Monajenten Skrevet 12. juli 2009 #26 Skrevet 12. juli 2009 Stemmer det:-) Faren hans er særdeles hvit til tross for sine spanske gener, hehe, Lykke;-) Så her var det bestemt at en mørkhåret gutt ble Matheo mens en lyshåret gutt ble Lucas. Dessuten så er det noe helt annet å se for seg et navn til en hårfarge/øyenfarge osv, enn å slenge ut med negative kommentarer pga. navnet. Jeg ville aldri sagt at et navn var grusomt/stygt/horete/harry/forferdelig osv selv om det ikke var min smak. Navn er veldig personlig. Det å si at man ikke er 100% fornøyd fordi man ikke "tåler negative kommentarer" var et særdeles merkelig utsagn. Jeg er knallfornøyd og gutten passer utmerket til navnet sitt. Jeg tåler også at det er mange som ikke liker det, men det har noe med måten man uttrykker seg på.
mylittlecat Skrevet 12. juli 2009 #27 Skrevet 12. juli 2009 hehe, joda det kommer nok skal du se ;o) Så koselig at du husker meg etter så lang tid )
Monajenten Skrevet 12. juli 2009 #28 Skrevet 12. juli 2009 Tar jeg feil eller var du Bambi en gang i tiden?
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #30 Skrevet 12. juli 2009 Jenter, det er faktisk ingen hemmelighet at foreldres valg av navn på sine barn OFTE har sammenheng med foreldrenes utdannings- og lønnsnivå, sosiale krets, bosted osv. Og som ihugga navnentustiast har jeg ingen problemer med å se at foreldre som er lavt utdannede, og som kanskje ikke engang har fullført videregående, samt også de som er veldig unge, velger helt andre typer navn på barna sine enn veletablerte foreldre fra møblerte hjem. Kall det gjerne fordommer, men det er faktisk ganske mye sannhet i det jeg nå påstår også.
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #31 Skrevet 12. juli 2009 Ja, det er mye sannhet i det, men det finnes unntak, derfor blir det så forbannet stupid når noen presterer å lire ut av seg at de ikke aksepterer en svigersønn med den og den type navn. Spesielt ikke hvis svigersønnen er sønn av en alenemor. Jeg blir helt fascinert.
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #32 Skrevet 12. juli 2009 Er ikke enig i Vipsens uttalelser om at jeg ikke ville hatt en xxx eller xxx som svigersønn bare på bakgrunn av navnet, jeg kjenner verdens skjønneste og snilleste gutt som heter Kim Johnny, der begge foreldrene er høyt utdannede og de har det særdeles bra økonomisk. Ingen regel uten unntak, vet du, men i det store og det hele er det store og markerte navnforskjeller mellom bare østkant- og vestkant-Oslo. http://www.ssb.no/ssp/utg/9806/3.shtml
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #33 Skrevet 12. juli 2009 Jada, har lest navnestastikk selv jeg. Det er faktisk ganske interessant
Monajenten Skrevet 12. juli 2009 #35 Skrevet 12. juli 2009 Men jeg reagerer sterkt på at hun faktisk nevner at hun ikke vil ha en svigersønn ved et spesielt navn, og som er sønn av en alenemor. Hallo? Hva er det for en ting å si? Er alenemødre dårlige mennesker? Jeg vil heller ha en svigersønn som har vokst opp med en alenemor enn en svigersønn som har vokst opp med et foreldrepar som er mer fordomsfulle enn jeg kan forestille meg.
Soleie m/3 gull :) Skrevet 12. juli 2009 #36 Skrevet 12. juli 2009 Da lurer jeg på hva du tenker om vår familie med Lucas og Adrian som navn på guttene våre?? Ikke frekt ment, bare nygjerrig
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #37 Skrevet 12. juli 2009 Selvsagt er alenemødre en tvilsom rase. Vi er jo homogene, alle som en er vi unge, uten utdannelse og med tvilsomme fedre.
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #38 Skrevet 12. juli 2009 Hun kunne nok ha spart seg for den "heter du Leander Matheo og kommer på døren for å spørre ut datteren min, kan du bare drite og dra" - men jeg tror likevel hun ikke mener det bokstavelig, kun som en indikasjon på at hun har litt fordommer mot navn - og det er vel helt lov, er det ikke? Når det tydelig fremgår av SSBs undersøkelser at navnevalg ofte avhenger av foreldrenes utdanningsnivå, bosted, alder etc. er det ikke så vanskelig å legge sammen 2 og 2 når man får opp "Kim Johnny Matheo", liksom?
Gjest Skrevet 12. juli 2009 #39 Skrevet 12. juli 2009 Jeg tror du er max 25, jobber innenfor helse- eller sykepleien, og ikke bosatt på Oslos vestkant.. Det er alt jeg kan si, og jeg tviler på at det stemmer; men Lucas og Adrian er begge såpass vanlige navn at det absolutt ikke er noen navn jeg nødvendigvis tenker "ung og enslig mor med to små", liksom.
Soleie m/3 gull :) Skrevet 12. juli 2009 #40 Skrevet 12. juli 2009 Hehe, ikke bosatt i oslo i det hele tatt ( Heldigvis om jeg kan få si det, siden det tydeligvis er så store skiller der ) Er 26 år og jobber med barn. Og er ikke alene mor Har en mann med høy utdannelse faktisk ( tilfelle Navnene skulle fortelle noe annet ) Litt artig å høre hva folk forbinder med forskjellige navn, men det må være konstruktivt!!
Tøvsjura Skrevet 12. juli 2009 #41 Skrevet 12. juli 2009 Godt alle har forskjellig smak ;-) Liker godt Gabriel, Matheo, Liam, Leon, Philip, Benjamin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå