Juuuunibaby <3 Skrevet 21. juli 2009 #1 Skrevet 21. juli 2009 Blir så irritert på røykere som sitter og omtrent blåser røyken sin i ansiktet mitt. Spesielt når jeg sitter der med en godt synlig gravid-mage!!!!!! Jeg har selv vært røyker i 10 år, men det kunne ikke falt meg inn å ta så lite hensyn! Når jeg var i nærheten av folk som ikke røkte trakk jeg meg unna når jeg skulle røyke. Nå siden jeg ble gravid har jeg lagt merke til at folk gjør det omtrent motsatte. Når de tenner en røyk setter dem seg atme meg eller slik at vinden tar røyken bort til meg! Vanligvis ville ikke dette plaget meg, men nå som jeg er gravid går det ikke bare utover meg liksom. Grrrr....
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 21. juli 2009 #2 Skrevet 21. juli 2009 Regner med at du tenker på røykere som sitter ute og/eller i sitt eget hjem? De må få lov å røyke der de har lov til å røyke. Hvis du ikke liker det tror jeg du får gå inn å sette deg eller slutte å oppsøke de. Så lenge du ikke røyker har du uansett "gjort jobben din" og røykere trenger ikke ta noe mer hensyn til deg enn noen andre. Hvor vinden blåser kan de ingenting for.. Røykere er henvist til å gå ut, det gjør det, og da må man tåle når man selv sitter ute at de røyker. Jeg syns det er egoistisk å drive og kreve at de skal "blåse en annen vei"/"sette seg lenger bort" bare fordi du er gravid. Tror nok fosteret helt fint greier seg om den blir utsatt for litt passiv røyking UTE, gitt..
Tnica Skrevet 21. juli 2009 #3 Skrevet 21. juli 2009 Hvis røykerne faktsik sikter på ansiktet ditt og befaler vinden at røyken skal treffe deg rett i fleisen, så antar jeg at du har all grunn til å bli provosert. Men i realiteten så er det nok bare du som er overbeskyttende og lettere irritabel, blir gjerne sånn med masse hormoner i kroppen:)
moon89 Skrevet 21. juli 2009 #4 Skrevet 21. juli 2009 Jeg er helt enig!!!!!! Med deg A9 med november-baby <3, man trenger heller ikke være gravid for å synes dette er plagsomt. jeg er ikke gravid for øyeblikket men jeg er allergisk mot røyk... og det må kunne gå ann for oss også å sitte ute å få frisk luft... for det kan faktisk være ganske så dårlig luft på kafe, resturant og andre spise steder... huff, ja dette var godt å få ut....
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 21. juli 2009 #5 Skrevet 21. juli 2009 Hæ? Røykere røyker ikke inne, de røyker ute , i frisk luft. Da får man sette seg lenger bort syns jeg.. Hilsen ikke-røyker.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 21. juli 2009 #6 Skrevet 21. juli 2009 Jeg slutta forrige svangerskap og sluttet denne gangen og men synes ikke det er noe spesielt om folk røyker ved siden av meg jeg...plager meg ikke det minste...Hva folk gjør i frisk luft får vel være dems egen sak?
Gjest Skrevet 22. juli 2009 #7 Skrevet 22. juli 2009 Guuud det får være grenser for hvor dronning man skal være når er gravide.... Bare bytt plass eller flytt litt på stolen din da vel, folk som røyker UTE kan man vel ikke klage på. Jeg er lite røyke-vennlig selv altså men ett sted går grensen.
line_mor Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 røykere er noen store egoister i alle sammenhenger synes nå jeg.
Sharlis Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Dere snakker så pent om at røykere må få lov til å røyke hvor som helst i frisk luft..vel..vi som ikke røyker må da vel få lov til å gå ut å puste inn frisk luft. Er da ikke min eller andres feil at folk har en avhengighet, det skal da vel ikke gå ut over meg/oss. Er det blitt sån at røykere har fått førstevalget til å kunne velge om de vil sitte ute på restaurantene/kaffe, fremfor ikke-røykere?? Vi ikke-røykere må da få lov til å sitte ute i finværet uten å motte puste inn den dritten. En annen ting jeg MISSLIKER på det sterkeste, når jeg sitter på bussholdeplassen med barnevogna, og folk står der å røyker...Neste gang en person står å røyker inn i eller vesiden av bussholdeplassen , og den røyken treffer oss, så skal de f¤¤¤ meg få seg en regle!
Juuuunibaby <3 Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 25. juli 2009 Jeeeses.Jeg mener bare at det må være mulig å ta litt hensyn, det er alt jeg sier. Jeg er på ingen måte noen "dronning". Jeg trakk meg som sagt alltid unna hvis det var noen sammen med meg som ikke røkte. Fikk forresten også masse positive kommentarer på dette. Det betyr kanskje at det ikke er vanlig da? Jeg tenkte at når jeg som røyker, valgte å tenne meg en røyk sammen med andre (ute eller inne) så var det mitt valg og få lukta og røyken i meg. De andre skulle få slippe å plages med "min" røyk. Når dette er sagt vil jeg også si at jeg utstår ikke eks-røykere som blir hysteriske anti-røykere. Jeg er på ingen måte blitt en sånn. Det er bare det at etter at jeg ble gravid "merker" jeg røyken bedre da jeg tenker over at den ikke er bra for min lille. Har liksom aldri lagt merke til før at røykere, stort sett, tar lite hensyn. Det er da bare fakta? Alle som røyker må gjerne for min del nyte røyken hvor dem måtte ønske, så lenge de sørger for at røyken bare "plager" dem selv. Vanlig folkeskikk vil jeg kalle det!
Tnica Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 Sharlis: du mener virkelig at hvis du kommer på en bussholderplass hvor det står en og røyker så skal denne personen slukke røyken fordi du har en barnevogn??!! Og hvis du bestemmer deg for å sitte på en utkafé så skal røykerne slukke røyken fordi du velger å sitte der??!! Er du virkelig så perfekt at du føler du har rett til å skjelle ut en som tar en sigarett fordi røyken treffer deg? Jeg håper virkelig at du blir skjelt godt ut tilbake hvis du gjør dette. Og du, siden du er så opptatt av at du aldri får pustet inn frisk luft; er du klar over hvor mye eksos det er i byene? Det er faktisk mer skadelig og det puster du inn hver dag. Kanskje du heller burde rette sinnet ditt mot bileiere?? Hilsen en helt vanlig ikke-røyker
Sharlis Skrevet 26. juli 2009 #12 Skrevet 26. juli 2009 Tnica: Ja, jeg mener VIRKELIG at jeg har retten til å fortelle en som sitter på en bussholderplass om å slukke den røyken om jeg kommer. Det har seg slik skjønner du, at det er røyking forbudt på bussholdeplassene. Jeg har like mye rett til å stå under tak på bussholdeplassen med min datter, uten at vi skal bli tvingt til å puste inn dritten der. Jeg bryr meg ikke noe om at folk røyker på bussholdeplassene, men når det kommer flere mennesker som skal være under samme tak, så har det seg slik at man må ta hensyn. Går ikke an å være så jævla egoistisk, og er man det, så må man regne med å få høre det. Har heller ikke sagt at jeg skal bestemme om folk skal få røyke på en utekafe, men som jeg har nevt tidligere...så er det ikke min feil at andre har en avhengighet, det skal ikke gå utover oss som ikke røyker. Da bør røykerne sitte på en side av utekafe'n, eller så kan de reise seg opp å stille seg slik at andre ikke får røyken i ansiktet, eller de kan pakke i seg en snus for å få dempet nikotinbehovet. Men det er ikke rettferdig at jeg som ikke røyker og vil sitte ute på en solskinnsdag å drikke en kaffe, skal få røyk pustet i ansiktet bare for at røykere ikke bryr seg. Jeg vet at det er mye dritt i luften fra før av, men det betyr ikke at det går greit at jeg får enda mere dritt pustet i ansiktet.
Tnica Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Vel, det virker som om du mener du har mer rett på å ferdens ute enn røykerne. Og du som snakker så mye om respekt, det er tydelig at respekten bare skal gå en vei! Og hvor kommer dette tullet fra, at det ikke er lov å røyke på bussholderplasser??!! Jeg håper for din del at du er perfekt for med den holdningen din så har du ikke mye å gå på!
Sharlis Skrevet 27. juli 2009 #14 Skrevet 27. juli 2009 Det virker som om at du mener at røykere har mer rett enn ikke-røykere... Og hvordan i alle dager mener du at respekten bare er enveis fra min side? Jeg har røyket i 7 år, og de årene jeg røykte tok jeg alltid hensyn til ikke-røykere. Jeg sjekket opp angående om det var røykeforbud, og det stemte ikke. Jeg har fått hørt fra flere at det var røyking forbudt, og at dette skulle stå på bussrutene. Men det de på team-trafikk sa var, at det gjelder å ha sunn fornuft, og at man bør ta hensyn til at det er flere som skal stå på bussholdeplassen. Dårlig holdning? Hva er dårlig med at jeg ikke vil ha i meg røyk, jeg har ikke strevd så mye som jeg har gjort for å slutte å røyke, for å bli passiv røyker. Perfekt? Det er no veldig koselig at du synes jeg er perfekt da:) Jeg røyker ikke, og dermed tvinger jeg ikke folk til å puste i seg røyken min, dermed vil det ikke oppstå noe problem for meg ved å gå hvor som helst. Det er røykerne som bærer på en balast, og da er det opp til de å ta hensyn til andre som ikke har den balasten. Har du virkelig så store vanskeligheter for å forstå det? Så om en person står å røyker vesiden av deg og ditt barn, og dere må da puste inn den røyken ..så synes du dette er helt greit du da?
Tnica Skrevet 27. juli 2009 #15 Skrevet 27. juli 2009 Ang. respekt: du sier at røykerne må respektere at du ikke vil puste inn røyken deres og de må stumpe sigaretten, men samtidig har du full rett til å skjelle ut en som røyker som faktisk kom før deg på f.eks bussholderplassen. Høres litt rart ut for meg. Hvis det hadde vært så plagsomt for meg (og mitt fremtidige barn) at noen røyket ved siden av oss, så fikk vi heller flytte på oss da. Det er tross alt ikke forbud om å røyke ute. Det skulle nok mye mer alvorlige ting til før jeg følte jeg hadde rett på å skjelle ut noen. Dessuten er jeg hellig overbevist om at litt passiv røyking overhodet ikke er spesielt skadelig!! Jeg er forresten også tidligere røyker, men har overhodet ikke noe imot om venner sitter og røyker når vi er sammen f.eks på kafé. Og det skal de få lov til å gjøre etter at jeg har fått barn også! Ellers synes jeg at de aller fleste røykere tar hensyn til andre, det er sjeldent jeg opplever at noen røyker under taket på bussholderplasser.
Sharlis Skrevet 27. juli 2009 #16 Skrevet 27. juli 2009 Det var ikke snakk om en person som kommer før meg på en bussholdeplass..det er snakk om når jeg sitter på en bussholdeplass og det kommer en person og stiller seg vesiden av og røyker, når de ser at jeg sitter der med barnet mitt. Uansett, som de på team-trafikk sa: Det gjelder å bruke sunn fornuft av de som røyker, i å med at alle skal få lov til å være under samme tak. Om du VIRKELIG hadde vist hva røyk gjør med kroppen og hjernen til en liten en, så hadde du ikke skrevet det du skrev. "Det skulle nok mye mer alvorlige ting til før jeg følte jeg hadde rett på å skjelle ut noen. Dessuten er jeg hellig overbevist om at litt passiv røyking overhodet ikke er spesielt skadelig!!" Og for nå utrolig dårlige og egoistiske venner du har, om de virkelig hadde sottet å røyket vesiden av ditt barn. Det er jo bevist at passiv røyking er verre. http://www.lommelegen.no/320655/helseskader-ved-passiv-royking Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og man kan få i seg like mye av mange av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Dette kan passiv røyking føre til: -Mange føler ubehag ved passiv røyking, også over korte tidsperioder. Vanlige symptomer er irritasjon i øyne, hoste, sår eller tørr hals, hodepine, tiltetning i brystet og tungpustethet. -Ved langtidseksponering for passiv røyking øker risikoen for å få lungekreft med 30 prosent. Av de årlige tilfellene av lungekreft i Norge, skyldes 50 passiv røyking. -Passiv røyking øker risikoen for hjerteinfarkt med 30 prosent. Både aktiv og passiv røyking fører til en endring av fettprofilen i blodet, noe som øker risikoen for åreforkalkning. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere av hjerteinfarkt som er forårsaket av passiv røyking. -Passiv røyking kan føre til utløsning av hjertekrampe hos personer med hjertesykdom. -PASSIV RØYKING ER SPESIELT FARLIG FOR SMÅ BARN. Tobakksrøyk gjør at lungene fungerer dårligere, og at slimhinnene i luftveiene blir mer mottakelige for infeksjoner. Derfor får små barn flere luftveisinfeksjoner og hyppigere ørebetennelser hvis de vokser opp i et røykfylt innemiljø. -Passiv røyking øker hyppigheten og alvorlighetsgraden av astmaanfall hos astmatikere. Langvarig passiv røyking øker risikoen for kroniske luftveissymptomer. -RØYKING UNDE SVANGERSKAP kan føre til komplikasjoner i svangerskapet, for tidlig fødsel og dødfødsel. -Mors røyking i svangerskapet øker risikoen for krybbedød betydelig. Det er også funnet økt risiko for krybbedød hvis spedbarnet kun utsettes for passiv røyking etter fødselsen, selv om mor ikke har røykt under svangerskapet. Og hadde jeg opplevd at de fleste røykere tar hensyn, så hadde jeg ikke klaget! Men slik er det ikke i min situasjon. Men du synes vel ikke disse faktorene er viktige nokk heller for å unngå ,eller bli sint over at folk røyker vesiden av ditt barn.
Figa Skrevet 28. juli 2009 #17 Skrevet 28. juli 2009 Jeg synes at det er helt greit at en som røyker, enten stumper røyken eller stiller seg et annet sted hvis man må skvise seg sammen i et busskur på en regnfull dag. Det handler om å ta hensyn. Da jeg selv røykte, stumpet jeg den alltid hvis det regnet og jeg stod inni busskuret med mange andre mennesker som også ventet på bussen. Jeg synes derimot ikke at utekafèer og restauranter skal være røykfri. Man har et valg om man vil sitte ute eller inne. Hvis det plager en at noen røyker ved nabobordet, får man flytte seg. Forskjellen er at man MÅ ikke sitte ute og spise/drikke. Men hvis man venter på bussen og det regner, har man ikke så mye annet valg enn å stå inni busskuret. Synes forresten også at det gjelder når gravide sitter på benkene i busskuret. De kan ha bekkenløsning eller andre plager som gjør at de ikke står et annet sted og venter på bussen. Da er det ikke nødvendig at det står en og røyker rett ved siden av.
☆lieela Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Er det mulig å irritere seg over noe så smålig? Synes du skal skynde deg ned på sykehuset og be om en hastetime jeg..du fikk jo tross alt nikotin blås midt i fleisen..og du som er gravid og alt : ) Kjenner jeg må le.. Neste gang burde du kanskje finne deg et annet sted å sitte..
Sharlis Skrevet 3. august 2009 #19 Skrevet 3. august 2009 Samsaya: Det at du ikke tar seriøst angående skadevirkningene av røyken for være din egen dumskap. Men ikke alle som vil være så løssluppen på akkurat det området, når du får vite fra forskere og leger at røyk ER farlig og at dette kan i verste fall føre til dødfødsel/krybbedød..så er ikke alle som du, som vil ta den sjangsen! Og kanskje du må selv oppleve dette, for at du skal ta det seriøst? Det er tross alt nokk forurensning i luften fra før av, så trenger ikke røyken i tillegg.
☆lieela Skrevet 4. august 2009 #20 Skrevet 4. august 2009 Så lenge det ikke finnes røykerom, så er folk nødt til å gå ut..om de er plagsomme er det bare å flytte seg! De står tross alt ute i den friske luften, det er det eneste stedet de har igjen.. Hadde noen derimot feks tent på en sigarett i et selskap med barn til stede, så hadde jeg sagt i fra. Er ingen vits å hisse seg opp for små ting!
duracellmamma Skrevet 4. august 2009 #21 Skrevet 4. august 2009 la nå røykerne være ifred da.. de har jo allerede fått et forbud om å røyke inne på cafeer/utesteder osv... som samsaya sier, de står jo tross alt ute, eneste stedet de har igjen.
Gjest Skrevet 6. august 2009 #22 Skrevet 6. august 2009 jeg tåler ikke røyk når jeg ikke er gravid heller, og har alltid vært plaget av folk som står utfor butikkdørene og røyker.. blir så kvalm og dårlig, og holder på å svime av om det er en varm dag og røyken ligger "tykk" på bakken.. synes det burde vært egne røykeområder langt unna inngangsdører og veien andre mennesker må gå på.. synd at røykere ikke tenker på det selv, at de skader andre..
Gjest Skrevet 6. august 2009 #23 Skrevet 6. august 2009 jeg går ikke rundt å kaster f.eks sølevann på andre, eller pisser på stolen de skal sitte på, eller sprayer rundt meg med myggspray og parfyme så det stinker i timesvis heller ikke utsetter jeg andre for unødvendige giftstoffer... da kan røykere la være å røyke ilag med meg som en gjentjeneste synes jeg..
superbob Skrevet 6. august 2009 #24 Skrevet 6. august 2009 line-mor. Synd du opplever alle røykere som egoister.! Jeg røyker selv og har flere barn. Røyker aldri med dem rundt meg og synes absolutt ikke at jeg er noen egoist! Heller tvert imot. Er det bare fordi vi røyker eller er du en slik som bare setter alle "i bås"? Tror du heller må prøve å glede deg over ting i livet enn å irritere deg over oss som røyker. mvh
Abracadabra Skrevet 8. august 2009 #25 Skrevet 8. august 2009 skjønner at du blir irritert...nå har jeg ikke lest alle svarene nedover, så beklager om jeg gjentar det andre har skrevet! jeg har også røykt selv, og var (håper jeg) så hensynsfull som mulig alltid, for jeg var veldig obs på at det var jeg som røykte - så feks mht buss-skur så sto jeg alltid utenfor, og forsøkte å stå slik at vinden blåste andre veien. hvis jeg satt med folk og jeg ikke visste om de røykte eller ikke, på kafé feks med nye bekjentskaper, så spurte jeg alltid først om det var greit, og hvis det var noen som sa helst ikke, ja så lot jeg være, eller gikk lenger vekk for å ta meg en røyk. (jeg spurte ikke dem på nabobordene da, men så alltid an om det var barnevogner eller små barn tilstede, og i så fall flyttet jeg meg lenger bort!) jeg har i hvert fall alltid prøvd å ta hensyn - selv om det av og til var litt lite vits i, for jeg fikk masse kjeft samma fan, hehe. (litt som med hunden min, jeg plukker alltid opp etter ham og har ham alltid i bånd, men pga alle idiothundeeiere som fins, får jeg alltid masse kjeft likevel!) jeg sluttet helt å røyke i forrige graviditet, og har sluttet helt i denne, og det har egentlig ikke vært noe særlig vanskelig - men jeg har aldri røykt kjempemasse, bare etter arbeidstid o.l...og etter barnet ble født, kun et par for kvelden, etter hans leggetid. så det er nok lettere for meg enn for andre. mitt problem er at jeg ikke VIL slutte, gjør det for babyens skyld, men er så utrolig hull i hodet teit at jeg gleder meg til å ta meg en røyk og en pils etter ungen er kommet ut!!! (håper jeg skal klare å holde meg til festrøyking denne gangen, bank i bordet...) nei, du får bare si fra, om at de må være så snill ta med kreftpinnene lenger vekk fra babyen! hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå