll. Lett å bli hysterisk når en er avholds selv.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #18 Skrevet 25. juli 2009 Og hva er så problemet om barnet tar seg en øl eller fem eller en skikkelig fest når det har blitt voksent? Er målet ditt å skape avhold hos ditt barn når det blir voksent? Vi nyter alkohol foran barna, med måte såklart. Slik vokste vi selv opp, og har aldri vært redde for den ''brune'' flaska. Syntes alltid det var xtra koselig og stas da jeg var liten, og pappa tok en øl og mamma et glass vin mens vi spiste god lørdagsmiddag og så på tv sammen. Så lenge man ikke blir full syns ikke jeg at barna har vondt av å se foreldrene nyte et glass eller to. Det skaper heller sunne holdninger til alkohol. Hvis de skal vernes så kraftig at de aldri ser en ølflaske, hva skjer den dagen de drar på fest og ikke aner hva alkohol er/gjør med kroppen?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #19 Skrevet 25. juli 2009 Alkohol er djevelens munnvann og det er greit å undervise barnet om alle de negative sidene ved alkohol, så drar de ikke på fest med alkohol før de er gamle nok. Og gamle nok til å fatte at det er bare tull å drikke djevelens munnvann og bli en slave av dets fristelser.
Gjest Skrevet 25. juli 2009 #20 Skrevet 25. juli 2009 Selvfølgelig er et eller 2 glass med øl greit så lenge man tåler det. Jeg skal kose meg med hvitvin i dag:)
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #21 Skrevet 25. juli 2009 Ja, jeg kjenner gutten godt nok til å vite at han ikke var allergisk mot noe i vørterøl. For jeg er fullt på talefot med foreldrene hans, og han er på besøk hos flere ganger i uka. Foreldrene mener selv de har full kontroll, og jeg anser dem på ingen måte som alkoholiserte! Men jeg har sett guttens reaksjoner noen ganger. Og ja: Jeg VET at en god del foreldre selv mener de har full kontroll (noe sikkert også har, de er ikke av avhengig av alkoholen). Barna er bare ikke like overbevist alltid. Og BARNETS beste er slett ikke alltid det som vinner når foreldre (som alså har full KONTROLL på alkoholforbruket) må velge mellom BARNETS ønske og MITT ønske!! For slikt får altså "barn lære seg til å tåle"!! Kanskje barn også får lære seg å tåle annet som gjør det utrygt? Litt opphold i mørke kott når det har vært ulydig f eks. Det kan man også lære seg til å tåle! Og dersom foreldrene ØNSKER å bruke dette, må det vel da være helt OK? Akkurat som alkoholen "barn får lære seg til å tåle"?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #22 Skrevet 25. juli 2009 Som forelder bør en sitte med bilnøkkelen limt i hånden. Kan jo hende det i hui og hast må til sykehus!! Dust, da ringer du 113. Nei, alt med måte, og gjerne etter leggetiden til barnet, så ornær det seg;) Hilsen hun som skrev et par hysteriske tulleinnlegg over her..
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #23 Skrevet 25. juli 2009 Herre min hatt, skulle unger reagert på at mor og far tar seg et glass eller to med øl hadde det vært veldig mange hysteriske barn i verden.. Jeg tror foreldrene til denne gutten drakk mer enn en øl eller to, og jeg skal love deg at ungene mine merker ingen ting på meg om jeg drikker en øl til maten.. Det handler om å kjenne seg selv og vite hva man tåler... Gjorde ikke Jesus om vann til vin da??
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2009 #24 Skrevet 25. juli 2009 I vårt tilfelle er svaret på ditt første spørsmål. 17:18, et JA. Vi ønsker gutter som blir avholds. Slik vi selv er, og slik vi mener er best. Men vi respekterer fullt ut andre ikke nødvendigvis har samme mål. Vi synes selv det er dårlige mål. Men enhver har rett til å velge. Hvor SUNNE holdninger din innstilling skaper, 17:18, kan du lese om her: http://www.barnetmitt.com/forum/thread/140107393. Les undersøkelsen gjengitt i innlegg 15.5. kl 15:53! Her får du for øvrig svar på ditt siste spørsmål også. Det spørsmålet finner du for øvrig mange innlegg rundt på tråden jeg viste til! Og la oss ta en saklig diskusjon etter at du har sett litt på fakta i saken. Om du da ønsker å VITE! Det KAN jo ta fra deg en livsløgn!
Gjest Skrevet 25. juli 2009 #25 Skrevet 25. juli 2009 Ja for her jeg bor finnes det absolutt ikke taxi:) Tror kanskje jeg rekker å bli edru også etter 1 glass når jeg må sykle med ungen til legevakten:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå