☆lieela Skrevet 9. august 2009 #27 Skrevet 9. august 2009 Ærlig talt..folk må da for f*** få lov til å røyke ute i frisk luft!! Når du nevner butikk-innganger, evaannie...er det ikke der askebegre pleier å stå?? Du burde heller gå å klage til innehaveren av butikken da, i stedet for å legge all skyld på røykerne. Når det er sagt. Personlig røyker jeg aldri med barn til stede, aldri i bilen (uansett om jeg er alene, det setter seg jo lukt), ikke hjemme hos meg selv, jeg går ut, ikke hos andre-om de ikke røyker selv (og ikke har barn i huset) og står aldri rett utenfor innganger noe som helst sted (og jeg stumper røyken på bakken FØR jeg kaster den i askebegeret) Så jeg føler ikke at jeg utsetter noen for røyk.. Skjønner ikke at folk skal lage et så stort sirkus av dette..
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 10. august 2009 #28 Skrevet 10. august 2009 Helt enig med deg.... Er selv røyker, men unngår å røyke i graviditet og i ammetiden... Har alltid gått utenfor huset å røykt både hos meg selv og andre... Om noen står ved siden av meg og røyker nå, det bryr meg lite... Så lenge de ikke står inne i mitt hus og røyker, så kan de få være hvor de vil etter min mening.... Både røykere og ikke røykere bør ta hensyn til hverandre, synest både og er Egoistiske og er mer opptatt av hva andre gjør enn hva de selv gjør gale...
Sharlis Skrevet 11. august 2009 #29 Skrevet 11. august 2009 Det virker som om at noen av dere ikke forstår poenget vi vil fram til. - Om jeg hadde pakket en snus i munnen (dette er jo forsåvidt "galt"), og det går folk vesiden av meg, så hadde ikke jeg utsatt noen av de rundt meg for de farlige stoffene snusen har. - Om jeg hadde spist en utrolig fetendes burger, så hadde jeg ikke utsatt folk rundt meg for de farlige fettstoffene denne burgeren har. - Om jeg hadde drukket alkohol, så hadde jeg ikke utsatt folk rundt meg for den alkoholen jeg hadde pakket i meg. MEN... Mange røykere utsetter folk rundt seg for de farlige giftstoffene røyken har. Jeg er ikke interessert i å få tjære,nikotin osv på lungene mine, og er absolutt ikke interessert i at min datter skal få den dritten på lungene. Da spør jeg, hvem er det som er egoistisk? "Lufta er for ALLE"... Så når jeg f.eks: er på en bussholdeplass og en person kommer og tenner en røyk, så er pluttselig ikke lufta for meg.... Dette synes jeg ikke er rettferdig.
littlepeanut Skrevet 24. august 2009 #30 Skrevet 24. august 2009 Signerer denne, Sharlis . Vil og si at jeg har astma og er allergisk mot røyk. Jeg var veldig glad når røykeloven kom, for da kunne endelig jeg gå ut på byen en kveld jeg og, uten å gå hjem en kort periode etterpå fordi jeg hadde vondt i hodet eller pusteproblemer eller rennende øyne osv. Nå har jeg selv jobbet på kjøpesenter, og jeg vet at den kjeden jeg jobbet i (som forøvrig er nesten landsdekkende) prøvde å få røykerne vekk fra dørene med å plassere askebegre lenger vekk. Gjett hva som skjedde da? Jo røykerne kastet stupene på bakken, i vanlige bosspann (og det var brann i flere bosspann av den grunn) eller ned i ristene som ofte er foran dørene osv. Ikke i askebegre. Derfor ble askebegrene flyttet nærmere dørene. Vi som er allergiske eller har andre plager i den forbindelse fikk uansett bli plaget med røyking. Jeg er enig med Sharlis over her; er det min feil at du som røyker har valgt å røyke? Er det barna våre sin feil at du røyker? Er det rett at vi blir gjort til antirøykere fordi du tar deg en røyk rett utforbi inngangen eller setter deg i nærheten av oss? Flertallet av landets borgere røyker ikke, så skal vi som ikke røykere få konsekvenser for at du som røyker har valgt å gjøre det og ikke tar hensyn til oss? Jeg har aldri røykt, men er vokst opp i et hus med røyk. I mine øyne kan røykeren i mitt barndomshjem ha en del (sikkert ikke all) av "skylden" or at jeg i dag sliter med astma og allergier. Det sier jeg fordi jeg ikke er den eneste i min familie med disse plagene. For all del. Om røykerne klarer å stå litt lenger vekk fra innganger og oss ikkerøykere, la dem røyke, da går det bare ut over dem selv. Men ikke la det gå ut over meg og mine barn, for jeg har ikke gjort dem noe.
Tnica Skrevet 24. august 2009 #31 Skrevet 24. august 2009 Med alle disse argumentene dine Sharlis så er det rart at vi i det hele tatt har blitt født, eller klart å vokse opp til normale mennesker! Nå er det faktisk slik at det ikke er så lenge siden mor både røykte og drakk under svangerskapet og mange barn ble utsatt for passiv røyking i hjemmet. Og allikevel vokste de opp og ble både friske og sunne!? Mulig det skjedde flere mirakler før i tiden... Og jo da, jeg har hørt om alt det skadelige som kommer av røyking og passiv røyking, men nå må vi også huske på at det finnes en del skremselspropaganda der ute også. Ikke så lenge siden det sto i avisen at å ta et glass vin under graviditeten var mer skadelig enn å ta heroin. Jeg velger å tro at en kommer lenger med sunn fornuft enn hysteri!
Sharlis Skrevet 25. august 2009 #32 Skrevet 25. august 2009 Tnica: Det er jo ett faktum at før i tiden, når foreldrene røykte i hjemmet og moren røykte under svangerskapet, at det var laaaaaangt flere dødfødsler, krybbedød, astma, lufveisinfeksjoner, dysleksi, konsentrasjonsvansker, lavere fødselsvekt, osv osv... Etter at det ble bevistgjort va røyken gjorde, så har dette antallet minsket noe drastisk. Men det er alltid de sterke som lever og de svake som dør, det er slik naturen fungerer. Så derfor har du en del som faktisk overlevde røyking under svangerskap eller ikke døde av andre årsaker som kan knyttes opp til røyken. Men for om de overlevde, så vil ikke det si at de fleste slapp unna plager som takket være at det ble røyket under svangerskap eller i hjemmet. Men slik er det, noen har ett megaimmunforsvar...mens mange andre har ikke den fordelen. Og man kan heller ikke forutsi om akkurat DU, eller DITT barn har den fordelen, så hvorfor skal man ta den sjangsen? Ett glass vin i seg selv for DIN egen VOKSNE kropp er ikke noe galt..MEN for en kropp som er i dens viktigste utvikling når den ligger i magen,eller under oppvekst, så er det ikke akkurat ett sjakktrekk. Du må no tenke på hva har DU ville gitt DITT barn om det hadde vært utenfor magen? Har du ville gitt litt alkohol til ditt nyfødte barn? Den regelen har jeg levd etter når jeg har vært gravid eller ammet, og det er det JEG mener er sunn fornuft. Du vet ikke som sagt ikke hvor mye ditt ufødte/fødte barn tåler eller ikke. HVORFOR TA SJANGSEN?
Tnica Skrevet 25. august 2009 #33 Skrevet 25. august 2009 Sharlis: Det er ikke snakk om å ta sjanser her. En kan ikke unngå at en blir utsatt for passiv røyking i ny og ne, på samme måte som en blir utsatt for eksos ol. Det er ikke noe risikosport jeg bedriver med min ufødte baby, tipper din unge blir utsatt for omtrent like mye passiv røyking, eksos ol, men forskjellen er at jeg ikke blir hysterisk redd. Fikk også inntrykk av i innlegget ditt at du tror jeg drikker under svangerskapet, mulig du tror at folk som tolererer passiv røyk under svangerskapet/ammer også drikker, men det er altså feil. Og ærlig talt, du kan ikke sammenligne å gi ungen din alkohol med å bli utsatt for passiv røyking!?
Sharlis Skrevet 25. august 2009 #34 Skrevet 25. august 2009 Tnica: Min datter har faktisk IKKE blitt utsatt for passiv røyking, for det har jeg sørget for. For det første så er det ingen i min familie som røyker, og få som røyker i familien til samboern min. Av de som røyker, røyker ute, og aldri i nerheten av henne, så hun kommer ikke i kontakt med den røyken. Av mine og sambo sine venner så er det INGEN som røyker. Og om jeg ser noen skal tenne på en røyk, sørger jeg for å flytte meg slik at vi slipper å få noe som helst røyk på oss. Jeg prøver så godt jeg kan å beskytte henne og meg fra alle de forskjellige giftstoffene som er der ute, men jeg kan ikke bo i en oksygen boble, men hadde det vært mulig så hadde jeg sikkert gjort det. Alt for å slippe all dritten som er i luften:) Fikk ett inntrykk av du syntes det var ok å drikke under svangerskap på grunn av dette utsagnet: "Ikke så lenge siden det sto i avisen at å ta et glass vin under graviditeten var mer skadelig enn å ta heroin. Jeg velger å tro at en kommer lenger med sunn fornuft enn hysteri!" For meg så virker det som om at du mener at det ikke er så ille å ta seg ett glass vin under svangerskap, men da lurer jeg på en ting? Har du sottet deg inn i alt dette med alkohol og svangerskap? Jeg velger å faktisk tro på va forskerne sier, og om det skulle vise seg og være en anelse overdrivelse i fremtiden, så vet jeg med meg selv, at der og da så gjorde jeg det beste for mitt barn ut ifra hva som ble anbefalt. Og om det viser seg at det forskerne sa var virkelig slik, så har jeg ren samvittighet, og ett sunt barn med en sunn kropp:) "Og ærlig talt, du kan ikke sammenligne å gi ungen din alkohol med å bli utsatt for passiv røyking!? " For det første så er det DU som har dratt inn i to forskjellige temaene (røyking og alkohol)inn i bildet. Jeg bare svarer på ditt innlegg. Og for det andre, så kan jeg faktisk sammenligne alkohol og passiv røyking. Det er faktisk bevist at passiv røyking er verre enn å røyke selv, og både røyk og alkohol kan føre til alvorlige helseskader. Og en annen ting som kanskje er lurt å vite er at, immunforsvaret til barna er fult utviklet når de er ca 5 år gammel. Det vil si at barn har lettere for å bli dårlig, få astma, diabetes osv osv, på grunn av de ikke har fått utviklet sitt immunforsvar 100%.
Tnica Skrevet 26. august 2009 #35 Skrevet 26. august 2009 Sharlis: Egentlig var jeg litt for trøtt til å svare deg i dag, men etter å ha lest innlegget ditt synes jeg det er noen ting vi må oppklare her. 1. Grunnen til at jeg skrev det med alkohol og heroin, var at jeg synes mange uttalelser i f.eks media er sterkt overdrevet og grenser til hysteri. Jeg tror ikke ett sekund på slike uttalelser og de fleste fagfolk på dette området er også sterkt kritisk til slike oppslag. Men ja, hvis jeg måtte velge mellom å ta et glass vin eller sette et skudd, så hadde jeg valg førstnevnte. Men ærlig talt, ingenting av dette tilsier at jeg drikker under svangerskapet! 2. Ingen i min familie eller min manns familie røyker og ingen røyker hjemme hos oss. Men jeg tar selvsagt tilbake det jeg sa at våre fostere blir utsatt for lik mengde pasiv røyk ol. Min venninne får lov til å røyke når vi er sammen og jeg flykter ikke i panikk når jeg ser noen tenner en røyk. Men med ditt snakk om oksygenboble, så lurer jeg faktisk på om mitt barn vil vokse seg sunnere enn ditt.. 3. Jeg skjønner jo at du tror jeg aldri har lest en bok eller avis, men faktisk er jeg ganske oppdatert på en del av disse områdene (og særlig med en mor som er ernæringslærer/helsefrik). Og det er faktisk fagstoff som støtter mitt syn også 4. Dette blir mitt siste innlegg på denne debatten, vi kunne sikkert å diskutert dette i årevis uten å bli enige. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet!
Sharlis Skrevet 27. august 2009 #36 Skrevet 27. august 2009 Tnica: Angående punkt 2: "Men med ditt snakk om oksygenboble, så lurer jeg faktisk på om mitt barn vil vokse seg sunnere enn ditt.." Jeg trodde du skjønte at jeg overdrev litt på den der, jeg hadde aldri ville levd i en oksygenboble.. Men jeg prøver så godt jeg kan å unngå giftstoffer, men jeg løper ikke bort i panikk som du skal ha det til. Og en annen ting så bryr jeg meg ikke stort om va andre gjør med sine barn, ser ikke på det som en konkurranse det å oppdra barn jeg skjønner du. Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn, med den beste hensikt. Angående punkt 4: Den er grei:) Og jeg er heller ikke gravid:) Ha en fin dag:)
juneb Skrevet 7. september 2009 #37 Skrevet 7. september 2009 i all verden hvor dum går det ann og bli?? hvis man vil ut i verden og treffe andre mennesker, så må man ikke tru att alle kan ta hensyn til en.. hvor skada trur du ditt foster blir av att du er med noen som røyker?? har selv opplevd og være i mors mage, mens hun røyket.. jeg er ikke SKADAAAA..!! og helle ringen av mine søstere som også kommer fra mor som røyket under svangerskapet!! min mor tok seg også en SKIKKELIG fylle kule mens jeg lå der og koste meg!! men dette av grunn til att hun skulle tatt abort.. har ei flere venninder som ikke har merka att dem er gravide før etter dem er 5 måneder på vei.. dem har både drikki og røyka denne tiden og ungen dems er HELT frisk!!! ikke en gang så mye som en liten astma... har også flere venner som røyket under hele svangerskapet og har friske unger.. og kjenner også folk som har vært SÅ forsiktige under svangerskapet, (null røy, null noenting) men ungen kommer ut med både astma og andre lunge sykdommer... du må være TJUKK i hue som trur att fosteret vil ta skade av dette..!!
Sharlis Skrevet 8. september 2009 #38 Skrevet 8. september 2009 juneb: hehehehehe...og du sier du ikke har tatt noen skade av det:-S
juneb Skrevet 8. september 2009 #39 Skrevet 8. september 2009 hehehehe. var ikke jeg som skrev dette innlegget
Sharlis Skrevet 8. september 2009 #40 Skrevet 8. september 2009 juneb: Du som skrev dette innlegget, og det var dette jeg kommenterte: "i all verden hvor dum går det ann og bli?? hvis man vil ut i verden og treffe andre mennesker, så må man ikke tru att alle kan ta hensyn til en.. hvor skada trur du ditt foster blir av att du er med noen som røyker?? har selv opplevd og være i mors mage, mens hun røyket.. jeg er ikke SKADAAAA..!! og helle ringen av mine søstere som også kommer fra mor som røyket under svangerskapet!! min mor tok seg også en SKIKKELIG fylle kule mens jeg lå der og koste meg!! men dette av grunn til att hun skulle tatt abort.. har ei flere venninder som ikke har merka att dem er gravide før etter dem er 5 måneder på vei.. dem har både drikki og røyka denne tiden og ungen dems er HELT frisk!!! ikke en gang så mye som en liten astma... har også flere venner som røyket under hele svangerskapet og har friske unger.. og kjenner også folk som har vært SÅ forsiktige under svangerskapet, (null røy, null noenting) men ungen kommer ut med både astma og andre lunge sykdommer... du må være TJUKK i hue som trur att fosteret vil ta skade av dette..!! "
juneb Skrevet 9. september 2009 #41 Skrevet 9. september 2009 det var fra min side ja og med mitt nick..! men ikke dermed sagt att jeg skrev innlegget?? enig i alt som står der.. men ikke helt min måte og skrive det på.:! var ei venninde som ble litt provisert av ting som sto der, som ville komentere .
Juuuunibaby <3 Skrevet 9. september 2009 Forfatter #42 Skrevet 9. september 2009 Ahaha Sharlis, signerer denne My Thoughts Exactly
juneb Skrevet 9. september 2009 #43 Skrevet 9. september 2009 ja, spiller ingen rolle enig i det som står der ..
Sharlis Skrevet 9. september 2009 #44 Skrevet 9. september 2009 juneb: Men om du står for det som ble skrevet så kjønner ikke jeg hvorfor du i det hele tatt skal si at det er noen andre som skrev det. Og som du selv har sagt, så mener du det som ble skrevet i det innlegget av din venninde, og da må jeg bare si at jeg stiller STOR tvil til din kunnskap om akkurat det temaet her. På ett av mine tidligere innlegg på denne debatten, så har jeg lagt til en link. Les denne linken, så får du litt mere kunnskap, og kanskje da tenker du litt annerledels.
juneb Skrevet 9. september 2009 #45 Skrevet 9. september 2009 syns bare det er utrolig irriterende att folk klager over folk som røyker.. bare for att di er gravide...!!!! det er alt som skal frem i det innlegget!
Sharlis Skrevet 9. september 2009 #46 Skrevet 9. september 2009 juneb: Det er ikke det som er snakk om her.. Her er det snakk om røykere som ikke respekterer ikke-røykere og barn, og puster ut røyken sin uten å ta hensyn. Som f.eks på bussholdeplasser osv osv.. Ganske irriterende at folk uttaler seg i en debatt, og så vet de ikke va debatten egentlig handler om.
juneb Skrevet 9. september 2009 #47 Skrevet 9. september 2009 unnskyld?? er du helt kort i hodet! les innlegget fra meg en gang til a.. så kan vi prate igjen!!
juneb Skrevet 9. september 2009 #48 Skrevet 9. september 2009 du kan da ikke regne med att folk tar hensyn til deg når dem står og venter på bussen..! det skjønner jeg veldig godt!!
anna_duck Skrevet 11. september 2009 #49 Skrevet 11. september 2009 Har møtt mange sånne. Men det verste jeg har møtt på - er i min nye jobb. Det viser seg at alle røyker inne. Rett ved siden av de andre ansatte. Jeg ble spurt under intervju om jeg røyket, svarte nei. Ingenting ble sagt om at her gjør de det inne. Så det etter et par dager inn i jobben. Lurer på hvordan jeg skal få sagt det - da faren til sjefen, og verneombudet(!) også gjør det...... Dette er i dag, med dagens lovgivning om at arbeidsplasser skal være røykfrie......
gitte bettina Skrevet 11. september 2009 #50 Skrevet 11. september 2009 det er greit nok at det plager deg, men det går an å spørre de som røyker om de kan flytte seg vekk med den røyken eller sette seg på andre siden av deg sånn at du ikke får røyken rett på deg! det er faktisk ikke værre enn det.. å når du selv sier det at du har vært en røyker, så må vel du vite hvordan det er? å hallo.. for 20 år siden så var det røykerom på fødeavd og de nybakte mammaene tok med seg sine nyfødte inn på røykerommet å tok seg en røyk eller 5 etter fødselen, det er greit nok at nå har de funnet ut av at røyken er mer skadelig enn de trodde, men er ingen grunn til panikk av den grunn.. gjør deg selv og røykerene en tjeneste, enten flytt deg eller spør om røykeren kan flytte seg!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå