Jahoo Skrevet 14. juli 2009 #1 Skrevet 14. juli 2009 Jeg skal snart sende inn papirene. Setter dere opp når pappan skal ha perm med en gang og antall uker eller kan man velge i etterkant? De ti ukene han har krav på betyr det at jeg kun får 36 og han 10 hvis vi velger 100%. Hva hvis han ikke velger mer enn 6, mister vi da de 4 ekstra ukene? Med andre ord, kommer han permisjon i tillegg til eller inkludert i de 46 ukene? Kanskje noen har noen gode sider å henvise til? Har jo vært på NAV sidene, men blir ikke klok på pappapermen..
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 14. juli 2009 #2 Skrevet 14. juli 2009 hei, sånn som jeg har forstått det så er det 36 uker og 10 til far med 100% lønn eller 46 uker og 10 til far med 80%. Dekningsgrad må bestemmes når du sender inn papirer og kan ikke endres men far trenger ikke ta all perm i ett strekk, så lenge det er gjort før barnet er 3 år. Velger din mann 6 uker så faller resten vekk. Du har krav under spesielle forhold å ta over hans permisjon, husker ikke helt reglene for dette. Se på forklaringen til skjema som du skal fylle ut, der står det litt forklart. Ellers kan du jo kontakte NAV og be om en time med saksbehandler.
Jahoo Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2009 Takk for info.. Så total mammaperm blir da 36 uker + 5 uker ferie og evnt den ferien jeg har til overs? Starter den fra barnet er født eller de tre ukene man er hjemme før termin?
"nøtteliten" Skrevet 14. juli 2009 #4 Skrevet 14. juli 2009 33 uker fra termin. Det skal være perm 3 uker før termin men disse faller bort dersom du føder tidligere en termin. Så du må regne 33 uker fra termindato.
Jahoo Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2009 Bare 33 uker?? Det var jo ikke stort.. Nå heller jeg kanskje mer til 80% likevel.. Hva gjør dere?I alle fall hvis min mann ikke kan ta mer enn 6 uker perm fra jobben..
Tigerpote Skrevet 14. juli 2009 #6 Skrevet 14. juli 2009 Ja, det er mye å finne ut av, egentlig ganske stressende, men tror jeg har skjønt det nå. Det er rett som de sier over her. Vi velger helt klart 80% dekning, fordi vi klarer oss på det. Husk at du også vil betale mindre skatt når du har mindre lønn. Med fire ukers ferie neste år har jeg 50 uker perm tror jeg. Rekker ikke å ta ut all ferie, fordi jeg har planer for høsten. Så blir det pappaens tur, og hun kan være hjemme til hun er godt over året:) 60 ukers perm er ikke å forakte. Kunne ha drøyd den ut enda lenger om vi hadde brukt ferien annerledes.
lillejenta2 Skrevet 14. juli 2009 #7 Skrevet 14. juli 2009 Kjenner at jeg blir litt varm i toppen her.. Er bare det at det er ikke 36 uker mammaperm! Det er 9 uker mammaperm, 10 uker pappaperm og de resterende ukene er foreldrepermisjon! Meningen er at man skal dele :-) La fedrene slippe til! OG - det lønner seg å ta 100 % permisjon og heller fylle opp med ulønnet permisjon etterpå.
Skogshuldra Skrevet 14. juli 2009 #8 Skrevet 14. juli 2009 Veldig enig med lillejenta2!! Blir varm jeg også når jeg hører om jenter som mener den felles delen er deres... Ok, i noen tilfeller er det ikke mulig for faren å ta mere, men de aller fleste burde ha mulighet til å dele mer! Vi burde ha kommet så langt at også gutta slipper til med "små trolla!!" Vi skal for øvrig gå for 100% lønn... Jeg går hjemme et halvt år, deretter begynner vi med tidskonto hvor vi skal dele og spe på med ulønnet permisjon slik at poden ikke trenger å begynne i barnehage med engang han blir ett. Med dette håper jeg pappan får de ukene ekstra utover 10 uker som han har lyst på..
Tigerpote Skrevet 14. juli 2009 #9 Skrevet 14. juli 2009 Og jeg kjenner jeg blir varm i toppen av dere! Vi er da fullstendig klar over fordelingen her, men vi har VALGT (les VALGT med STORE bokstaver) å la meg ha størstedelen av permen og pappaen fedrekvoten! Det er ikke slik at man MÅ dele foreldrepermen. Vi er veldig tradisjonelle, og det er også helt greit!
Jahoo Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2009 Herregud, her er en tråd hvor vi prøver på skjønne oss på fordelingen.. DESSVERRE har ikke Norge kommet så langt at man i de fleste tilfeller kan dele likt.. Hadde likt å se ansiktene på sjefene til mannen min hvis han sier at han skal ha lik perm som meg. De hadde ledd og sagt lykke til, sees i et annet liv! Har man ikke fast jobb når man er mann så har man ikke flere rettigheter og langt mindre godvilje enn det vi jenter får!! Slapp og ta kvinnekampen i en annen tråd!
Gjest Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 Helt enig med deg Tigerpote...Jeg ble rimelig varm jeg også!!!Vi har også valgt den tradisjonelle fordelingen,fordi det passer oss best! Noen bare må være frempå og rakke ned med engang!unødvendig og tøvete!!Som om vi mødre er teite som ikke lar pappa få halve delen av permisjonen..Jeg har også 2 små til hjemme,for å si det på en ENKEL måte,min man hadde ALDRI klart den bragden selv å være hjemme med 3 barn i alderen 2,1 og 0! Det er en ærlig sak fra hans side!!!..
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 14. juli 2009 #12 Skrevet 14. juli 2009 Her velger vi også veldig tradisjonelt. Jeg vil gjerne amme barna så lenge som mulig og jeg synes også at det er på sin plass at vi har mer permisjon, vi som tross alt har gått gravide i lang tid.. Mulig det er litt provoserende å si men! Pappa´n får den permisjonen har vil ha, men han er ganske enig i meg. Vi tar den lengste permisjonen og klarer oss fint på 80% i en periode. Tror ikke det vil lønne seg for oss å ta 100% dekning og ulønnet permisjon etterpå.. Vil hvertfall ikke at ungene skal begynne i barnehagen noe før de er 1 år. Vil også ha denne dyrebare tiden med de hjemme. Tid med barnet går foran penger!!
Tigerpote Skrevet 14. juli 2009 #13 Skrevet 14. juli 2009 Jeg tenker akkurat på samme måte. Det er JEG som er gravid, og det er JEG som har puppen. Jeg er en av dem som skal amme, og om jeg sliter med det, skal jeg jobbe hardt for å få det til. Jeg vil amme lengst mulig også, og la barnet vårt være hjemme lengst mulig. Det skjærer meg i hjertet allerede nå at hun må i bhg når hun er drøye året-og det blir nok fulltid. Hadde det vært opp til meg, økonomisk sett, hadde jeg gladelig vært hjemme med henne mye lengre, og tatt bhg gradvis. Men det er det nok ikke muligheter for. Vi kan ikke jobbe under 80% iallfall. En annen ting er at mannen min kunne nok ikke tenkt seg å være hjemme lenger heller! Han kommer fra et annet land, og sperret øynene opp for at han skulle være hjemme i HELE 10 uker hehe;) Han sa at hvis jeg ville kunne han gi de ukene til meg også, men det går jo ikke, og er ikke noe jeg vil heller. Og 10 uker synes jeg er supert, så det må han ha:) Tror han har begynt å venne seg til tanken nå! Likestillingen blir feilslått, om man ikke skal kunne velge! Personlig synes jeg det er veldig merkelig at far har rett på 10 uker etter at barnet er født, mens mor bare har rett på 6!
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 jeg kunne aller mest tenkt meg tidskonto, usikker om det heter det enda, for da kunne vi ha jobbet noen dager hver i uka. Men dette passer ikke med min manns jobb så da tar vi det sånn med 80% dekning og at jeg er hjemme lengst. Har en mann som på alle måter stiller opp for det barnet vi har men han ønsker å ta de 10 ukene og at jeg skal ha resten. Fint at det er sånn at folk kan velge selv så langt det lar seg gjøre da. Er nok en del arb.plasser som kunne blitt bedre på dette å `godta` fedrepermisjonen.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 14. juli 2009 #15 Skrevet 14. juli 2009 Jeg synes også det er viktig at det er valgfrihet. De som rakker ned på mødre som tar fellesdelen, tror jeg ikke helt har skjønt det! Det er jo så forskjellig med pappaene også, det med å skulle takle hverdagen kun med å være hjemme med barnet. Er ikke alle som trives med det. Det innebærer jo gjerne mye annet også, som å ta seg av husarbeid osv. Selv om dette ikke betyr at de er en super pappa! Synes det er tull at pappaen liksom ikke skal bli tilknyttet barnet godt nok om de ikke har permisjon, de har jo tid med barnet etter jobb! Alt etter hvordan de prioriterer fritiden sin. All ære til dere mødre som vil slippe pappa´n til og gi fra deres tid med barnet, det hadde nok ikke jeg klart å gjøre. Det er helt ærlig!
mama05+09 Skrevet 15. juli 2009 #16 Skrevet 15. juli 2009 jeg syns 10 uker er altfor mye pappapermisjon. Jeg har en mann fra et annet land, og han er langt fra klar for 10 uker hjemme med baby, uten at det gjør ham til en dårlig far. Det er bare ikke vanlig der han kommer fra. Jeg synes også det er mamma som bør være hjemme mest. Jeg øsnker å amme lengst mulig og synes dette er mest naturlig, ihvertfall for oss. Så vi ønsker ikke 10 uker pappaperm, men har ikke noe valg..
awenka84 Skrevet 15. juli 2009 #17 Skrevet 15. juli 2009 hehe.. Kan vi ikke bare akseptere a vi er forskjellige. Og alltid kommer til å være forskjellige. Med ulike meninger og alt. Pappaen Stjeler 2 uker av oss (il oss som ser på de som mammaperm;) og vi får 4 uker totalt mer tilsammen vi som føder etter juli:)
Tigerpote Skrevet 15. juli 2009 #18 Skrevet 15. juli 2009 Hahaha, i mannen min sitt hjemland er det heller absolutt ikke vanlig å at mannen er hjemme med barna! Tror nesten han kunne blitt mobbet om vi bodde der;) Jeg synes likevel ikke det er for mye jeg da, jeg 10 uker er ikke så lang tid. Blir veldig spennende når han skal være hjemme:0) Han er veldig flink i huset mannen min da. Babyer er det jo ingen av oss som kan noe om! Uansett, i det store og det hele, mener jeg også at mor burde ha størstedelen, med mindre det foreligger årsaker som umuliggjør det. Men er veldig takknemlig for at vi bor i Norge og har denne ordningen! Veldig luksus:0)
Matlldes mamma Skrevet 15. juli 2009 #20 Skrevet 15. juli 2009 Bare vær obs på (som nevnt i et tidligere innlegg) at det lønner seg med 10 mnd 100% lønn og spe på med ulønnet permisjon, fremfor 80% i 12 mnd. Dette blant annet fordi pappa i sine 10 uker vil få tilsvarende lønn, altså full lønn hvis mor har valgt det og bare 80 % av sin lønn hvis mor har valgt det isteden. Hvis det var forståelig.....
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 16. juli 2009 #21 Skrevet 16. juli 2009 Dette har jeg tenkt endel på.. Men blir det så det lønner seg uansett egentlig? Er ikke det alt etter hvor mye mor tjener og gjør? Far også? Jeg vil være hjemme med barnet lengst mulig og tar derfor 80% dekning. Men dette går jo ikke bare utover pappa´n sin lønn, det går jo utover min også.. Men mulig du har rett.. Vis oss et regnestykke på det da!
Tigerpote Skrevet 16. juli 2009 #22 Skrevet 16. juli 2009 Jeg tror ikke det stemmer. Tror man egentlig kommer ut med ca det samme, vi må tenke på skatten som blir lavere ved 80% dekning også. Uansett velger vi 80%, fordi det er det beste for oss:0) Hadde ikke orket å regne og legge av penger for to mnd uten lønn:P Alle må gjøre som det passer dem uansett.
animal Skrevet 18. juli 2009 #23 Skrevet 18. juli 2009 Kjenner jeg også blir litt varm i toppen... Den dagen pappan må opp x antall ganger om natten i kanskje 9-10 mnd for å amme så er jeg også helt for likestilling. Men inntil genforskningen har kommet dit, eller at barnet får morsmelkserstatning, så syns jeg det er helt teit at far faktisk har krav på mer permisjon enn mor! Er ikke alle barn som tar flaske, eller som man faktisk må velge enten pupp eller flaske med (som ikke tar begge deler). Det må da være folk som ikke fokuserer på amming som mener at en slik ordning er riktig? Er ikke alle som kan ta seg ammefri fra jobb heller, uansett hvor mye det er lovpålagt, hva med dem med lang reisevei?
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 19. juli 2009 #24 Skrevet 19. juli 2009 tror kanskje det lønner seg å regne på akkurat sin inntekt før man sier at 100% lønner seg bedre enn 80% lønn. i mitt tilfelle får jeg nesten 10000 mer BRUTTO ved å ha 100% permisjon.. pappaen tjener ca det samme som meg, så vi ender opp på det samme. jeg er "heldig" og får 5 uker ferie fra i år, pluss neste års ferie som jeg putter inn i ferien. og vips har jeg 46+56 uker ferie.. føder i oktober, så det "passer" bra. hvis jeg skulle føde lenge før termin og "miste" permisjonsuker (mistet 2 sist), så vurderer vi å legge av penger for en ekstra mnd og søke om 1 mnd ulønnet perm!
lille frø, mor til to Skrevet 19. juli 2009 #25 Skrevet 19. juli 2009 Hvis far jobber i staten har han rett til to ukers velferdpermisjon etter fødselen. Så da snakker vi 12 uker til far.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå