Bolla74 Skrevet 17. juli 2009 #26 Skrevet 17. juli 2009 Hvis heisen står, står vi faktisk fast. Ikke noe alternativ. Brenner det og vi må ut i en hast må vi la rullestolen stå og bære ham ut. Men dette er faktisk ikke noe alternativ hvis det ikke står om liv eller død , Han er for tung for at vi klarer å bære ham lengre strekninger, og han er helt avhengig av de tingene som ligger i veskene i rullestolen (krampestillende medisiner og pustehjelpemidler). Og det er helt umulig å bære ham og utstyret han trenger. Men, uff ja, jeg skjønner jo at ting er mye verre for deg som har høydeskrekk. Stakkar, du må jo forklare problemet ditt for å få hjelp. Vel, som jeg skrev i stad, hjelpen står faktisk ikke i kø for oss heller. Og ikke har jeg sagt du ikke kan ta heisen heller, men du kan faktisk ta hensyn du også!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #27 Skrevet 17. juli 2009 tar jo hensyn. prøver alltid å holde meg i hjørnet sånn at folk kommer seg inn. vannligvis er det plass til 2 vogner og meg i hjørnet den som ikke tar hensyn er foreldre som på liv og død må ta heisen sammen når kun den ene trenger å være med. sist jeg tok heisen var hun ene med vogn så sur at da hun skulle gå av kjørte hun både på foten min og traff den gravide magen selvom jeg hadde presset meg helt mot veggen og hun hadde masse plass på den andre siden. tror jeg snart utvikler en fobi for heisen og, sånn som folk oppfører seg
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #28 Skrevet 17. juli 2009 Enda en grunn til å ikke bo i Oslo ser jeg.
Bolla74 Skrevet 17. juli 2009 #29 Skrevet 17. juli 2009 Vel, da er vi jo egentlig enige da. Jeg tenkte med en gang da jeg leste innlegget ditt at du mente at du hadde større rett på heisen enn de med barnevogn. Har ikke noe problem med at du bruker heisen, så lenge også du tar hensyn slik som jeg mener at alle skal ta hensyn til hverandre. Men jeg tror at så lenge ikke problemet ditt er synlig, vil rullestolbrukere og de med barnevogn faktisk mene at de har førsterett,deriblandt meg selv. Vi kan jo ikke vite.Jeg har også vært borti sure, stressede mennesker som mener vi er i veien for dem. Vi ble faktisk dyttet i en trapp en gang fordi vi prøvde og bære ham ned (før vi fikk elektrisk rullestol) da heisen sto, fordi folk tydeligvis hadde det litt travelt med å komme ut. Og det selv om det er helt tydelig at han er multihandikappet. Så det er ikke alle som tar hensyn selv om funkjsonshemningen er helt tydelig.
Gjest Skrevet 17. juli 2009 #30 Skrevet 17. juli 2009 Forsåvid enig med deg i at alle har rett til å ta heisen, men jammen er det mange som bruker den som slett ikke trenger det. Og der er j... irriterende. Det verst jeg vet er når jeg står først i køen med barnevogn, og så kommer det noen andre og går først inn i heisen. Når jeg har fått inn barnevognen har de da allerede trykt på knappen i motsatt retning av hva jeg skal. Da blir jeg faktisk møkkasur. Førstemann i køen har rett til å bestemme retning for turen!!!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2009 #31 Skrevet 17. juli 2009 Her i byen går heisen faktsik bare opp eller ned. Dessuten kan man trykke på oppknappen eller nedknappen på utsiden, da vil heisen automatisk gå oppover om det var det som var valgt først på utsiden.
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 17. juli 2009 #32 Skrevet 17. juli 2009 jeg er en sånn som folk sikkert ser rart på når jeg tar heis i stedet for trappa. Jeg ser ikke mye funksjonshemmet ut, er ung og ellers sprek, men jeg har knær som er veldig vonde, spesielt når jeg går opp og ned trapper. Belaster jeg de mye går jeg rundt og har vondt hele tiden. Derfor prøver jeg å unngå trapper. Folk kan ha grunner til å bruke heis som er bedre enn at de "bare er late". La de som vil ta heis, ta heis...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #33 Skrevet 18. juli 2009 Enkel løsning HOLD deg unna Oslo Citty. Det er et senter jeg aller nødigst går inn på om jeg har barnevogn. det er så trangt og må vente opptil 10 min på heisen.
Gjest Skrevet 18. juli 2009 #34 Skrevet 18. juli 2009 Til forsvar for deg med høydeskrekk - Jeg klarer ikke selv å ta hverken rulletrapp eller heis opp til 3 eller høyere etg på Oslo City (mener å huske at de har utvidet til 3 1/2 - 4 etg). Jeg kan dersom ytterst nødvendig ta rulletrapp til 2 etg og går da utelukkende inntil butikkene. Å gå midt på gulvet eller nærmere gelenderet er uaktuelt. Bena svikter da under meg og jeg føler at jeg strever med å puste. Når det er sagt, jeg er på Oslo City max 1 gang i året nettopp pga dette. I tillegg (unnskyld dersom noen nå blir fornærmet) synes jeg det er et "møkkasenter" som ikke har endret seg stort fra jeg var 15-16 hvor billige jenter og slibrige gutter brukte kjøpesenteret som tilholdssted. Finnes da mange andre gode kjøpesentre i Oslo og omegn. Når det kommer til de med funksjonshemmede barn og andre synlig funksjonshemmede synes jeg det ikke er grunnlag for debatt. Dersom et barn kommer i rullestol tar jeg det som en selvfølge at man gir sin plass til det. Alle vi som faktisk kan ta rulletrapp eller trapp bør ikke skape kø for de som ikke har valgmuligheten overhodet. Og ja, jeg er enig i at mange kvinner med barnevogn kunne ha godt av et kurs i allminnelig folkeskikk. Enkelte ter seg som om de eier både gaten, kjøpesenteret og verden.... Ikke få ganger jeg har sett "jeg-går-rett-på-samme-hva-jeg-støter-på" mentaliteten herje.... Bare så synd at de like gjerne kjører ned eldre og svaksynte fordi de se på seg selv som overlegne og i særstilling fordi de har et lite barn...
Lykke X 4 Skrevet 18. juli 2009 #35 Skrevet 18. juli 2009 Enig, Oslo city er helt idiotisk når man er på tur med barnevogn. Heisene er små og altfor få, og det tar hundre år før de kommer, og det er alltid kø utfor dem. Ser mange med barnevogn tar rulletrapp, men det er uaktuelt for vår del, ser ikke på det som forsvarlig, og det er jo egentlig ikke lov. Så da er det jo klart at heisene er for folk som virkelig har behov for det, og det har jo vi med barnevogn. Tror du HI kommer til å se det fra den andre siden, og få et helt annet syn når du om noen måneder står på samme sted og skal ta heis. Og en tilsynelatende ugravid dame ser surt på deg og forlanger at du skal skvise deg og barnevogna inn i den trange heisen for at hun skal få plass.... Folk er veldig frekke og hensynsløse, det har jeg fått erfare nå som gravid med barnevogn.....hehe.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2009 #36 Skrevet 18. juli 2009 ja det er ikke et barnevennlig senter, for å komme til stellerommet eller handicap do må du til 4.etasje og dit gåt jo ikke heisene så du må først komme deg til 3. etasje for å så ta heisen inne på H&M opp dit. Jeg skjønner at de talettene de har i 1-etasje er beregnet på funskjonshemmede men må man på do må man på do.. kan ikke da risikere å bruke 15 til 20 min på og komme meg opp. Da ruslet jeg heller over til Byporten og fikke gjort mitt fornødene.
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 18. juli 2009 #37 Skrevet 18. juli 2009 Jeg bodde i Oslo da jeg fikk mitt første barn. Jeg måtte rett og slett lære meg en teknikk, for å få vogna ned i rulletrappene. Fikk ordentlig dreisen på det til slutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå