Gå til innhold

Flere som reagerer på at bf røyker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røyker ikke selv.. Sluttet da jeg fant ut at jeg var gravid.

Og nå nekter jeg bf å holde datteren sin hvis han har røykt.

Det er flere grunner til dette:

1. Han treffer henne sjeldent. Og når han først treffer henne, vil jeg at hun skal kjenne hans kroppslukt, og ikke røykelukten. Slik at hun blir kjent med den.

2. Jeg har hørt at for et lite spedbarn er det passiv røyking å ligge inntil klær med røykelukt, fordi når barnet da trekker pusten, puster det inn røykpartiklene som er i klærne.

3. Bf driver å plukker henne i ansiktet hele tiden.. Nesen, munnen, ++.. Med sure røykeluktene fingre..

Noen som mener jeg er urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er urimelig, og dette er ikke noe du kan bestemme likevel. Barnet har RETT på å bli kjent med sin far, samme hvordan han lukter.

Og husk bare at det ikke er kun ditt barn. Hvordan far er med sitt barn, har du fryktelig lite med å gjøre. Du kan aldri klare å legge føringer på en annen voksen person, slik at det passer kun deg.

Vær glad han kommer i hele tatt. Det er MYE verre å ha en far til sitt barn som bare rett og slett ikke gidder være med barnet. Slik det er her.....

Skrevet

Jeg sier det samme til bestemoren... Hun har fått beskjed om å slutte å røyke hvis hun vil holde barnebarnet. Spent på om hun klarer å slutte før fødselen.

Jeg gjør det mest for å gi henne en grunn til å slutte. Hun har slitt med dette i mange år. Så håper dette kan gi henne motivasjon og den dytten hun trenger.

For øvrig synes jeg du kan kreve at han er ren på hendene når han skal holde og ikke tar i henne med det samme han har røkt.

Skrevet

12:24:

Han besøker henne jo aldri! Hun er en mnd gammel, og han har sett henne 5-6 ganger.. Ikke en gang mer. Og nå har han vært i syden i 2 uker. Hun kjenner ham ikke.. Hverken stemmen eller kroppslukten.

Har lite lyst at hun skal bli kjent med røykelukten i stedet for kroppslukten..

HI

Skrevet

Ja du er urimelig og har ingen rett til det! Det er hans barn også..

Enig med hun over her.

Høres ikke ut som dere bor sammen..?

Da er det ikke så veldig lite at han ikke har sett henne mer 4-5 ganger på 1 mnd hvis han har vært i syden i to uker!!!

Herregud! Du høres bitter ut!

Husk at du straffer barnet ditt også med å holde på slik!

Du kan ikke nekte han å holde sitt eget barn fordi om han røyker men du kan be han om å vaske hendene først som normale mennesker gjør..

Noen kvinnfolk altså...

Skrevet

Samboeren min røyker, kan ikke nekte han å holde babyen vår når han blir født!

Syns han skal vaske fingrene med såpe etter han har røykt, men det tror jeg han kommer til å gjøre uten at jeg trenger å si noe om det, for det gjør han nå også:)

Skrevet

hehe.. 5-6 ganger på en måned er mer enn hva som har vært her. Her kan vi vel si samme antall over 8 ÅR.

Det har ingenting med saken å gjøre hva du mener her. Dette vil du lære etterhvert som årene går. Pass deg vel for å nekte far samvær, selv om du ikke liker røykingen. I retten kommer røyking under "ingenting å sette fingeren på", om du forstår, og har du da nektet samvær med røyk som grunn, så stiller du fryktelig dårlig i å bli hørt om noe som helst. Bare for å forklare deg litt om fremtiden, og hva som kan komme.

Du kan ikke bestemme at fordi du mener ungen ikke kjenner ham, så skal de heller ikke bli kjent. Og du bestemmer heller ikke hvordan han skal lukte. Hva du har lyst til, stemmer ikke med virkeligheten og det må du bare forholde deg til. ALDRI i livet om du har rett til å nekte ditt barn kontakt med sin far med dette som grunnlag. Hadde det vært rus eller vold mot barnet, så har du et grunnlag som er reelt. Før det må du bare bite det i deg og la ham være med sitt barn slik han er.

Bruker du dette nå, så kommer du nok til å angre den dagen han ikke gidder komme i hele tatt pga dine pirkete krav. Og den dagen kommer om du nå fortsetter å nekte ham å holde ungen. Dette er en av kamelene en må svelge, og der kommer mange større kameler de neste årene, tro meg;)

Dette er ikke ment som at jeg mener det er greit å gjøre som han gjør, men ment som råd og "advarsel" fra en alenemor til en annen. Og å be ham vaske hendene på generelt grunnlag før han holder et så lite barn, er jo noe alle voksne vet en bør gjøre. Hvordan klærne ellers lukter må du bare overse.

Skrevet

Herregud. Han er faren hennes selv om han røyker. Hvis du er så overstyrende de 5-6gangene han har sett henne den mnd hun har levd er det ikke så rart om han trekker seg unna. Han får jo ikket a på ungen sin fordi han lukter røyk.. Jommen..

Skrevet

Men kjære deg, 12:40! Jeg har da aldri sagt at jeg nekter ham samvær? Tvert i mot maser jeg på ham! Jeg har sagt jeg ikke vil la ham holde henne! Nå må du roe deg..

Det eneste jeg ber bf om er å skifte klær før han kommer, og ikke røyke når han er her.. Ellers lar jeg ham ikke holde henne. Jeg synes virkelig ikke det er urimelig at jeg ikke vil la min datter ligge og lukte på sur og ekkel røykelukt!

Skrevet

Ja, du nekter på en subtil måte samvær, ved å legge føringer du ikke har rett til.

Hva du kaller det, er meg revnende likegyldig. Resultatet er det samme.

Skrevet

Jeg har hovedomsorgen for henne, og demed ansvar for henne. Hvordan kan jeg da ikke ha rett til å bestemme at hun ikke skal måtte bli holdt av en som stinker røyk?

Uansett hvor vanlig og akseptabelt røyk er nå, betyr ikke at det automatisk er akseptabelt at barn skal måtte lukte på denne ekle lukten.

Som sagt har jeg fått høre at det ikke er sunt for spedbarn å ligge oppi klær som stinker røyk, for de vil da inhalere røykpartikler.

Så jeg er en dårlig mor som vil skjerme min datter fra dette?

HI

Skrevet

Det er jo faktisk mer enn en gang i uken.... Han har vell jobb og andre forpliktelser også tenker jeg?

Skrevet

Har ikke sagt du er en dårlig mor pga dette, men du er en dårlig mor som holder barnet borte fra far, selv om du mener han stinker.

Og selv om du har hovedomsorgen, så har far rett til å gjøre det han mener er best når han har ungen/holder ungen.

Bare vent til han skal ha samvær hos seg selv og kanskje røyker inne mens han har ungen der. Du har ikke den tøddel du skulle sagt om saken, selv om du aldri så mye har hovedomsorgen.

Forstår godt argumentene dine, det er ikke det. Det er bare det at ungen ikke er din alene, men også fars. Og han har rett til å bestemme som han vil, også ang dette.

Skrevet

Den tid, den sorg.. Akkurat nå bor hun fast hos meg, så da får han gjøre som jeg sier. Uansett om alle andre bortsett fra meg synes det er urimelig..

HI

Skrevet

Bare så det er sagt, forresten, så synes bf det er helt greit.. Han er faktisk enig. Jeg bare lurte på om det var flere enn meg som satte slike krav, derfor innlegget

HI

Skrevet

Jeg er gravid i 26.uke og bf røyker. Jeg sluttet da jeg ble gravid, og blir rett og slett uvell av lukta. Jeg syns det er både kvalmt og ekkelt. Sambo må vaske henda etter han har vært ute å røyka, jeg gidder ikke ha de stinkende fingra hans i fjeset mitt! Og vil han ha kyss og kos må han puse tenna! Urimelig?? Nei!! Selvom han vil røyke, skal da vel ikke det gå otover meg. Og når babyen blir født blir det enda strengere!

Det skal sies at han ikke sier noe på at han må vaske fingra da. Og han sier selv at han skal slutte helt når babyen kommer. Så han er flink sånn:)

Røyk og baby hører ikke sammen, og vi har faktisk lov til å si i fra. Det skal da for pokker ikke lukte røyk av en liten baby?? Æsj!

Skrevet

Av de 5-6 gangene var 2 ganger på kk når hun nettopp var blitt født.. så er ikke mer enn 1 gang i uka

HI

Skrevet

1 mnd er ca 4 uker? 2 av disse har han vert på ferie, altså han har sett henne 5-6 ganger i løpet av kanskje litt mere enn 2 uker... ser virkelig ikke problemet....

Desuten, samsoving er ikke lurt om foreldrene røyker, å holde de derimot er ok....

Stinker han av røyk, kan han jo vaske hendene litt da...

Skrevet

Så du mener at om han vasker hendene, så lukter han ikke røyk lengre?

Han pleier å holde henne opp til brystet sitt, med hodet hennes mot brystet. Klær som stinker røyk da er ikke en bra ting..

HI

Skrevet

Unnskyld meg, Hi, men du lagde vel barn med han når han røyka?

No further questions!

Skrevet

Du kan ikke "la ham" noe som helst, ettersom hun er datteren hans like mye som hun er din.

Det er opp til ham å bestemme når han vil holde henne, ikke opp til deg.

Skrevet

Det er garantert røykere som krangler med deg ovenfor her HI.

Jeg var røyker selv før jeg ble gravid, og vet hvordan det er. Jeg mener jo at det fint går an å be om at de ikke røyker minst 1-2 timer før samvær med barnet, for å ungå røyklukt, og utånding av røyk. Og aller helst at de slutter, både for at de skal være et forbilde, for å ungå passiv røyking og for deres egen helse. Men det går ikke an å kreve det! det er vel forskjellen, og jeg ser jo at du ikke nekter faren samvær. Men jeg tror den riktige måten er å be pent om at han skal respektere dine ønsker for barnets skyld, uten å kreve det. møt han på halvveien, og husk at litt er bedre enn ingenting :)

Skrevet

Ja, jeg tror jo selvfølgelig også at de som protesterer røyker..

Hadde de ikke røykt, hadde de nok forstått meg :)

Men jeg spurte jo om folk syntes jeg var urimelig, så svarene er helt greie de. Eneste jeg ikke skjønner er hvorfor noen av de gidder å legge seg opp i hvor mye bf har sett henne.. Var jo ikke det jeg spurte om :/

Og til deg som sier at jeg lagde jo barn m ham mens han røykte: Stemmer det, men jeg ble gravid på pillen.. Så var ikke akkurat planlagt. Så det var jo dårlig argument ;) Jeg må da få be bf ikke stinke røyk når han skal treffe datteren sin uten at det har noe å gjøre med at han røykte når jeg ble gravid? :/

HI

Skrevet

Jeg røyker ikke og synes ikke at røyk og spedbarn hører sammen.

Er vel ikke så vanskelig å ta på seg rene klær og vaske hendene når han skal møte datteren sin. Er ikke så mye forlangt spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...