herola Skrevet 17. juli 2009 #1 Skrevet 17. juli 2009 Gikk en liten tur ned til byen nettopp og er litt sjokkert over hvor mange som har helseteppe eller vanlig pledd over vogna. Det er 20 grader ute!! Bruker dere det? Evt. hvorfor/hvorfor ikke?
<3 Legoland <3 Skrevet 17. juli 2009 #2 Skrevet 17. juli 2009 Hva er så gale med å ha et helseteppe for å gjøre det litt mørkt og behagelig for et sovende barn??? Jeg har alltid gjort det, og har hatt åpninger på siden
herola Skrevet 17. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2009 Vi ble advart mot det av både helsesøster og sykehuset. Dette på grunn av dårlig luftsirkulasjon og at det blir for tett.
fjollefrua Skrevet 17. juli 2009 #4 Skrevet 17. juli 2009 så lenge du sørger for at det er sirkulasjon igjennom er det jo ikke noe problem. De blir jo brukt for at det skal bli litt mørkere og stenge ute litt av lyd utenifra, ikke for å holde babyen varm....
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 17. juli 2009 #5 Skrevet 17. juli 2009 Jeg bruker ikke teppe. Jenta mi er vant til å sove når det er lyst, har vent hu på det helt fra starten av. Klarer ikke å la hu ligge nedi vogna med teppe foran så det blir tett luft nedi der. blæh..
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 17. juli 2009 #6 Skrevet 17. juli 2009 Jeg er enig med Hi, skjønner ikke dette jeg heller. Jeg bruker halve helseteppet over, altså bretter det i to og legger det over kalesjen så den får en liten "brem" på en måte. Det holder det meste av sola ute og junior får luft inn. Hvis det blir for ille med sol, så snur jeg bare vogna å går med den etter meg. Det beste er vel en sol-paraply, men finner ingen som passer til vogna mi (Brio, har så tjukke rør). Ps: det er også VELDIG viktig å fjerne fluenettigen når man går INN på eks et kjøpesenter når man kommer utenifra. Lufta får ikke fornyet seg, og det blir faktisk veldig tett inne hos bebyen. En lege som jeg hørte dette av, som hadde fulgt litt etter/med på en mor som ikke gjorde dette. Det var helt nytt for meg, så jeg har lært:)
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 17. juli 2009 #7 Skrevet 17. juli 2009 Har gjort det på bagdelen, men tenker ikke å gjøre det videre/til nestemann. Har investert i Teutonia solskjerm som jeg er strålende fornøyd med!! Absolutt å anbefale da den passer de fleste vogner. Den gir mye skygge for sola, og jeg bruker den hele tiden Skjermer bra for vind og vær i tillegg Kombinerer solskjermen og myggnetting ved soving i vogna.
Da HarViTreUnger Skrevet 17. juli 2009 #8 Skrevet 17. juli 2009 Synes også at det ser veldig varmt ut - og mange har i tillegg lammeskinn inni med laaaange hår.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 17. juli 2009 #9 Skrevet 17. juli 2009 Jeg bruker teppe over vogna for å skjerme for sola de få gangene vi er ute på trilletur. Men så fort sola ikke skinner inn i vogna tar jeg det vekk sånn at lufta kommer inn i vogna. Tar også av nettingen så fort vi kommer inn på butikker ol. Men når Lillegutt er så stor at han kan få sol på seg, så slutter jeg nok med teppe foran vogna.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 17. juli 2009 #10 Skrevet 17. juli 2009 Syntes det ser håpløst ut med teppe hengende over vogna, spesielt i sommervarmen...Noen sier barna ikke får sove uten det, det er hva de er vandt med fra de er små! Vi ble frarådet dette på helsestasjon, da et barn hadde dødd av varmen!
Vipsenmamma Skrevet 17. juli 2009 #11 Skrevet 17. juli 2009 Jeg brukte helseteppe til hun hadde sovnet. Dette tok gjerne 1 - 1 1/2 time. Uten teppe foran for å stenge for inntrykkene sovnet hun ikke. Jeg prøvde helt fra hun var nyfødt og til hun var over året - så det har ingenting med at det bare er å venne de til det fra de er små. Jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg - alle gjør vel det beste for sitt barn.
Helt anonym... Skrevet 17. juli 2009 #12 Skrevet 17. juli 2009 Det er en skummel ting å henge tepper forran åpningen,det advares mot det grunnet lite sirkulasjon av luft,man får for lite 02 og for mye CO2-ikke bra!!!Og strørre sjanse for å utvikle astma og allergi.De fleste helsepersonell som jobber med barn inkl.meg selv grøsser når de ser slikt!!
StorkeMammaen Skrevet 17. juli 2009 #13 Skrevet 17. juli 2009 Hehe, lurer på hvor mange ganger det har vært diskutert her inne Men litt enig med deg altså, pleier å ha teppet halveis over, for å dempe alle inntrykk rundt og forid det er så stor åpning på simovogna, så teppet gjør det litt lunere. Men har sett flere som misbruker dette teppet veldig, som det er pakka rundt hele, og da burde det ringe en bjelle syns jeg! Ang lammeskinne - du over her. Det er faktisk anbefalt å bruke ull for å ikke svette/bli for varmt. Det regulerer varmen veldig bra, enten det er varmt eller kaldt ute. Poden her er aldri svett i bakhodet når jeg tar han opp av vogna med saueskinn (ikke engang når hetedagene var her på østlandet), det er han derimot når jeg tar ham opp fra senga hvor han har et helt vanlig laken med madrass under.
mayaya Skrevet 17. juli 2009 #14 Skrevet 17. juli 2009 Jeg har helt skiftet mening på dette det siste halvåret - for etter å ha hatt poden i barnehage et år, så har han kommet på andre tanker Der vognene på rekke inn mot en vegg, sånn at persnalet ser dem, men ungene ser i grunnen ingen ting. Da er det lett å få dem til å sove kjapt Etter å ha blitt vant til dette, sovner ikke poden like lett i helgene. Er vi hjemme og helt stille går det bra, men i byen blir han urolig. Jeg prøvde teppe en gang, og det funka som fjell! Men det morsomme er da at han siden det har krevd å ha teppe over vogna når han skal sove! Aldri hjemme eller i barnehagen, men alltid hvis vi er steder hvor det skjer noe, eller på en vanlig trilletur hjemmefra. Jeg passer selvsagt på at det kommer til luft, og jeg tar det delvis av når han har sovnet. Men jeg lar han faktisk få roen bak et teppe når han ber om det selv!
solstråle69 Skrevet 17. juli 2009 #15 Skrevet 17. juli 2009 Vipsen - jeg lar meg også sjokkere over bruk av teppe over vogna. Og når du sier at du brukte det til hun hadde sovnet, og at dette tok 1 - 1 1/2 time??? Unnskyld meg, men er det ikke da en liten mulighet for at barnet ikke var trøtt? "Alle gjør det beste for sitt barn" - tror du virkelig det?
solstråle69 Skrevet 17. juli 2009 #16 Skrevet 17. juli 2009 Helt enig med deg HI! Dette kunne jeg gjort til en av mine "kampsaker". Ferierer på sørlandet, og ser dette på stranda hver eneste dag. Vogner midt i solsteika med teppe som dekker hele åpningen. Får lyst til å dra av hvert eneste ett! Må innrømme at jeg lurer seriøst på hva som får folk til å gjøre sånt.
Vipsenmamma Skrevet 17. juli 2009 #17 Skrevet 17. juli 2009 Nei, du har helt rett. hun var aldri trøtt - helt fra hun var nyfødt. Men sove måtte hun innimellom allikevel. Ikke så mange 0 - 1 åringer som har anbefalt å sove 5 timer i døgnet vel? Og ja, jeg tror de aller fleste handler ut fra egen overbevisning om at de gjør beste.
3småtroll♥ Skrevet 17. juli 2009 #18 Skrevet 17. juli 2009 Moren min driver en barnehage og de har faktisk fått advarsel om å ikke ha teppe foran vognene når barna skal sove der. Vet det er mange barnehager som gjør det... Når vi var i Danmark tidligere i sommer så jeg mange som hadde teppe-og tilogmed strech-laken forann åpningen på vognene. Da var det 28grader- Sier seg vel selv at ikke det er særlig lurt?! Men å bruke et teppe el som en forlengelse av kallesjen er jo en annen ting. De små har jo ikke godt av å ligge i sola heller.. Alt med måte;)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 17. juli 2009 #19 Skrevet 17. juli 2009 Eg har aldri hatt teppe over vogna og får også mine tankar når eg ser det..... Det står over at folk har prøva sida ungane var små og at dei aldri har fått dei til å sove og at dei må liste seg rundt ungane osv. Eg har aldri lista meg rundt ungane og dei har fint måtte klare å sova til tross for lys og lyd. Har hatt ungane i vogna i stua frå dei blei født med tv på og har aldri lista meg rundt dei. Det har lønnt seg, for i dag så sover dei uansett lydar. Me har do vegg i vegg med soverommet og kan da ikkje slutte å gå på do fordi ungen har lagt seg!!! Det bråkar når du drar i snora og det hører ein godt inn på soverommet. Ingen som har våkna av den grunn. Gravemaskin som blei kjørt opp på lastebil i tunet her uten at nokon våkna av det og det var på morgon så gutten min som er eldst hadde godt kunne ha våkna av det sida det var på den tida han sto opp, men nei da, sov som ein stein. Eg trur og meiner at me foreldre legger til vaner hos dei små, alle mennesker er vane dyr og vanene kjem fort!!!!!
Lea Laus Skrevet 17. juli 2009 #21 Skrevet 17. juli 2009 På helsestasjonen i Drammen så sa de at vi måtte henge helseteppe over vognen for å få skygge i vognen på solrike dager. Når man er fresh i gamet og helsesøsterene sier sånt, så hører man jo på det! Men sjekker veldig ofte hvor varmt det er nedi der, og i tillegg så dekker jeg aldri hele åpningen... Likevel så anbefalte de det der!
Eva_81 Skrevet 18. juli 2009 #22 Skrevet 18. juli 2009 Enig med HI. Det er utrolig hvor mye korttenkthet det er der ute. Teppe over vogna høres helt makabert ut. Kjøp heller solskjermen fra Teutonia, den passer de fleste vogner. Selv bruker vi den på Bugaboo. Funker kjempebra.
Vipsenmamma Skrevet 18. juli 2009 #23 Skrevet 18. juli 2009 Jeg hadde henne i bagen i stua fra dagen vi kom hjem - men hun sovnet ALDRI. Tilslutt måtte jeg bare gjøre noe annet enn det jeg hadde planlagt. Er det så vanskelig å skjønne at ikke alle babyer er like?
OleMari Skrevet 18. juli 2009 #24 Skrevet 18. juli 2009 Barn er forskjellige!!! Ser ikke problemet med å skjerme barnet med et helseteppe over vogna viss det er det som skal til for at h*n skal få sovne. Er jo bare å lette på/brette til side eller ta av når den lille sover godt. Huff så makabert, til å grøsse av :-p
solstråle69 Skrevet 18. juli 2009 #25 Skrevet 18. juli 2009 At barn er forskjellige har da ingenting med dette å gjøre?!?!? Tror neppe det finnes noe barn som kun sovner av å ligge i vogna med teppe foran hele åpningen! "Sjekke lufta ofte"? Det er da virkelig ikke mulig? Behøver ikke være Einstein for å skjønne at luftkvaliteten i en varm vogn med teppe foran åpningen er dårlig! Ikke rart barna sovner heller, må jo være nærmest bevisstløse..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå