Gå til innhold

Fordeler med å være alenemor :

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke dette helt.. Jeg kjenner endel alenemødre og er alenemor selv.. Og jeg kjenner meg ikke igjen i alle syte-innleggene her inne.. Er vi spesielt heldige? Barnet mitt er hos faren sin annenhver helg og Onsdager..

Og ja, jeg føler meg heldig som får lov ha en hel helg HELT alene, det kunne jeg aldri da vi var to. Selv om han tok barnet i helgene når vi var sammen så var jo barnet der. Annenhver helg kan jeg slappe heeeeeeeeeeeelt av:) Være meg selv.

Os'en har jeg heller aldri klagd på, men jeg har aldri vært hjemmeværende på os, jeg får redusert OS og jobber. Syns OS er mange penger om man bare går hjemme, i "kun" en treårsperiode - det er faktisk ganse unikt å få penger (ganske mange penger) for "kun å passe barn".

Studielån hadde jeg fra før og det har jeg aldri klaget på. Det er likt for oss alle.

Jeg har opplevd ofte at folk syns det er så leit at jeg er alenemor men jeg føler det er mye bedre at jeg er alenemor enn at barnet vårt bor med to foreldre som ikke greier samarbeide sammen. Vi har det bedre hver for oss. Barnepass blir jeg tilbydt mer nå enn før, men ikke fra familie, som mener jeg har "fri" annenhver helg allikevel - og det er jo helt sant. Jeg HAR jo det!

Jeg KAN feste hver helg om jeg vil det, men har faktisk inntrykket av at det er "dibmødre" som fester mest i helgene? I alle fall når jeg ser bildene de legger ut (og jeg kjenner mange av dere..). Hver helg nesten syns jeg det er bilder med "partyfaktor"..

Men dette virker også unikt for dinbaby. De alenemødrene jeg kjenner samt meg selv er ikke sånn. Jeg er på fest iblant men det er sjeldent den partyfaktoren jeg ser på noen her inne.. Ingen av oss lurer på når OS kommer neste gang og ingen av alenemødrene jeg blir kjent med i bhg, jobb, andre settinger driver og gnåler om dårlig råd eller OS utbetalingsdato..

Det er kanskje fordi vi er endel eldre? Det virker som dette er en veldig "ung" oppfatning.

Det blir veldig feil for meg å lese alle svarene her, for så sytete er ikke alenemødre! Jeg håper ihvertfall ikke det!! Det er ikke måte på hvor vanskelig eller trist det er for dere...

Tragisk å lese..

Nå får jeg vel mye pepper og får høre at jeg er en stemor eller noe, men nei, jeg er ikke det. Jeg bare ser ikke noe trist i situasjonen min.. Og jeg ser at mange av dere lyver.. Jeg har dere på facebook :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du vet vel alt du ut fra bilder og vet alt om livene våre ut fra facebook. Nesten synsk du da? Og klart det baaaare er oss unge, som har noe å klage på, det kommer vel av alderen. Fint å vite at du vet bedre hva som skjer i livene våre, enn hva vi selv vet.

Skrevet

Til NN 15:51

Jeg har ikke klaget på noe som helst her inne, så ikke tro at vi er en homogen gruppe. Jeg klager sjelden ellers, også. Mitt liv er som jeg legger det opp, selv om det ikke er min drømmesituasjon.

I tillegg er jeg nok eldre enn deg, også;) Du har meg ikke på Facebook, da jeg ikke er der, og heller aldri har vist mitt nick på aleneforeldredebatten her;)

Og jeg tror nok at jeg klarer å ha forståelse for at andre sliter som aleneforeldre, selv med OS. Det er ikke lett, og ofte har en ikke andre å klage til. Så da er det lett å bruke et sted som dette, i stedet for å slite ut de få vennene en har IRL med sine problemer.

Og en ting til; hvor er alle de innleggene om hvor tragisk og trist vi aleneforeldre har det? Og hvor mye mer klaging er det her inne i forhold til på f eks anonymforumet fra de som er i parforhold?

Ikke vær så dømmende, det kler ingen;)

Skrevet

Ser mange teite svar her..

Det der er hva du gjør det til selv..

Har man besteforeldre til unga, så får man som regel masse..

Slipper å jobbe noe særlig for å kreve penger den første tiden.. For du har rett til hjelp økonomisk.. Å får du penger selv utenom så er det mye vanskeligere..

Fri annenhver helg får jeg fremover.. Så jeg kan få gjort en del.. Vaske klarer da jeg å gjøre selv om jeg har en unge..

Man kan reise bort om man har råd, har man ikke så har man ikke, man fester da man har lyst..

Men man kan få det til om man går inn for det.. Hvis man virkelig vil.. ja, synd for dere som har fedre som ikke gidder å stille opp.. virkelig synd.. men man kan faktisk få avlastning, så man må gjøre en innsats for å få det til..

Å det skal jeg gjøre fremover..

Alt ordner seg, pleier å gjøra det.. Man ender ikke på gata etter å ha telt til tre.. jeg kommer til å ha avlastning pluss at BF har annenhver helg og en dag i uka..

Vil man så kan man..

Så det er mange positive sider med å være alene, men er også negative sider, er ikke det jeg sier her liksom..

Så lykke til, til alle dere som mener at det ikke går..

Bare latterlig..

Skrevet

Mer latterlig du som tror du har fasitsvaret på hvordan livet kan være siden du selv har det enkelt.

Skrevet

oi skulle likt å søkt om DEN stønaden ja.

nei jeg blir provosert å må svare .

1 HAHAHAH! joa, vet ikke helt jeg.. synd de tar slutt nå da.

2 HAHAHAHA! (burde vel spart latteren til no ja...) på en 12mnd periode ligger gjenomsnittet på mellom 40-50% jobbing.

3 må le igjen jo- går det ann å studere uten studielån på høyskole?? jeg klarte det på vgs, men ikke nå!

4 joda den er no sann, får dekt 1500kr av 2500kr. men det ryker vel til snart når intekten øker.

5 ehh, nei

6 hvem ønsker det da??

7 hehe... skal eg gidde å svare !

Skrevet

Det er noe som heter "....før du har gått en mil i mine sko....", NN 20:41

Avlastning, hva mener du er der for de som ikke har en far som stiller opp? barnevernet? Sosialtjenesten? Vet du hva en der har rett på etter loven? Det vet jeg, men ser at du ikke har det i hele tatt.

Selv om barn har besteforeldre, betyr det ikke at alle besteforeldre har mulighet til å ha barnebarn støtt og stadig. Ikke alle besteforeldre har god helse.

Hvem kan feste når en har lyst, dersom økonomien ikke tillater det? Skal en bare la være å betale en regning, eller leve på brød og vann en uke for å kunne feste fordi en har "lyst"??

JEg må si jeg blir kvalm av slike som deg. Greit at du har det helt OK, men det betyr ikke at alle enslige forsørgere har samme sko som deg. Vet du; her har jeg 10 helger i året som er mine alene, men da har jeg 8 uker (minst) sammenhengende uten avlastning i hele tatt - ikke en time - hver eneste sommer. Jeg har avlastning, men ikke far og ikke besteforeldre. Det er fremmede som er avlasningen min.

Rett og slett; jeg har ikke et voksent sosialt liv lenger. Men det er greit for meg. Vet bare at andre sliter pga slike ting, og jeg VET hva det er , jeg. Ser ut til at andre ikke evner å forestille seg slike ting, engang......

Nei, empati er en fin ting som flere skulle lært seg.

Skrevet

Slik ser det ut for meg:

1) Får 2.000 i måneden via skatteklasse 2 og ekstra barnetrygd. Enig i at det er mye penger å få, uten behovsprøving.

2) Jobber 90%, fordi jeg ikke får tidsskjemaet til å gå opp når jeg jobber 100%.

3) Studielån hadde jeg fra før

4) Betaler full barnehage og SFO, ikke engang søskenrabatt

5) Ja, og det er deilig. Har mer fri nå enn da vi var to.

6) Nei, overhodet ikke

7) Besteforeldrene kjøper like mye/lite som før

Skrevet

enkelt? har det langt fra enkelt.. eneste er at man får til det man virkelig vil.. man må jo gå inn for det skal man få ting til.. Dere negative skulle da heller tenkt mer på jobb før du sitter der med en unge..

Jeg har ei, å jeg visste det var tidlig.. men gidder ikke klage for noe jeg selv har satt meg opp i..

Da suns jeg dere skulle ventet med å blitt foreldre..

Og vil jeg, så skal jeg da klare det.. Å sier for all del ikke at jeg har fasiten.. Så skjønner ikke hva du snakker om..

Du er visst ganske teit..

Skrevet

Jeg sier ikke at alle har det sånn.. å jeg har det slik at jeg så vidt greier meg.. men må også tenke på meg selv for at min lille skal ha det bra..

Det er sånne som deg jeg blir kvalm av.. Hvis du har det så jævlig da, hvorfor er du mor?

Synd på deg.. Jeg mente det at jeg syns synd på de som ikke får ting til å gå sammen.. Jeg får det ikke akkurat til å gå i sammen jeg heller.. Men jeg jobber for å få det til..

Visste jeg ikke skulle forklart så kort..

Det var langt i fra sånn jeg mente med hele innlegget..

Synd at det var slik du så det..

Jeg må ha BF og fremmed for å få avlastning, så si ikke ting du ikke vet noe om.. For det gjør du visst ikke..

Hvis du ikke har det så bra, hvorfor sitter du der som mor?

Å hvorfor jobber du da ikke for å få det bra? Skjønner meg ikke på sånne som bare klager..

Man har psykologer sier jeg.. Å svaret på det her gidder jeg ikke lese en gang.. For det her blir for domt..

Du skjønte nok ikke hva jeg mente med det jeg skrev.. Så BACK OFF..

Skrevet

Huff da. Men bare en ting, 180 000 er ingen stopper for stønad til barnetilsyn, for å miste eller ikke få den stønaden må du tjene over 6G, og det er langt over 400 000 kroner. Du finner all info om dette på navs hjemmesider.

Skrevet

1. Hvor blir det av mine "masse penger"? Bilen har gått føyken, og vi bor såpass at om vi må ta buss, får vi null tid sammen etter jobb og barnehage. Må få fikset bilen før ferien er over....

2. Som nevnt over, jeg har JOBB, som jeg må ha for å få endene til å møtes.

3. Tror nok ingen slipper å ta opp studielån, gitt...

4. Betaler 1200 kr av egen lomme, staten betaler 1400.

5 Har fri 4 timer annenhver søndag pga bf`s psykiske problemer som gjør at han ikke takler mye ansvar.

6. Kan telle på en hånd de gangene jeg har hatt barnepass i år, og den ene gangen var det pga planleggingsdag på jobben min, og i barnehagen samme dag. Og det var bare et under at jeg fikk tak i barnevakt i det hele tatt. Tror nok ingen synes synd på meg fordi jeg er alenemor, men de synes det er trist bf sliter som han gjør, slik at jeg ikke får noe særlig alenetid.

7. Besteforeldre stiller opp med masse kjærlighet og omsorg, alt annet av klær, utstyr, leker etc er det KUN jeg som betaler. Har festet hele 2 ganger i år, tror kanskje så mye som 5 siden jeg ble alene i fjor sommer, har ikke vært på sydentur på over 10 år.

Tror kanskje HI bør få seg en virkelighets-sjekk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...