Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Unskyld meg, men hvorfor har far rett på mer permisjon en det en ammende mor har? Jeg håper virkelig jeg har misforstått noe her nå, for dette virker ganske merkelig.
C <3 M <3 E <3 Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 Synes selv det er hull i huet, men slik er det desverre. Mor og far burde nå ha rett på like mye permisjon. I praksis så blir det jo som regel at mor tar hvertfall halve eller mesteparten av den delte permisjonen, men allikevel....
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #3 Skrevet 14. juli 2009 Jadda, vi har jo hatt mest i mange år, så da må vel mannen få mest noen år fremover... Leve likestillingen....
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 Mor har bare 6 uker lovpålagt sammen med ungen mens far har 10. De 3 ukene før fødsel er for å forberede seg på å føde ungen og ungå komplikasjoner på slutten av svangerskapet. Syns ikke noe om dette uansett hvordan man velger å ta ut den fellese delen.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #5 Skrevet 14. juli 2009 Dette er sosialister på sitt beste. Detaljstyring av privatlivet, tvangstiltak og saueflokkmentalitet. Men kommunister er de ikke, bare nesten..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Jeg ser ikke helt det store problemet her. Alle vet jo at det er mor som vanligvis er lengst hjemme uansett!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #7 Skrevet 14. juli 2009 Derfor skal vi reversere likestillingen og favorisere menn? Mannsligaen har jammen jobbet bra de siste årene! Lobbyvirksomheten deres har vært så vellykket at kvinner nå synes det er en strålende ide å favorisere mannen gjennom lovverket. Det er helt besynderlig. Her snakker vi saueflokk.,
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #9 Skrevet 14. juli 2009 Synes det er helt greit jeg, for det er mye mer permisjon enn de 16 (19) lovpålagte ukene å ta av. Fordel det som det passer hver enkelt. Grunnen for pålegget er jo faktisk at mor mener dette er hennes permisjon og at far ikke slipper til. Det synes jeg er viktig, og båndet mellom far og barn blir sterkere, far blir mer kompetnt til å ta seg av barnet osv. Flott. Eneste jeg ikke liker er at det faktisk er en "tvang" fordi norske kvinner har vist seg så uendelig uvillige til å gå fra seg "sin" permisjon.
S. Skrevet 14. juli 2009 #10 Skrevet 14. juli 2009 Helt håpløst er det. Familier er forskjellige, hvordan man deler permisjonstiden bør være opp til hver enkelt familie.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 OK, så var det en tabbe at man ikke fikk lovfestet 10 uker av permisjonen etter fødsel til mor. For skrekk og gru: Tenk om en far fikk alt f.o.m. at barnet er 6 uker gammelt. Men det er vel ikke akkurat å "reversere likestillingen" at det kjønn som statistisk sett får minst, gis et særlig vern? Jeg er sikker på at "minst 10 uker til mor" innføres øyeblikkelig hvis det viser seg at den nye loven fører til at fedre får mer permisjon enn mødre.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 På hvilken måte kan man forsvare at omsorgen for babyer er et likestillingsspørsmål? Når var det likestillingsspørsmål som jobb og karriere ble viktigere enn barns behov? Jeg personlig brye meg filla om likestilligngen, babyer fortjener trygghet og stabilitet, det er da uinteressant om det er far eller mor. Poenget er stabilitet for de minste. Voksne i Norge blir mer og mer egoistiske.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #13 Skrevet 14. juli 2009 Det som sies er at kvinner får dårligere vilkår i arbeidslivet fordi de er mer hjemme i fødselspermisjon enn menn. Så noen mener at kvinner og menn bør dele permisjonen 50/50 for samfunnets skyld, slik at kvinner skal få like vilkår som menn. Og selv om jeg som kvinne mer enn gjerne ofrer litt lønn og sånn for å få være hjemme med babyen min, så menes det at jeg burde tvinges ut i jobb for at ikke andre kvinner skal lide for det...
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 Helt latterlig!! Barnehagementalitet!!! Jeg og min mann klarer utmerket selv å finne ut hvordan det best passer for oss å dele permisjonen. Dersom min mann ikke ønsker å være så mye hjemme med barnet og jeg ønsker det, hvorfor skal vi da trosse det vi selv ønsker?? -for å oppnå likestilling?? For meg blir latterlig. Min mann er ikke så tøffel at han trenger andre til å si i fra for seg. Dersom han ønsker mer av permisjonen sier han fra og vi ordner det. Hallo?? Er det ikke samboende par man snakker om her. Vil tro de fleste har evne til å snakke sammen. Helt bak mål å påtvinge noen noe de ikke ønsker, som om det skulle være det beste for barnet.
AO3 Skrevet 14. juli 2009 #15 Skrevet 14. juli 2009 Det er jo egentlig ganske irrelevant, siden vi alle vet at i det *store* flertallet av tilfellene tar mor uansett ut mye mer permisjon enn far! Mors ni uker er medisinsk betinget pga fødsel. Fars ti uker er for å sikre at han får tid alene sammen med babyen sin i det hele tatt. Overhode ikke merkelig.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #16 Skrevet 14. juli 2009 Ikke vær så hårsåre da.. Hvor mange menn kjenner dere som er lenger hjemme en barnemoren? Hvor mange barnemødre tar _kun_ 9 uker mammaperm..? Menn har 10 uker fordi dette er et godt virkemiddel for å få menn til å være hjemme med barna sine, så enkelt er det! Derimot skulle jeg ønske flere arbeidsgivere var slik som min - jeg har 12 måneder betalt pappaperm (via min arbeidsgiver, ikke NAV) Problemet er i mitt tilfelle altså ganske enkelt løst :-) MVH Pappaen
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #17 Skrevet 14. juli 2009 Kunne ikke vært mer enig. Da vår førstefødte kom til verden, var 6 uker av permisjonen forbeholdt pappaen. Vi valgte at jeg skulle ta resten av permisjonen, og han skulle ta sine 6 uker umiddelbart etter permisjonsslutt. Merkelig nok klarte pappaen å knytte bånd med sin lille sønn lenge før han selv gikk ut i permisjon. Alenetid sammen fikk de masse av, selv om det var jeg som var hjemme med gutten på dagtid. Da han gikk ut i permisjon, tok jeg ut ferie jeg hadde til gode, slik at vi fikk 6 uker sammen som familie, og fikk reist rundt og kost oss masse. Etter boka skulle jo jeg helst vært i jobb disse ukene, for at far og sønn skulle være alene og "knytte bånd". Jeg mener at dersom far ikke makter å knytte bånd med barnet sitt uavhengig av sin permisjonstid, vitner dette om en dysfunksjonell familie.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #18 Skrevet 14. juli 2009 Glad jeg har en mann som kun tar den permisjonen han må ta. Resten mener han er forbeholdt meg som fødende og ammende kvinne.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #19 Skrevet 14. juli 2009 Men Pappaen, mener du det burde være nødvendig at menn får påtvunget permisjonstid for å tilbringe tid sammen med barna sine? Dersom de i utgangspunktet ikke ønsker å tilbringe tid sammen med sine egne barn, og ikke gjør dette utenom det som er lovfestet, er det noe grunnleggende feil med innstillingen deres. Det som derimot oppnås ved den nye ordningen er å ramme småbarnsfamilier negativt økonomisk, siden far som regel tjener en god del mer enn mor.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. juli 2009 #20 Skrevet 14. juli 2009 Flott at det fungerer for deg da anonym 12:56, men jeg syns faktisk ikke det er så gale at menn får 10 lovpålagte uker med barnet. Har jeg forstått det riktig, så har vi også fått utvidet hele permisjonen med 2 uker, og det er jo kjempe bra! Her skal far være hjemme i 3,5 mnd og jeg skal i jobb. Fremdeles er vesentlig mye mindre enn hva jeg har hatt av permisjonen, så jeg kan skjønne at kvinner stillere svakere enn menn når det til arbeidslivet. Flott at det jobbes for at det skal forandres:)
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #21 Skrevet 14. juli 2009 Hvorfor er det flott? Hvorfor skal stabilitet i omsorgen for barn veie mindre en likestilling i arbeidslivet? Det er virkelig noe forbannet sprøyt. Hvis karriere er så innmari viktig lurer jeg på hvorfor man får bar i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #22 Skrevet 14. juli 2009 Enig 13:18 Forresten lurer jeg på når det skal bli lovpålagt for far å gå så og så lenge gravid? Vi har jo likestilling.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #23 Skrevet 14. juli 2009 Sannsynligvis snart. Det er jo tross alt en ulempe for arbeidsgivere med gravide kvinner, de kan jo bli sykemeldte. Det kan jo da føre til manglende likestilling på arbeidsplassen. Huff og huff. La oss få fedrene gravide, eventuelt oppdrette barn i klinikker så vi slipper dette.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #24 Skrevet 14. juli 2009 Er helt uenig i de 10 ukene, stort sett er slike regler også laget for skrivebordsfamilien:p Kanskje man heller skulle ta tak i deltidsjobbingen etterhvert som barna vokser til? Hvem er det som jobber deltid? Ikke mannfolkene hvertfall. Da er det plutselig ikke så viktig å knytte bånd med barnet sitt, skulle man jobbe deltid for det liksom?
Tigerpote Skrevet 14. juli 2009 #25 Skrevet 14. juli 2009 At menn har rett til 10 uker, synes jeg er supert, men da burde det være lovfestet av mor har mer! Feks 15 uker iallefall. Graviditet og fødsel er en fysisk belastning for mor, som fedrene aldri vil kjenne på. Jeg er nok ganske heldig, og har det fint, men det er klart jeg kjenner at det er slitsomt for kroppen å være gravid. Amming er dessuten anbefalt. Ammefri fra jobb er en vits om man bruker en halvtime eller mer i reising hver vei fra jobb. Da har man bare tid til å amme en gang! Og jeg er så gammeldags at jeg mener at et barn trenger sin mor. Jeg rakker ikke ned på de som av ulike grunner ikke kan være hjemme så lenge, man får bare gjøre det beste ut av enhver situasjon. Men for vår del blir det tradisjonell deling, fordi vi mener at det er det beste. Diskuterer akkurat det samme på 2. tri forresten,)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå