MathildeC Skrevet 19. juli 2009 #26 Skrevet 19. juli 2009 Min mann fikk fullt betalt sist gang han hadde pappaperm, og da regnet både vi og NAV ut at det lønte seg å ta 80% og ikke 100%. Nå lurer jeg fælt på om selskapet hans har samme policy nå, eller om finanskrise og økning i pappa-perm uker har ført til at de har endret personalreglene..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 19. juli 2009 #27 Skrevet 19. juli 2009 Synes at det ble sagt eller at jeg har lest at man får TIL SAMMEN den samme summen i fødselspermisjon, men den blir jo naturligvis fordelt over litt lenger tid hvis du tar 56 uker. Så man må leve med litt mindre i mnd. Det har jo de fleste mulighet til hvis de bare innstiller seg på det. Blir mindre å betale i skatt også.. Altså, hvis man skal se sånn på det får man jo alt i alt like mye betalt av NAV til sammen, uansett om man tar 46 eller 56 uker.
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 19. juli 2009 #28 Skrevet 19. juli 2009 nei..hvis du tjener en viss sum får du mer utbetalt hvis du tar 100%lønn enn 80% lønn. men det kommer selvfølgelig an på lønna di!!!! hva du tjener.. tjener du feks 400 000 i året vil du få ca 9-10000 brutto mer utbetalt TILSAMMEM kontra ved 80% lønn. i det forrige dine penger kunne du lese dette. og der er også kjekke utregningsmodeller for å se HVA som lønner seg.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 19. juli 2009 #29 Skrevet 19. juli 2009 Hmm, ja det er mulig det! Men det handler jo om å velge permisjon etter hva som lønner seg i penger, istedet for det permisjon handler om, å ha mest tid med barnet det første leveåret. Lønner det seg å evt ta permisjon uten lønn etterpå for å få i pose og sekk, istedet for å bare ha 80% betaling hele veien..? Ja, kanskje hvis man er flink til å legge av penger..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 19. juli 2009 #30 Skrevet 19. juli 2009 Regnet litt på dette, og det jeg vil rette er at det er for mamma´n den summen blir det samme til sammen. Jeg kom ut med den samme summen i permisjonspenger på begge alternativene. Mens til far utgjorde det ca 11 000 kr i forskjell.. Det er vel slik det blir når det blir snakk om så kort tid hvis han kun tar de 10 ukene og at han tjener mer. Da må man evt forhandle da, om man skal leve på "hans" penger utover en evt ulønnet permisjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå