Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #1 Skrevet 13. juli 2009 1. Hun får masse penger 2. slipper å jobbe 3. slipper å ta opp studielån. 4. Får nesten gratis barnehage til ungen. 5. Får fri annenhver helg, og en dag i uka.Samt i ferier. 6. Alle synes synd på henne, så de tilbyr henne barnepass. 7. Besteforeldre støtter mer opp med klær til ungen, for de tror moren har så dårlig råd. (At hun fester ofte, og reiser alene på sydenturer og liknende glemmer de fort ut.)
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #2 Skrevet 13. juli 2009 Oi, her var det mange punkt som har gått meg hus forbi; Ferie alene? Sydentur og tid til fyll? Fri annen hver helg, ferier og en dag i uka? Ikke studielån? Masse penger, og slipper å jobbe? Klær til ungene? hmmm.. hvor kan en kreve det, da? Hvem søker en om dette hos?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #3 Skrevet 13. juli 2009 Får man gratis utdannelse? Ja, man fester fort mer når man er singel enn når man har partner. Dette gjelder forresten de fleste single enten de har barn eller ikke. At man som regel er hjemme med barn, ser det ut til at du har glemt :-p Hvordan i svarte svingende skal man ha muligheten til å finne seg en ny partner om man bare skal sitte hjemme for å behage deg? PS: Noe forteller meg at du enten er bidragspliktig eller en bitter samboer til en bidragspliktig.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #4 Skrevet 13. juli 2009 Slik er da ikke for alle... Her har jeg lillejenta helt for meg selv har selvfølgelig barnevakt av og til hviss jeg vil finne ut på fest.. Men kunne ikke tenkt meg og reist vekk fra lillejenta mi, kansje en langhelg men ikke noe lenger enn det... Og grunnen til at faren ikke har henne er fordi han bryr seg ikke og bor langt langt vekke...
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #5 Skrevet 13. juli 2009 Dette er min erfaring som alenemor: 1. Med 6 forskjellige saker på nav (hvorav 2 er forsvunnet i systemet...), 6 forskjellige saksbehandlere, underskriftsnekt fra en ruset og psykisk syk far, 6 mnd behandlingstid i bidragssaker og en kommende gjeldssanering i sikte, lurer jeg på hvor det blir av alle pengene!!! 2. Jeg er ufør med en alvorlig, invalidiserende sykdom. Å bli frisk nok til å kunne jobbe igjen og gi ungene mine en trygg økonomisk fremtid, er mitt største ønske! 3. Jeg har allerede studielån, ferdig utdannet i et yrke sykdommen min har satt en stopper for. 4. Jeg har inntekt over 180000kr årlig, dermed betaler jeg det samme som dere andre og får ingen støtte til barnetilsyn. 5. Far har ikke samvær. 6. Jeg har ventet 5 mnd på barnehageplass, hvor lenge ventet du? 7. Besteforeldrene er gamle og syke pensjonister, og har mer enn nok med egne utgifter (jeg har ikke råd til ferie, fester aldri, har sjelden barnevakt, og om jeg har det bruker jeg det på å ordne opp i papirer, navsaker etc.). Dette samsvarer fint lite med din forutinntatte oppsummering av alenemødre. Kanskje du skulle prøve å være litt mindre generaliserende neste gang du uttaler deg?! Ta til etterretning at et samlivsbrudd er en livskrise for de aller fleste, som ofte bunner i en menneskelig tragedie.
Gjest Skrevet 13. juli 2009 #6 Skrevet 13. juli 2009 Eg trur ikkje HI kan vere åleineforelder. Eg kan nok ikkje kjenne meg igjen i dei punktene, eller kanskje det at eg har "fri" annakvar helg og ein dag i veka, men dei går jo til husvask og jobbing. I tillegg får dottera mi kler frå besteforeldre ja, men det er berre fordi dei liker å skjemme ho bort. Men er nok eg som står for hovedkleskjøpene.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #7 Skrevet 13. juli 2009 Nei, jeg tror HI er enten bidragsytende far, eller en forbannet og irritert stemor;)
gullgutten_min! Skrevet 13. juli 2009 #8 Skrevet 13. juli 2009 jeg tror dette var mer ment som en spøk (jeg håper i allefall det...) som ett innleggg i samme stil som 10grunner til å date en alenemamma. syns å huske at jeg har sett denne lista for ett par år siden her inne også!! for å sette ting på spissen om hvordan veldig mange oppfatter oss som alenemødre!! alle de som ikke har den minste peiling på hvordan hverdagen for oss fungerer! for jeg håper da inderlig ikke at dette var seriøst ment!! god sommer!!
malingus Skrevet 13. juli 2009 #10 Skrevet 13. juli 2009 Var vel skkert litt humoristisk ment fra HI sin side. Det er jo som regel en del fordeler ved å være alene. Ihvertfall for oss som har kontakt med barnefar og han har samvær. Men... Jeg har nesten bare fri fra ungen når jeg jobber natt. Får henne igjen samme dag som jeg er ferdig med nattevaktene og da er jeg rimelig sliten. Kun 1 av 6 helger har jeg fri fra både jobb og ungen. Ikke mye tid til å farte på byen for å si det sånn! Ferier ja... Når jeg har ferie må jeg jo han ungen mer enn ellers. Og når han reiser på ferie med henne, jobber jo jeg. Har ikke mye barnepass, da de av vennene mine som jeg ser ofte, selv har barn. Kvier meg for å spørre dem. Jobber over halv stilling. Hadde ikke klart meg med bare OS. Men klart det er deilig å slippe å jobbe 100% da Hender hun får klær og ting av besteforeldrene (mine foreldre), men ikke mer enn før. Slipper studielån?? Aldri hørt om... Men det er jo herlig å være alene også syns nå jeg da! Full frihet. Kan gjøre som jeg vil uten å ta hensyn til en partner. Kan ha det akkurat sånn som JEG vil hjemme. Ingen som maser om rot og uorden... he he Kan spise det JEG har lyst på. Kan flørte, date og ha sex med hvem jeg vil, om jeg skulle få lyst til det. Og får mye mer tid helt alene enn før. Kan jo bli for mye av det og, men jeg trives i mitt eget selskap jeg da Tror som sagt dette innlegget var litt humoristisk ment. Er jo viktig å finne de positive tingene i den situasjonen man er i!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2009 #11 Skrevet 14. juli 2009 Håper dette er ment som en spøk. Hvor er alle disse pengene, det lurer jeg på? Slipper å jobbe? Å nei du! Det er ingen som hverken avlaster eller hjelper meg på noe som helst måte. Makan til tull
Gjest Skrevet 15. juli 2009 #12 Skrevet 15. juli 2009 Tror du skal ta en aldri så liten reality check HI Jeg får ikke masse penger. jeg har studielån. Jeg har aldri fri i helgene eller i ferier, annet enn hvis mine familiemedlemmer tar med seg sønnen min (det skjer kanskje 1-2 ganger i året). Det er ingen som står i kø for å tilby meg barnepass, men jeg har fått en del medlidenhet for min situasjon. Jeg fester aldri, jeg er aldri i syden og jeg tar ansvar for mitt barns garderobe. Hva slags tanketomt uvesen er u HI? Makan til idiotiske generaliseringer. Aleneforeldre er ikke en homogen gruppe.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. juli 2009 #13 Skrevet 15. juli 2009 1 jeg får jo masse penger sånn i form av stønader 2 jeg slipper og jobbe, mens jeg går på skole 3 jeg slipper å ta opp studielån 4 jeg får nesten gratis barnehage 5 jeg får fri anden vær helg, og en dag i uka. ferier blir veld med tiden. blir 1 uke i sommer 6. tviler på at de syns spesielt synn på meg 7. mine foreldre gir mye til mitt barn, de ser jo de triste øynene når han "bare" får gaver fra 1 familie mens de andre barna får fra 2, tenker da spesielt på julaften. (han får selvsakt av fars familie når han er hos far, som far har hos seg, men det er ikke så lett for en 2 åring og forstå der og da) fester ofte gjør jeg ikke, men det er høyst frivilig. reiser alene på sydentur har jeg heller ikke gjort enda. det høres sikkert veldig idyllisk ut, og det er det også! jeg har det supert! og være alene med en 2 åring er ikke noe som helst stress. og være alene med en nyfødt er ikke så morro, men det er jeg jo ferdig med.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #14 Skrevet 15. juli 2009 klarer desverre ikke la være å bli litt provosert av slike innlegg:p 1.Har forsåvidt greit med penger nå,men det er pga 7300,- i mnd som er LÅN. Pengene vi får varer heller ikke evig..OS er over etter 3 år! 2.Hadde jeg ikke studert måtte jeg jo ha jobbet,og igjen-pengene varer ikke evig!! 3.Jeg klarer meg ikke uten studielånet med leien og det som er av utgifter-som jeg faktisk er ALENE om! 4.Betaler 1000,- i mnd til bhg,kjempetakknemmelig fordet,for når man er alene om samme utgifter som andre er to om er det mye.. 5.ALDRI hatt en frihelg,ikke en dag i uken og aldri ferier!Får ikke feriepenger heller,ikke så lett å spare med alle utgifter som er i hverdager-ergo INGEN ferie! 6.INGEN tilbyr meg barnepass,men det er noen som sier di syns synd på meg som er alene om alt-men de har nok med sitt di og 7.Det er JEG og jeg ALENE som kjøper alt ungen min har behov for. Så,mitt spørsmål til deg-syns du virkelig dette høres så fantastisk ut?? Jeg for min det\l hadde gladelig gitt opp dette for å hatt en å delt alt med..Økonomi,barnet,hverdager-ALT!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #15 Skrevet 15. juli 2009 HI hvor får man MASSE penger da? Du er svært lite opplyst,gå et annet sted å lek,ditt nek...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juli 2009 #16 Skrevet 16. juli 2009 os, dobbel barnetrygd osv er jo mye penger! det er ikke fett og leve på, men det er jo mye penger
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #17 Skrevet 16. juli 2009 hehe...Altså-det er IKKE mye penger!Tenk på at du er en som har samme utgifter som andre er to om-da er det ikke mye penger!!Tenk på at du er alene om absolutt alt,hadde du ikke bytta bort "alle" disse pengene da mot å vært to om alt. Hvor lett er det å klare et huslån alene?Hvor lett er det å FÅ det huslånet? Se på undersøkelser om levekår o.l-scorer alenemødre bra der?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juli 2009 #18 Skrevet 16. juli 2009 jeg syns det er mye penger for å gå på skole, eller ikke jobbe. man lever ikke fett på os. men det burde man da heller ikke kunne gjøre. vi har det helt sykt bra, i forhold til resten av verdens alenemødre.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #19 Skrevet 16. juli 2009 :: ; du får dem jo pga barnet, ikke bare fordi du går på skole. Hadde det ikke vært for barnet, så hadde du ikke fått dem. Så det er ikke du som får dem, selv om det står ditt navn på utbetalingen. Det er egentlig barnet, og for at barnet skal ha en viss trygghet;) Så ikke tenk på at du mener det er mye penger.. Det er hva staten mener en unge trenger som et minimum når den har bare en forsørger, og denne ikke kan jobbe. Det er for å bekjempe fattigdom blant barn. Ikke blant voksne, egentlig. Syns bare tankegangen er litt feil, når en tenker at det er de voksne som får disse pengene. Det er en grunn til at en får dem, og det er ene og alene barna. Men er enig i den med at vi har det utrolig bra i forhold til enslige foreldre ellers i verden:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. juli 2009 #20 Skrevet 16. juli 2009 så lenge de kommer inn på min konto, der jeg helt og holdent kan bestemme over de selv, så anser jeg de som mine. eventuelt kan man jo si at småen forsørger meg. ett fett. men det er samme sum som kommer inn på konto. og jeg syns det er veldig bra med stønader til aleneforeldre de første årene. jeg sier ikke at jeg syns vi får for mye, eller at det er en dårlig ordnig. det er en samfunnsmessig lur ordning, som nok er veldig effiktiv når det kommer til beskjempelse av fattigdom. hadde jeg vunnet 14 000 på et skraplodd, hadde jeg håppet rundt av lykke fordi det var så mye penger. det bli ikke noe mindre selv om de kommer fra nav.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #21 Skrevet 16. juli 2009 Når jeg var alenemor synes jeg at det beste var å slippe å ha en mann å irritere seg over. Følte jeg hadde ett ekstra barn som aldri klarte å ordne noe selv. Ble gaaal! Som alenemor hadde jeg mer 'fri' enn når jeg ikke var alene. Ellers synes jeg alenemødre får altfor mye støtte. Irriterer meg grenseløst at vanlige samboende/gifte folk tvinges ut i jobb igjen etter endt perm, mens alenemødrene bare kan leve i sus og dus hvertfall de 3 første årene. PEngene tar jo slutt endag ( overgansstønaden, så da blir det straks verre ) Men men.. er jo sånn staten har lagt det opp, så da er det bare å forsyne seg
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2009 #22 Skrevet 16. juli 2009 Det par kan gjøre, er å ha kun en inntekt. Og den inntekten er jo mye mer enn stønadene til enslige forsørgere. En velger selv om en vil ha en eller 2 inntekter når en er 2, og velger en da en inntekt, så kan en spare barnepassutgifter. En enslig forsørger kan ikke velge. Det sier seg selv.
StorkeMammaen Skrevet 16. juli 2009 #23 Skrevet 16. juli 2009 I alle dager anonym 13:03 De fleste par kan velge å kun ha en ute i jobb og en hjemme. Men da kan man kanskje ikke ha et hus med stor gjeld og man må prioritere annerledes i hverdagen. Det er akkurat det jeg gjør. Får ikke lån, så leier en liten leilighet og jeg lever sparsommelig. reiser ikke på ferie, har et lavt budsjett på klær og egne aktiviteter som kino, dvd. Dermed klarer jeg meg med støtte fra staten i en periode. Ca 15 000,- Det er et valg jag har tatt og som de fleste par kan også. (de fleste har en lønn på godt over 15 000,- Håper du slutter å irritere deg grenseløst og heller setter pris på det du har Når det er sagt så HI, ikke ta alle over en kam. Kanskje en og annen som har det så fantastisk som du beskriver, men det tror jeg ikke regnes som vanlig. Syns det er litt rart at du ikke svarer på responsen du har fått. Vitner om et lite gjennomtenkt innlegg med lite kunnskaper om emnet.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 17. juli 2009 #25 Skrevet 17. juli 2009 1. Vi får så vi klarer oss, i en treårsperiode, etter det forsvinner mesteparten av stønadene og kun barnebidrag og bidragsforskudd er igjen. 2. Etter den treårsperioden må man jobbe, man har ikke råd til noe annet. 3. De fleste av oss har allerede studielån, eller må ta opp det, etter en viss periode. 4. Aner ikke, har ikke ungen i bhg foreløpig. 5. har ikke fri en dag i uka og ikke i ferier. 6. Ingen synes synd i meg og ingen tilbyr barnepass, ikke engang om jeg virkelig trenger det. 7. Besteforeldrene kjøper ting til bursdager og jul og kune en sjelden gang utenom. Ikke fester jeg ofte heller og jeg har ALDRI vært i syden eller utenlands for den saks skyld. Hvor i helvete har du fått disse misoppfatningene fra egentlig???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå